Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قزوین مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در خصوص تبدیل به احسن کردن موقوفات گفت: تبدیل به احسن کردن موقوفات را به ریاست اوقاف و امور خیریه پیشنهاد کردیم و به عنوان نمونه اجازه دادند تا به صورت پایلوت در قزوین اجرایی شود بر همین اساس تمامی موقوفات مشاعی یا شش‌دانگ واحدهای مسکونی روستایی و شهری با رعایت حقوق مردم به آنان واگذار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام سید مصطفی مجیدی ظهر امروز دوشنبه ۲۳ اسفند در نشست خبری با اهالی رسانه اظهار کرد: مقام معظم رهبری همواره بر نقش بی‌بدیل جوانان در جمهوری اسلامی تأکید داشتند و این نگاه ایشان در بیانیه گام دوم به منصه ظهور رسید بنابراین نقش جوانان در تمدن نوین اسلامی بی‌بدیل است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین افزود: رسانه‌ها باید نسبت به روشنگری و هدایت جامعه اهتمام داشته باشند و این امر محقق نخواهد شد مگر اینکه با قلم جوان و نوآورانه همراه باشد و دستاوردهای انقلاب را تبیین کنیم. امروز جهاد تبیین تکلیف همه آحاد جامعه است اما آنانی افراد در رأس امور تکلیف ویژه‌ای بر عهده دارند که یکی از آنان اهالی رسانه هستند که می‌توانند افکار عمومی را به واقعیت نزدیک کنند.

وی خاطرنشان کرد: منبر نیز یک رسانه است که باید از آن استفاده کنیم؛ رسانه یک تکلیف واجب عینی دارد و آن جهاد تبیین است که باید واقعیت‌ها را به جامعه بگوید و در این میان کسی انتظار ندارد که رسانه‌ها چشم خود را بر حقایق ببندند اما توقع این است که منصفانه نکات را بیان کنند.

حجت‌الاسلام مجیدی تصریح کرد: با هر ابزاری نمی‌توان جهاد تبیین کرد بلکه باید با ابزاری که مولفه آن اخلاق‌مداری و تکریم است باید تبیین کنیم؛ در انقلاب اسلامی رسانه نباید پرده‌دری کند بلکه باید روشنگری داشته باشد، امروزه تبیین وقف و بیان عملکرد آن و کارکرد موقوفات نوعی از «جهاد تبیین» است.

وی بیان کرد: وقف باعث قوام و کارآمدی دین و نظام اسلامی خواهد بود و با این سرمایه هنگفت می‌توان دین را در جامعه تبیین کرد؛ امام خمینی (ره) در دهه ۴۰ و پیش از انقلاب عنوان داشتند اگر تنها وقف در اختیار من و جامعه اسلامی باشد کفایت می‌کند که عده‌ای به این سخن امام خمینی (ره) خرده گرفتند؛ در پاسخ باید بگوییم اگر این افراد جایگاه وقف و اثرگذاری آن را در طول تاریخ می‌دانستند چنین خرده نمی‌گرفتند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین اشاره کرد: در مقابل این سخن امام خمینی (ره) دشمن در دهه ۴۰ طرح اصلاحات ارضی را اجرایی کرد و تمام موقوفات از وقفیت خارج و به مردم واگذار شدند؛ امروز وظیفه داریم ثابت کنیم که وقف کارآمد است.

وی اعلام کرد: ۳۴ هزار و ۹۰۰ رقبه موقوفه با مساحت بالغ بر ۱۵۰ هزار هکتار در استان قزوین وجود دارد؛ مساحت استان یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است که ۷۷۰ هکتار آن متعلق به منابع طبیعی است و حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار هکتار آن را شهرها و روستاها تشکیل می‌دهند و مستثنیات استان نیز ۷۰۰ هزار هکتار که از این میزان بالغ بر ۱۵۰ هزار هکتار وقف است. بر این اساس ۲۰ درصد اراضی استان موقوفه بوده که ارزش ریالی آن بالغ بر ۳۵۰ هزار میلیارد تومان است.

حجت‌الاسلام مجیدی اعلام کرد: ۱۲ درصد متصرفین در اراضی موقوفه قانون وقت را تمکین کردند اما ۸۷ درصد آنان حقوق موقوفه را پرداخت نمی‌کنند که اگر یک درصد آن را پرداخت کنند سالانه ۳۵۰۰ میلیارد تومان درآمد موقوفه در استان خواهیم داشت که با این رقم می‌توان اقدامات عمرانی گسترده‌ای را در سطح استان انجام داد.

لزوم پرداخت رسانه به موضوع «وقف»

وی اظهار کرد: اگر رسانه به موضوع وقف بپردازد استان پیشرفت خواهد کرد و بسیاری از گره‌ها باز خواهد شد بنابراین اگر موقوفات را احیا کنیم از اعتبارات بانکی بی نیاز خواهیم شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین ادامه داد: در استان قزوین ۱۲۰۰ پلاک وجود دارد که ۲۲۵ پلاک موقوفه مشاعی و ۲۱ پلاک موقوفه ششدانگی است و در مجموع ۲۴۶ پلاک استان وقفی است. تا به امروز ۴۵۰ عدد سند تک برگی برای موقوفات استان گرفته‌ایم و ۳۵۰ عدد سند نیز تا پایان هفته آماده و تحویل داده خواهد شد بنابراین در سال‌جاری ۸۰۰ سند رسمی تک برگی برای موقوفات استان صادر شد.

وی افزود: اسناد صادر شده قزوین در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰ درصد اسناد صادر شده از سال ۱۳۱۰ تا به امروز را تشکیل می‌دهد؛ از ۳۴ هزار و ۹۰۰ رقبه تا الان ۲۱ هزار و ۸۵۸ رقبه دارای سند مالکیت هستند؛ از سال ۹۰ دستگاه‌ها مکلف به بارگذاری کاداستر بودند که تا سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۰۰۰ هکتار اراضی استان حدنگاری شدند و در سال جاری نیز ۲۵ هزار و ۷۰۰ هکتار در کاداستر جانمایی شدند.

حجت‌الاسلام مجیدی بیان کرد: در سال آینده پروژه مسکونی کلان مقیاس استان در دستور کار قرار خواهد گرفت که طبق آن شهرک جدید مسکونی ۵۰۰ هکتاری با دستور وزیر در اراضی موقوفه راه‌اندازی خواهد شد تا به اقشار آسیب‌پذیر واگذار شود؛ در این شهر ۱۴ هزار نفر مستقر خواهند شد.

وی مطرح کرد: باغ پنج هکتاری کشت بافت در بوئین‌زهرا، باغ ۱۸ هکتاری هلو، پروژه تجاری مسکونی در پونک، پروژه تجاری مسجد جامع مهدیه، پاساژ تجاری مسجد جامع محمدیه، راه‌اندازی مجتمع دامپروری ۲۰۰۰ رأسی و پروژه کشت و صنعت ۳۰ هکتاری در بوئین‌زهرا از پروژه‌های شاخص استان در سال آینده خواهد بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین اعلام کرد: در سال جاری ۲۸ هزار مترمربع عملیات عمرانی تعمیر و ۲۰۰۰ مترمربع نیز احداث در سطح بقاع متبرکه انجام شد؛ مرمت امامزاده حسین (ع) انجام و سرداب آن ساخته شد اگر همراهی میراث فرهنگی نبود کار به درستی پیش نمی‌رفت تا به الان برای عملیات عمرانی در امامزاده حسین ۲.۵ میلیارد تومان هزینه شده و علاوه بر آن به ۱.۵ میلیارد تومان دیگر نیز نیاز است.

وی اضافه کرد: یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان برای احداث شبستان امامزاده محمود حصار خروان، ۹ میلیارد تومان برای مقاوم‌سازی صحن و احداث شبستان بقعه چهارانبیا (ع) پیش‌بینی شده که تا به امروز سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تأمین اعتبار شده است. احداث زائرسرای امامزاده سید علی شارینی تاکستان ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است همچنین و شبستان بی بی زبیده خاتون آماده شده که در سال ۱۴۰۱ افتتاح خواهیم کرد، عملیات عمرانی در این امامزاده نیز ۳.۷ میلیارد تومان بوده است.

حجت‌الاسلام مجیدی مطرح کرد: در سال جاری هشت رزمایش برای توزیع بسته‌های معیشتی در استان توسط اداره کل اوقاف برگزار شده است که ۱۳ هزار بسته معیشتی ۵۰۰ هزار تومانی توزیع شد؛ همچنین ۳۵۰ میلیون تومان لوازم‌التحریر و ۴۵ سری جهیزیه به ارزش ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در بین خانواده‌های نیازمند توزیع شد.

وی در خصوص تبدیل به احسن کردن موقوفات توضیح داد: تبدیل به احسن کردن موقوفات را به ریاست اوقاف و امور خیریه پیشنهاد کردیم و به عنوان نمونه اجازه دادند تا به صورت پایلوت در قزوین اجرایی شود بر همین اساس تمامی موقوفات مشاعی یا شش‌دانگ واحدهای مسکونی روستایی و شهری با رعایت حقوق مردم به آنان واگذار خواهد شد. در استان قزوین در شهر بیدستان به‌عنوان اولین پلاک با مردم شهردار و متولیان امر جلساتی را برگزار کردیم و مقرر شد واحدهای مسکونی احداث شده طی سال‌های ۶۸ تا ۷۴ واقعی واحدهای احداث شده طی سال‌های ۷۴ تا ۸۴، ۱۵ درصد و واحدهای احداثی بعد از سال ۹۳ نیز ۳۰ درصد قیمت کارشناسی را به اوقاف پرداخت کنند؛ البته افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی با مراجعه به اداره اوقاف البرز می‌توانند سند رایگان بگیرند. افراد ساکن در بیدستان از اول اردیبهشت ۱۴۰۱ به مدت ۶ ماه می‌توانند مبالغ خود را جمع‌آوری کرده و پس از مدت تعیین شده، اداره کل اوقاف اسناد را از وقف بودن خارج خواهد کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین ادامه داد: مبالغ دریافت شده در حوزه اشتغال و تولید و یا کشت و صنعت به کار گرفته خواهد شد ابتدای سال ۱۴۰۱ یک واحد صنعتی که از سال ۹۲ ایجاد شده با حمایت ۵۰ میلیارد تومانی اوقاف آغاز به کار خواهد کرد و برای ۲۰۰ نفر اشتغالزایی خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی قزوين وقف جهاد تبیین مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین حجت الاسلام مجیدی میلیارد تومان میلیون تومان سال جاری جهاد تبیین هزار هکتار خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۸۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارکینگ چهل اختران در اختیار شهروندان قرار گرفت

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم از اتمام عملیات ساخت پارکینگ در محله چهل اختران و نزدیکی بقاع متبرکه این محله خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، مجید متین‌فر امروز _ یکشنبه نهم اردیبهشت _ در جلسه هیئت مدیره سازمان بهسازی، زیباسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر در خصوص پروژه تملک و تخریب مغازه‌های اطراف قبرستان نو اظهار کرد: با همکاری دادستانی در ماده ۸ بیش از ۹۰ درصد پروژه تملک و مغازه‌ها تخریب شده است.

وی افزود: به دلیل مشترک بودن دیوار وقفی با مغازه‌های قبرستان نو، اختلافاتی با اداره کل اوقاف بوجود آمده که تلاش مجموعه مدیریت شهری در راستای حل آن است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با اشاره به پروژه ساماندهی میدان مطهری خاطرنشان کرد: در هسته مرکزی شهر قم نیاز به همکاری فعال تمام ارگان‌ها داریم و نقش آستانه مقدسه حرم و اداره کل اوقاف در گسترش و پیشرفت و اجرای پروژه‌های مهم شهری بسیار پررنگ است.

متین‌فر در خصوص پروژه چهل اختران تصریح کرد: پروژه پارکینگ چهل اختران با ظرفیت ۱۰۰ خودرو و شبستان اجرا و تکمیل شده است.

وی تأمین بودجه برای پروژه‌های شهری را مورد توجه قرار داد و گفت: در سال جاری پشتیبان‌های ملکی متناسبی برای اجرای پروژه‌های اطراف حرم مطهر در نظر گرفته شده است.

کد خبر 748815

دیگر خبرها

  • صدور بیش از ۳۰۰ سند موقوفات در استان یزد
  • دستاوردهای سازمان اوقاف در مسیر انقلاب اسلامی است
  • روزانه ۷۰۰ نفر از نمایشگاه دستاورد‌های وقف بازدید کردند
  • سازمان اوقاف از جهش اقتصادی و مؤسسات دانش‌بنیان حمایت می‌کند
  • روزی ۷۰۰ نفر از نمایشگاه دستاورد‌های وقف بازدید کردند
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • پارکینگ چهل اختران در اختیار شهروندان قرار گرفت
  • موقوفات زنجان صاحب درآمد پایدار می‌شوند
  • نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف بستری برای ارائه عملکرد واقفین
  • صدور اسناد تک برگی برای همه موقوفات تا پایان سال جاری