Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، نشست خبری برنامه یکصد برای انتخاب بهترین‌های ورزش ایران در صد سال اخیر با حضور مدیر شبکه ورزش و دو چهره برجسته ورزش کشور برگزار شد.

سینا معتضدی مدیر شبکه ورزش در ابتدای جلسه اظهار داشت: جلسه در مورد جشنواره انتخاب برترین‌های قرن ورزش ایران با محوریت صداوسیما و همراهی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



شبکه ورزش و شورای ورزشی سازمان نگاه فرصت محوری به ورزش دارد. ورزش را یک امر فرهنگی و اجتماعی می‌بینیم. به خصوص اینکه در جامعه شرایطی وجود دارد که مردم تحت فشار هستند و حوزه ورزش و افتخارآفرینی در آن می‌تواند خیلی راهگشا باشد.

وی افزود: از افزایش همبستگی اجتماعی و ایجاد نشاط و... مثل چیزی که در کل دنیا وجود دارد. ورزش قهرمان ساز و هویت ساز است. مقام معظم رهبری هم در دیدار با ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی اعلام کردند. در‌جشنواره با مرور افتخار آفرینی‌های در صد سال گذشته می‌خواهیم حال‌ مردم را خوب و دلشان را شاد کنیم.

مدیر شبکه ورزش با اشاره به جوایز این جشنواره عنوان کرد: جوایز ۸گانه که مشخص شده، بر همین محور و محتوا است. سعی کردیم یک سری ویژگی‌ها را در این جشنواره داشته باشیم. از تمام ظرفیت کارشناسان، قهرمان‌ها و پیشکسوتان برای همفکری استفاده کنیم. فرایند انتخاب به این صورت است که به سراغ فدراسیون‌های ورزشی رفتیم و گفتیم بهترین‌های خودتان را اعلام کنید.

وی افزود: بعد به سراغ صاحب نظران رفتیم و یک هیات انتخابی حدودا ۵۰ نفری انتخاب کردیم. هیات داوران هم متشکل از وزیر ورزش، رییس کمیته ملی المپیک و پارالمپیک، چند پیشکسوت، صاحب نظر و اصحاب رسانه است. ان‌شاالله تا آخر هفته کاندیداهای نهایی مشخص خواهند شد و از روز اول فروردین تا سیزدهم، در قالب برنامه یکصد رای‌گیری آغاز می‌شود و مردم انتخاب می‌کنند که برترین‌های قرن ورزش ایران چه کسانی باشند.

معتضدی گفت: سعی کردیم جدا از ظرفیت نخبگان ورزشی از نظرات مردم هم بهره ببریم. سعی کردیم از رشته‌های پر توجه دوری کنیم و بگوییم ورزش ایران در این صد سال اخیر فقط فوتبال و کشتی نیست. اتفاقات مبارکی در رشته‌های دیگری هم افتاده، سعی می‌کنیم آن‌ها را برجسته کنیم. در واقع با مرور این صد سال، تاریخ شفاهی ورزش را مرور می‌کنیم. چهل درصد مخاطبان شبکه ورزش زیر۱۸سال هستند که ظرفیتی بی نظیر است. این‌ها امثال سیدحسن رزاز را نمی‌شناسند و نمی‌دانند در ورزش ایران چه نقشی داشته‌اند.

وی تصریح کرد: اگر دنیا امثال حسن یزدانی، تختی و یا علی دایی را داشت خیلی بیشتر از ظرفیتشان بهره می‌برد. متاسفانه ما از ظرفیت قهرمان‌های ملی کم استفاده می‌کنیم. امیدواریم مانند اتفاقی که در دهه هشتاد در شبکه سه افتاد، بتوانیم از سال آینده متولی باشیم و قهرمان قهرمان‌ها را در پایان هرسال اعلام کنیم. امروز ورزش داروی شفا بخش مسائل اجتماعی است.

معتضدی در پاسخ به این سوال که در هر بخش چند نفر برای دریافت جایزه انتخاب می‌شوند، گفت: از این هشت حوزه غیر از صحنه و گل ماندگار که ۱۰ کاندید دارند، در بقیه‌حوزه ها ۵ کاندیدا داریم.

در ادامه اکبر محمدخانی دبیر جشنواره ضمن توضیح انتخاب نام "یکصد" برای این جشنواره بر اساس حروف ابجد، گفت: خیابان ورزنده به نام میرمهدی ورزنده است که در سال ۱۳۰۵ ورزش آموزشگاهی را در‌مدارس اجباری کرد. نتیجه آن را در دهه چهل و پنجاه دیدیم. الان می‌گویند حلقه مفقوده ورزش ورزش آموزشگاهی است. ۹۵ سال ورزش رسمی ایران  را داشتیم و به خاطر همین عنوان یکصد را انتخاب کردیم.

