Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@13:11:01 GMT

انتشار «شیرزاد و گلشاد» محمدجعفر قنواتی

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۸۵۳۸۱

انتشار «شیرزاد و گلشاد» محمدجعفر قنواتی

کتاب جدید محمدجعفر قنواتی با عنوان «شیرزاد و گلشاد و چهل و هفت داستان دیگر» منتشر شد.

این نویسنده و  پژوهشگر ادبیات فولکلور در گفت‌وگو با ایسنا درباره کتاب جدید خود گفت: این کتاب در واقع یکی از «جامع‌الحکایات»ها است و من برای این‌که با جامع‌الحکایات‌های دیگر اشتباه نشود، اسم یکی از داستان‌های کتاب را که «شیرزاد و گلشاد» است، روی کتاب گذاشته‌ام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جامع‌الحکایات هم عنوان عمومی کتاب‌هایی است که مجموعه داستان هستند، فکر می‌کنم مجموعا ۶۰ جامع‌الحکایات داریم که تعداد داستان‌ها و زمان نوشتنشان باهم فرق می‌کند؛ جامع‌الحکایات‌هایی از  قرن ۱۰ داریم تا قرن ۱۳، مجموعه‌های از چهار داستان داریم تا ۵۷ داستان،  یعنی جامع‌الحکایاتی هست که چهار داستان دارد. تعدادی از جامع‌الحکایت‌ها را من تصحیح کرده‌ام، «جامع‌ الحکایات» کتابخانه آستان قدس ۴۶ داستان دارد و آن را به همراه سرکار خانم دکتر خدیش تصحیح و به سال ۱۳۹۰  منتشر کردیم. «جامع الحکایات کتابخانه گنج‌بخش» را  که ۲۳ داستان دارد،  به تنهایی به سال ۱۳۹۳ تصحیح و منتشر کردم. خانم دکتر خدیش نیز «جامع‌الحکایات کتابخانه ایندیا آفیس» را تصحیح کرده است که طی روزهای آینده از سوی نشر خاموش منتشر می‌شود.

جعفری قنواتی در توضیح بیشتر این جامع الحکایات گفت: بیشتر این داستان‌ها، داستان‌های ادب عامه هستند؛ کسانی در هر عصری که می‌زیستند، افسانه‌هایی را که شنیده‌اند، مکتوب کرده‌اند، تعدادی از این افسانه‌ها هنوز که هنوز است در میان مردم رایج‌اند. در مقدمه کتاب اخیر به نمونه‌هایی که هنور بین مردم رایج هستند و برخی از پژوهشگران جمع‌آوری کرده‌اند اشاره کرده‌ام.

او خاطرنشان کرد: این کتاب در  قرن ۱۳  و در بخارا  تألیف شده و نثرش هم نثر فارسی ماوراءالنهری است، نثری که  تاجیک‌ها به کار می‌برند و زبانش، زبان ماوراءالنهری است، بسیاری از کلماتی که در این کتاب به کار رفته، برای ما ناآشنا هستند زیرا در ایران فعلی(سیاسی) به کار نمی‌روند و بنابراین  فهرستی از کلمات را ترتیب داده‌ام. برای نمونه "آفتاب برآمد" یعنی مشرق، "امشب" به جای دیشب (هنوز هم تاجیک‌ها به کار می‌برند)، "تابدان" به معنای دریچه، "جگر داشتن" به معنی جرأت داشتن البته در نثر قدیم هم داریم،  "کافتن" به معنای جست‌وجو کردن، "در زیر لت کردن" به معنای کتک‌کاری کردن، "پایان" به جای پایین، "زینه" به معنای پله یا نردبان. کلمات ترکی هم که به واسطه حضور ازبک‌ها در آن‌جا به کار رفته، کم نیستند.

جعفری قنواتی درباره ویژگی‌های این کتاب غیر از زبان خاصی که دارد، اظهار کرد: تعداد افسانه‌های شفاهی که امروز هنوز در بین مردم رایج‌اند و در این کتاب هستند، در قیاس با سایر جامع‌الحکایت‌ها بسیار بیشتر است مثلا روایتی از «سندبادنامه» در این کتاب آمده است  که قصه‌های درونی  یا  فرعی آن، همه قصه‌هایی هستند که هنوز بین مردم ایران رایج‌اند، یا حکایت «گرگ و روباه و پیر باغبان» که انجوی ۳۰ روایت از آن را چاپ کرده و یا حکایت «پیری که در خواب ماه و آفتاب دید» و روایت‌های «جهود و مسلمان مفلس» و «حکایت نصر عیار و پادشاه خراسان» که در کتاب «مشدی گلین‌خانم» هم آمده است. نکته دیگر این‌که تعداد  داستان‌هایی که در این نسخه ساختار تو در تو یا داستان در داستان دارند در قیاس با سایر نسخه ها بسیار بیشترند.


