Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حمله موشکی سپاه به مرکز ویژه جاسوسی رژیم صهیونیستی در شمال عراق، دوباره نام خانواده پر افتخار موشک‌های نقطه‌زن فاتح ۱۱۰ مورد توجه قرار گرفت تا بار دیگر یاد شهید طهرانی مقدم در اذهان زنده شود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق،  هنوز چند روزی از شهادت مظلومانه ۲ پاسدار انقلاب اسلامی توسط موشک شلیک شده توسط رژیم صهیونستی نگذشته بود که وعده فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای پاسخ قاطع به این جنایت، محقق شد و در یک عملیات دقیق موشکی، پایگاه مهم و مرموز دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی در اقلیم کردستان عراق نابود شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس اولین اطلاعات موجود، در این حمله از ۱۰ تیر موشک استفاده شده که از جمله آنها، خانواده فاتح ۱۱۰ هستند.

با این اوصاف، بهتر از قبل مشخص شد این موشک در سالهای اخیر بدل به ستون فقرات اصلی توان موشکی کشورمان شده و عامل مهمی در تنبیه گروه های تروریستی و اربابان آنها محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: کدام موشک ویژه سپاه دیرالزور سوریه را هدف گرفت؟ / حمله شبانه به داعش با چاشنی غافلگیری آمریکا و اسرائیل +عکس تکرار شاهکار اطلاعاتی سپاه پس از ۲۳ سال/ کدام موشک‌ ایرانی برنده نشان «تک تیرانداز» سال شد؟ +عکس ۱۰ ویژگی مهم «دزفول»؛ از بالک‌ تا کلاهک/ موشک‌های نقطه‌زن‌ ایرانی به اسرائیل رسیدند +عکس و نقشه

موشک سری فاتح ۱۱۰ در حقیقت پاسخ به نیاز جمهوری اسلامی ایران در حوزه افزایش دقت موشک های بالستیک کوتاه برد تاکتیکی بوده و بر اساس راکت های غیر هدایت شونده زلزال توسعه پیدا کرده است. این موشک ها تقریبا از اوایل دهه ۸۰ شمسی آزمایش های خود را آغاز کرده و تا همین امسال، یعنی ۱۴۰۰ نمونه های تولید شده بر اساس طراحی کلی این خانواده همچنان در حال تولید در صنایع دفاعی کشور هستند.

موشک بالستیک فاتح ۱۱۰ - نسل اولیه

موشک بالستیک هرمز ۱ و ۲

موشک بالستیک خلیج فارس

موشک بالستیک فاتح مبین

کلیت موشک های سری فاتح ۱۱۰ بر اساس طراحی یک مرحله ای سوخت جامد قرار دارند و با نصب انواع بالک ها و در عین حال سیستم هایی مثل قابلیت اینرسیایی فیبرنوری و سرهای جنگی جدا شونده با قابلیت مانور، افزایش دقت فوق العاده این موشک در دو دهه اخیر ادامه داشته است. بحث دیگر توسعه مواد کامپوزیتی در خانواده موشک های سری فاتح ۱۱۰ بوده که باعث شده در عین حفظ وزن این موشک ها، در یک بازه مشخص برد این محصول در هر سری جدید افزایش پیدا کند.

در کنار بحث سر جنگی جدا شونده، موضوعاتی چون افزایش سرعت در فاز نهایی حمله و رد شدن از عدد مهم ۵ ماخ و وارد شدن به فاز سرعت های هایپرسونیک از جمله مسائلی است که در مدل های پیشرفته از خانواده فاتح ۱۱۰ مثل سری دزفول انجام شده است. در عین حال یک مدل کوچک تر از سری فاتح ۱۱۰ با عنوان فتح نیز توسعه پیدا کرده که در سالهای اخیر در خدمت نیروی دریایی و زمینی سپاه وارد شده است.

بعد از معرفی چند مدل به عنوان فاتح ۱۱۰، شاهد معرفی موشک هایی مثل سری هرمز ۱ و ۲ با قابلیت ضد رادار و ضد کشتی بودیم. موشک خلیج فارس نیز دیگر عضو خاص از خانواده فاتح ۱۱۰ است که توانایی درگیری با اهداف دریایی را داشته و از سر جنگی اپتیکی برای نبرد در مرحله آخر برخوردار است.  تا به اینجا در بحث برد، خانواده موشک های سری فاتح عمدتا در کلاس بردهایی بین ۲۰۰، ۳۰۰ الی ۴۰۰ کیلومتر بودند اما با توجه به پتانسیل های بالای این طرح بحث افزایش برد در این خانواده موشکی نیز در دستور کار قرار گرفت.

موشک بالستیک خیبرشکن

موشک بالستیک فتح

موشک بالستیک حاج قاسم

موشک بالستیک دزفول

موشک های فاتح ۳۱۳، ذوالفقار، فاتح مبین، دزفول، رعد ۵۰۰، حاج قاسم و خیبرشکن همه محصولاتی در حوزه موشک های تاکتیکی بالستیک بر اساس طراحی خانواده فاتح ۱۱۰ هستند که در نهایت با موشک خیبرشکن به برد ۱۴۵۰ کیلومتر در این سری رسیدیم. موشک های توسعه یافته بر اساس سری فاتح ۱۱۰ امروز بدل به یکی از اصلی ترین تسلیحات در زرادخانه موشکی جمهوری اسلامی ایران و حتی محور مقاومت شده و از آن مهم تر اینکه با مورد اخیر، در ۵ عملیات برون مرزی قوای موشکی کشور حضور داشته اند.

دو بار تنبیه داعشی ها توسط خانواده فاتح ۱۱۰

نام خانواده فاتح ۱۱۰ و موشک های توسعه یافته بر اساس آنها اولین بار در سال ۱۳۹۶ و بعد از حمله تروریستی گروه داعش به مجلس شورای اسلامی و مرقد امام خمینی (ره) در بین مردم شناخته شد. در این حمله، بار اصلی تهاجم بر عهده موشک های سری ذوالفقار بود. یک موشک بالستیک سوخت جامد با برد ۷۰۰ کیلومتر که توانایی حمل سر جنگی با وزن بیش از ۵۰۰ کیلوگرم را دارد. موشک های ایرانی اهداف مربوط به این گروه در شرق سوریه را هدف قرار دادند.

شلیک موشک ذوالفقار به مواضع داعش در شرق سوریه - سال ۱۳۹۶

اما داعشی ها دوباره در رژه ۳۱ شهریور ماه سال ۱۳۹۷ در شهر اهواز دست به حمله تروریستی زدند و در پاسخ به این حمله، در سحرگاه ۹ مهر ماه ترکیبی از موشک های ذوالفقار، قیام و پرنده های بدون سرنشین سپاه، شرق سوریه را مجددا هدف قرار دادند.

راند اول در شمال عراق

منطقه شمال عراق البته برای خانواده فاتح ۱۱۰ نا آشنا نبود و در اواسط شهریور ۱۳۹۷ و در پاسخ به حمله و به شهادت مظلومانه تعدادی از پاسداران انقلاب در تیرماه همان سال در غرب کشور، یک حمله موشکی به وسیله موشک های فاتح ۱۱۰ - احتمالا از نسل های اولیه - به مقر گروه تروریستی در کوی سنجق در اقلیم کردستان انجام شده و در اثر آن حمله فوق العاده دقیق، ۱۵ نفر از کادر رهبری حزب دموکرات کردستان به هلاکت رسیدند.

تصویر مربوط به برخورد دو موشک سپاه به مقر حزب دموکرات کردستان در اقلیم

با این که به نظر موشک های به کار رفته در این حمله از مدل های اولیه خانواده سری فاتح بودند اما دقت بالای این موشک ها در تصاویر منتشر شده بعد از این حمله به اثبات رسیده و ضربه سنگینی به فرماندهی و انسجام این گروهک تروریستی وارد شد.

عین الاسد؛ سپاه پنجه در پنجه با شیطان بزرگ

بعد از ترور ناجوانمردانه فرمانده محبوب ملت ایران و ملتهای منطقه یعنی سردار سلیمانی در فرودگاه بغداد، عملیات انتقام و شاید بتوان گفت مهمترین اقدام نظامی تاریخ ایران،  بر عهده نیروی هوافضای سپاه قرار گرفت. در سحرگاه ۱۸ دی ماه سال ۱۳۹۸ بود که ترکیبی از موشک های فاتح ۳۱۳ و قیام از سمت ایران به طرف پایگاه نظامی عین الاسد در مرکز غراق شلیک شد. با گذشت چندین روز از این حمله، در ابتدا تصاویر ماهواره ای و سپس تصاویری از داخل پایگاه منتشر شد و دقت و قدرت تخریب تحسین برانگیز موشک های ایرانی مجددا به اثبات رسید.

شلیک موشک بالستیک فاتح ۳۱۳ به سمت پایگاه عین الاسد

تصویر ماهواره ای مربوط به بعد از حمله سپاه به پایگاه هوایی عین الاسد در عراق

در ماجرای عین الاسد، اهدافی مثل آشیانه های موقت پرنده های بدون سرنشین مدرن ارتش آمریکا و حتی محل اقامت و تجهیزات لجستیک نظامیان آمریکایی هدف قرار گرفت. برآوردها از دقت حمله مشخص کرد که سپاه، دقیقا نقاطی از پیش تعیین شده را هدف گرفته و مورد اصابت قرار داده است.

خانواده فاتح به جنگ صهیونیست ها می روند

مسئله حضور عناصری از رژیم صهیونیستی در شمال عراق و در درون اقلیم کردستان عراق از جمله موضوعاتی است که در سالهای اخیر، همیشه به صورت پنهان و آشکار مورد اشاره مسئولین ایرانی و حتی برخی از مسئولین عراقی نیز قرار گرفته است. سالها اشغال مستقیم و نبود یک دولت مرکزی قدرتمند در عراق باعث شده تا بخشی از سرزمین همسایه ما بدل به جولانگاه برخی عناصر صهیونیستی شده و البته این عناصر در سالهای اخیر نیز باعث بروز مشکلات و اقدامات ناامن کننده و خرابکارانه متعدد علیه جمهوری اسلامی ایران شده اند.

سه ویدیو از حمله موشکی سپاه در شمال عراق

در نهایت این شرارت ها، پس از شهادت مظلومانه ۲ مستشار ایرانی در سوریه به دست ارتش صهیونیستی، به نقطه غیر قابل تحمل رسیده و در ساعات اولیه روز یکشنبه ۲۲ اسفند ماه، تعداد ۱۰ تیر موشک که این بار نیز در میان آنها محصولاتی از خانواده فاتح ۱۱۰ دیده می شد به سمت منطق اربیل شلیک شده و منطقه ای مهم و استراتژیک در طراحی های امنیتی رژیم صهیونیستی در منطقه را هدف قرار داد و نابود کرد.

تصاویر اولیه نشان می دهد نمونه های شلیک شده از خانواده فاتح ۱۱۰ همچون ۴ عملیات گذشته، این بار نیز با سربلندی دقت و قدرت تخریب چشمگیر خود را به نمایش گذاشته اند و حالا، رژیم صهیونیستی نیز برای اولین بار، دقت و قدرت این محصول مشهور ایرانی -که ماحصل تلاش ها و اخلاص شهید طهرانی مقدم و یاران شهیدش بود- را چشیدند و قطعا در صورت نیاز، باز هم از خاک ایران و محور مقاومت خواهند چشید.

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین بورس قیمت موشک فاتح 110 سپاه پاسداران نیروی هوا فضای سپاه اربیل موساد رژیم صهیونیستی گزارش دفاعی اربیل عراق موشک بالستیک نیروی هوافضای سپاه حمله موشکی سپاه حزب دموکرات کردستان موشک ذوالفقار اخبار داغ خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت رژیم صهیونیستی سالهای اخیر موشک بالستیک شمال عراق موشک های سری قرار گرفت عین الاسد هدف قرار بر اساس موشک ها شلیک شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۳۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حزب الله شعاع حملات خود را به عمق اسراییل گسترش داد

مقاومت اسلامی حزب الله لبنان دیروز (سه شنبه) از زمان آغاز جنگ غزه، عمیق ترین حمله را در داخل اسرائیل انجام داد.

به گزارش عصرایران به نقل از الجزیره، این حمله پس از آن صورت گرفت که حزب الله اعلام کرد نیروهای اسرائیلی یکی از فرماندهان آن را در جنوب لبنان به شهادت رسانده اند.

حزب‌الله لبنان می‌گوید به تلافی کشته شدن یکی از اعضایش، حملات پهپادی را به پایگاه‌های نظامی اسرائیلی در شمال شهر "عکا" انجام داده است که عمیق‌ترین حمله به خاک اسرائیل (فلسطین اشغالی) از زمان آغاز جنگ غزه است.

حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد که "حمله هوایی ترکیبی با استفاده از پهپادهای فریبنده و انفجاری که دو پایگاه اسرائیلی را در نیمه راه بین عکا و نهاریه هدف قرار داد"، انجام داد.

این گروه گفت که در تلافی حمله قبلی اسرائیل که یکی از جنگجویانش کشته شد، اقدام کرده است. 

ارتش اسرائیل اما مدعی شد که هیچ اطلاعی از هدف قرار گرفتن هیچ یک از تاسیساتش توسط حزب الله ندارد، اما پیشتر گفته بود که دو "هدف هوایی" را در سواحل شمالی اسرائیل رهگیری کرده است.

در اواخر روز سه‌شنبه، خبرگزاری رسمی لبنان NNA اعلام کرد که در حمله هوایی اسرائیل به یک منطقه مسکونی در شهر حنین در جنوب لبنان، حداقل 2 نفر کشته و 6 نفر دیگر زخمی شدند.

این خبرگزاری افزود: "هواپیماهای جنگی اسرائیل با دو موشک هوا به زمین یک خانه دو طبقه را مورد اصابت قرار دادند و ساختمانی را که در آن خانواده ای ساکن بودند که از زمان شروع حملات اسرائیل، شهر را ترک نکرده بودند، به طور کامل ویران کردند."

حزب‌الله اعلام کرد که در اواخر روز سه‌شنبه در واکنش به کشته شدن 2 غیرنظامی، ده‌ها راکت به سمت شمال اسرائیل شلیک کرده است.

این گروه در بیانیه ای اعلام کرد که حزب الله "ده ها موشک کاتیوشا" را به سمت شمال اسرائیل "به عنوان بخشی از پاسخ به حملات دشمن اسرائیلی به خانه های غیرنظامیان، به ویژه کشتار وحشتناک در حنین و کشته و زخمی شدن غیرنظامیان" شلیک کرد.

پیشتر ارتش اسرائیل روز سه شنبه اعلام کرد که در حملات هوایی آن دو جنگجوی حزب الله در جنوب لبنان کشته شدند. حزب الله بعدا کشته شدن یکی از مبارزان خود به نام "حسین علی عزقول " را تایید کرد، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

به گفته ارتش اسرائیل، در یک حمله جداگانه دیگر آن، "محمد عطیه" یکی دیگر از مبارزان نیروهای نخبه رضوان حزب الله کشته شد. هیچ اظهارنظر فوری از طرف حزب الله در مورد این ادعا وجود ندارد.

از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی در حدود 7 ماه پیش، حزب الله لبنان و ارتش اسرائیل روزانه در یک شعاع محدود مرزی تبادل آتش دارند.

طی این مدت در جریان حملات اسرائیل، حدود 270 مبارزحزب الله و همچنین حدود 50 غیرنظامی به شهادت رسیده اند.

ارتش اسرائیل نیز با وجودی که میزان تلفات خود را سانسور می کند، اما تاکنون به کشته شدن 12 نیروی نظامی و 6 غیرنظامی خود در جریان حملات حزب الله اعتراف کرده است.

همچنین طی این مدت دهها هزار شهرک نشین اسرائیلی نیز در نوار مرزی شمالی فلسطین اشغالی با لبنان، محبور به ترک خانه های خود شده اند.

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: حملات پهپادی حزب‌ الله به سامانه گنبد آهنین اسرائیل حزب الله : از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم لحظه ترور یکی از فرماندهان حزب‌الله لبنان توسط رژیم اسراییل (فیلم)

دیگر خبرها

  • تظاهرات خانواده‌های اسرای صهیونیست مقابل خانه گانتس و نتانیاهو
  • بیانیه ارتش یمن درباره حمله به پهپاد آمریکایی و یک کشتی انگلیسی
  • عباس عبدی: ضربه ایران به اسرائیل پیروزی راهبردی بود /جذب حمایت مردم از این حمله در تعارض با برخورد با زنان در خیابان ها است
  • ضربه راهبردی ایران به رژیم صهیونیستی از نگاه عباس عبدی
  • ضربه راهبردی ایران به اسرائیل از نگاه عباس عبدی
  • فرمانده کل ارتش: عملیات وعده صادق جلوه زیبایی از وحدت ارتش، سپاه و وزارت دفاع بود
  • آمادگی رژیم صهیونیستی برای تخلیه رفح و آغاز عملیات زمینی
  • وعده صادق هژمونی آمریکا را در هم شکست
  • آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح + تصاویر/ حماس آب پاکی را روی دست کشور‌های عربی ریخت/ تبدیل شدن نوار مرزی شمال اسرائیل به شهر ارواح+ فیلم
  • حزب الله شعاع حملات خود را به عمق اسراییل گسترش داد