وی با اشاره به اهداف جشنواره گفت: برنامه یکصد به روایت شبکه ورزش سیماست. باید قدردانی اجتماعی از زحمات پیشکسوتان داشته باشیم. بسیاری از آن‌ها زمانی که رفتند و پرچم ایران را بالا بردند،  رسانه‌ای نبوده که زحماتشان دیده شود. در انتخاب ها به اخلاق توجه کردیم. یکی از موضوعاتی که معمولا مغفول‌می ماند ورزش بانوان است. ما شایسته‌ها را لحاظ کردیم. هر برنده‌ای شایسته انتخاب قرن نبود. بانوان از جمله مغفولینی هستند که کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شود. ورزش بانوان به همت جمهوری اسلامی به شکل نوینی فعالیت می‌کند.

دبیر جشنواره در خصوص تقسیم بندی فدراسیون‌ها اظهار داشت: به این نتیجه رسیدیم که باید فدراسیون‌ها با توجه به نقششان سید بندی شوند. رشته‌هایی که در المپیک مدال داشتند سید یک هستند. مثلا به کشتی گفتی در هر عنوان ۵نامزد معرفی کنند اما به اسکواش گفتیم یک نامزد اعلام کند. خواستیم عدالت رسانه ای جاری شود. رشته‌هایی که در آسیا مدال گرفتند یا سهمیه المپیک گرفتند سه نامزد معرفی می‌کنند. بعضی فدراسیون‌ها مولتی هستند مثل کارگری یا جانبازان و... به این‌ها سهمیه متناسب با رشته هایشان داده شد. رشته هایی هم هستند که جوانند و نباید آن‌ها را از دایره ورزش بیرون بگذاریم.

وی افزود: در‌ گام دوم از فدراسیون ها استعلام گرفتیم که مثلا در صد سال گذشته بهترین مربی شما چه کسی بوده؟ مدالی که دارید و جایش پر نمی‌شود چیست، این می‌شود مدال‌ ماندگار. در شبکه، یک گروه کارشناسی بود. اسامی را ویرایش کردیم و لیست جمع و جور شد. در شش عنوان تلاش کردیم خبرگان نامدار را مشخص کنیم. ۱۲۴۳ نامزد در مرحله اول جمع کردیم که  به صد و اندی رسید. سه مرحله اعلام، اعمال و بعد اعلان داریم. بعد هم مرحله داوری است که تا آخر هفته مشخص می‌شود. الان دو گام مرحله داوری و رجوع به افکار عمومی مانده است. ضمن اینکه امکان سنجی می‌کنیم که آیا می‌توانیم به صورت حذفی انتخاب کنیم؟

دبیر جشنواره سپس به توضیح هیات‌هایی که در بخش‌های مختلف جوایز فعالیت دارند و از نظراتشان استفاده می‌شود پرداخت و افراد حاضر در این هیات‌ها شامل چهره‌های سرشناس رشته‌های مختلف مانند فوتبال و همچنین جامعه رسانه را معرفی کرد.

وی در خصوص انتخاب برترین‌ مدیر توضیح داد که روسای فدراسیون‌ها نمی‌توانند در این بخش انتخاب شوند چرا که محدود به یک رشته هستند و در این بخش تاثیرگذاری افراد در چند بخش مورد توجه قرار می‌گیرد.

در ادامه مجید احتشام زاده پیشکسوت تنیس روی میز و احسان قائم‌ مقامی استاد بزرگ شطرنج کشور ضمن تقدیر از برگزاری این جشنواره، صحبت‌هایی را در خصوص لزوم توجه به قهرمانان سابق و پیشکسوتان ورزش ایران بیان کردند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شبکه ورزش جشنواره یکصد احسان قائم مقامی فدراسیون ها ورزش ایران شبکه ورزش صد سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۶۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، این سلسله نشست‌ها به ابتکار شهرداری تبریز برگزار خواهد شد و در ماههای آینده به صورت مستمر بین شهرداران شهرهای جاده ابریشم ادامه خواهد یافت.

شهردار تبریز در جریان برگزاری این وبینار به ارائه ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی و توریستی شهر تبریز و تبیین جایگاه ژئوپلتیک این شهر در مسیر جاده ابریشم پرداخت.

یعقوب هوشیار گفت: کلانشهر تبریز قطب اقتصادی، صنعتی، فرهنگی و ارتباطی شمال غرب ایران است که به خاطر موقعیت جغرافیایی خود، نقشی اساسی در ارتباطات بین ایران و دنیای غرب دارد. همین موقیعت در طول تاریخ با عبور جاده ابریشم، جایگاه بزرگی در اقتصاد جهانی برای تبریز رقم زده است.

وی افزود: تبریز، پایتخت بازرگانی و تجارت ایران و رقیب تجاری شهرهای چین و قسطنطنیه بود که علاوه بر ثروت، هنر و معماری بسیار زیبایی را نیز در خود جای داده بود. در حال حاضر هم بازار سرپوشیده‌ی تبریز از بزرگترین بازارهای دنیا به حساب می‌آید.

هوشیار اضافه کرد: تبادل فرهنگ یکی از اصلی ترین ارزش‌های جاده‌ی ابریشم بود. هنر، مذهب، فلسفه، تکنولوژی، زبان، علم، معماری و دیگر المان‌های یک تمدن از طریق این جاده‌ها و به واسطه‌ی کالاهای تجارت شده از کشوری به کشور دیگر تبادل می‌شدند. با بسته شدن جاده‌ی ابریشم تجار ناچار به پیدا کردن راه‌های آبی برای تجارت شدند. این مسئله آغازگر عصر کاوش بود که به شکل گیری ارتباطات و اجتماعی جهانی منجر شد.

شهردار تبریز تصریح کرد: از منظر بین المللی، شهرداری تبریز عضو چندین سازمان بین المللی مهم بوده و با ۹ شهر مهم جهان پیوند خواهرخواندگی داشته و با چندین شهر دیگر تفاهم نامه دوستی امضا کرده است و اکنون این شهرداری قصد دارد با ایجاد و تقویت همکاری با شهرهای مهمی که بر روی جاده ابریشم قرار دارند قدم بزرگی در جهت احیا اهمیت تاریخی این شهر بر دارد.

همچنین در ادامه این نشست، شهردار نارا ژاپن علاقه مندی خود برای توسعه مناسبات فرهنگی، علمی و شهری با کلانشهر تبریز به خاطر احترام به قدمت و اهمیت تاریخی را مطرح کرد.

موتونوبو ناکاگاوا در بخش دیگری از سخنان به بیان پیشنهاد برگزاری نمایشگاه تبریز در شهر نارا در سال‌های پیش رو و پیشنهاد انعقاد قرار داد خواهر خواندگی میان تبریز و نارا در آینده پرداخت.

گفتنی است، تبریز به عنوان یکی از شهرهای استراتژیک واقع در مسیر جاده ابریشم به علت بازار بزرگ آن که قلب تپنده جاده ابریشم در روزگاران قدیم بوده است و سابقه پایتختی چندین باره تبریز در ایران از دیگر موارد مورد بحث و گفتگو میان شهرداران در این نشست بود.

به دنبال برگزاری کنفرانس فضا و زمان بین ایران و ژاپن در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ و دیدار شهردار تبریز و سفیر ژاپن و پیشنهاد تعمیق و توسعه مناسبات میان تبریز و شهر به علت ویژگی‌های استراتژیک این دو شهر نارا مطرح شد و در همین راستا وبینار مشترک با شهرهای تبریز نارا و سمرقند برگزار شد.

همچنین در این دیدار تکرار برگزاری وبینار در ماه‌های آینده در راستای احیا ارتباطات سنتی با سایر شهرهای واقع در مسیر جاده ابریشم از سوی شهردار تبریز مطرح شد.

تشریح ویژگی‌ها و موقعیت استراتژیک شهر نارا به عنوان اولین پایتخت کشور ژاپن و جنوبی ترین شهر ژاپن و شرقی ترین شهر جاده ابریشم دارای میراث فرهنگی بسیار فراوان از دیگر موضوعات مطروحه در این وبینار بود.

کد خبر 6094573

دیگر خبرها

  • عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا به عنوان جوان برتر همدان انتخاب شد
  • نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شود
  • نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود
  • معرفی برترین‌های جشنواره نواشهر در قزوین
  • واکنش مدیر رسانه سپاهان پس از ناراحتی مورایس
  • نشست خبری مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران
  • همه ۵ بازی ما سخت است/ تا هفته آخر امیدواریم
  • ژوزه مورایس نشست خبری را ترک کرد
  • مورایس از سوال درباره ستاره های سپاهان عصبانی شد و نشست را ترک کرد
  • نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم برگزار شد