Web Analytics Made Easy - Statcounter

«محمدهاشم عصمت‌اللهی» تحلیلگر ارشد مسائل افغانستان در تشریح دلایل بسته شدن سفارت افغانستان در آمریکا و اولتیماتوم واشنگتن به دیپلمات‌های افغان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اخیراً وزارت خارجه ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به زودی سفارت افغانستان در خاک آمریکا را تعطیل خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید توجه داشت که آمریکا به دلیل مسدود کردن حساب‌های مالی سفارت افغانستان و همچنین انسداد سایر منابع مالی کابل قصد داشته است تا به طالبان فشار بیاورد اما در نهایت واشنگتن دلیل بسته شدن سفارت افغانستان در آ‌مریکا را مسائل مالی و عدم توان پرداخت حقوق دیپلمات‌های افغانستان را مطرح کرده است. در این میان وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرده تا زمانی که حکومت سرپرست طالبان از سوی دولت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به رسمیت شناخته نشود، آمریکا هیچ شخصی را به عنوان دیپلمات از سوی افغانستان نمی‌پذیرد که همین موضوع می‌توان یک خلأ دیپلماتیک را به وجود آورد.

وی ادامه داد: در این میان چندین مسأله وجود دارد که اساساً نشان می‌دهد آمریکایی‌ها در مورد افغانستان با یک برخورد و استراتژی دوگانه وارد میدان شده‌اند. اینکه آنها اعلام می‌کنند که سفارت افغانستان در خاک آمریکا توان پرداخت حقوق دیپلمات‌های این کشور را ندارد، عملا آدرس غلط دادن است؛ چراکه تمام حساب‌های مالی و اقتصادی افغانستان و حتی بودجه و دارایی این کشور توسط آمریکا بلوکه شده و دلیل آنها هم احتمال استفاده طالبان از این بودجه علیه منافع ایالات متحده و شرکای آن در سراسر جهان است. سوال اصلی این خواهد بود که اگر آمریکایی‌ها می‌دانستند طالبان قرار است از بودجه ملی افغانستان علیه کشورهای همسایه و غیرهمسایه افغانستان استفاده کنند، چرا این جریان را بر کابل مسلط کرد؟ موضوع دیگر این است که آمریکایی‌ها در دوحه توافقی را با طالبان به امضا رساندند که هنوز بسیاری از بندهای آن پنهان است و هیچکس نمی‌داند که چه اتفاقی در قطر رخ داده است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: بر همین اساس فکر می‌کنم طالبان هم بیش از گذشته تحت فشار قرار خواهد گرفت و واشنگتن به دنبال تامین منافع و اخذ امتیازهای جدید خواهد بود. موضوع دیگری که در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که ایالات متحده در پرونده افغانستان دیگر همانند گذشته اقدام نمی‌کند. ما به وضوح خروج نظامی آمریکایی‌ها از افغانستان را مشاهده کردیم و این روند هم اکنون ادامه دارد، اما بحث اینجاست که آمریکایی‌ها در حال استفاده از قدرت نرم‌افزاری خود هستند و دیگر ما نمی‌توانیم قدرت سخت‌افزاری ایالات متحده را همانند گذشته در افغانستان مشاهده کنیم. بر همین اساس انسداد حساب‌های مالی و همچنین تهدید به تعطیلی سفارت افغانستان در آمریکا و اخراج دیپلمات‌های این کشور از خاک ایالات متحده، بخشی از سناریوی نرم‌افزاری آمریکا به حساب می‌آید.