او درباره ماجرای چاپ کتاب نیز گفت: نزدیک پنج سال  طول کشید تا توانستم عکس نسخه این کتاب را  که در کتابخانه ملی تاجیکستان نگهداری می‌شود، تهیه کنم. دو سال روی تصحیح این کتاب کار کردم، تصحیح که تمام شد، فقط مقدمه‌اش مانده بود که روی دانشنامه فرهنگ مردم، که برایم اهمیت اساسی دارد، باعث شد که نسخه تصحیح‌شده را در کشو کارم بگذارم. یک سال و نیم بعد، مقدمه را نوشتم و به ناشر تحویل دادم، به سبب نبود کاغذ بیش از یک‌سال هم نزد ناشر بود و در نهایت انتشارات موقوفات افشار این کتاب را آبرومندانه چاپ کرد. در این چاپ افزون بر نمایه‌های عام فهرستی از موتیف‌های داستان‌ها را استخراج کرده و در پایان کتاب آورده‌ام. با توجه به این‌که کتاب در زمان شوروی در تاجیکستان و به خط سیرلیک  چاپ شده بود، مقدمه آن را به خط فارسی برگرداندم که مورد استفاده پژوهشگران قرار گیرد. نکته جالب توجه این‌که در چاپ تاجیکستان متاسفانه مصححان متناسب با سیاست‌های فرهنگی زمان شوروی در نسخه دست برده و بخش‌های نه چندان کمی را حذف کرده بودند. در مقدمه مشروح خودم به این نکات اشاره کرده‌ام.به عقیده بنده و سرکار خانم دکتر خدیش انتشار این کتاب‌ها می‌تواند زمینه‌ای مناسب برای پژوهش پیرامون داستان‌های گذشته ما و به‌ویژه تدوین بوطیقای داستان‌نویسی ایران را فراهم کند، هم از این‌رو کار تصحیح و انتشار آن‌ها را انجام می‌دهیم.


داستان‌های این کتاب عبارتند از: داستان سلیمان‌شاه و فرخ و خدای داد و غمازی نمون ده وزیر و.. ، آغاز حکایت سه ‌درویش و عادل خان و عجایب و غرایب دیدن، آغاز حکایت شاه قاسم ختایی و به صورت ملیکه گوهر بانو، آغاز حکایت رضوان‌شاه، آغاز داستان خلیفه هارون‌الرشید، آغاز حکایت دله مختار و عیاری کردن او، آغاز حکایت شاهزاده سیف الملوک، حکایت پیری که در خواب ماه و آفتاب را دید، واقعات شاهزاده برزو در عشق مهرافروز دختر پادشاه فرهنگ، حکایت سلطان محمود غزنوی و عجایب و غرایب دیدن او، آغاز حکایت خورشیدشاه پسر جمشیدشاه، آغاز داستان ملیکه نوش‌آفرین و گوهر تاج، آغاز داستان ناصر بصرگی و عجایب و غرایب دیدن او، شاهزاده مظفر و به صورت پری عاشق شدن او، شاهزاده سلیمان پسر داراب‌شاه به صورت عجایب‌نگاری عاشق شدن، حکایت خجسته و ماریه، حکایت ملیکه عالم‌آرای و شاهزاده سنجر، حکایت ملا شکوری بخاری، حکایت صالح  خشت‌ریز و دختر قاضی بغداد، حکایت حجاج ظالم و کنیز او، حکایت شاه سلجوق و شاهزاده داراب، حکایت میرزا والی و عین‌ لطافت او، حکایت شاه اورنگ زیب و خواجه مهدی، آغاز حکایت سلطان سنجر ماضی، حکایت شاهزاده مسلم و ملیکه هزار گیسو و عجایب دیدن آن‌ها، آغاز حکایت هفت‌وزیر و آنچه کردار آن‌ها، آغاز حکایت خواجه ابوالقاسم بصرگی، آغاز حکایت حضرت سلیمان و سیمرغ و قضا و قدر، آغاز حکایت پسران غیور شاه، داستان حکایت بنا و زن او با پادشاه کرمان و واقعیات او، حکایت دیگر از گرگ و روباه و پیرباغبان،  حکایت شاهزاده فارس، حکایت شاهزاده ایران و شمعون جهود، حکایت در بیان حبیب عطار و عدیش پری،  حکایت پادشاه زین‌العظام، حکایت جهود و مسلمان مفلس، حکایت زن زرگر و عالم و شحنه، حکایت رئیس ولایت موصل و پسر او، حکایت نصر عیار و جوانمردی او و پسر پادشاه خراسان، حکایت پسران شاه حران و شاهزاده خدای‌داد و برداران که در حق وی چه معاله کرده‌اند، حکایت دختر پادشاه و یک مرد پیر و سه مرد جوان، حکایت آن پادشاهی که گفت در دنیا مرد بی‌غم باشد، حکایت وزیر پادشاه غزنین و پسر دختر ملک دریابار، حکایت دوریذگر و یکی جولاهه  و دختر پادشاه عمان و عجایب و غرایب دیدن، حکایت پادشاه ولایت کشمیر و دختر او و بازرگان هراسان و عجایب‌ها که دیده، حکایت  لواحه  و خواجه بشر و از آنچه به ایشانان روی داده است و حکایت مولوی جامی.

«شیرزاد و گلشاد و چهل و هفت داستان دیگر» تصحیح و تحقیق محمد جعفری قنواتی در ۱۲۰۰ صفحه با قیمت ۳۵۰ هزار تومان در نشر سخن با همکاری نشر موقوفات افشار منتشر شده است.

 انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حکایت شاهزاده آغاز حکایت داستان ها حکایت شاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۵۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای انبارلوئی درباره ایده «از شاهزاده تا تاجزاده» مهدی نصیری /حرف او نیست، هم لطف الله میثمی گفته بود هم فرخ نگهدار!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در پی ادعاهای اخیر مهدی نصیری در مصاحبه با بی بی سی فارسی، محمدکاظم انبارلویی فعال سیاسی اصولگرا در یادداشتی به مسائل مطرح شده واکنش نشان داد.

بنابر روایت جماران، متن یادداشت وی به این شرح است؛

۱- خداوند رحمت کند آیت‌الله العظمی بهجت را می‌فرمود : «آنچه معاویه و یزید بالفعل داشتند ، ما بالقوه داریم.خیلی به خود مغرور نشویم این طور نیست که آنها از جهنم آمده باشند و ما از بهشت به خدا پناه می‌بریم ! برای ما امتحان پیش نیامده تا معلوم شود با امام حسین (ع) هستیم یا با یزید،(۱)

همین تعبیر را یک عارف گمنام قزوینی در یک بیت شعر خلاصه کرده است :

دین حسین توست حرص و آز شمر و یزید

این حسین را می‌کشی تو آن دو را می پروری

۲- نمونه های بسیاری در انقلاب اسلامی داریم که متأسفانه در اثر غفلت یا جهل یا خیانت به رونمایی از به «فعلیت» رساندن آن «قوه» پرداختند. در میان این افراد از مقامات عالیه سیاسی گرفته تا مقامات عالیه علمی و روحانی دیده می شود. مهدی نصیری اولین و آخرین آن نیست. اما مهارت او در این دگردیسی آن است که او بی‌پروا از رونمایی «شمر» درون پرداخته است.

تئوری اتحاد راهبردی از شاهزاده تا تاجزاده که اخیرا برای مبارزه با نظام او مطرح کرده است مال او نیست. به روایت اکبر گنجی یک استاد دانشگاه سال گذشته آن را در خارج مطرح کرد و تاجزاده هم در آن کنفرانس به طور مجازی حضور داشت اما سکوت کرد و پاسخی نداد!

گنجی در همین یادداشت خود می‌گوید: تاجزاده که نسبت به هر موضوعی موضع می‌گیرد در این مورد سکوت کرده و حاضر نیست آن را نقد و رد کند. هیچ‌کس هم مقبول نیست از سوی او این راهبرد را نفی کند!

۳- ۱۶ آذر ۱۴۰۲ برای لطف‌ا… میثمی یک مراسم تجلیل برگزار کردند. عنوان سخنرانی خود او در این گرامیداشت «جامعه بدون حذف» بود . میثمی از همه کسانی که به نوعی در انقلاب حذف شده‌اند خواست کنار هم قرار گیرند و برای تشکیل «جامعه بدون حذف» تلاش کنند!

او از حذف شدگان به عنوان «حزب رجاء» یاد کرد و گفت : حزب رجاء مخفف رانده‌شدگان جمهوری اسلامی است!

