Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-04@06:34:13 GMT

بلادشاپور؛فراموش شده‌ای تاریخی در دهدشت

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۸۵۹۲۸

بلادشاپور؛فراموش شده‌ای تاریخی در دهدشت

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، مجموعه بافت 45 هکتاری تاریخی دهدشت از بزرگترین بافت‌های تاریخی کشور به شمار می‌آید که در گذشته چهار راه تجاری و اقتصادی جنوب ایران زمین بوده است.

وسعت اولیه این بافت بیش از 100 هکتار بود که در سایه شهرسازی و شهر جدید دهدشت بسیاری از قسمت های آن از بین رفته است و در حال حاضر بخشی از آن در تملک شهروندان بلاتکلیفی است که سال‌هاست مسؤولان میراث فرهنگی از برنامه‌ریزی برای تملک این منازل و ساماندهی بافت می‌گویند اما تاکنون محقق نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بلاد شاپور یکی از شهرهای مهم مذهبی در آن زمان بوده است در این شهر، بناهای مذهبی متعددی وجود داشته که بقایای بسیاری از آنها هنوز هم پابرجا است؛ بلادشاپور به خاطر دارا بودن هفت امامزاده به نام‌های جابر، ابراهیم، بی‌بی عصمت، سلطان مهدی، پیرغازی (جعفر)، آقامیر و معصوم به شهر هفت گنبد هم شهرت دارد.

 

شهر تاریخی بلاد شاپور در استان کهگیلویه و بویر احمد شامل حمام کهیار، آب انبار، کاروانسرا، مسجد جامع، مسجد ابوذر غفاری، بازار، تجارتخانه و امامزادگان است.

این بافت عظیم تاریخی در سایه غفلت مسؤولان میراث فرهنگی آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته و معرفی نشده است.

هر ساله سخن از ساماندهی بلادشاپور و ثبت جهانی آثار به جا مانده در دل این مجموعه فاخر به گوش می‌رسد و به عنوان روزمه در کارنامه آنها ثبت می‌شود اما تاریخی که می‌توانست صنعت گردشگری در شهرستان را رونق دهد همچنان بلاتکلیف و خالی از هر گردشگری است.

 

این مجموعه نفیس یادگاری از عصر صفویه که گردش در آن بوی تاریخ می‌دهد می‌توانست قطب گردشگری جنوب باشد و ظرفیت خوبی برای رونق صنعت گردشگری شهرستان است مغفول مانده و آنطور که باید پذیرای گردشگران نیست.

این در حالی است که آثار تاریخی دیگر استان‌ها تحت مراقبت و محافظت شدید سالانه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بوده و به معرفی و توسعه هر شهر کمک شایانی دارد.

با وجود اینکه طی 2 سال اخیر اقداماتی در مرمت و اصلاح برخی از آثار تاریخی انجام گرفت و یک مسجد با قدمت 600 ساله احیا شد اما هنوز برای حریم بافت چاره‌اندیشی نشده است.

منازلی که سال‌های گذشته در مجموع با یک میلیارد تومان تملک می‌شد حالا چندین میلیارد می‌طلبد و بلاتکلیفی ساکنان حریم بافت مشکلات این مجموعه تاریخی را هر روز بیشتر نمایان می‌کند.

 

این مجموعه با شماره 3551 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و بر خلاف ادعای مسؤولان که پیشتر از قرار گرفتن در لیست فهرست جهانی خبر داده بودند هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

کاروانسرا یکی از آثار منحصر به فرد تاریخی در ضلع غربی بافت قدیم است که قدمتش به دوران صفویان برمی‌گردد. این بنا دارای 37 حجره و 30 ایوان در جلوی حجره‌ها بوده که گرداگرد حیاط بنا شده است.

این اثر تاریخی محل اتراق بازرگانان آن روزگار بوده و دارای بازار و میدان بزرگی در ضلع غربی، اصطبل در ضلع شرقی است که بقایایی از آن بر جای مانده است و همه مجموعه با شماره 3551 به ثبت ملی رسیده و در انتظار ثبت جهانی است.

 

راه‌های ورودی به بافت به خاطر محصور نبودن به بیش از 20 کوچه و خیابان می‌رسد. این مجموعه فاخر تاریخی و میراث کهن به جای اینکه پذیرای گردشگران باشد سال‌ها حاشیه امنی برای معتادان و جولانگاه افرادی بود که به راحتی به آن وارد شده و باعث آسیب به بافت و حتی حفاری غیر مجاز شدند؛ همچنین بخشی از آن چراگاه دام‌هایی است که ساکنان حریم بافت دارند.

واگذاری ابنیه تاریخی از جمله کاروانسرا به بخش خصوصی و ورود سرمایه‌گذار راه نجات آثار تاریخی مطرح می‌شود کاری که گرچه انجام گرفته اما تاکنون اثرگذاری در رونق گردشگری به خود ندیده است.

انتهای پیام/82016

 

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس گردشگری تاریخی بلادشاپور کاروانسرای دهدشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۵۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: همزمان با شهادت امام جعفر صادق (ع) تمامی بنا‌های تاریخی، موزه‌ها و محوطه‌های زیر مجموعه این اداره کل در سطح استان پهناور اصفهان  فردا تعطیل است.

امیر کرم زاده ادامه داد: از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه تمامی این اماکن آماده ارائه خدمات به گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی خواهد بود.

استان اصفهان بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی دارد که هزار و ۸۵۰ اثر به ثبت ملی و ۱۵ اثر آن از جمله میدان امام، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.

۸۰ موزه و بنای تاریخی با قابلیت بازدید در سراسر اصفهان تحت نظارت و مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • تعطیلی بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری کاشان
  • برگزاری نمایشگاه نقاشی در حمام تاریخی شیخ سلماس
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • رکوردشکنی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز