Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@05:34:29 GMT

آثار جنگ جهانی اول در یادمان راهیان نور!+فیلم

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۸۳۵۴۴

آثار جنگ جهانی اول در یادمان راهیان نور!+فیلم

‍‍‍‍‍‍

خبرگزاری فارس ـ گروه حماسه و مقاومت: چند روزی است که اردوهای راهیان نور به طور رسمی آغاز شده و مردم با اشتیاق زایدالوصفی رهسپار مناطق عملیاتی جنوب و یادمان‌های دفاع مقدس هستند. برخی خانواده‌ها نیز برای حضور در این سفر نورانی در حال برنامه‌ریزی و تدارک با خودروی شخصی‌شان هستند. ما به شما کمک می‌کنیم تا مقاصد جنوبی خود را در مناطق عملیاتی به خوبی پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این در گزارش‌های «۷ یادمانی که در محل شهادت عزیزترین مردان دفاع مقدس ساخته شده»، «سفر به ۱۰ شهر مقاومتی در هوای بهاری با خودروی شخصی» و «نقشه بازدید از یادمان‌های جنوب کشور در اردوهای راهیان نور» به معرفی بخش‌های دیگری از یادمان‌ها و مناطق عملیاتی دفاع مقدس پرداخته‌ایم.

آخرین بخش این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

۱ـ یادمان شهید باقری

غلامحسن افشردی با آغاز فعالیتش در اطلاعات سپاه نام مستعار حسن باقری را برای خود برگزید. او جانشین نیروی زمینی سپاه بود. حسن باقری در بهمن ماه سال ۱۳۶۱ در ۲۷ سالگی در خطوط مقدم چنانه (شمال فکه) مورد اصابت گلوله خمپاره قرار گرفت و شهید شد.

۲ـ یادمان شهید سبحانی

در ۶ مهرماه سال ۱۳۵۹ هنگامی که نیروهای بعثی قصد عبور از رود کرخه و محاصره سوسنگرد در منطقه خزعلیه داشتند، شهید سبحانی با عده‌ای از اهالی سوسنگرد در مقابلشان ایستادگی کرد و در نهایت زخمی شد. او به دست بعثی‌ها اسیر شد و پس از شکنجه، جسمش را آتش زدند. پیکر این شهید پس از پنج روز به عنوان نماد مقاومت مردمی سوسنگرد مورد توجه همگان است.

۳​ـ یادمان شهید چمران (دهلاویه)

هنگامی که شهید چمران برای معرفی فرمانده جدید عازم دهلاویه شده بود، در این منطقه بر اثر اصابت گلوله خمپاره به شدت مجروح شد و هنگام انتقال به اهواز به شهادت رسید. دهلاویه در ۲۷ مهرماه سال ۱۳۶۰ طی عملیات شهید مدنی آزاد شد.

۴ـ یادمان شهدای عملیات والفجر یک

منطقه عملیاتی والفجر یک در شمال غربی فکه و در محدوده جبل فوقی و تپه‌های حمرین قرار دارد. حدود سه ماه پس از انجام عملیات والفجر مقدماتی در جنوب فکه، عملیات والفجر یک در منطقه شمال غربی فکه طرح‌ریزی شد. این عملیات با رمز «یا الله» در ۲۱ فروردین ماه سال ۱۳۶۱ برای آزادسازی تپه‌های حمرین و جبل فوقی با فرماندهی شهید علی صیاد شیرازی (فرمانده نیروی زمینی ارتش) آغاز شد و ۶ روز به طول انجامید. در نتیجه این عملیات، بخشی از تپه‌های حمرین و پاسگاه پیچ‌‌انگیزه آزاد شدند.

۵ـ یادمان شهدای عملیات ثامن‌الائمه (شرق کارون)


حضور رهبر انقلاب در یادمان شهدای شرق کارون

پس از عبور نیروهای عراقی از کارون در ۱۹ مهر ماه سال ۱۳۵۹ و گسترش منطقه اشغالی و محاصره آبادان، خط دفاعی این منطقه در شمال (جبهه دارخوین) و جنوب (جبهه آبادان) شکل گرفت. پس از فرمان امام (ره) مبنی بر شکستن محاصره آبادان، عملیات ثامن‌الائمه در روز پنج مهرماه سال ۱۳۶۰ انجام شد. این اولین عملیات مشترک ارتش و سپاه پس از عزل بنی‌صدر بود که با موفقیت کامل پایان پذیرفت و محاصره آبادان پس از ۳۴۹ روز شکسته شد. 

