Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالی‌که قرار بود روز چهارشنبه دور پنجم گفت‌وگوها میان نمایندگان ایران و عربستان سعودی در بغداد برگزار شود، تهران به‌صورت یک‌طرفه این دیدار را لغو کرد.

این اتفاق پس‌ازآن رخ داد که وزارت کشور حکومت عربستان اعلام کرد ۸۱ نفر از منتقدان و مخالفان خود را که بیش از نیمی از آن‌ها جوانان شیعه بودند، اعدام کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بااین‌حال کشورهای غربی و عربی در مقابل این جنایت سکوت پیشه کردند.

حالا گفت‌وگوها برای حل اختلاف‌ها و تنش‌ها میان تهران و ریاض هم به نظر می‌رسد در سایه این اتفاق بار دیگر به محاق رفته و با توقف یک‌طرفه از سوی جمهوری اسلامی ایران حداقل تا زمان نامعلومی به تعویق خواهد افتاد. اما نکته قابل‌تأمل دیگر در این ماجرا فاصله کم آن تا توقف موقت مذاکرات وین هم هست.

مذاکراتی که اعلام شد به‌دلیل فشار بیرونی متوقف‌شده است. هم درخواست روسیه مبنی بر تضمین آمریکا از سوی روسیه و هم بی‌پاسخ ماندن تضمین‌های مورد مطالبه ۴+۱ و ایران از آمریکا، درست پس از هجمه جمهوری‌خواهان به متن نهایی توافق در واشنگتن.

سؤال اساسی اینجاست که اصرارها و پیغام‌ها و واسطه‌های سعودی‌ها در هفته‌های اخیر ازجمله میانجی قرار دادن وزیر خارجه عراق در حاشیه اجلاس مونیخ برای برگزاری دور پنجم گفت‌وگوها با تهران درحالی‌که می‌دانستند با وقوع این اعدام‌ها مذاکرات به هم خواهد خورد، یک اقدام هدفمند و عامدانه بود تا نتیجه خاصی از آن بگیرند و به هدف مشخصی برسند؟ این پرسش و سؤال‌های دیگر در مورد این اتفاق را با مصیب نعیمی کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل جهان عرب در میان گذاشته‌ایم. نتیجه را در ادامه بخوانید.

در ابتدا بفرمایید نظرتان درباره تمایل عربستان به مذاکره، توقف آن بعد از چهار دور و ازسرگیری رایزنی‌ها برای دور پنجم پس از یک وقفه چندماهه تا آنچه دیروز رخ داد، چیست؟

مطلع هستید قطع روابط سیاسی از سوی عربستان سعودی اتفاق افتاد، اما پس از ناامیدی و سرخوردگی محمدبن سلمان از موفقیت سیاست‌های ضدایرانی دولت ترامپ و شکست او در انتخابات آمریکا وی به این نتیجه رسید که باید در رویکرد خود بازنگری و قدری تعدیل اعمال کند. به همین دلیل هم در اواخر دولت روحانی شاهد تمایل سعودی‌ها به مذاکره و کاهش تنش بودیم.

اگرچه سعودی‌ها در این سال‌ها همواره سعی کردند در منطقه و حتی داخل ایران اقدامات ایذایی انجام داده و آشوب و تشنج ایجاد کنند، اما نگاه ایران این است که گردانندگان پشت‌صحنه این رفتارها آمریکا و صهیونیست‌ها هستند و ایران می‌گوید باید فرصت داد تا همسایگان متوجه اشتباه خود شده و بتوانند آن را جبران کنند.

در فصل اخیر تحولات منطقه و شکست سعودی‌ها در بیشتر جبهه‌ها مثل یمن و سوریه و از دست دادن حمایت ترامپ و ... گمان می‌رفت محمد بن سلمان از سیاست‌های تهاجمی خود دست بکشد و برخی پالس‌ها هم از ناحیه او این پیام را می‌داد، به همین دلیل هم وقتی آن‌ها دولت عراق را که دوست نزدیک ایران است واسطه قرار دادند تا مذاکره کنند و تنش‌ها را کاهش دهند، جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت، باوجود سابقه بد حکومت عربستان این دست را فشرد تا شاید در سایه حل اختلافات تهران و ریاض دیگر بحران‌ها مثل جنگ یمن، مشکلات مردم سوریه، اقدامات ایذایی عربستان در عراق و .... نیز تحت تأثیر آن، تعدیل شوند.

با این ‌حال تجربه و نتیجه نشان داد سعودی‌ها در مذاکرات خیلی جدی نبودند و هدفشان چیز دیگری بود، به همین دلیل هم همان‌طور که سخنگوی وزارت خارجه ما گفت در این چهار دور گفت‌وگو، پیشرفت ملموسی حاصل نشد.

درواقع سعودی‌ها در آن چهار دور برخی مسائل و شرط و شروط را در مورد یمن مطرح می‌کردند و به دنبال حواشی بودند که مذاکرات را کش‌دار کنند و ایران را عامل نتیجه ندادن گفت‌وگوها، نفوذی در یمن و مداخله کننده در مسائل جهان عرب و ... معرفی کنند.

این مسئله نیز سبب وقفه مذاکرات پس از دور چهارم شد تا از چند هفته پیش به این‌سو سعودی‌ها دوباره از طریق وزیر خارجه عراق درخواست ادامه گفت‌وگوها را دادند و از کانال‌های دیپلماتیک و رسانه‌ای مختلف خود را مشتاق نشان دادند. این بار هم جمهوری اسلامی ایران با همان نگاه و با حسن‌نیت پذیرفت که پشت میز مذاکره بیاید، ولی در کمال تعجب اعدام تعداد زیادی از جوانان عربستان که نیمی از آن‌ها از شیعیان این کشور بودند و هیچ کاری هم نکرده بودند و فقط به خاطر دیدگاهشان اعدام شدند، اتفاقی نبود که تهران بتواند از آن بگذرد و چشم‌پوشی کند.

آیا سعودی‌ها انتظار داشتند موضوع مذاکرات با ایران، مسئله مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا باواسطه یا حتی شاید جنگ اوکراین و سرگرمی غربی‌ها و رسانه‌ها با این جنگ بتواند این اعدام و کشتار غیرانسانی را از کانون توجه خارج کند؟

خوب این موضوع دور از ذهن نیست. عربستانی‌ها یک تحلیلی دارند که هر یک از وقایع جدید می‌تواند رخدادهای قبلی را از مسیر توجه خارج کند و تحت‌الشعاع قرار دهد. ولی این‌یک تأثیر موقت آنی است. این دست اقدامات حکومت عربستان اهداف و ابعاد مختلفی دارد. یکی استفاده از فرصت برای انتقام گرفتن از مخالفان و به‌اصطلاح زهرچشم گرفتن است. دوم راضی نگه داشتن گروه‌های سلفی و نزدیک و عامل رژیم سعودی است که بتوانند آن‌ها را بعد از جنگ سوریه و یمن حفظ کنند.

در ماه‌های اخیر برخی تبادلات دیپلماتیک هم بین دو کشور شکل‌گرفته بود؛ ازجمله اینکه عربستان برای نمایندگان ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی ویزا صادر کرد و بازدیدهایی هم از کنسولگری‌ها صورت گرفت و محتمل بود برخی خدمات کنسولی هم در این اماکن برقرار شود. آیا این اتفاق ممکن است این گام‌ها را به عقب بازگرداند؟

مراوداتی شکل‌گرفته بود که شما بدان اشاره کردید. به‌تازگی وزیر خارجه عربستان به‌طور شفاهی از وزیر خارجه ما برای سفر به عربستان هم دعوت کرده بود که تهران آن‌ها نپذیرفت؛ زیرا برداشت این بود که سعودی‌ها بخواهند از این موضوع بهره‌برداری تبلیغاتی کرده و وانمود کنند ایران مشتاق به رابطه است و بعد ناز کنند و به‌اصطلاح طاقچه بالا بگذارند.

ایران نشان داده تحت تأثیر کسی قرار نمی‌گیرد و محاسبات هیجانی انجام نمی‌دهد، بنابراین من بعید می‌دانم دو کشور موضوع قطع رابطه را تشدید کنند و گام‌های برداشته‌شده را به عقب برگردانند و به نظر من نمایندگان ما در سازمان همکاری اسلامی در عربستان فعلاً به فعالیت خود ادامه خواهند داد اگر چه موضوع فعالیت کنسولگری‌ها فعلاً ممکن به نظر نمی‌رسد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: ایران عربستان سعودی سعودی ها وزیر خارجه گفت وگوها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۴۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه

نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه عصر شنبه در ریاض برگزار و مقامات شرکت کننده در این نشست خواستار توقف فوری جنگ در این باریکه شدند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، وزیران خارجه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، مصر، اردن و دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین در شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی نشست مشورتی درباره تحولات غزه برگزار کردند.

بر اساس این گزارش، در نشست وزیران گروه عربی بر ضرورت پایان دادن به جنگ در غزه تاکید شده است.

در این نشست، وزرای کشورهای عربی مذکور همچنین بر لزوم رفع تمامی محدودیت‌ها برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه تاکید کردند و درباره عواقب اقدامات غیر قانونی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و قدس اشغالی هشدار دادند.

 پس از گذشت ۲۰۴ روز از تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به غزه، این رژیم روزبه‌روز بیشتر در بحران‌های داخلی و خارجی خود فرومی‌رود.

این رژیم طی این مدت دستاوردی غیر از جنایت، قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهادهای امدادرسان و قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است.

رژیم صهیونیستی این جنگ را بدون در نظر گرفتن هر دستاوردی در آینده، باخته و حتی پس از ۲۰۴ روز نتوانسته گروه‌های مقاومت در یک منطقه کوچک را که سال‌ها در محاصره است، به تسلیم وادارد و حتی همراهی افکار عمومی جهانی را به‌ خاطر ارتکاب جنایت‌های آشکار در غزه، از دست داده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