Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا با توجه به شرایط آبی و لزوم استفاده بهینه از منابع موجود، یکی از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی، ایجاد و توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای است و به گفته مسوولان استان، این ظرفیت در لرستان وجود دارد که جزو پنج استان نخست  به لحاظ ایجاد فضای گلخانه ای کشور باشد.

با روند رو به رشد خشکسالی و کاهش نزولات جوی در سال های گذشته، رفته رفته حجم برداشت آب از منابع سطحی و زیرزمینی افزایش یافت به نحوی که کارشناسان اعلام کردند این سالها برداشت آب از دشت کوهدشت تا عمق ۸۰ متری نیز رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر کاهش بارندگی و خشکسالی، کشاورزان مهاجر و کشت گیاهان آبدوست نیز بلای بزرگتری در کشاورزی استان شد به نحوی که برای آبیاری تنها ۱۴ هزار هکتار کشت آبدوست استان ۴۱۰ میلیون مترمکعب آب در این اراضی مصرف می شد.

در این شرایط، اهمیت گلخانه ها بیش از پیش نمود پیدا می کند، خانه های سقف شیشه ای که با کاهش چشمگیر مصرف آب و بهره وری بالا نسبت به فضای بیرون می توانند تا حدود زیادی منابع آبی را تثبیت کنند.

تولید در یکهزار متر مربع گلخانه برابر با یک هکتار فضای باز

یک کارشناس اقتصاد کشاورزی می گوید: افزایش تولید در واحد سطح کشت گلخانه ای صرفه اقتصادی بالایی دارد به نحوی که با یکهزار مترمربع کشت گلخانه ‌ای می‌ توان به اندازه‌ یک هکتار کشت در فضای باز و سنتی محصول تولید کرد.

به گفته "نامدار صیادی" میزان آب مصرفی کشت گلخانه ای نیز به یک دهم لیتر بر ثانیه نسبت به فضای باز می رسد درحالیکه کشاورزی سنتی ده ها و صدها لیتر بر ثانیه آب مصرف می کند، همچنین ارتقای مدیریت کشت در کشت گلخانه ای منجر به افزایش کیفیت محصول تولیدی می شود چرا که کنترل دقیق آبیاری، کوددهی و آفات و بیماری‌ ها به روش های غیرشیمیایی انجام می گیرد.

وی تصریح کرد: توسعه کشت محصولات گلخانه ‌ای می ‌تواند در راستای اجرایی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی به افزایش عملکرد تولید در واحد سطح و همچنین افزایش بهره وری آبیاری و حفظ منابع آبی کمک کند همچنین تولید محصولات براساس نیاز و ذائقه مصرف کننده به منظور حضور در بازارهای صادراتی و امکان تولید محصول در تمام فصول و مناطق از دیگر اهداف این نوع کشت هستند.

در سفر ۱۹ آذر هیات دولت نیز تاکید وژه ای بر توسعه گلخانه های لرستان و استفاده از این فرصت برای ارتقای اقتصاد کشاورزی منطقه شد که حاصل آن علاوه بر اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان این بود که اکنون طرح های گلخانه ای با اولویت  ویژه ای برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می شوند.

رهاورد ۱۰۰ میلیارد تومانی سفر رییس جمهور برای گلخانه های لرستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز گفت: ۷۲ هکتار فضای گلخانه ای با تولید حدود ۱۳ هزار تن در استان وجود دارد که  تا چهار سال آینده به ۳۰۰ هکتار خواهد رسید.

سید "عماد شاهرخی" ادامه داد: در پی سفر رییس جمهور و هیات دولت به لرستان ۱۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت های شهرک های جدید گلخانه ای در استان اختصاص یافته است که تخصیص و ابلاغ آن در حال پیگیری می باشد.

وی تصریح کرد: پایین بودن درجه ابرناکی، تابش مناسب خورشید، محدود نبودن منابع خاک و وجود منابع آبی از جمله مزیت های لرستان برای توسعه گلخانه ها است که می توان نسبت به راه اندازی این نوع کشت و کار با کمترین هزینه در نقاط معتدل استان اقدام کرد.

تولید ۱۰ برابری در گلخانه ها

رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان همچنین با بیان اینکه توسعه کشت محصولات گلخانه‌ ای یکی از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی است ادامه داد: از مجموع ۷۲ هکتارسطح زیر کشت گلخانه های استان، ۴۹ هکتار به کشت صیفی و سبزیجات شامل گوجه، خیار و فلفل دلمه‌ای اختصاص دارد و سالانه ۱۰ هزار تن محصول از این سطح برداشت می‌شود که حداقل ۱۰ برابر تولید در فضای آزاد است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۰ میلیون شاخه گل بریده از سطح۲۲ هکتار گلخانه لرستان برداشت می شود گفت: سالانه ۸۰ تن آلوئه ورا از سطح یک و نیم هکتار فضای گلخانه ای لرستان به مرحله تولید می رسد.

 وی افزود: استفاده بهینه از منابع آب و خاک، زمینه یابی و شناسایی مناطق مستعد استان جهت احداث گلخانه ها در دستور کارسازمان جهاد کشاورزی قرار دارد چراکه بحران کم آبی حرکت به سمت کشت های گلخانه ای را ضروری کرده است.

شاهرخی در خصوص بازاریابی و صادرات محصولات گلخانه‌ای نیز توضیح داد: با توجه به کیفیت و استانداردهای لازم بقایای سموم و کودشیمیایی محصولات گلخانه‌ای استان، بازار هدف  خارج از کشور است و در این خصوص مشکلی نداریم.

۱۲ شهرک گلخانه ای آماده واگذاری/ حمایت دولت از متقاضیان

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان همچنین اظهار داشت: زیرساخت ۱۲ شهرک گلخانه ای به مساحت کل ۴۳۱ هکتار با تولید ۷۶ هزار و ۸۰۰ تن و اشتغالزایی برای سه هزار و ۳۶۰ نفر نیز آماده واگذاری به سرمایه گذاران این بخش می باشد.

شاهرخی با اشاره به اینکه سازمان جهاد کشاورزی لرستان آماده ارائه مجوز به متقاضیان کشت گلخانه‌ای است گفت:  پرداخت تسهیلات با نرخ کم و دوره بازپرداخت طولانی نیز در دستور کار است که حداقل سطح برای گلخانه های بزرگ مقیاس ۲ هزار متر مربع می باشد و متقاضیان جهت دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی می شوند.

وی تاکید کرد: صدور مجوزها در کوتاهترین زمان و با کمترین تشریفات اداری برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد اما افرادی که قصد سرمایه گذاری در این بخش را دارند باید برای ارتقای دانش فنی و مهارت خود تلاش کنند.

معرفی ۱۶۵ میلیارد تومان طرح گلخانه ای به بانک

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز به ایرنا گفت: ۳۹ طرح گلخانه ای استان برای دریافت ۱۶۵ میلیارد و ۵۰۰ تومان از محل تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه به بانک عامل معرفی شد.

"غلامعلی فتحی" افزود: کل سرمایه گذاری این طرح ها ۱۷۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است که ۸۰ درصد آن معادل ۱۶۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از طریق تسهیلات و مابقی به عنوان آورده متقاضی تامین می شود.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۰۹ میلیارد تومان طرح جهاد کشاورزی برای تسهیلات تبصره ۱۸ به بانک معرفی شده است ادامه داد: اولویت پرداخت این تسهیلات، طرح های گلخانه ای هستند که درآمدزایی مطلوب و بازار خوبی دارند.

وی تصریح کرد: طرح های معرفی شده به بانک در صورت اجرا و تولید، ۱۵.۳ هکتار به سطح گلخانه های استان اضافه می کنند و موجب اشتغالزایی ۱۵۳ نفر خواهند شد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه باید سالانه ۲۰ تا ۳۰ هکتار گلخانه در استان احداث شود و باتوجه به اینکه برنامه ششم پایان ۱۴۰۰ به اتمام می رسد اما این هدف در لرستان محقق نشده است.

فتحی افزود: سطح قابل انتظار کشت گلخانه ای در استان برای پایان امسال ۱۰۷ هکتار است که در حال حاضر تنها ۷۰ هکتار از این نوع کشاورزی در استان وجود دارد و پیش بینی می شود با دریافت اعتبار مصوبات سفر رییس جمهور و تسهیلات تبصره ۱۸، روند احداث گلخانه در لرستان به شرایط مطلوبی برسد.

وی اظهار داشت: هزینه احداث هر مترمربع گلخانه هیدروپونیک یا خاکی به طور متوسط ۸۵۰ تا یک میلیون تومان است که با احتساب تورم و گرانی احتمالی، در طرح های معرفی شده به بانک برای هر مترمربع یک میلیون و ۳۵۰ تا یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان برآورد شده است تا سرمایه گذاران در مینه راه با مشکل کمبود اعتبار مواجه نشوند.

وی نرخ سود تسهیلات تبصره ۱۸ را ۱۲ درصد برشمرد و گفت: بانک کشاورزی و صندوق کشاورزی عاملیت پرداخت این تسهیلات را بر عهده دارند.

بر اساس بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه به دولت اجازه داده می‌شود برای مردمی‌شدن اقتصاد، حداکثرسازی مشارکت اقتصادی، بهره‌گیری موثر از ظرفیت‌های عظیم جمعیت فعال کشور (جوانان، زنان و دانش‌آموختگان دانشگاهی) و برای بهره‌برداری موثر از مزیت‌های نسبی و رقابتی مناطق در پهنه سرزمینی ایران اسلامی (با اولویت مناطق روستایی و عشایری و محروم) برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها به ایجاد اشتغال پایدار و جدید منجر شود.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی کشت گلخانه ای سفر استانی لرستان پروندهٔ خبری یازدهمین سفر استانی رییس‌جمهور و پیگیری دستاوردهای آن برای لرستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کشت گلخانه ای سفر استانی وزارت جهاد کشاورزی کشت گلخانه ای سفر استانی لرستان سازمان جهاد کشاورزی لرستان ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ محصولات گلخانه گلخانه ای گلخانه ای کشت گلخانه ای رییس جمهور گلخانه ها معرفی شد منابع آب طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۵۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان از اتمام رفع تداخلات اراضی در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، سیدمحمدرضا سیدحسینی اظهار کرد: در راستای رفع تداخلات ناشی از اجرای قوانین موازی موضوع ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و بر اساس عکس‌های هوایی دهه ۴۰ که در دسترس استان قرار گرفته است، از ابتدای اجرای این قانون از تعداد ۱۰۱۲ پلاک موجود در استان، ۴۹۰ پلاک، مشمول رفع تداخلات اراضی تشخیص داده شده است.

وی افزود: در دولت سیزدهم رفع تداخلات اراضی ۴۹۰ پلاک مشمول شهرستان‌های سیستان و بلوچستان در سطح حدود ۱۱ میلیون هکتار به پایان رسیده است که بر این اساس ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار ملی و ۲۸۷ هزار هکتار غیر ملی تشخیص داده شده و با این اقدام ارزشمند پس از ۶۰ سال زمینه صدور اسناد کشاورزی فراهم شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: یکی از اثرات بارز رفع تداخلات اراضی، تضمین امنیت سرمایه‌گذاری و امنیت غذایی و در نتیجه کاهش پرونده‌های حقوقی در محاکم قضائی است.

کد خبر 749924

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۰ درصدی تولیدات گلخانه‌ای در تایباد
  • یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی؛ گل یا پوچ
  • افزایش کشت گلخانه ای در شهریار
  • خام فروشی محصولات یکی از عوامل اصلی درآمد پایین کشاورزان
  • بازگشت ۲۳۹ واحد غیرفعال کشاورزی لرستان به چرخه تولید
  • آغاز آبرسانی به زمین‌های کشاورزی فلارد
  • احیای ۲۳۹ واحد راکد کشاورزی در لرستان
  • طی دو سال ۲۳۹ واحد غیرفعال کشاورزی به چرخه تولید بازگشت
  • آبرسانی به ۳۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی فلارد
  • اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان و بلوچستان