Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@17:55:48 GMT

تعرض و جولان معتادان در تپه هفت‌هزارساله

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۸۸۱۱۱

تعرض و جولان معتادان در تپه هفت‌هزارساله

یک یژوهشگر و فعال میراث فرهنگی از تعرض و جولان افراد معتاد و مزاحم و حفاری‌های گنج‌یابی در تپه هفت‌هزارساله «پوستچی» شیراز خبر داد.

به گزارش ایسنا، سیاوش آریا آخرین وضعیت تپۀ پیش از تاریخی «پوستچی» شیراز را این‌گونه تشریح کرد:‌ این تپه که در نتیجۀ فصل چهارم کاوش‌های باستان‌شناختی در اسفندماه ۱۳۹۹ خورشیدی، دیرینگی آن به هزارۀ پنجم پیش از میلاد، یعنی حدود  هفت‌هزار سال پیش رسید، به حال خود رها و شبیه به ویرانه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گسترش روزافزون ساخت و سازها در عرصه و حریم درجه یک این محوطۀ ارزشمند باستانی، آینده‌ای تاریک را برای آن رقم زده است. مردم بومی و پیرامونی این محوطۀ تاریخی و فرهنگی، بخشی از فنس کشی‌هایی را که شهرداری برای حفظ و پاسداشت آن کشیده است، از میان برده و کنده‌اند و به درون آن راه یافته و در این جایگاه ارزشمند باستانی به دوچرخه‌سواری و گردش سرگرم هستند. بدتر از همه، این‌که افراد معتاد و مزاحم همه روزه در درون محوطۀ تاریخی پوستچی در رفت و آمد بوده و در آن‌جا سرگرم مصرف مواد مخدر و حرکات ضداخلاقی و ناسازگار با محیط شهری و منطقه هستند.

او همچنین اظهار کرد: یکی از مواردی که محوطه‌های باستانی در سراسر کشور با آن دست به گریبان بوده و به یکی از مهم‌ترین چالش‌های میراث فرهنگی تبدیل شده است، دست‌اندازی به عرصه و حریم درجه یک آن‌ها است. ساخت و سازهای بی‌ضابطۀ مردم بومی منطقه و گاه مسائل عمرانی که از سوی برخی نهادها و ارگان‌های شهری انجام شده و توسعۀ ناپایدار را رقم زده و بخشی از هویت و شناسنامۀ مردم را از صفحۀ تاریخ و چهرۀ روزگار پاک می‌کند، از دشواری‌های پیش روی بیشتر محوطه‌های باستانی کشور از جمله تپۀ «پوستچی» شیراز است.

تپه پوستچی که در سال 1399 کاوش شده و اینک با خار و خاشاک پوشیده شده است

این کنشگر میراث فرهنگی افزود: همۀ این محوطه‌ها به ثبت ملی رسیده‌اند و قانون دربارۀ آن‌ها روشن و شفاف است و هرگونه دست‌اندازی در عرصه و حریم یادمان‌های تاریخی و فرهنگی، ممنوع بوده و تخلف به شمار می‌آید و حتی قانون‌گذار برای آن جرم در نظر گرفته است، اما با این همه و با وجود قانون‌های روشن و آشکار، باز هم دست‌اندازی به یادمان‌های تاریخی و ملی ادامه دارد و به مهم‌ترین چالش روز میراث فرهنگی تبدیل شده است.