۶ـ یادمان شهدای عملیات کربلای ۴

در غرب جاده خرمشهر ـ آبادان و منتهی‌الیه کوی آریا و در کناره رود اروند، منطقه‌ای وجود دارد که هنوز آثار بمباران دژخیمان بعثی روی ساختمان‌های اطراف آن مشهود است. این منطقه یادآور عملیات کربلای ۴ و شهدای مظلوم این عملیات است که در زمستان ۱۳۶۵ در این منطقه حماسه آفریدند. 

۷ـ​ یادمان شهدای عشایر گمبوعه

منطقه گمبوعه کنونی که به صورت پارک جنگلی درآمده است،‌ در ۱۰ کیلومتری اهواز به سمت حمیدیه قرار دارد. به دنبال لشکرکشی قوای روسیه و انگلستان به خاک ایران در جنگ جهانی اول، ایران صحنه یکی از مهم‌ترین مناقشات بین‌المللی شد. با فتوای مرحوم سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی، نهضت مقابله با نیروهای انگلیسی در خوزستان شکل گرفت. برخی از عشایر دشت آزادگان در یازدهم اسفند ماه ۱۲۹۳ به مقابله با نیروهای متجاوز انگلیسی پرداختند و قریب ۵۰۰ نفر از آنان به شهادت رسیدند.

 

نمایی از​ یادمان شهدای عشایر گمبوعه

با شروع جنگ تحمیلی، جنگل گمبوعه محل استقرار و مبارزه نیروهای نظامی و مردمی در مقابله با دشمن برای ممانعت از اشغال اهواز بود. در عملیات بیت‌المقدس نیز قرارگاه قدس و بخشی از نیروهای عمل‌کننده، در این منطقه استقرار داشتند. به دلیل اهمیت دفاع مردمی که پیوند عمیقی با مرجعیت دینی در سال ۱۲۹۳ و نیز در هشت سال دفاع مقدس داشت،‌ به توصیه رهبر انقلاب در این منطقه یادمان شهدای گمبوعه در جوار قبور شهدای این منطقه احداث شد.

۸ـ یادمان معراج شهدا (شهید محمودوند)

معراج شهدا محل حضور پیکرهای نورانی شهدای تازه تفحص‌ شده است که از مناطق جنوب کشور کشف شده‌‌اند. معراج شهدای اهواز در پادگان شهید علی محمودوند (یکی از فرماندهانی که در جریان تفحص پیکر مطهر شهدا به شهادت رسید) قرار گرفته است.

۹​ـ یادمان شهدای هور

هورالعظیم در شرق و شمال دشت آزادگان به طول ۱۰۰ و عرض ۱۵ تا ۷۵ کیلومتر است. در آغاز جنگ تحمیلی، هورالهویزه مانع بزرگی برای عبور نیروهای دشمن بود. بعثی‌ها هرگز به عنوان یک معبر نظامی به هور نگاه نمی‌کردند. فرماندهان سپاه اسلام بر پایه همین آسیب‌پذیری دشمن، در جنوب این منطقه، عملیاتی را در زمستان ۱۳۶۲ طراحی کردند که خیبر نام گرفت و طی آن جزایر مجنون آزاد شد. پس از آن نیز عملیات بزرگ بدر در زمستان سال ۱۳۶۳ در این منطقه به اجرا درآمد. 

۱۰ـ یادمان شهدای بیمارستان صحرایی امام حسین (ع)

بیمارستان صحرایی امام حسین (ع) در کیلومتر هفت جاده شهید شرکت (جاده انشعابی از شرق جاده اهواز ـ خرمشهر و بین ایستگاه حسینیه و دارخوین) قرار دارد.

۱۱​ـ​ یادمان شهدای عملیات بیت‌المقدس

جاده اهواز ـ خرمشهر مهم‌ترین جاده حمل و نقلی کشور قبل از جنگ تحمیلی و اصلی‌ترین جاده ارتباطی خرمشهر با اهواز مرکز استان خوزستان بود. این جاده بر دشت‌های وسیع غرب رودخانه کارون مسلط است و برای ارتش عراق با اهمیت بود. در روزهای اول جنگ تحمیلی، سرتاسر این جاده از نزدیک اهواز تا خرمشهر به اشغال دشمن درآمد. در مرحله اول عملیات بیت‌المقدس، نیروهای خودی در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ با ۲۳ کیلومتر پیش‌روی، خود را از رود کارون به این جاده رساندند. طی روزهای بعد، این جاده مرکز سخت‌ترین درگیری‌ها بود تا اینکه در ادامه مرحله دوم عملیات،‌ با عقب‌نشینی ارتش عراق، جاده اهواز ـ خرمشهر آزاد شد. 

۱۲​ـ شهدای شیمیایی بهبهان

جاده ۱۳ کیلومتری شهید صفوی در شمال غرب خرمشهر و در کیلومتر ۱۳ جاده اهواز ـ خرمشهر قرار داد و این جاده را به دژ مرزی و جاده شهید کاظمی متصل می‌کند. این جاده، محور اصلی عملیات کربلای ۵ بود و قرارگاه خاتم‌ الانبیا (ص) در مجاورت این جاده قرار داشت. پس از عملیات کربلای ۵ و تثبیت منطقه شلمچه، قرارگاه مهندسی صراط‌المستقیم که به منظور بهره‌گیری از توان وزارتخانه‌ها و دولت در جنگ توسط وزارت سپاه توسط محسن صوفی تشکیل شده بود، در کنار این جاده مستقر شد. در جریان عملیات کربلای ۵، در حالی که رزمندگان گردان فجر لشکر ۷ ولی‌ عصر (عج) در این جاده مستقر بودند، هدف راکت شیمیایی آلوده به گاز خردل و سیانور دشمن قرار گرفتند که به شهادت ۹۰ نفر از رزمندگان گردان فجر شهرستان بهبهان و مصدوم شدن سایر افراد این گردان منجر شد.

۱۳ـ یادمان شهدای نهر خیّن

شهرکی به نام ولی‌عصر (عج) و روستایی به نام خیّن، پیش از جنگ تحمیلی در کنار نهر خیّن وجود داشت، ولی اکنون فقط مسجد ولی‌عصر (عج) که مرکز و سنگر مقاومت در جنگ تحمیلی بود،‌ از این شهرک و روستا باقی مانده است. در جریان آزادسازی خرمشهر، خیّن یکی از محورهای عملیاتی قرارگاه نصر بود. این منطقه در عملیات کربلای ۴ شاهد سنگین‌ترین درگیری‌ها بود. نهر خیّن با انواع موانع از جمله نبشی‌های ضربدری و سیم‌‌های خاردارهای حلقوی و انواع میادین مین و موانع خورشیدی، مانع جدی برای عبور رزمندگان در عملیات‌های کربلای ۴ و ۵ محسوب می‌شد. این منطقه در عملیات کربلای ۵ آزاد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: راهیان نور یادمان خودرو شخصی جنگ جهانی اول گمبوعه یادمان شهدای عملیات جاده اهواز ـ خرمشهر عملیات کربلای ۵ ـ یادمان شهدای جنگ تحمیلی دفاع مقدس کربلای ۴ آزاد شد ماه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۳۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری‌ها متصدی حفظ و نگهداری گلزار شهدا هستند

استاندار کرمان گفت: متصدی حفظ و نگهداری گلزار شهدا شهرداری‌ها و دهیاری‌ها هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان، محمدمهدی فداکار امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، با بیان اینکه ضرورت دارد تا اداره کل میراث فرهنگی استان نسبت به ثبت آثار دفاع مقدس اقدام کند، اظهار کرد: در خصوص یادمان شهدای گمنام باید مکان‌یابی خوبی انجام شود. وی با تأکید بر اینکه در صورت درخواست دستگاه‌ها جهت تدفین شهید گمنام، اعتبار لازم برای ساخت یادمان شهید نیز دیده شود، افزود: نمادها باید حفظ شود، لذا در نقاطی که لشکر ۴۱ ثارالله عملیات انجام داده است نیز یادمان‌ها احداث شوند. استاندار کرمان در ادامه با اشاره به ابلاغ اعتبار چاپ و نشر کتاب شهدا از محل شرکت‌ها و بانک‌ها در سال‌جاری، صریح کرد: پیشنهاد می‌شود در این زمینه پروژه‌ها تعریف، مشخص و با مدیریت بنیاد حفظ آثار کار انجام شود. وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی، جلسات مکرر و انجام کارهای حقوقی، تصدی حفظ و نگهداری گلزار شهدا بر عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است؛ البته جایگاه اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران در این طرح محفوظ است و شهرداری‌ها متصدی حفظ و نگهداری گلزار شهدا هستند. کد خبر 748577

دیگر خبرها

  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • حرکت جبهه جهانی انقلاب، مستحکم‌تر و نیرومندتر از پیش
  • مشارکت شهرداری در احداث یادمان شهدای جاویدالاثر تکاب
  • اندیشه‌های استاد شهید مطهری ماندگار و جاودانه است
  • حاجی محمره از یادمان های راهیان نور بازید کرد
  • شهرداری‌ها متصدی حفظ و نگهداری گلزار شهدا هستند
  • تشییع و تدفین چهار شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق(ع) در استان کرمان
  • یادواره شهدای حسین آباد دورود
  • کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان شهدای گمنام است
  • آغاز عملیات اجرایی هدایت آب‌های سطحی چهارراه شهدای محمودآباد