حرف میثمی را می‌توان ترجمه خفیف و ضعیفی از همان راهبرد اتحاد از شاهزاده تا تاجزاده دانست .

۴- فرخ نگهدار او را همه می‌شناسند رهبر چریک‌های فدایی خلق اکثریت برخی شیرین‌کاری‌های او را اوایل انقلاب به یاد دارند. او پس از انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی یک تحلیل مفصل ۷۳۰۰ کلمه‌ای نوشت که خلاصه این تحلیل به زبان خود او این است که «تصمیم جبهه اصلاحات مبنی بر عدم شرکت با حمایت چهره‌های محبوس و همراهی نهضت آزادی و جبهه ملی و ... و از همه مهمتر مورد پشتیبانی سرشناس‌ترین شخصیت حامی جبهه یعنی آقای سیدمحمد خاتمی قرار گرفت. این همگرایی گامی بلند و امیدآفرین در تجهیز کشور به یک اپوزسیون قانونی و پاسخگو در مقابل حکومت و مردم است!

فرخ نگهدار در این تحلیل طولانی در حقیقت راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده را نه به صورت «اعلامی» بلکه «اعمالی» بیان کرده است.

بیان فرخ نگهدار یک ترجمه انگلیسی از راهبرد یاد شده است.

۵- حقیر در تفسیر و تحلیل فتنه ۸۸ همواره یک بیان تکراری داشتم و آن اینکه سرویس‌های دشمن توانسته‌اند یک اتحادی که یک سرش سروش و یک سرش گوگوش است برقرار کنند.آن هنگام اتحاد شاهزاده و تاجزاده درون وباطن این یاغیگری علیه انقلاب و جمهوریت نظام بود.

گاهی بنده در نقد مطالب تاجزاده به عمد نام او را «تاج» زاده می‌نویسم ! دوستی با من تماس گرفت و گفت شما را به عدالت و انصاف می‌شناسم این نوع تیکه‌پرانی تو را از عدالت می‌اندازد. بنده برای او توضیح می‌دادم این تعبیر نمی‌تواند غیرواقعی باشد. اکنون با رونمایی مهدی نصیری از این راهبرد نشان می‌دهد فهم من از قضایا خیلی بی‌ربط نبوده است.

۶- سخن آخر برگردیم به بیان رازآلود، حکمت‌آمیز و پندگونه آیت‌الله‌العظمی بهجت!

زایش شمر درون، در زایشگاه سرویس‌های امنیتی دشمن یا زایشگاه حرص و طمع در رسیدن به قدرت و ثروت با دستیاری نزدیک‌ترین اعضای خانواده یا دوستان نااهل صورت می‌گیرد.جلوی این زایش را نگیریم یک راست شمر درون ما می‌رود روی سینه انقلاب می‌نشیند و اشتهای بریدن سر انقلاب را دارد.

مردم در طرد ، لعن و نفرین شمرها و یزیدهای زمانه تردید نمی‌کنند. سیر و تطور دوران پس از انقلاب این حقیقت را به وضوح بیان می‌کند.

حرف مشفقانه امامین انقلاب طی ۵ دهه گذشته همواره این بوده است مواظب یزید و شمر زمانه باشید با او هم صدایی نکنید مرز خود را در «فعل» و «قول» با مخالفان اسلام و با ضدانقلاب حفظ کنید.

پی‌نوشت‌ها :

۱- کتاب در محضر بهجت ج۱ ص ۱۸۵

۲- چشم‌انداز ایران – شماره ۱۴۳ دی و بهمن ۱۴۰۲

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903420

دیگر خبرها

  • داستانی عرفانی با چاشنی فانتزی
  • باید و نبایدهای کتاب دینی برای بچه‌های امروز
  • ادعای انبارلوئی درباره ایده «از شاهزاده تا تاجزاده» مهدی نصیری /حرف او نیست، هم لطف الله میثمی گفته بود هم فرخ نگهدار!
  • محمدعلی علومی درگذشت + سوابق
  • محمدعلی علومی، نویسنده و پژوهشگر درگذشت
  • کسب رتبه برتر در جشنواره ملی شعر دوست من کتاب
  • چاپ کتاب تصویری «همه‌ش مال جوجه باشه!» برای کودکان
  • داستان سرماخوردگی در انسان‌ها از چه زمانی آغاز شد؟
  • بازیگر سینما و پیشنهاد کتابی مرموز
  • برگزاری کارگاه آموزشی داستان نویسی برای کودکان در رشت