Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-01@02:44:41 GMT

بوم‌رنگِ تلقیِ غلیظ از وابستگی و استقلال

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۸۸۰۱۵

بوم‌رنگِ تلقیِ غلیظ از وابستگی و استقلال

  عصر ایران؛ جمشید گیل- رابطۀ ایران و روسیه دست کم از اوایل دهۀ 1390 مایۀ جر و بحث موافقان و مخالفان جمهوری اسلامی بوده است. مخالفان در یک‌کلام ایران کنونی را جزو کشورهای اقماری روسیه می‌دانند، موافقان نظام هم این گاه با سکوت از کنار این مدعا می‌گذرند و گاه با تندی به آن پاسخ می‌دهند.

  به نظر می‌رسد داوری دقیق دربارۀ نوع رابطۀ ایران و روسیه، نیازمند گذشت زمان بیشتری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه الان تحلیل‌گران حق دارند تحلیل خودشان را دربارۀ این موضوع ارائه کنند، ولی داوری‌های تاریخی نیازمند فاصله‌گرفتن زمانی از پدیدۀ مورد بحث است.

  علاوه بر این، مفاهیم "استقلال" و "وابستگی" هم طی چند دهۀ اخیر دچار تحولاتی شده و مصادیق کشور مستقل یا کشور وابسته تغییر کرده‌اند. حتی برخی معتقدند این مفاهیم بلاموضوع شده‌اند و در جهان کنونی، هر کشوری از جهاتی به کشورهای دیگر وابستگی دارد.

  حتی اگر مفهوم استقلال به کلی موضوعیتش را از دست نداده باشند، قطعا کمتر کشوری در جهان کنونی واجد استقلال مطلق است.

  اما آنچه این روزها دربارۀ وابستگی ایران به روسیه مطرح می‌شود، تا حد زیادی محصول عقب‌ماندگی گفتمانی اصول‌گرایان است؛ چراکه اصول‌گرایان طی چهار دهۀ اخیر همچنان واجد همان نگاه کلاسیک و غلیظ به مفاهیم استقلال و وابستگی بوده‌اند و در ادبیات سیاسی‌شان مدام از این موضع سایر دولت‌های جهان، به ویژه دولت‌های هم‌سو با جهان غرب را تحقیر می‌کردند.

   مطابق درک غلیظ اصول‌گرایان از مفاهیم مذکور، کرۀ جنوبی و ژاپن و کشورهای اسکاندیناوی فاقد استقلال سیاسی‌اند. عربستان و امارات و کشورهایی از این دست هم که تکلیف‌شان روشن است و باید به حال‌شان گریست که چرا این قدر به آمریکا وابسته‌اند.

  اما در روزهای اخیر خبر آمد که رییس‌جمهوری آمریکا خواهان گفت‌وگو با ولیعهد عربستان دربارۀ بحران نفت بوده، اما بن‌سلمان حاضر به گفت‌وگوی تلفنی با بایدن نشده است. اگر عربستان به قول اصول‌گرایان گاو شیرده آمریکا بود، الآن باید به خواست دولت آمریکا گردن می‌نهاد نه اینکه حتی حاضر به شنیدن درخواست آمریکایی‌ها نباشد.

   بحث بر سر این نیست که عربستان به آمریکا وابسته است یا نه. قطعا می‌توانیم مواردی از وابستگی یا استقلال را در رابطۀ عربستان با ایالات متحده پیدا کنیم و بسته به موضع سیاسی‌مان، این موارد را موید نظرمان دربارۀ وابستگی یا استقلال عربستان بدانیم.

   اصول‌گرایان همیشه چنین کاری کرده‌اند. اما این رویکرد آن‌ها فقط شامل حال کشورهای عربی منطقه نشده بلکه تمام کشورهای پیشرفته و دموکراتیک دنیا را به آمریکا وابسته می‌دانند. از نظر اصول‌گرایان تندرو، در جهان کنونی فقط چین و روسیه و کرۀ شمالی و ایران و ونزوئلا و روسیه و احتمالا یکی دو کشور دیگر، به ایالات متحده وابسته نیستند.

  این درک غلیظ از مفهوم وابستگی، همان چیزی است که الآن بلای جان اصول‌گرایان شده است. یعنی منتقدین رادیکال این طیف دقیقا بر اساس چنین نگاهی به مفاهیم استقلال و وابستگی معتقدند ایران به روسیه وابسته شده. منتقدین میانه‌رو هم می‌گویند اصول‌گرایان در حال وابسته کردن ایران به روسیه‌اند.

  در حالی که ملاحظات سیاسی بین دولت‌ها، نقش مهمی در تعیین کیفیت موضع‌گیری آن‌ها نسبت به یکدیگر دارند. مثلا هیچ کس معتقد نیست که چین به روسیه وابسته است؛ ولی چین به دلیل ملاحظات خود نسبت به روسیه، حاضر نشده حملۀ روسیه به اوکراین را محکوم کند و فقط گفته به تمامیت ارضی کشورها احترام می‌گذارد.

  یا هیچ کس مدعی نیست عربستان در برابر روسیه فاقد استقلال است؛ ولی دولت عربستان هم در جنگ اوکراین جانب هیچ یک از طرفین درگیری را نگرفته است. این کاری است که دولت ایران هم انجام داده اما همین موضع‌گیری دولت ایران، از نظر منتقدین، نشانۀ تازه‌ای از فقدان استقلال ایران در برابر روسیه قلمداد شده است.

  حتی اگر بگوییم برخی از مخالفان تند و تیز نظام از سر جدل و دشمنی برچسب "وابستگی به روسیه" را بر پیشانی جمهوری اسلامی می‌چسبانند تا از این طریق به مشروعیت حکومت در افکار عمومی لطمه بزنند، باز این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که افکار عمومی در جامعۀ ایران، طی چند دهۀ اخیر، درک غلیظی از مفاهیم استقلال و وابستگی پیدا کرده است. این درک برآمده از ترویج چنین نگاهی در صداوسیما، بسیاری از نشریات کشور و البته کتب تاریخ مدارس است.

  علاوه بر این، بسیاری از لایه‌های اپوزیسیون جمهوری اسلامی نیز چنین درکی از استقلال دارند؛ چراکه به شدت به "خارجی" بدبین‌اند و واکنش منفی به وقایع دوران قاجار و کودتای 28 مرداد در تار و پود فرهنگ سیاسی‌شان تنیده شده.

  فارغ از اینکه چنین درکی از "استقلال" امروزه رواست یا ناروا، این درک که قبلا چماقی بود در دست تندروهای داخلی، تا آن را مدام بر سر مهندس بازرگان و نهضت آزادی و خاتمی و اصلاح‌طلبان و همۀ نیروهای به تعبیر آنان غرب‌گرای داخلی بکوبند، الآن به دست منتقدین حکومت و اصول‌گرایان مستقر در حکومت افتاده و تاکید بر "وابستگی به روسیه" بدل شده است به ترجیع‌بند ادبیات سیاسی منتقدین.

   در این شرایط، اصول‌گرایان در بحث از رابطۀ ایران و روسیه، خواستار نگاه رقیق‌تری به مفاهیم استقلال و وابستگی‌اند. اما این نگاه رقیق‌تر یک‌شبه حاصل نمی‌شود. چطور می‌توان به جوان سی ساله‌ای که در دوران دبستان و دبیرستان و نیز هر روز موقع تماشای تلویزیون با برداشت‌های غلیظ از "استقلال" و "وابستگی" آشنا شده، فی‌الحال گفت باید درک رقیق‌تری از این مقولات داشته باشی؟

   اگر نگاه رسمی به مقولات استقلال و وابستگی، متناسب با تغییر شرایط اقتصادی و سیاسی جهان تعدیل می‌شد، قاعدتاً این روزها این قدر بحث وابستگی ایران به روسیه مطرح نبود.

   اما اگر رابطۀ فعلی ایران و روسیه از سوی مدافعان نگاه رسمی، مصداق وابستگی نیست، این طیف دست‌کم باید در جرایدشان کوتاه بیایند و مدام همۀ کشورهای دموکراتیک دنیا را فاقد استقلال و وابسته به ایالات متحده معرفی نکنند؛ چراکه با این کار، فقط نگاهی را بازتولید می‌کنند که امروز مثل بوم‌رنگِ پرتاب‌شده، به سوی خودشان برگشته است.

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۸۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای قانون هوای پاک از توان مسئولین استان تهران خارج است

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌ جمهور، گفت: اجرای قانون هوای پاک و برخورد با معضلات آن موضوعی ملی از توان مسئولین استان تهران خارج است که باید همه مسئولین و حاکمیت پای‌کار باشند تا ساماندهی انجام شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از استان تهران، حجت‌الاسلام حسن درویشیان در آیین "سپاس معلم" که با حضور اعضای شورای اداری استان تهران برگزار شد، اظهار داشت: خدمت صادقانه و بی‌منت به مردم نعمتی است که باید قدردان آن باشیم و این فرصت را مغتنم بدانیم زیرا که ممکن است هر لحظه این نعمت و توفیق از ما سلب شود.

وی افزود: گفتمان، سیاست و رویکرد دولت مردمی سیزدهم همان گفتمان و رویکرد مقام معظم رهبری است، در خدمت به مردم با ویژگی‌هایی از جمله مردم‌داری، فسادستیزی، عدالت‌محوری و غیره که رئیس‌جمهور در احکام برای مسئولین و وزرا و مدیران صادر می‌کنند.

