Web Analytics Made Easy - Statcounter

درج قیمت تولید کننده روی برخی اقلام تا به امروز در ۴ مرحله عملیاتی شده است. طرحی که طبق بند ۲۳ طرح اقتصاد مقاومتی با عنوان (شفاف و روان‌سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار)  قرار است به کاهش سوداگری ها در بازار اقلام اساسی و غیر اساسی ورود کند.

درج قیمت تمام شده تولید پس از اجرا به فروشگاه ها و خرده فروشی ها رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما با مشکل درج قیمت روی قفسه ها و نامشخص بودن نرخ برای مصرف کننده مواجه شد.

در حالی که می بایست فروشندگان با احتساب سود ۱۰ تا ۳۰ درصدی و محاسبه مواردی نظیر هزینه حمل قیمت را روی چند قفسه درج کنند. موضوعی که در بررسی های میدانی خلاف آن به اثبات رسید.

در بررسی های میدانی بودند مردمی که برای خرید حتی دست به متشین حساب تلفن همراه شده و مجبور به محاسبه نرخ حداکثری کالاهای مورد نیازشان می شدند. 

آقای فاطمی امین، وزیر صمت دیشب در برنامه نگاه یک گفت: طبق ماده ۱۵ قانون نظام صنفی، تمامی فروشندگان ملزم هستند که قیمت مصرف کننده را روی قفسه درج کنند و نباید سردرگمی ایجاد شود که فروشنده قیمت کالا را بیش از حد بالا ببرد. در دوران گذار تصمیم گرفتیم که هم قیمت تولیدکننده و هم قیمت مصرف کننده با حداکثر ضرایب قابل تغییر، روی کالا درج شود تا این سردرگمی به وجود نیاید.

 آقای تابش رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده اعلام کند که قرار است تا سه هفته آینده قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده همزمان روی سامانه ۱۲۴ و دیگر اپلیکیشن‌ها در دسترس باشد تا به توزیع‌کننده برای محاسبه قیمت و مصرف‌کننده برای رصد قیمت‌ها کمک کند.

رئیس مرکز ارتباطات وزارت صمت در توئیتی نوشت که از سه‌شنبه ۱۷ اسفند باید در گروه کالا‌های خوراکی پرمصرف، علاوه بر قیمت تولیدکننده، قیمت مصرف‌کننده نیز روی کالا‌ها درج شود.

طرح درج قیمت تولیدکننده، جریان مبادله  و توزیع شفاف می‌کند

به گفته احسان سقایی معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران  مابه‌التفاوت قیمت درج‌شده بر روی کالا توسط تولیدکننده و قیمت نهایی برای مصرف‌کننده یک عدد مشخصی خواهد بود که باید این مبلغ بر روی کالا درج شود و در صورت اجرا نشدن آن واحد صنفی که مرتکب تخلف شده است توسط بازرسان اصناف و وزارت صمت جریمه خواهد شد.

او گفت:طرح درج قیمت تولیدکننده، جریان مبادله و قیمت را بین زنجیره ارزش تامین، لجستیک و توزیع شفاف می‌کند. همه بنگاه‌های اقتصادی از این شفافیت استقبال خواهند کرد.

درج همزمان قیمت مصرف کننده و تولیدکننده روی کالا‌ها

عباس تابش رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفته است: همچنین ۸۴ هزار قلم کالا با قیمت تحویل درب کارخانه به شرکت‌های پخش داده شده که گاهی تا ۱۶۰ درصد رشد قیمت توزیع داشتند و پرسش اصلی این بود که هزینه تولید بالاتر است یا هزینه توزیع و همه جواب‌ها نیز این بود که هزینه توزیع کمتر از تولید است، پس باید دید که چرا این اتفاق می‌افتاد.

او گفت:اگر کالایی بیشتر از ۳۰ درصد قیمت تولید فروخته شود، گران‌فروشی به حساب خواهد آمد، ضمن این‌که درج نشدن قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده روی قفسه‌های فروش علاوه بر تخلف، باعث سردگمی مصرف‌کننده شده است.

طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، همه تولیدکنندگان مکلف هستند در سامانه ۱۲۴ قیمت تولیدکننده را درج کنند و حداکثر ظرف یک ماه آینده روی اپلیکیشن‌های موجود در کشور هم قیمت تولیدکننده و هم قیمت مصرف‌کننده را خواهیم داشت که این اطلاعات هم برای مصرف‌کننده و هم برای فروشنده در دسترس خواهد بود.

اجرای درج قیمت مصرف‌کننده از سال ۱۳۶۷ (۳۴ سال پیش) شروع شد. در آن زمان هم ابتدا گفته شد قیمت مصرف‌کننده درج شود و بعد بیان شد قیمت توزیع، پخش و خرده‌فروشی نیز به آن اضافه شود که در نهایت همان قیمت مصرف‌کنندگان، اجرایی شد. ما امروز ابهامات تخفیفات ۵۰، ۶۰ درصدی داریم که برای همه این پرسش را مطرح کرده که فروشندگان چقدر سود می‌کنند که این تخفیفات را ارائه می‌کنند.

فاطمی امین گفت: طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالا از ۳ ماه پیش آغاز شده و تا پایان تیر ۱۴۰۱ تمام کالا‌ها را وارد این طرح خواهیم کرد.

یعنی پایان درج قیمت مصرف کننده روی کالا، تابستان سال آتی است و در این فاصله ها توزیع کنندگان و فروشندگان باید در محاسبه و درج قیمت قانونی کالاها آبدیده شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قیمت کالا تولیدکنندگان طرح درج قیمت تولید قیمت تولیدکننده قیمت مصرف کننده کننده روی کالا درج شود هم قیمت کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۴۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت مصرف با روش‌های هوشمند امکان‌پذیر است

به گزارش خبرنگار مهر، محسن افشارچی صبح چهارشنبه در آئین آغاز به کار بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللی شبکه‌های توزیع نیروی برق که در دانشگاه زنجان برگزار شد، تحقق مدیریت مصرف انرژی را در گرو حرکت به سمت هوشمندسازی این عرصه عنوان کرد و گفت: متأسفانه همه ساختارها و فرآیندها در کشور به صورت غیربهره‌ور در کشور شکل گرفته است.

وی یکی از دلایل اصلی در غیر بهره‌ور بودن ساختارها و فرآیندها را که به قبل از انقلاب برمی‌گردد، ناشی از متکی بودن به اقتصاد نفت عنوان کرد و افزود: یکی از عرصه‌هایی که باید به سمت هوشمندسازی حرکت کند، بحث توزیع برق است؛ چرا که این رویکرد منجر به مدیریت مصرف در حوزه انرژی خواهد شد.

دبیر علمی این کنفرانس نیز با بیان اینکه بیش از ۱۰۰۰ نفر در این کنفرانس بین‌المللی شرکت کردند، یادآور شد: ۲۷۹ مقاله در این کنفرانس پذیرش شد که داوری این تعداد مقاله را ۵۷۰ داور از سراسر کشور بر عهده داشتند.

علی ابدالی با اشاره به اینکه ۱۰ مقاله برتر فارسی در دو ژورنال و ۱۰ مقاله برتر انگلیسی نیز با داوری مجدد به چاپ خواهد رسید، خاطرنشان کرد: در کل ۸۲۱ مقاله به این کنفرانس ارسال شد که افزایش ۹ درصدی داشت.

گفتنی است، بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللی شبکه‌های توزیع برق به میزبانی شرکت توزیع برق زنجان در دانشگاه زنجان در حال برگزاری است و بیش از ۱۰۰۰ نفر از سراسر کشور از بخش دولتی صنعت برق، بخش خصوصی و دانشگاهی طی سه روز برگزاری این کنفرانس حضور خواهند داشت.

کد خبر 6094163

دیگر خبرها

  • برای فروش سفره یکبار مصرف چه باید کرد
  • نابودی یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در چناران
  • مدیریت مصرف با روش‌های هوشمند امکان‌پذیر است
  • وزیر کشاورزی: کالاهای مورد نیاز مردم تأمین شده است
  • بیش از یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در چناران نابود شد
  • کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)
  • کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سبد غذایی خانوار
  • ضربه مهلک قاچاق کالا بر پیکر اقتصاد
  • تورم پیش‌نگر در سراشیبی