عصمت‌اللهی افزود: اینکه وزارت خارجه ایالات متحده اعلام می‌کند تمامی دیپلمات‌های افعغانستان که در خاک آمریکا حضور دارند باید ویزای بشردوستانه بگیرند، نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها همچنان در حال مخابره پیام اخطار در قبال طالبان هستند. بر همین اساس باز هم فشارها بر طالبان به گونه‌ای دیگر افزایش پیدا می‌کند. برخی‌ هم معتقدند اختلاف‌هایی میان طالبان و آمریکا همچنان وجود دارد اما مسأله اینجاست که آمریکا با تعطیل کردن سفارت افغانستان می‌تواند جهان را برای به رسمیت شناختن طالبان تحت فشار قرار دهد. در این میان یک اصرار مهندسی‌شده از سوی واشنگتن نمایان می‌شود اما واقعیت این است که حتی همسایگان افغانستان هم حاضر به پذیرش طالبان به عنوان یک حکومت مستقر در کابل نیستند. این در حالی است که به رغم آنکه طالبان خود را مشتاق گفت‌وگو با دنیا نشان می‌دهد و در حال پیگیری دیپلماسی سبک خود است، ولی عملاً این جریان هیچ اهمیتی برای تعطیل شدن مراکز و نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان در آمریکا و سایر کشورهای دیگر قائل نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای طالبان صرفاً مؤلفه‌های حاکمیتی مانند سرزمین، مردم، مذهب و در نهایت برقراری مجدد آنچه امارات اسلامی می‌خواندند، اهمیت دارد. مقام‌های طالبان بارها اعلام کردند که به دنبال جغرافیای افغانستان هستند و در ظاهر بر مشروعیت‌های بین‌المللی هم تاکید می‌کنند اما در نهایت هدف آ‌نها استقرار در کابل و سیطره بر کل افغانستان بود که در شرایط کنونی حاصل شده است. اینکه هر از چند گاهی وزیر خارجه طالبان به برخی کشورها سفر می‌کند صرفاً یک پروپاگاندای سیاسی و رسانه‌ای است و بر همین اساس معتقدم که طالبان در یک سراشیبی مشخص قرار گرفته که نمی‌داند که چگونه باید از پس سناریوهای گوناگون آمریکا برآید. تأکید آمریکا بر به رسمیت شاختن طالبان هم در حد حرف و حدیث است و فکر نمی‌کنم کشوری حاضر باشد در شرایط فعلی این جریان را به رسمیت بشناسد بر همین اساس طالبان فعلا بلاتکلیف خواهد بود و اساساً تعطیلی سفارت افغانستان در آمریکا هم یک بازی سیاسی برای تحت فشار قرار دادن طالبان است.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: افغانستان طالبان آمریکا کابل توافق دوحه امیرخان متقی سفارت افغانستان در آمریکا سفارت افغانستان در آمریکا ایالات متحده بر همین اساس آمریکایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۳۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم

حکومت طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت سالروز پیروزی مجاهدین در افغانستان اعلام کرد برای حفظ دستاوردهای جهاد مردم این کشور تلاش می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، حکومت طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت 8 ثور/اردیبهشت، سالروز پیروزی مجاهدین بر حکومت کمونیستی در افغانستان نوشت «سی و دومین سال پیش در چنین روزی، پس از 14 سال مبارزه پدیده شوم کمونیسم و در کنار آن شوروی در کشور ما شکست خورد و ملت مجاهد افغان توانست آخرین اداره کمونیستی را سرنگون و کشور را به گونه کامل آزاد سازد».

بیانیه افزود: «هشتم ثور 1371 هـ ش روز کامیابی و آزادی مردم افغانستان است که قربانی‌های ملت مجاهد نتیجه داد و مردم و کشور ما از شر هیولای کمونیسم نجات یافتند».

حکومت طالبان همچنین در این بیانیه کودتای کمونیستی 7 ثور در سال 1357 را نیز روز سیاه افغانستان نامید و تأکید کرد: «کشور ما پس از 20 سال جهاد از یک اشغال دیگر نیز آزاد شد و نظام اسلامی برقرار گردید، بنابراین امارت اسلامی با تمام توان تلاش می‌کند تا  ثمره قربانی‌ها و مبارزات چندین ساله ملت ما یکبار دیگر ضایع نگردد و نظام اسلامی را که آرمان شهدا است، به گونه کامل نافذ می‌کند».

گزارش تسنیم| «هشتم ثور»؛ شیرینی که با اختلاف به کام مردم افغانستان تلخ شد«8 ثور» روزی پر افتخار در تاریخ افغانستان

کودتای هفتم اردیبهشت توسط حزب دموکراتیک خلق افغانستان منجر به روی کار آمدن حکومت کمونیستی در این کشور شد. حکومت کمونیستی که برای تحمیل عقاید الحادی و مارکسیستی بر مردم افغانستان تلاش می‌کرد، اما با واکنش جدی مردم روبه‌رو شد و رفته‌رفته قیام‌های مردمی در این کشور شکل گرفت.

وقتی نظام «داوود خان» براثر کودتای کمونیستی سقوط کرد و چپی‌ها به قدرت رسیدند، با شکل‌گیری آهسته‌آهسته مقاومت در برابر آن‌ها، سربازان روس برای حمایت از نظام دست‌نشانده‌شان وارد افغانستان شدند.

در نهایت مردم متدین افغانستان پس از 14 سال جنگ و مقاومت، حکومت کمونیستی و ابرقدرت تا دندان مسلح را شکست دادند و هشتم ثور سال 1371 نیروهای مجاهدین آخرین سنگر حکومت کمونیستی در کابل را تصرف کردند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • افغانستان در اقتصاد و سیاست رو به پیشرفت است
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • اظهارنظر مجاهد درباره سفرهای مقامات متعدد سیاسی به کابل
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود