Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبر درخواست تسلیحاتی روسیه از چین به سرعت در فضای رسانه ای بازتاب یافته است. این در حالی است که چین نیز به این خبر واکنش نشان داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمله نظامی روسیه به اوکراین گرچه در نوزدهمین روز خود به سر می‌برد اما همچنان در محافل سیاسی و نظامی و امنیتی به عنوان یک تهاجم قابل بررسی از ابعاد مختلف شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از یک سو عدم حضور جدی ناتو در اوکراین و از سوی دیگر خط و نشان‌ها برای روسیه نسبت به فعال شدن ماده ۵ این پیمان، مسائل مهمی است که در صد اخبار واکنش‌ها به بحران اوکراین مطرح شده است.

در ادامه این گزارش می‌توانید تحولات لحظه به لحظه اوکراین را دنبال کنید:

۰۶:۲۲ درخواستی برای لغو تحریم‌ها نداریم

«سرگئی ورشینین» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه گفت که روسیه از ایالات متحده و کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست لغو تحریم‌ها را نخواهد داشت، زیرا فشار غرب مسیر مسکو را تغییر نمی‌دهد.

به گفته معاون وزیر امور خارجه روسیه، واشنگتن و اتحادیه اروپا «بسیار تلاش کرده‌اند» تا حد امکان تحریم‌ها را علیه روسیه به‌عنوان وسیله‌ای برای معکوس کردن مسیر کرملین اعمال کنند، «تا ما را مجبور کنند تصمیم‌های گرفته شده را تغییر دهیم، اما هیچ چیزی از این تحریم‌ها حاصل نمی‌شود.»

این دیپلمات ارشد روسی خاطرنشان کرد که روسیه «خواهان لغو این تحریم‌ها نخواهد شد»، زیرا دستورات علیه ملت ما غیرقانونی است و علاوه بر این، تحریم‌ها به عنوان ابزاری برای اعمال فشار غرب کارایی ندارند. ورشینین گفت: «ما درخواستی برای لغو این تحریم‌ها نخواهیم داشت. ما به سادگی با تکیه بر دوستان و همفکرانی که داریم، اقتصاد خود و توانایی خود را برای توسعه مستقل دنبال خواهیم کرد.»

۰۵:۵۸ شرط سناتور کنگره آمریکا برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین

«لیندسی گراهام»، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا که پیشتر خواستار بازداشت و ترور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه شده بود، اکنون «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا را به دلیل امتناع از ارسال جنگنده‌های ساخت شوروی لهستان به اوکراین مورد انتقاد قرار داد.

سناتور لیندسی گراهام در عین حال با هشدار نسبت به اوضاع اوکراین در روز یکشنبه گفت که اگر روسیه در اوکراین از تسلیحات شیمیایی استفاده کند، از ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور حمایت خواهد کرد.

گراهام که با فاکس نیوز گفتگو می‌کرد در ادامه افزود که «لغو انتقال جنگنده‌های جت ساخت شوروی متعلق به لهستان به اوکراین نمونه‌ای از اقدام نامناسب دولت بایدن بود.»

علاوه بر این، گراهام گفت که سخنرانی هفته جاری «کامالا هریس»، معاون رئیس جمهور ایالات متحده در لهستان در رابطه با موضع دیپلماتیک واشنگتن در قبال شرکای شرقی ناتو «جایگزین کافی برای میگ هایی نیست که می‌بایست به اوکراین بروند تا از اوکراینی‌ها دفاع کنند.

۰۵:۵۷ اسلواکی بیش از ۲.۳۵ میلیون دلار سلاح به اوکراین می‌دهد

روزنامه «پراودا براتیسلاوا» گزارش داد، دولت اسلواکی در جلسه فوق العاده یکشنبه شب خود تصمیم گرفت به اوکراین مهمات و تسلیحات نظامی به ارزش ۲.۱۵۵ میلیون یورو (بیش از ۲.۳۵ میلیون دلار) بدهد.

به نوشته این روزنامه، این مهمات در راستای درخواست کی یف به اوکراین اعطا می‌شود.

این دومین بار در هفته گذشته است که کابینه وزیران اسلواکی تحویل محموله نظامی به اوکراین را به صورت رایگان تصویب می‌کند.

۰۵:۵۶ رئیس جمهور اوکراین دوباره بر عضویت در اتحادیه اروپا تاکید کرد

«ولادیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه گفت که در تماس تلفنی با «چارلز میشل»، رئیس شورای اروپا، درباره کمک‌های مالی به اوکراین، تحریم‌های ضد روسیه و عضویت احتمالی اوکراین در اتحادیه اروپا گفتگو کرده است.

او در حساب توئیتری خود نوشت: «مذاکرات منظم بین‌المللی با رئیس شورای اروپا ادامه دارد. ما در مورد افزایش حمایت مالی از اوکراین و فشار تحریم‌ها بر کشور متجاوز بحث کردیم. توجه ویژه به روند مذاکرات بیشتر درباره عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا بود.»

۰۳:۲۳ واکنش وزیرخارجه آمریکا به حمله موشکی روسیه در مرز لهستان

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر گفت که ایالات متحده حمله روسیه به «مرکز بین المللی حفظ صلح و امنیت» را محکوم می‌کند.

بلینکن در این ارتباط گفت: «ما حمله موشکی فدراسیون روسیه به مرکز بین المللی حفظ صلح و امنیت در یافوروف، نزدیک مرز اوکراین با لهستان را محکوم می‌کنیم. وحشی گری باید متوقف شود.»

۰۱:۵۰ «180»نظامی خارجی در اوکراین کشته شدند

ارتش روسیه ادعا کرد در یک عملیات با سلاح‌های دوربرد در اوکراین ۱۸۰ نظامی خارجی کشته شدند و محموله بزرگی از تسلیحات خارجی منهدم شد.

۰۱:۲۲ واکنش چین به ادعای آمریکا درباره تقاضای تسلیحاتی روسیه

سفارت چین در آمریکا به گزارش‌ها درباره درخواست کمک تسلیحاتی مسکو از پکن واکنش نشان داد.

در این ارتباط سفارت چین در واشنگتن در واکنش به گزارش‌هایی مبنی بر اینکه روسیه به دنبال تجهیزات نظامی و سایر حمایت‌ها از چین است، گفت که «اولویت در حال حاضر این است که اطمینان حاصل شود که اوضاع متشنج تشدید یا از کنترل خارج نمی‌شود.»

این واکنش سفارت چین در پاسخ به گزارش برخی رسانه‌ها بود که در آن اعلام شد روسیه از چین تقاضای کمک تسلیحاتی کرده است.

در همین ارتباط، «فایننشال تایمز» به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد که روسیه از آغاز جنگ در اوکراین از چین درخواست تجهیزات نظامی کرده است. در این گزارش گفته شده که کاخ سفید نگران است که چین تصمیم بگیرد به روسیه کمک کند و در این شرایط تلاش‌های غرب برای کمک تسلیحاتی به اوکراین تضعیف شود.

۰۰:۳۲ اگر موشک‌ها به خاک ناتو اصابت کند پاسخ خواهیم داد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد در صورتی که موشک‌های روسیه از مرزها عبور کند و به اعضای ائتلاف امنیتی حمله شود، این موضوع با پاسخ ناتو همراه خواهد بود.

موشک‌های روسیه روز یکشنبه به یک پایگاه آموزشی نظامی در نزدیکی مرز غربی اوکراین با لهستان که عضو ناتو است اصابت کرد و ۳۵ نفر کشته شدند.

سالیوان به شبکه خبری سی بی اس گفت که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بارها به صراحت گفته است که آمریکا برای دفاع از هر وجب خاک کشورهای ناتو اقدام خواهد کرد.

۰۰:۰۳ روسیه از چین درخواست کمک نظامی کرده است

مقامات آمریکایی می‌گویند که روسیه از آغاز جنگ در اوکراین از چین درخواست تجهیزات نظامی کرده است.

در این گزارش گفته شده که کاخ سفید نگران است که چین تصمیم بگیرد به روسیه کمک کند و در این شرایط تلاش‌های غرب برای کمک تسلیحاتی به اوکراین تضعیف شود.

۲۳:۳۶ اتحادیه اروپا بدنبال تعلیق عضویت روسیه در سازمان تجارت جهانی است

شورای اروپا اعلام کرده که احتمالاً تحریم‌های جدید علیه روسیه در نشست پیش روی این اتحادیه تصویب خواهد شد.

شورای اتحادیه اروپا به ریاست فرانسه روز یکشنبه این خبر را در توئیتر اعلام کرد و گفت: «پیش بینی می‌شود که تحریم‌های جدید علیه روسیه در نشست اتحادیه اروپا در روز دوشنبه ۱۴ مارس نهایی و تصویب شود.»

در ادامه این توئیت آمده است: «کمیسیون اروپا و سرویس اقدام خارجی اروپا پیشنهادهایی را درباره تحریم‌های جدید ارائه کرده‌اند که پس از نشست غیررسمی در ورسای و رایزنی‌ها با شرکای بین‌المللی ما بسته جدید تحریم‌ها به عنوان چهارمین بسته تحریمی از ۲۴ فوریه بررسی و نهایی خواهد شد.»

منبع: مهر

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: اتحادیه اروپا کمک تسلیحاتی روسیه از چین روز یکشنبه رئیس جمهور تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۴۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست نمایندگان پارلمان اروپا برای تقویت دفاع ضد جاسوسی

تعدادی از مقامات و نمایندگان پارلمان اروپا با توجه به پرونده‌های جاسوسی‌های اخیر علیه این نهاد اروپایی بر لزوم همکاری بیشتر بین مقامات امنیت ملی و پارلمان برای مقابله با این بحران تاکید کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نشریه "دی سایت" در مطلبی نوشت: چندین سیاستمدار اتحادیه اروپا از سرویس‌های مخفی و اطلاعاتی ملی درخواست کردند تا آخرین رسوایی‌های فساد و جاسوسی را بهتر بررسی کنند. طبق گزارش هفته نامه اشپیگل، نمایندگان پارلمان اروپا بر همکاری بیشتر بین مقامات امنیت ملی و پارلمان اتحادیه اروپا در این زمینه تاکید دارند.

دلیل این درخواست، پرونده اخیر جاسوسی یکی از کارمندان ماکسیمیلیان کراه، نماینده حزب افراطی جایگزینی برای آلمان برای چین و پرداخت های احتمالی روسیه به نمایندگان اتحادیه اروپا در ارتباط با سایت خبری صدای اروپا است.

"اشپیگل" به نقل از دانیل کاسپاری، رئیس فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی در پارلمان اتحادیه اروپا، گفت: نیاز فوری به همکاری قوی‌تر بین مقامات امنیت ملی و پارلمان اتحادیه اروپا وجود دارد.

"هانا نویمان"، سیاستمدار سبز اتحادیه اروپا هم در این باره گفت، ماجرای موسوم به قطر گیت، که در آن پرداخت‌های قطر به اوا کایلی، سیاستمدار بلند مرتبه پارلمان اروپا کشف شد، نشان داد که مقامات ملی باید مجهزتر شوند. نویمان با اشاره به ماجرای جاسوسی مربوط به صدای اروپا گفت: سرویس های مخفی باید اطلاعات خود را با نمایندگان مجلس در کمیته های محرمانه به اشتراک بگذارند - «همانطور که آشکارا آن را با پارلمان چک به اشتراک گذاشتند».

مارتین شیردوان، رهبر حزب چپ پارلمان اروپا نیز اعلام کرد: سرویس‌های مخفی باید فوراً اطلاعات لازم برای تحقیق را در اختیار پارلمان قرار دهند. به گفته وی به منظور برخورد مستمر با ماجرای جاسوسی، تبادل اطلاعات جامع بین مقامات تحقیقاتی و سرویس‌های مخفی و اطلاعاتی تحقیق ضروری است. شیردوان گفت: «دموکراسی نباید با عملکرد غیر شفاف سرویس‌های مخفی و اطلاعاتی آسیب بیشتری ببیند.

در آغاز هفته گذشته، یکی از کارمندان "ماکسیمیلیان کراه"، نامزد اصلی حزب افراطی جایگزینی برای آلمان به طور موقت در درسدن دستگیر شد. به گفته دادستان های فدرال، این کارمند دفتر پارلمانی مقر اتحادیه اروپا ظاهرا برای چین جاسوسی کرده و اطلاعات پارلمان اروپا به این کشور را منتقل کرده است. علاوه بر این، دو تحقیق مقدماتی علیه کراه، کاندیدای ارشد حزب افراطی جایگزینی برای آلمان در همین ارتباط در جریان است. سخنگوی دفتر دادستانی فدرال آلمان گفت که این پرونده در مورد پرداخت های مشکوک از منابع روسی و چینی است.

نام کراه همچنین هفته ها در رابطه با ماجرای رسانه اینترنتی طرفدار روسیه صدای اروپا مطرح شده است. دولت چک در پایان ماه مارس تحریم هایی را بر این رسانه اعمال کرد زیرا آن را عملیات نفوذ کرملین می داند.

مارکو بوشمان، وزیر دادگستری فدرال آلمان هم پس از دستگیری یکی از کارمندان ماکسیمیلیان کراه به اتهام جاسوسی، اعلام کرده که منتظر موارد بیشتری است. بوشمان در گزارش برنامه ARD از برلین گفت: "ما باید فرض کنیم که در چند ماه آینده نقاب برداری بیشتری انجام خواهیم داد."

این مقام آلمانی گفت که آلمان مدت‌هاست به هدف قدرت‌های اقتدارگرا تبدیل شده است که از منابع سرویس های مخفی نیز استفاده می‌کنند. بوشمن همچنین با ادعاهای حزب افراطی جایگزینی برای آلمان مبنی بر اینکه پرونده کارمند کرا یک کمپین علیه این حزب است، مخالفت کرد. وی تاکید کرد: قوه قضائیه بر اساس هیچ ملاحظات سیاسی عمل نمی کند، بلکه منحصراً بر اساس قانون و نظم عمل می کند.

"جیان جی"، کارمند کرا به اتهام جاسوسی برای چین در بازداشت است. وی متهم است که به عنوان مامور یک سرویس مخفی خارجی در یک پرونده بسیار جدی عمل کرده است. دفتر دادستانی فدرال، جی را «کارمند یک سرویس مخفی چین» توصیف کرد. در ژانویه 2024، گفته می شود که او بارها "اطلاعات مربوط به مذاکرات و تصمیمات پارلمان اروپا را به مشتری اطلاعاتی خود منتقل کرده است." همچنین گفته می شود که او از اعضای مخالف چین در آلمان برای سرویس مخفی جاسوسی کرده است.

کرا، سیاستمدار حزب افراطی آلمان، عضو کمیته‌های تجارت بین‌المللی و همچنین در کمیته‌های فرعی حقوق بشر و امنیت و دفاع پارلمان اروپا است. وی همچنین در هیئت روابط با آمریکا حضور دارد. وی کاندیدای اصلی حزب خود در مبارزات انتخاباتی اروپا است. علیرغم این ماجرا، حزب افراطی جایگزینی برای آلمان می خواهد کراه را حفظ کند. تحقیقات اولیه توسط دادستانی درسدن علیه شخص کرا نیز در جریان است.

تاکنون، پارلمان اتحادیه اروپا نه توانسته است تحریم هایی را علیه ماکسیمیلیان کراه، اعمال کند و نه مصونیت وی لغو شده است. تحقیقات اولیه علیه کراه در حال حاضر در دفتر دادستان عمومی درسدن در جریان است. در این مرحله، هیچ گونه چشم پوشی از مصونیت لازم نیست.

وزرای کشور اتحادیه اروپا روز دوشنبه در گنت دیدار خواهند کرد تا درباره اجرای پیمان اروپایی پناهندگی و مهاجرت گفتگو کنند. فرض بر این است که این مذاکرات می تواند در مورد رسوایی جاسوسی در بروکسل نیز باشد.

البته چین اتهامات جاسوسی آلمان ومقامات اروپایی علیه این کشور را به شدت رد کرده است.

پس از دستگیری چهار مظنون در آلمان که متهم به جاسوسی برای چین هستند، پاتریشیا فلور، سفیر آلمان در پکن روز پنجشنبه توسط مقامات چین احضار شد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم روز سه شنبه گفت که رهبری پکن بلافاصله پس از این دستگیری ها با عصبانیت واکنش نشان داد: این اتهامات در خدمت "تهمت و سرکوب چین" بود. به گفته وی در اینجا مسئله "از بین بردن فضای همکاری بین چین و اروپا" مطرح است.

در انگلیس نیز اخیرا یک کارمند پارلمان بریتانیا و یک دانشمند انگلیسی به جاسوسی برای چین متهم شدند. سرویس دادستانی سلطنتی (CPS) روز دوشنبه اعلام کرد، این پرونده مربوط به جرایم ادعایی بین پایان سال 2021 و فوریه 2023 است که "به گونه ای طراحی شده اند که مستقیم یا غیرمستقیم برای دشمن مفید بوده‌اند.

افزایش خشم چین علیه اتهام زنی‌های جاسوسی از طرف آلمانچین اتهامات جاسوسی آلمان علیه کشورش را رد کرد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زلنسکی: پس از پایان جنگ انتظار داریم به عضویت ناتو درآییم
  • ساقط کردن ۶ موشک «اتکمز» آمریکا توسط ارتش روسیه/ «مغز متفکر پوتین»: اوکراین نباید وجود داشته باشد
  • آخرین تحولات اوکراین| تاکید دبیرکل ناتو بر انتقال سریع تسلیحات به کی‌یف
  • اصابت موشک کره‌شمالی به اوکراین؟
  • گزارش جالب دویچه‌وله؛ روش های دور زدن تحریم ها ازسوی ایران و روسیه | چین در ظاهر هیچ نفتی از ایران وارد نمی‌کند؛ در عوض...
  • ادعای ناظران درباره اصابت موشک ساخت کره‌شمالی به خارکیف اوکراین
  • دولت اوکراین به دنبال راه حل های جدید برای مقابله با تهاجم روسیه
  • روسیه: با اعمال تحریم‌های احتمالی اروپا گاز گران‌تر می‌شود
  • درخواست نمایندگان پارلمان اروپا برای تقویت دفاع ضد جاسوسی
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