Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، فرهاد بختیاری‌فر ظهر امروز در اختتامیه آیین پویش مهرواره آب و تجلیل از برگزیدگان اظهار کرد: کمبود آب همواره یک عامل محدود کننده است و اگر آب کم باشد، توسعه نیز کم می‌شود.

وی با بیان اینکه متوسط بارندگی در همدان ۲۵۰ لیتر است و کشور ما کشوری خشک و نیمه خشک است بیان کرد: توزیع بارندگی در کشور از ۱۰۰۰ تا ۱۴۸ میلی‌متر پراکنده است و آب در سه بخش کشاورزی، صنعت و خانگی مصرف می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه میزان مصرف آب در بخش شهری ۵.۴ میلیارد مترمکعب در سال است که حدود ۴.۳ میلیارد متر مکعب آن در بخش خانگی است گفت: سرانه مصرف متکی به عوامل متعددی است هرچند در کشورهای پیشرفته سرانه مصرف پایین‌تر است اما در کشور ما بالاست در حالی که بارندگی کمتری داریم.

وی با اشاره به اینکه میزان بارندگی در سال آبی گذشته ۱۵۷ میلی‌متر و جزو کم‌بارش‌ترین سال‌ها طی ۵۰ سال اخیر بود عنوان کرد: کاهش بارندگی نسبت به سال آبی قبل حدود ۵۰ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۳۷ درصد است.

بختیاری‌فر تصریح کرد: علاوه بر کاهش بارندگی طی سال آبی جاری، افزایش دما نیز نسبت به دوره‌های مختلف داشتیم به طوری که نسبت به سال قبل ۱.۶ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۱.۳ درصد بوده است.

وی با تاکید بر اینکه باید نسبت به بارش کم در سال آبی جاری استفاده بهینه در آب داشته باشیم خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای مهم مصرف بهینه آب، مدیریت فنی است اما راهکار بعدی فرهنگ‌سازی در بین مردم است که باید نسبت به موضوع آب حساس باشند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با تاکید بر اینکه مدیریت تقاضا و مصرف آب باید در اولویت مصارف بهینه قرار گیرد گفت: استاندارد مصرف آب شرب ۱۵۰ لیتر برای هر خانوار است اما در همدان گاهی تا ۲۰۰ لیتر هم می‌رسد به طوری که اگر تقسیم‌بندی هم کنیم، ۶ درصد مشترکان مصرف آب بیش از الگوی مصرف داشته و ۵۰ درصد خوش مصرف هستند.

وی با اشاره به راه‌اندازی پویش مهرواره آب یادآور شد: این پویش در راستای فرهنگسازی آب بود که هزار نفر در ۹ بخش شرکت کردند.

بختیاری‌فر با بیان اینکه دو منبع آب سطحی و زیرزمینی برای تامین آب شرب در همدان مد نظر است گفت: یکی از دلایل مصرف بالای آب، کشاورزی است که لازم است الگوی مصرف مناسبی به کشاورزان داده شود.

وی با بیان اینکه اکنون سد اکباتان ذخیره آبی پایینی دارد و حجم آن ۳ میلیون متر مکعب است گفت: این میزان طی ۱۲ سال اخیر بی‌نظیر بوده و این میزان تنها ۲۰ روز می‌تواند آب همدان را تامین کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان با بیان اینکه خوشبختانه ورودی سد مناسب است و افزایش ارتفاع داشته است گفت: با اعمال مدیریت و شیوه کاهش فشار آب در شب، میزان برداشت از ابتدای دی‌ماه از سد که ۷۰۰ لیتر در ثانیه بود به ۳۸۰ لیتر در ثانیه رسیده است.

وی با اشاره به اینکه از سد آبشینه نیز برداشت آب نداریم و آب‌های بالادست را به سمت سد هدایت کردیم گفت: سد آبشینه هم‌‌اکنون۵۰۰ هزار مترمکعب آب دارد که برای ایام دیگر سال ذخیره می‌شود.

بختیاری‌فر خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است که با حداقل مشکل آبرسانی به مشترکان را داشته باشیم و تا رسیدن آب سد تالوار در سال آینده، آب را با اعمال مدیریت مصرف کنیم.

 وی با تاکید بر اینکه با اختصاص اعتباراتی به این پروژه، سال جدید خبرهای خوبی را در تامین آب بلندمدت به استان همدان خواهیم داشت تصریح کرد: برنامه این است که تا تامین آب پایدار از منابع زیرزمینی استفاده کنیم و برداشت از سد کاهش یابد.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

منبع: فارس

کلیدواژه: کاهش بارندگی مصرف بهینه آب سد اکباتان بختیاری فر سال آبی مصرف آب سال آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۷۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح مرکز پایش هوشمند انرژی برق در همدان

  مدیرکل دفتر سرمایه انسانی وزارت نیرو در این آیین با بیان اینکه بهره‌گیری از دانش در حل مسائل شرکت توزیع برق همدان جای قدردانی دارد، گفت: مرکز مدیریت هوشمند انرژی (مها) در همدان پیش نیازهایی، چون تفکر، دانش‌ورزی و ارتقای بهره‌وری را پشت سر گذاشته و حرکت به سمت بهره‌گیری از علم و دانش در حل مسائل دارد.

مصطفی شاه بوداغیان با بیان اینکه تصمیمات آینده ما بر مبنای داده‌ها و هوش مصنوعی است که باید به بهترین شکل از آن‌ها برخوردار شد، اظهار کرد: ستادی در وزارت نیرو شکل می‌گیرد که نیرو‌های شرکت توزیع برق استان همدان می‌تواند با ارتباط‌گیری با آن سرعت پیشرفت کار خود را را در پیشبرد برنامه‌های مورد نظر بیشتر کنند.

شاه بوداغیان با بیان اینکه امیدواریم به سمتی حرکت کنیم که در حوزه‌های مختلف پیش‌بینی‌هایی را با درصد خطای بسیار پایین داشته باشیم، گفت: شرکت توانیر و مجموع شرکت توزیع در این مسیر قدم گذاشتند و امیدواریم در آینده نزدیک به سمتی حرکت کنیم که همه فرآیند‌ها بر مبنای واقعیت‌ها و داده‌ها باشد و تصمیمات کاملا علمی شکل گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان نیز در این آیین گفت: سال گذشته ناترازی در صنعت برق داشتیم بنابراین باید تغییر در حوزه مصرف صورت بگیرد و به اعتدال در مصرف برسیم.

امیرضا یوسفیان با بیان اینکه امروز حرکت به سمت انرژی تجدیدپذیر اجتناب‌ناپذیر است، گفت: از صرفه‌جویی می‌توانیم به سمت تامین تولید برویم تا نیازی به واردات نداشته باشیم.

او با تاکید بر اینکه در موضوع مصرف در همه حوزه‌ها ناترازی وجود دارد بر فرهنگ مصرف انرژی در کشور تاکید کرد و گفت: در خیلی از حوزه‌ها از جمله آب اهل اسراف هستیم و امروز فروچاله‌هایی که به وجود آمده، نتیجه مصرف بی‌رویه ماست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان با اشاره به تامین آب شرب شهر همدان با تلاش‌های انجام شده و اهتمام دولت، گفت: سال گذشته با وجود خشکسالی و کمبود ذخایر منابع آبی توانستیم آب لازم را تامین کنیم تا مشکل آب همدان حل شود، با این حال از آب برای شستشوی منازل و خودرو‌ها استفاده می‌کنیم که این مسائل نیاز به تحلیل رفتار‌های فرهنگی دارد.

او با بیان اینکه کارگر ماهر و پرانگیزه رکن جهش تولید است، افزود: نگاه وزارت نیرو به کار و کارگر و نیروی انسانی منطبق بر نگاهی است که دین اسلام تبیین و تاکید کرده است.

منبع ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • افتتاح مرکز پایش هوشمند انرژی برق در همدان
  • تدابیر لازم نسبت به بارندگی‌های پایان هفته در شیراز
  • الگری: به تمام اهداف خود نزدیک شده‌ایم و این یعنی فصل خوبی داشتیم
  • هشدار برای پرهیز از مصرف قارچ در طبیعت
  • رشد سه برابری مسمومیت با قارچ وحشی
  • افزایش مسمومیت با قارچ‌ های سمی؛ ۱۴ نفر بستری شدند
  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد
  • رشد ۳برابری مسمومیت با قارچ‌های سمی/ ۱۴نفر بستری شدند
  • بهسازی ایستگاه پمپاژ نخل تقی عسلویه
  • خبرهای خوش مهمان خاص جنوب تهران