او در ادامه گفت: نکته‌ای که نباید از آن غافل شد، این است که همۀ نهادها و سازمان‌های دولتی و حتی مردم در برابر حفظ و پاسداشت یادمان‌های ملی و تاریخی مسؤولیت دارند و نباید همۀ مسؤولیت‌ها را تنها بر دوش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انداخت. در این میان، آنچه مایۀ شگفتی است، آن است که به جای پشتیبانی و همراهی نهادها و ارگان‌های دولتی و مردم با وزارت میراث فرهنگی، همواره خود را در برابر آن قرار داده و با رِخنه در دستگاه‌های دولتیِ رده‌بالا به یادگارهای نیاکانی خویش که هویت و شناسنامۀ آن‌ها به شمار می‌آید، آسیب می‌رسانند! موضوعی که در این‌جا بسیار اهمیت دارد، دور زدن قانون و زیرپا گذاشتن آن است که همواره از سوی نهادها و گاه مردم صورت می‌گیرد و زور میراث فرهنگی هم در بیشتر مواقع به آن نمی‌رسد و همواره یادمان‌های تاریخی و ملی فدای خودخواهی‌ها و قربانی دست‌های پشت پردۀ قدرت و ثروت شده و در فرجام این نشانه‌های هویتی و شناسنامۀ بالنده و افتخارآمیز مردمانی با فرهنگ و تمدن است که از میان می‌رود و به زباله‌دان تاریخ می‌پیوندد، اما نیاز به یادآوری است که همۀ این مسائل در تاریخ ثبت خواهد شد و آیندگان با بدنامی از ما یاد خواهند کرد.

ساخت و ساز در عرصه تپه پوستچی

آریا ادامه داد: ساخت و سازها در عرصه و حریم تپۀ پوستچی که به ثبت ملی نیز رسیده است، همچنان ادامه دارد و گویا مسؤولان فرهنگی و مدیریت شهری و سرپرست اصلی آن، یعنی ادارۀ میراث فرهنگی شهرستان شیراز همگی در خوابی ژرف و زمستانی فرو رفته یا این‌که، خود را به خواب زده و چشم‌ها را بر نابودی این محوطۀ ارزشمند بسته‌اند.

این پژوهشگر میراث فرهنگی در شیراز گفت: یکی از دشواری‌هایی که محوطه‌های تاریخی و فرهنگی همواره با آن روبه‌رو بوده و تا کنون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نتوانسته است برای آن راه‌کاری بنیادین پیدا کند، دستبرد سوداگران و قاچاقچیان اموال تاریخی و فرهنگی به بهانه‌های پوچ و خیال‌اَنگیز برای یافتن گنج که هیچ‌گونه وجود خارجی نیز نداشته و ندارد، است. کمبود بودجه و نیروی انسانی کافی در یگان حفاظت میراث فرهنگی برای پاسداری و نگاهبانی از یادمان‌های تاریخی و فرهنگی کشور سبب شده است که بیشتر محوطه‌های تاریخی و فرهنگی مورد دستبرد سودجویان قرار گیرد و به یکی از چالش‌های بزرگ در زمینۀ حفاظت از میراث فرهنگی کشور تبدیل شود.

حفاری غیرمجاز در تپه هفت‌هزارساله

او افزود: تپۀ پوستچی شیراز که پیشینۀ آن بر پایۀ کاوش‌های باستان‌شناختی به بیش از هفت‌هزار سال پیش می‌رسد، نیز مورد دستبردِ تاراج‌گران قرار گرفته است و آن‌ها با کند و کاوهای غیرمجاز و کندن گودال‌های بزرگ چندمتری به لایه‌های باستان‌شناسی محوطه، آسیب‌های برگشت‌ناپذیری را وارد کرده‌اند. همچنین در بخش‌هایی از محوطه، انبوهی از لاستیک‌های خودرو ریخته شده که سودجویان برای آتش زدن لاستیک‌ها در این محوطه تاریخی ارزشمند و بهره اقتصادی از آن، دست به این کار زده‌اند که بی‌گمان می‌تواند افزون بر آسیب‌های وارده به محوطه، احتمالا به فاجعه‌ای هولناک تبدیل شود.

این فعال میراث فرهنگی همچنین کاشت نهال و درخت در درون عرصه محوطه «پوستچی» را از دیگر دشواری‌های موجود برشمرد و گفت: این اقدام بر پایۀ قانون‌های میراث فرهنگی ممنوع بوده و حتی جرم به شمار می‌آید. هرچند، در گزارش‌های باستان‌شناسان و کاوش‌گران تپۀ پوستچی در سال‌های گذشته به مالکیت خصوصی بخش‌هایی از این محوطه اشاره شده است، ولی نهادهای مسؤول و مدیریت شهری وظیفه دارند با خریداری و سرمایه‌گذاری در این محوطۀ ارزشمند ملی و تاریخی با همۀ توان و به شایستگی از آن پاسداری و حفاظت کنند؛ زیرا تپۀ پوستچی هویت و شناسنامۀ همه مردم شیراز به شمار می‌آید و هرگونه کوتاهی و کم‌کاری در برابر آن، در تاریخ ثبت خواهد شد و آیندگان به بدنامی از ما یاد خواهند کرد.

جایگاه پمپ گاز در عرصه تپه باستانی

آریا همچنین به رویش گیاهان هرز و خاشاک که چهره‌ای زننده به این تپه که کاوش‌های باستان‌شناسی در آن انجام شده داده است، ‌ اشاره کرد و افزود: این وضعیت زیبنده شهری همانند شیراز با آن جایگاه والای فرهنگی و هنری نیست و جا دارد مسؤولان فرهنگی و مدیریت شهری آستین‌ها را بالا زده و به جای سردادن شعارهای رنگارنگ و گرفتن عکس یادگاری در درون محوطه و پُز دادن پیشینۀ درازدامان منطقه و پاس‌کاری توپ در زمین یکدیگر، هر چه زودتر چاره‌ای ریشه‌ای برای آن اندیشه کنند.

به گفته این پژوهشگر میراث فرهنگی در شیراز، نخستین بار و بیش از ۵۰ سال پیش از سوی «پل گاچ» باستان‌شناس بریتانیایی به تاریخی بودن تپۀ پوستچی اشاره شده است، ولی ساخت و سازها روی عرصۀ محوطه کمابیش از دو دهه پیش آغاز شده که در فرجام این یادمانِ باستانی در تاریخ چهارم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ خورشیدی و با شمارۀ ۳۱۴۶۳ به ثبت ملی می‌رسد. کاوش‌های باستان‌شناختی نیز از همان سال ۱۳۹۵ خورشیدی آغاز شده و تا اسفندماه ۱۳۹۹ خورشیدی و در چهار فصل تا کنون صورت گرفته است که به گفتۀ کاوشگران آن نیازمند دست‌کم ۱۰ فصل کاوش‌های هدفمند و پیاپی باستان‌شناختی است.

بخشی از تپه پوستچی که در جاده‌کشی از بین رفته است

او اضافه کرد: آثار به‌دست آمده از این تپه دربرگیرندۀ نشانه‌های معماری، سفال، ابزارهای سنگی، مُهره‌ها و اشیای تراش‌خورده است. بررسی‌های باستان‌شناختی نشان می‌دهد در فاصلۀ زمانی ۷۴۰۰ تا ۶۵۰۰ سال پیش استقرار در این محوطه وجود داشته است. با نگرش به کشف استخوان‌های جانوری یافته‌شده در تپۀ پوستچی، روشن شده است که مردمان این منطقه از نظر دامپروری حرفه‌ای بوده‌اند. همچنین باستان‌شناسان می‌گویند، شواهد نشان می‌دهد این تپۀ پیش از تاریخ، روستایی بزرگ به شمار می‌آمده است و با یافتن ابزار و سرنخ‌هایی از ساختن آن‌ها، به گمان فراوان این‌جا در گذشته‌ای دور کارگاه بزرگ ساخت و صادرات ابزار سنگی بوده است.

آثار معتادان در تپه پوستچی

در ادامه آریا گفت: بقایای معماری و سازه‌های به‌دست آمده از کاوش‌های باستان‌شناسی تپه پوستچی نشان می‌دهد ویژگی این تپه در دوره‌های گوناگون تاریخ، استفاده از چینه و خشت به عنوان مصالح ساختمانی بوده است. همچنین شاخص‌ترین مجموعه معماری به‌دست‌آمده در تپۀ پوستچی، ساختمانی است که دارای دست‌کم چهار فضای اتاق چهارگوش است. دیوارهای این ساختمان، بسیار ساده و ابتدایی است و به نظر می‌رسد که سازندگان آن بیشتر از گل رُس با بافتی خشن و کلوخ‌هایی با ساختار بسیار ضعیف استفاده کرده‌اند. هم‌اینک تپۀ پوستچی در محدوده فضایی به گستردگی ۱۲هکتار از زمین‌های کشاورزی و باغ قرار دارد و کمابیش نیمۀ جنوبی آن صاف شده که روی آن، خانه‌های مسکونی و کوچه‌ها پدید آمده است.

به گفته این پژوهشگر، کارشناسان از تپۀ پوستچی با نام دهکدۀ پیش از تاریخ شیراز یاد می‌کنند که از ارزش بسیار ویژه‌ای برخوردار است و رازهای سر به مُهر فراوانی را در دل خود پنهان دارد که با بررسی و کاوش‌های باستان‌شناختی در آینده می‌توان به وضعیت زیست و کارکردهای محوطه و حتی روابط اجتماعی مردم آن دوره پِی برد و شناخت ما را در هزاره‌های چهارم و پنجم پیش از میلاد در این بخش از دشت شیراز بیشتر خواهد کرد.

بخشی از فنس‌کشی‌ها که شهرداری برای حفاطت کشیده که بخش‌هایی از آن توسط بومی‌ها کنده شده است کاشت نهال در محوطه باستانی هفت‌هزارساله

تخلیه نخاله‌های ساختمانی در محوطه باستانی شلختگی محیطی در عرصه و حریم این میراث باستانی

بخشی از سفال‌های موجود در تپه پوستچی

عکس‌های این گزارش از سیاوش آریا

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی شيراز تپه پوستچی شیراز تخریب آثار تاریخی تپه باستاني تاریخ ایران باستان کاوش های باستان شناختی یادمان های تاریخی تاریخی و فرهنگی شمار می آید عرصه و حریم میراث فرهنگی هفت هزارساله تپه پوستچی محوطه ها برای آن سال پیش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۸۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

ایسنا/اصفهان عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری معتقد است: «علت خرابی آثار تاریخی، جهل و علت ترجیح مکان‌های بی‌ارزشِ امروزی بر مکان‌های ارزشمند کهن، کوته‌نظری نسبت به منافع سوداگرانۀ خُرد است.»

سیدمحمد بهشتی شیرازی، بعدازظهر پنجشنبه (۶ اردیبهشت‌ماه) در آیین افتتاحیه نمایشگاه «نیم‌قرن تلاش برای احیای جلفای اصفهان» (نمایشگاهی از عکس‌های احمد منتظر) که در محل ساختمان مدرسۀ فرانسوی‌ها (دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر اصفهان) بیان شد، گفت: من زمانِ رفتن به سازمان میراث فرهنگی در سال ۷۶ با چند نکته مواجه شدم. سازمان میراث فرهنگی یک سازمان دولتی بوده و در سال‌هایی که ما در آنجا بودیم پولی برای پرداخت پاداش و عیدی و حق مأموریت به کسی را نداشت و کارمندان آنجا نیز با هزینه‌های خود به سفر می‌رفتند. انگیزه آن‌ها برای کار، پطرس بودن بود (اقتباسی از داستان پطرس فداکار در کتاب‌های درسی) بود و یکی از این پطرس‌ها احمد منتظر است.

او افزود: من ۵۰ سال پیش شعر می‌گفتم. آن زمان قصد سرودن شعر و حالی شبیه به یک حسرت بزرگ داشتم؛ انگار یک فرصت طلایی را ازدست‌داده بودم که غیرقابل‌جبران بود! ۵۰ سال پیش شروع این شعر را این‌گونه نوشتم: «اردیبهشت هم تمام شد» و ۵۰ سال است که نتوانستم یک کلمه به آن اضافه کنم. اردیبهشت‌، ماه عجیبی است که اتفاقات بسیاری در آن می‌افتد و وقت بسیاری از کارها بوده که اگر ازدست‌ برود قابل بازگشت نیست.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری سپس این دو پرسش را مطرح کرد که چرا کار عکاس‌ها ارزشمند است، سپس در پاسخ گفت:۲ چیز طیره عقل است؛ دیدن به‌وقت ندیدن و ندیدن به‌وقت دیدن؛ و این همان کارِ عکاسان است. آن‌ها کمک می‌کنند که آنچه نباید دید را ندید و آنچه باید دید را ببینیم. ما در زندگی از ۲ واژۀ «کهن» و «کهنه» استفادۀ بسیار کرده‌ایم و معمولاً توجهی به تفاوت ماهوی آن‌ها نداریم. هردو واژه با زمان، سروکار دارند و ازاین‌جهت با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. «کهن» و «کهنه» ضد یکدیگر بوده و از جنس هم نیستند. «کهنه»، دورریختنی، بی‌ارزش و حضورش ملال‌آور است، درصورتی‌که «کهن» آن چیزی است که دور نمی‌اندازیم. ما بسیاری از اوقات از تکرار خسته می‌شویم، ولی اگر از تکرار غروب و طلوع خورشید خسته نمی‌شویم، و این موضوع به دلیل کهن بودن آن است‌.

بهشتی خاطرنشان کرد: کار یک عکاس، ثبت آن چیزی است که استعداد کهن بودن را دارد و واجد ارزشی است و زمان آن را مستعمل نکرده و عکاس آن را بیرون کشیده و پیش چشم ما می‌گذارد. هر چیزِ کهنی از روز اول کهن و هر چیز کهنه‌ای نیز از روز اول کهنه است. نو شدن، اقتضای امر کهن است. احمد منتظر تعدادی از مستندات ساختنان های جلفا را به نمایش گذاشته و زیر بعضی از آن‌ها به خط سرخ نوشته‌اند که «اردیبهشت هم تمام شد.»

رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اضافه کرد: دلیل ترجیح مکان‌های بی‌ارزشِ امروزی بر مکان‌های ارزشمند کهن، کوته‌نظری نسبت به منافع سوداگرانۀ خُرد است. علت خرابی آثار تاریخی، جهل است که بسیاری را نیز متقاعد می‌کند. 

بهشتی با اشاره به اینکه برپایی نمایشگاه «نیم قرن تلاش برای احیای جلفای اصفهان» یک تذکر برای ما است، اضافه کرد: ردپای همه کارهایی که در این شهر کرده‌ایم، باقی است و نمی‌توان آن‌ها را پاک کرد. این نمایشگاه یک هشدار خوب از این بابت بوده که ما هوشیارتر عمل کنیم.

او در ادامه گفت: در شهر ایروان به‌اندازه جلفای اصفهان اثری وجود ندارد که ۱۵۰ سال بیشتر عمر داشته باشد، ولی در جلفای اصفهان چنین آثاری وجود دارد. 

یک آروز؛ ثبت جهانی بافت تاریخی اصفهان

همچنین میثم بکتاشیان، معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشب شهردااری اصفهان نیز چنین بیان کرد: دفتر فرهنگ و معماری، یک دفتر تخصصی ذیل این است که رسالتش پرداختن به موضوع فرهنگ معماری و شهرسازی به‌طور تخصصی است.

او با بیان اینکه در جای‌جای اصفهان با مصوناتی که توسط هنرمندان بزرگی خلق‌شده، روحمان جلا پیدا می‌کند، ادامه داد: پاسداشت فرهنگ اصیل معماری گذشته برای ما اهمیت دارد. ما در هفته فرهنگی سعی کردیم با تنوع برنامه‌ها در موضوعات مختلف، به سلایق مختلف مردم بپردازیم تا هرکس برنامه موردنظر خود را انتخاب کند. امیدوارم بتوانیم هرچه بهتر حوزه فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را توسعه دهیم.

بکتاشیان تأکید کرد: بسیاری از شهرهای دیگر با قدمت کمتر، توانسته‌اند که بافت تاریخی خود را به ثبت جهانی برسانند. نکته‌ای که در دفتر فرهنگ و معماری به‌عنوان یک آرزو آن را دنبال می‌کنیم، ثبت جهانی بافت تاریخی اصفهان است.

به گزارش ایسنا، علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه «نیم‌قرن تلاش برای احیای جلفای اصفهان» می‌توانند تا ۱۳ اردیبهشت‌ماه به دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر اصفهان(مدرسۀ فرانسوی‌ها)، واقع در خیابان حکیم نظامی، کوچه سنگتراش‌ها، کوی چهارسوقی‌ها مراجعه کنند. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد