Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

چندین سال بود که گفته می‌شد ایران به فناوری سلاح‌های لیزری دست پیداکرده اما، نخستین‌بار معاون سابق وزیر دفاع و رئیس شرکت صاایران اول شهریور ۹۸ آن را رسانه‌ای کرد.

امیر شاهرخ شهرام گفت: استفاده از لیزر در سامانه‌های توپخانه‌ای با دو هدف صورت می‌گیرد که می‌تواند به افزایش حجم آتش، تحرک و دقت کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از جا‌هایی که ما از لیزر الان هم استفاده می‌کنیم، برای آماده‌سازی سامانه‌های توپخانه‌ای و روانه‌سازی توپ و رادار است تا سامانه بتواند هدف را با دقت بالا ردگیری کرده و مورد اصابت قرار دهد.

به گفته رئیس سابق سازمان صاایران، «صنایع دفاعی کشورمان در موضوع کُشندگی دستاورد‌های خوبی داشته که همه آن‌ها تولید داخل هستند، برای مثال در دنیا متداول است که پرنده‌های رادارگریز خود را از لایه‌های کامپوزیتی می‌سازند تا هم رادارگریز باشد، هم سبک باشد و هم به تداوم پروازی آن در هوا کمک کند. این بدنه کامپوزیتی در برابر لیزر‌های پرتوان آسیب‌پذیر است و ما با استفاده از این لیزر‌ها که در اختیار داریم می‌توانیم آن‌ها را منهدم کنیم.»

دوسال پس از آن، جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش گفته بود، اساسا بحث لیزر هم در حوزه درگیری و انهدام و هم در حوزه ارتباطات لیزری و در بسیاری از حوزه‌های دیگری یکی از موضوعاتی است که بخش‌های مختلف در حال کار بر روی آن هستند.

به گفته امیر سرتیپ الهامی، وزارت دفاع با سرمایه گذاری در حوزه لیزر زیرساخت‌های آن را ارتقا داده و هم شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌های پیشرفته کشورمان نیز در حال کار در این حوزه هستند. نوع همکاری ما با وزارت دفاع نه فقط در حوزه لیزر بلکه در همه حوزه‌ها به این شکل است که ما یک نیاز را احساس می‌کنیم و می‌گوییم که امروز پدافند هوایی برای دفاع در مقابل یک نوع تهدید باید صاحب یک فناوری باشد. این توانمندی به دست نمی‌آید جز اینکه ما آن تکنولوژی را داشته باشیم.

سخنان این دو مقام ارشد دفاعی کشورمان نشان از دستیبابی به فناوری سلاح‌های لیزری دارد. همه این سخنان دیروز با انتشار تصاویری از سلاح لیزری ساتب به طور جدی مطرح شد.

دیروز سامانه سلاح لیزری ایرانی ساتب رسانه‌ای شد. این سامانه در صنایع دفاعی کشورمان طراحی و ساخته شده و ماموریت‌های آن عبارتند از؛ حفاظت و حراست از اماکن حساس و حیاتی کشور.

استفاده از این سامانه و نمونه‌های مشابه مزایایی هم دارد. مزیت کار با چنین سامانه‌ای این است که در مقابله با اهداف متخاصم مانند پهپاد‌ها و موشک‌های کروز متخاصم سرعت بالایی دارد. در این سلاح‌ها، اشعه لیزر در مقابل هدف مورد نظر با سرعت نور حرکت کرده و تا زمانی که جریان انرژی وجود داشته باشد به شلیک ادامه می‌دهد.

همان طور که در سخنان فرماندهان و مقامات نظامی کشورمان هم گفته شد؛ سلاح‌های لیزری در سازمان رزم یگان‌های پدافندی کشورمان برای مقابله با اهداف متخاصم قرار گرفته‌اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سلاح لیزری سلاح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۴۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نایب قهرمانی تیم پسران ایران در شطرنج شهر‌های آسیا

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، مسابقات شطرنج شهر‌های آسیا که به میزبانی خانتی مانسیسک روسیه برگزار شد، با معرفی تیم‌های برتر به پایان رسید. تیم‌هایی از آسیا و اروپا در این رویداد که تحت عنوان شهر‌های آسیا برگزار شد، حضور داشتند.   تیم پسران کشورمان در این مسابقات با کسب ۱۶ امتیاز دوم شد و تیم دختران ایران نیز با کسب ۹ امتیاز تیمی در جایگاه ششم جدول ۱۵ تیمی مسابقات قرار گرفت.   تیم امید شطرنج پسران کشورمان با ترکیب بردیا دانشور، سینا موحد، آبتین عطاخان، سیدکیان پورموسوی و مسعود مصدق‌پور و تیم دختران ایران نیز با ترکیب آناهیتا زاهدی فر، میترا اصغرزاده، ملیکا محمدی، طناز ازلی و پروا بهزاد نظیف در این مسابقات حضور داشتند.

دیگر خبرها

  • تیم هاکی روی یخ جوانان ایران پنجم شد
  • تیم هاکی روی یک جوانان ایران پنجم شد
  • مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز
  • نایب قهرمانی تیم پسران ایران در شطرنج شهر‌های آسیا
  • محقق حوزه سلامت در خوی با بیش از ۶۰ مقاله بین‌المللی مجری طرح شهر سالم 
  • مهم‌ترین اخبار ورزشی ۱۰ اردیبهشت
  • هزینه گران مقابله با پهپادهای ایران روی دست آمریکا | تصویر و مشخصات سلاح های موشکی و لیزری
  • ویژگی‌های «عملیات وعده صادق» چه بود؟
  • پیام تبریک قالیباف برای قهرمانی ایران در فوتسال آسیا
  • شهرکرد به عنوان بام ایران معرفی شود