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌ جمهور در ادامه با بیان اینکه گفتمان مبارزه با فساد و پیشگیری رویکرد جدی دولت مردمی است، گفت: بر پایه این گفتمان مبانی و اصولی از سوی رئیس‌جمهور تدوین، ابلاغ و تأکید بر اجرای آن شده است.

درویشیان تصریح کرد: ابتدای دولت اصول دوازده‌گانه پیشگیری و مقابله با فساد به مسئولین کشور اعلام و ابلاغ‌شده که اگر به این اصول به‌درستی توجه و تبیین شود و نحوه اجرای آن در قوانین، مقررات و ساختارها دیده و دنبال شود، تقریباً هیچ مشکلی در کشور نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: شفافیت یکی از این اصول مهمی است که بر اساس آن‌همه چیز باید در معرض و دید مردم باشد، مگر در موضوعات خاص نظامی که ممکن است شرایط سوءاستفاده دشمن را فراهم کند.

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه در دولت در زمینه شفافیت اقدامات مؤثر و گام‌های خوبی برداشته که در حال پیگیری است، ابراز داشت: یکی از گام‌های مؤثر دولت در موضوع شفافیت تدوین لایحه مدیریت تعارض منافع است که در مجلس در حال پیگیری است و نیز انتشار صورت‌های مالی بانک‌ها، شرکت‌ها و غیره در راستای موضوع شفافیت اجرایی خواهد شد.

وی افزود: فرهنگ‌سازی و نظارت همگانی که اگر از سوی دولت و مردم وجود داشته باشد، بسیاری از انحرافات و تخلفات پیشگیری می‌شود و به مرحله بروز نمی‌رسد و ایجاد نمی‌شود.

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور تأکید کرد: شایسته گزینی یکی از اصول دوازده‌گانه است که بر آن تأکید شده و اگر مدیر یک مجموعه ازنظر تخصص و اعتقاد و ایمان به گفتمان دولت و محتویات مقام معظم رهبری دارای شایستگی‌های لازم باشد، بسیاری از مشکلات آن مجموعه مرتفع می‌شود.

وی تصریح کرد: نظارت کارآمد و مؤثر یکی از اصول حسن مدیریت و حاکمیت مطلوب است که لازمه آن نظارت مدیر بر زیرمجموعه است و باید برخورد قاطع، دقیق و مؤثر با فساد صورت گیرد و هیچ‌ خط قرمزی در برخورد با تخلف مدیر نداشته باشیم و البته همان‌گونه که اگر مدیری تخلف کند، مورد برخورد قرار می‌گیرد و اگر مدیری در مقابل فساد ایستادگی کند مورد حمایت قرار می‌گیرد.

تداوم تنفس "هوای پاک" در تهران

درویشیان بیان کرد: استان تهران استان ویژه‌ای است و از هیچ حیث قابل‌مقایسه با سایر استان‌ها نیست.

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌ جمهور در پایان خاطرنشان کرد: استان تهران معضلات و مشکلات فراوانی دارد که یکی از این مشکلات قانون هوای پاک است که برخی دستگاه‌های نظارتی ورود کرده و برخوردهایی صورت گرفته اما این موضوع از توان مسئولین استان تهران خارج است و موضوع ملی است که باید همه مسئولین و حاکمیت پای‌کار باشند تا ساماندهی انجام شود البته پیگیری‌هایی انجام شده اما همچنان این معضل وجود دارد و تبعاتی فراوانی نیز در پی دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اصول فکری شهید مطهری برای جامعه دانشگاهی بسیار کارآمد است
  • دستاوردسازی خیالی اسرائیل درباره رامین یکتاپرست ؛ کسی که یک فاحشه‌خانه را در آلمان اداره می‌کرد | یکتاپرست وابسته به سپاه بود؟
  • دستاوردسازی خیالی اسرائیل و رسانه‌هایش درباره رامین یکتاپرست
  • اجرای قانون هوای پاک از توان مسئولین استان تهران خارج است
  • غدیر، اصل و اصول مهندسی دین خداست
  • کیومرث صابری؛ چگونه «گل‌آقا» و بعد «گل‌آقای ملت ایران» شد؟/ "بنویسید خاتمی، بخوانید ناطق"؛ ناراستی که راست تلقی شد!/ نمادی که می توانست نهاد شود اما نشد
  • کیومرث صابری؛ چگونه «گل‌آقا» و بعد «گل‌آقای ملت ایران» شد؟/ "بنویسید خاتمی، بخوانید ناطق"؛ ناراستی که راست تلقی شد!
  • وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد
  • از وابستگی مطلق دفاعی به توان دفاعی و بازدارندگی رسیدیم
  • چیستی عدالت و تاثیر آن در جامعه