Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان غربی دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی به پنجمین همایش ملی تبیین حقوق شهروندی که امروز ۲۳ اسفندماه از سوی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی و دانشگاه علم و فرهنگ کشور در ارومیه و با حمایت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار می شود در ارومیه در حال برگزاری است، پیامی صادر کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی متن پیام بدین شرح است:

از برگزاریِ پنجمین دوره همایش ملی حقوق شهروندی که در ادامه تلاش‌های تبیینیِ جهاددانشگاهی استان آذربایجان غربی در این حوزه و با مشارکت ارزشمند مراکز علمی - دانشگاهی صورت گرفت، حق شناسی می کنم و امیدوارم نتایج علمی و نظری آن،‌ علاوه بر نمایه سازی های مرسوم، به شکل نوآورانه به عرصه عمل نزدیک شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 روابط انسانی به دور از عهدشکنی، ظلم، خیانت و تبعیض، اساس حقوق شهروندی است؛ پایه و کلیدواژه برنامه های اجتماعی نیز، زندگی مسالمت آمیز و عادلانه است. این ارتباطات، حول محور سلامت، کرامت انسانی، آزادی اندیشه و بیان، مشارکت در تعیین سرنوشت، زندگی با کیفیت، حریم خصوصی اشخاص، حق اعتراض و دادخواهی، دسترسی به امکانات و اطلاعات، شاکله مجموعه حقوقی را می سازد که نباید بر پایه دلخواه، تدوین و تفسیر شود؛ آداب و عادات مردم، فرهنگ و سنن، منبع مطمئنِ عدالت و استخراجِ مبانی برای تدوینِ حقوق بشر نیستند و در مقامِ عمل، نبودِ منبعِ مشترک، تفاسیرِ مختلف از حقوق را در پی خواهد داشت. اتفاقی که در دنیای معاصر مرسوم شده و مثلا دفاع صاحب حق در برابر غاصب و متجاوز، تروریسم تعبیر می شود؛ مصادیق در این باب، بسیار است و اگر بگوییم مُرفّه و نَدار، عدل را به طوری که می‌خواهند معنا می‌کنند، سخنی به گزاف نگفته ایم. موضوعِ مهمِ عدالت و حقوق باید بر مبنای استناد به منبعِ وحی، تفسیر شود؛ قرآن کریم به عنوان سندی که از جایگاه منبعِ وحی برای جامعه بشری مانده، حافظ حقوق بشر، منافع انسانی و انسجام جامعه جهانی بشری است؛ ما مفتخریم که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با اتصال به این منبعِ نورانی و توسطِ دین باوران، تدوین شده و ظرفیت های ارزشمندی از مجموعه اصول قانون اساسی و بندهای ذیل آن، پشتوانه تبیین و چگونگی عمل در موضوع حقوق شهروندی و انجامِ وظایف در حیطه تأدیه و استیفای حقوق افراد جامعه است.

 حقوق شهروندی، موضوعی سهل و ممتنع است؛ کافیست برای درک پیچیدگی‌های مباحث آن، در بابِ ارتباطات و تعاملات متنوع و متکثر گروه های مختلف جامعه از قبیل کودکان، زنان، جوانان کارمندان، کارآفرینان، اساتید، پژوهشگران، کارگران، بازاریان، مدیران اجرایی و... تأمل کنیم و دوایرِ حولِ نیازهای این افراد را از نظر بگذرانیم و البته به همه ابعاد و مختصات محیطی از جمله وقوع بحران‌ها که در این همایش نیز به درستی به نمونه‌ای از آن، یعنی همه‌گیری ویروس کرونا اشاره شده، توجه کنیم.

با تمامی این اوصاف، روحِ کلی در تشریعِ قوانین و آنچه به عنوان حقوق شهروندی باید مدنظر قرار بگیرد این است که نباید حق کسی از بین برود و اگر حقی ضایع شد، بی اعتنائی و سکوت جایز نیست؛ این امر، مستلزم بررسیِ دقیق امکانات و نیازهای مردم و تبیین و ترویج رفتارِ کریمانه با آنهاست.

 امید می‌رود با افزایش آگاهی‌ها و سطح همکاری و تعاملات مراکز علمی، قوای سه گانه، مردم و به ویژه سازمان های مردم نهاد و تشکل‌های پدیدآمده از متن مردم، شاهد استیفا و مراعات هرچه بیشتر و کیفی تر حقوق شهروندی در جامعه اسلامی مان باشیم.

 در پایان مجدداً از فرهیختگان ارجمند، اساتید محترم حوزه و دانشگاه، دانشجویان عزیز و دستگاه‌ها و نهادهایی که جهاد دانشگاهی را در برگزاری این همایش ملی یاری کردند، قدردانی می نمایم و توفیق همگان را از خداوند قادر متعال مسألت می نمایم.

                                                                                                            حمیدرضا طیبی

                                                                                                      رئیس جهاد دانشگاهی

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی آذربایجان غربی جهاد دانشگاهی حقوق شهروندی همایش ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۵۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کعبی، نائب رئیس جامعه مدرسین: نیروی انتظامی تحت هیچ شرایطی نباید از طرح نور عقب نشینی کند

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: طرح نور در چارچوب قوانین و مقررات و با حمایت همه دستگاه‌ها باید با قاطعیت تداوم پیدا کند.

به گزارش تسنیم، آیت‌الله عباس کعبی در نشست فصلی سازمان عقیدتی سیاسی انتظامی که در مرکز تربیت و تعالی ثامن الحجج (ع) عقیدتی سیاسی انتظامی در قم برگزار شد، با توصیه به حاضرین برای خواندن مکرر سوره‌های فتح، محمد (ص)، صف و جمعه اظهار داشت: این سوره‌ها سوره‌های جهاد، ایثار و شهادت و حضور در میدان و در کنار ولایت رسول الله و ولایت ائمه اطهار (ع) بودن است و اگر الهام بگیریم در کنار ولایت، ولی فقیه ماندن است.

وی با عنوان کردن مصائب و سختی‌های رسالت نبی مکرم اسلام (ص) افزود: جهاد رسول خدا در هفت مرحله ۱-جهاد دعوت ۲-جهاد مقاومت ۳-جهاد بسیج نیرو برای تشکیل دولت اسلامی ۴-جهاد تشکیل دولت اسلامی ۵-جهاد حفظ نظام اسلامی ۶-جهاد فتح اسلامی ۷-جهاد روابط بین الملل دولت اسلامی یود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قمگفت: سنگ زیرین رسالت‌های بزرگ خودسازی است و در انقلاب ما نیز مراحل جهاد با رهبری بنیانگذار انقلاب اسلامی این مرجع بی‌نظیر تقلید آیت الله امام خمینی (ره) در دوران معاصر آغاز و هم اکنون در حال رسیدن به اوج است و دارد به یک قدرت بین المللی نوین تبدیل می‌گردد که ضربه «وعده صادق» نقطه عطفی در این عرصه بین المللی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، رکن اصلی عملیات غرور آفرین «وعده صادق» را هدایت‌ها و رهنمایی‌ها و رهبری شایسته رهبر فرزانه انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: رهبری عظیم الشأن فرمودند وعده صادق عزت عظمت شکوه جلال و اقتدار ملت ایران را نشان داد و اراده ملت ایران را به نمایش گذاشت.

وی خطاب به مدیران سازمان عقیدتی سیاسی انتظامی تاکید کرد: جهاد شما حفظ صیانت و ایجاد تحول معنوی و بصیرتی در کارکنان و خانواده‌ها در جهت تحقق اهداف عالیه نظام مقدس اسلامی است.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: جهاد یعنی تبدیل ضعف به قدرت، تهدید به فرصت، کارنامه موفق عقیدتی سیاسی آنگاه بالنده‌تر می‌شود که ببینیم در هر کدام از عقیدتی سیاسی‌ها چقدر مجاهدانه ضعف‌ها به قدرت و تهدیدها به فرصت تبدیل شده است و خلاقیت و ابتکارشان چقدر بوده است.

آیت الله کعبی تصریح کرد: هتک حریم اخلاقی جامعه و سهل انگاری درباره حجاب بسترساز تضعیف فرهنگ دینی جامعه و مسبب ایجاد انحرافات گسترده است.

وی با تاکید به داشتن روحیه جهادی اظهار داشت: روحیه جهادی می‌تواند عقیدتی سیاسی انتظامی را متحول کند و ماموریت‌های تاریخی آن را به سرانجام برساند پس باید از این روحیه جهادی محافظت کرد و آن را ارتقاء داد.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: طرح نور در چارچوب قوانین و مقررات و با حمایت همه دستگاه‌ها باید با قاطعیت تداوم پیدا کند و مورد حمایت همه دستگاه‌ها، نهادها و اقشار گوناگون جامعه قرار گیرد.

آیت‌الله کعبی با اشاره به بیانات صریح رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه داشتن حجاب حکم قانون و هم حکم شرع است، گفت: قوه قضائیه و فراجا باید به مسئولیت‌های قانونی و شرعی خود به شکل کامل عمل کنند.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان ضمن حمایت از اجرای طرح نور، خواهان تبیین ابعاد گسترده آن شد و افزود: همگی باید در کنار فرماندهی انتظامی، حساب شده و با حمایت مردمی این طرح را اجرا کنید و انتظامی تحت هر شرایطی نباید از این طرح عقب نشینی کند.

دیگر خبرها

  • شورای شهر تأثیر مثبتی بر توسعه حقوق شهروندی دارد
  • دانشجویان خود را نسبت به مسائل روز دخیل بدانند
  • تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین
  • تجمع جامعه دانشگاهی مشهد در محکومیت برخورد با حامیان فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا 
  • تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین
  • کعبی، نائب رئیس جامعه مدرسین: نیروی انتظامی تحت هیچ شرایطی نباید از طرح نور عقب نشینی کند
  • قیام جامعه دانشگاهی ایران در حمایت از دانشجویان آزادیخواه اروپا و آمریکا +تصاویر
  • گشت صیانت از حقوق شهروندی در رفسنجان
  • ششمین دوره مجلس خبرگان یکم خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند
  • واکنش وزارت خارجه به اعتراضات دانشگاهی در آمریکا