Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدحمیدرضا صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که امروز شناخت کافی از مشکلات مرتبط با مدیریت منابع طبیعی در کشور وجود ندارد، اظهار کرد: وقتی شناخت کافی از یک مسئله وجود نداشته باشد، طبیعتا برخورد با آن به درستی اتفاق نمی‌افتد.

دانشمند برتر حوزه ارتباط دانشگاه و صنعت با اشاره به این که اصطلاح «سلامت حوضه آبخیز»، اصطلاحی است که من در این حوزه جانمایی کرده‌ام و حدود هفت سال از آغاز این رویکرد در ایران می‌گذرد، افزود: این طرح که فرایندی مشکل‌محور برای ارزیابی وضعیت کنونی حوضه آبخیز و بوم‌سازگان منابع طبیعی را در دستور کار قرار می‌دهد، تاکنون در حوضه‌های آبخیز ۲ استان مازندران و یزد مورد استفاده قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه خاطرنشان کرد: در این فرایند بررسی خواهد شد که حوضه آبریز که می‌تواند متشکل از بوم‌سازندگان مختلف باشد، به لحاظ سلامت در چه وضعیتی قرار دارد. در این راستا، در بدو امر باید برآوردی از سلامت حوضه آبخیز داشته باشیم و این که دارای چه مشکلاتی است، سپس علل آن مشکلات چیست و نهایتا پاسخ به این پرسش که کدامیک از این عوامل قابل کنترل هستند؟ چه میزان هزینه لازم است و در چه مدت زمانی می‌توان این عوامل را کنترل کرد؟

وی درباره چالش‌های خود برای عملیاتی‌سازی سلامت حوضه آبخیز، گفت: متاسفانه بخش مدیریت اجرایی منابع آب و خاک کشور ما، به این باور نرسیده که این فرایند می‌تواند راه حلی مهم در راستای بهبود وضعیت منابع طبیعی کشور باشد. علت اصلی آن هم این است که مدیران ارشد کشور، به دنبال دریافت نتایج سریع هستند. در نتیجه مدیران اجرایی در راستای تامین منویات آن‌ها، تلاش می‌کنند اولویت خود را فعالیت‌های با برونداد سریع قرار دهند.

مدیران اجرایی مجبورند تن به اقدامات زودبازده بدهند

صادقی با تصریح بر این که خود مدیران هم اذعان دارند که کارهایی که انجام می‌شود، نمی‌تواند در بلندمدت باعث بهره‌برداری صحیح از مدیریت منابع آب و خاک کشور شود، تاکید کرد: اما مجبورند برای پاسخگویی به سیاست‌گذاری‌های کلان مملکتی، این اتفاق بیفتد و مجبورند که تن به این اقدامات زودبازده و زودپاسخ بدهند. هرچند خودشان هم راه حلی که من پیشنهاد می‌دهم را راه حلی اساسی، بنیادین و زمینه‌ساز برنامه‌ریزی درازمدت می‌دانند.

دانشمند برتر حوزه ارتباط دانشگاه و صنعت افزود: البته به این معنا نیست که نتایج این راهکار در کوتاه‌مدت دیده نمی‌شود، علاوه بر این که نتایج آن در کوتاه مدت دیده می‌شود؛ اما می‌تواند خط‌مشی اجرایی و تفکری آینده را هم تبیین کند.

وی در پایان با بیان این که انتظار من برای عملیاتی‌سازی و کاربردی‌سازی این دستاورد، اجرای آن در سطح کشور است، اظهار کرد: اگر این اتفاق در سطح آبخیز کشور انجام شود، می‌توان متناسب با آن سرمایه‌گذاری انجام داد. همچنین انتظار دارم که اطلس سلامت کشور حوضه آبخیر در مقیاس ملی انجام شود.

گفتنی است؛ سیدحمیدرضا صادقی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس اخیرا به عنوان دانشمند برتر در حوزه ارتباط با جامعه و صنعت معرفی شد. حوزه فعالیت وی، وضعیت سلامت حوضه آبخیز است. با این توضیح که سلامت حوضه آبخیز به چه شکل است؟ عوامل موثر در سلامت یا عدم سلامت آن حوضه آبخیز چیست و کدام یک از این عوامل قابلیت کنترل و مدیریت دارد؟ 

صادقی همچنین در رابطه با مدیریت پسماندهای صنایع هم در حوزه منابع طبیعی، فعالیت‌هایی انجام داده است. برای مثال استفاده از پسماندهای صنایع با هدف سودآوری و در راستای حفظ آب و خاک در حوضه آبخیر، به این معنا که پسماندهای صنایع که تاکنون به عنوان یک مشکل و معضل شناخته می‌شد، به یک راه حل تبدیل شد.

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1132992 برچسب‌ها ارتباط علم و صنعت

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: ارتباط علم و صنعت منابع طبیعی آب و خاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۵۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی نقدی عصر یکشنبه در اولین جلسه شورای اداری سال جدید ضمن تبریک روز شوراها اظهار کرد: دولت سیزدهم دولتی انقلابی است، مدیران باید با تفکر جهادی برای حل مشکلات مردم گام برداشته و جهادی پای کار باشند.

فرماندار شهرستان شفت با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی شهرستان پیگیر پروژه‌های در دست اجرا باشند، افزودد: مدیران در جذب اعتبارات برای پروژه‌های شهرستان شفت تلاش مضاعف داشته باشند.

نقدی بر لزوم کار جهادی و تلاش شبانه روزی مدیران برای رفع محرومیت از چهره شهرستان تاکید کرد و ادامه داد: برای توسعه شهرستان شفت نیازمند همدلی و همکاری همه دستگاه‌ها هستیم.

فرماندار شفت ادامه داد: خوشبختانه این همدلی در شهرستان بین تمامی دستگاه‌ها وجود دارد و با همکاری و همراهی همه مدیران برای رفع محرومیت از چهره این شهرستان تلاش مضاعف خواهیم کرد.

نقدی اضافه کرد: رعایت نظم و انضباط در ادارات و دستگاه‌های اجرایی شهرستان شفت به دقت رعایت شود و همه مسؤولان موظفند که نظم و انضباط را در دستور کار خود قرار دهند.

فرماندار شفت با اشاره به اینکه عملکرد هیچ اداره‌ای نباید پنهان بماند، تاکید کرد: روابط عمومی‌ها بایستی با عملکردی هر چه بهتر در راستای شفاف‌سازی جهت اطلاع رسانی اقدام کنند.

خانواده شهدا مایه خیر و برکت نظام و انقلاب هستند

فرماندار شفت گفت: خانواده شهدا مایه خیر و برکت نظام و انقلاب هستند و مسؤولان موظفند تا با سرکشی مداوم به آنان، ضمن رفع مشکلات این خانواده معظم، در مسیر خدمت رسانی به مردم، از والدین شهدا طلب دعای خیر کنند.

وی افزود: خانواده معظم شهدا در دفاع از ارزش‌های اسلامی تمام هستی خود را تقدیم راه خدا کردند و این کمترین وظیفه مسئولان است تا ضمن سرکشی به آنان، از نزدیک با مسائل و مشکلات آن‌ها آشنا شده و با افتخار در صدد رفع مشکلات بر آیند.

فرماندار شفت با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد سال زراعی سختی همچون سال گذشته را در پیش خواهیم داشت، بیان کرد: باید برای پیشگیری از وقوع هرگونه بحرانی دستگاه‌ها از اکنون برنامه ریزی و آمادگی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه فصل کشاورزی سال گذشته با چالش‌هایی مواجه بودم تصریح کرد: امسال باید از تمام ظرفیت‌ها برای برطرف کردن مشکلات آب کشاورزی شالیکاران در سطح شهرستان استفاده کنیم.

نقدی بر لزوم استفاده از تجربه موفق سال گذشته در مدیریت منابع آب کشاورزی تاکید کرد و بیان کرد: لایروبی انهار، بهسازی آب بندان ها، رفع نواقص ایستگاه‌های پمپاژ، دریچه سازی در نقاط مورد نیاز، طرح تجهیز و نوسازی اراضی در برخی مناطق از جمله اقداماتی است که در مدت زمان باقی مانده با دقت و سرعت اجرایی شود.

تلاش‌های دولت سیزدهم در کم کردن از دغدغه کشاورزان

نقدی با اشاره به تلاش‌های دولت سیزدهم در کم کردن از دغدغه کشاورزان افزود: ضروری است خود کشاورزان هم با توجه به میانگین کاهشی نزولات جوی و دیگر محدودیت‌های موجود، هر چه سریع‌تر نسبت به بیمه اراضی خود اقدام کنند.

وی با تاکید بر جدی گرفتن بحث بیمه، خواستار اطلاع رسانی مناسب در خصوص مزایای بیمه اراضی کشاورزی شد تا در زمان وقوع حوادث احتمالی، کشاورزان از حمایت‌های قانونی برخوردار شوند.
مسؤولان محلی برای رفع مشکلات آب کشاورزی پای کار باشند

فرماندار شفت با اشاره به اینکه مسئولان محلی به عنوان خدمتگزاران مردم در روستاها هستند، بیان کرد: با توجه به شناختی که از مشکلات روستاها در حوزه آب کشاورزی دارند باید در راستای رفع مشکلات کشاورزان گام بردارند.

کد خبر 6091417

دیگر خبرها

  • اجرای ۱۰ طرح راه سازی در استان همدان
  • ‌بیمارستان نیایش خرم‌آباد کی به بهره‌بردا‌ری می‌رسد؟ + فیلم
  • علاقمندی کشور‌های آفریقایی برای بهره‌مندی از توانمندی‌های حوزه سلامت ایران
  • ۱۲ طرح نیمه تمام بهداشتی در خراسان رضوی به ثمر نشست
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • بهره‌برداری از بزرگراه آستارا – آستارا تا پایان تابستان
  • فاز اول بیمارستان سلامت سیب و سوران در آستانه بهره برداری
  • لایروبی ۱۴۰ کیلومتر از کانال شبکه آبیاری مغان
  • مرکز آموزشی دارالفنون اردبیل در آستانه بهره برداری
  • متاسفانه در سنوات گذشته از آسفالت مناسبی برای بزرگراه‌ها استفاده نشده است