Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: باید مشخص شود اعدامی‌های عربستان در چه نظام قضائی محاکمه شده‌اند و اینکه چطور ممکن است ۸۱ اعدام در یک روز انجام شود.

به گزارش مشرق، انتشار خبر اعدام ۸۱ نفر در عربستان سعودی در یک روز، هر چند با سکوت کشورهای مدعی حقوق بشر مواجه شد، اما جمهوری اسلامی ایران به آن واکنش نشان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله این واکنش سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه که این اقدام غیرانسانی عربستان را در مغایرت با مبانی اولیه حقوق بشر و حقوق بین‌الملل و اقدامی مغایر با اصول انسانی و رویه‌های حقوقی پذیرفته شده بدون رعایت فرآیندهای عادلانه قضائی دانست.

بیشتر بخوانید: اعدام اسرای یمنی توسط عربستان جنایت جنگی است

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران هم به این اعدام‌ها واکنش نشان داد و البته دبیر این ستاد، نسبت به سکوت کشورهای مدعی حقوق بشر و نیز سازوکارهای حقوق بشری در مقابل این اعدام‌ها، اظهار تأسف کرد.

بیشتر بخوانید: واکنش غریب‌آبادی به اقدامات ضد حقوق بشری سوئد

«کاظم غریب‌آبادی» در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: اعدام‌های روز شنبه در عربستان از چند منظر قابل بررسی است؛ نکته اول این است که این افراد در چه نظام قضائی و چه فرایند قضائی محاکمه شده‌اند و چطور ممکن است که ۸۱ اعدام در یک روز انجام شود.

وی افزود: در فهرست کسانی که اعدام شده‌اند، ممکن است برخی هم باشند که از منظر قضائی عربستان سعودی مجرم بوده باشند، ولی تقسیم‌بندی و گروه‌بندی افراد اعدام شده را که در رسانه‌ها دیدم، متوجه شدم تقریباً وجه مقابله ایدئولوژیک و عقیدتی با افرادی که احکام اعدام را گرفته‌اند، بسیار بالا و گسترده است و این جای خطر دارد.

بیشتر بخوانید: وزارت حقوق بشر یمن اعدام‌ها در عربستان را محکوم کرد

غریب‌آبادی ادامه داد: نکته دیگر این است که این اعدام‌های گسترده باید هم از سوی کشورهای دیگر و هم از سوی سازوکارهای حقوق بشری محکوم شود و عربستان باید پاسخگوی این رفتار خود باشد و اعلام کند این ۸۱ نفر چه جرمی مرتکب شده‌اند که به اعدام محکوم شده‌اند.

وی با بیان اینکه عربستان ادعا می‌کند که اجرای این اعدام‌ها بر اساس قوانین کیفری این کشور است، افزود: هم درباره ۴۱ نفر از اعدامی‌ها که شیعه هستند و هم درباره باقی اعدامی‌ها که شیعه نیستند باید بررسی شود که آیا از محاکمه عادلانه برخوردار بوده‌اند؛ باید مشخص شود آیا محاکمه بر اساس قوانین عربستان بوده یا محاکمه سیاسی بود و آیا اینها بیشتر زندانی عقیدتی بودند که اعدام شدند یا نه؛ اینها مواردی است که جای بررسی دارد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در ادامه با تأکید بر اینکه تأسف‌آور است که سازوکارهای حقوق بشری و کشورهای غربی در قبال این اعدام‌های گسترده سکوت اختیار می‌کنند، گفت: گاهی اوقات یک حکم قضائی مثلاً در ایران صادر می‌شود و این کشورها داد حقوق بشر سر می‌دهند، اما در قبال اعدام ۸۱ نفر در یک روز در عربستان سکوت کرده‌اند.

غریب‌آبادی در پایان با اظهار اینکه ما از کاری که عربستان انجام داده است نگرانی بزرگ داریم، گفت: سکوت کشورهای غربی اثبات می‌کند که رویکرد آنها به مسئله حقوق بشر، رویکردی دوگانه است. اینجاست که مشخص خواهد شد سازوکارهای حقوق بشری و کشورهای غربی در ادعای خود صادق هستند یا نه که جواب برای ما روشن است و آنها به دنبال استفاده ابزاری از حقوق بشر هستند.

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین بورس قیمت حقوق بشر عربستان جمهوری اسلامی ایران سعید خطیب زاده سعید خطیب زاده عربستان سعودی کاظم غریب آبادی خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت سازوکارهای حقوق بشری اعدام ها غریب آبادی یک روز شده اند ۸۱ نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۹۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان یک فعال زن را به ۱۱ سال زندان محکوم کرد / اتهامات: انتخاب نوع لباس و بیان دیدگاه‌ها در فضای مجازی

دو گروه حقوق بشر حکم ۱۱ سال حبس برای یک مربی تربیت بدنی و فعال حقوق بشر توسط یک دادگاه جرایم تروریستی در عربستان سعودی را محکوم کرده‌اند.   به گزارش بی بی سی؛ عفو بین‌الملل و «اِی‌ال‌کیواس‌تی» گفتند که مناهل عُتَیبی، ۲۹ ساله، در اتهامات مرتبط با انتخاب نوع لباس و بیان دیدگاه‌هایش در فضای مجازی محکوم شده است.   اینها شامل درخواست برای پایان نظام سرپرستی مردان بر زنان و ویدئوهایی از خرید رفتن او بدون پوشش اسلامی عبایه است.   دیپلمات‌های سعودی به سازمان ملل گفتند که او در ارتباط با «جرایم تروریستی» گناهکار شناخته شده است.   نمایندگی دولت عربستان در ژنو در نامه‌ای گفت که محاکمه خانم عتیبی با محکومیت او در ماه ژانویه پایان یافت اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.   مناهل عُتَیبی، زن ۲۹ ساله به 11 سال زندان محکوم شد   در دو سال گذشته ده‌ها نفر، که بسیاری از آنها زن هستند، در ارتباط با پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی در عربستان زندانی شده‌اند.   عفو بین‌الملل و اِی‌ال‌کیواس‌تی، که یک سازمان ناظر بر حقوق بشر در عربستان است که در لندن مستقر است، گفتند که خانم عتیبی از حامیان اولیه اصلاحات اجتماعی و اقتصادی بود که محمد بن سلمان بعد از انتخاب شدن به عنوان ولیعهد عربستان در سال ۲۰۱۷ از سوی پدرش، ملک سلمان، اعلام کرد.   خانم عتیبی دو سال بعد به شبکه «دویچه وله» در آلمان گفت که احساس می‌کند آزاد است هرچه می‌خواهد بپوشد و دیدگاه‌هایش را بیان کند.   او همچنین گفت که رفتار او «بر آنچه ولیعهد گفته استوار است... اینکه من حق دارم نوع پوشش خود را تا زمانی که محترمانه باشد انتخاب کنم.»   او در نوامبر ۲۰۲۲ به اتهامات تروریستی بازداشت شد که در میان سرکوب شدید بیان نارضایتی در فضای مجازی بود.   اِی‌ال‌کیواس‌تی گفت او ابتدا به نقض قانون مبارزه با جرایم سایبری از جمله «مخالفت با قوانین مربوط به زنان، مثل نظام سرپرستی مردانه و قانون حجاب»، «مشارکت در چندین هشتگ مخالفت با این قوانین»، «داشتن چندین عکس و کلیپ ویدئویی در لباس‌های نامناسب» در حساب‌ها شبکه های اجتماعی و «رفتن به فروشگاه بدون پوشش عبایه، عکس گرفتن از این صحنه، و نشر آن در اسنپ‌چت» روبرو شد.   براساس نظام سرپرستی مردان بر زنان در عربستان، پدر، برادر، شوهر یا پسر یک زن حق دارند تصمیم‌های مهم را به نمایندگی از او در زمینه ازدواج، طلاق و فرزندان اتخاذ کنند.   حکم ۱۱ سال زندان او روز ۹ ژانویه صادر شده بود اما این حکم تازه در نامه نمایندگی عربستان به دفتر حقوق بشر سازمان ملل - که تاریخ آن ۲۵ ژانویه است - علنی شده است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • غریب‌آبادی: ۲۸ زندانی پاکستانی آزاد می‌شوند
  • غریب آبادی: ۲۸ زندانی پاکستانی در جریان سفر رئیس قوه قضائیه به استان هرمزگان آزاد می‌شوند
  • آزادی ۲۸ زندانی پاکستانی در جریان سفر رئیس قوه قضاییه به هرمزگان
  • این زن بخاطر نوع لباسش به ۱۱سال زندان محکوم شد
  • مجلس حقوق کارگر را بر مبنای نرخ تورم تعیین کند
  • عربستان یک فعال زن را به ۱۱ سال زندان محکوم کرد / اتهامات: انتخاب نوع لباس و بیان دیدگاه‌ها در فضای مجازی
  • ظرفیت نیروگاه‌ها پاسخگوی نیاز کشور در فصل تابستان نیست
  • وضعیت حقوق بشر در ایران برای اولین بار به صورت مکتوب منتشر می‌شود
  • غریب آبادی: وضعیت حقوق بشر به صورت مکتوب منتشر می‌شود
  • انتشار گزارش مکتوب از وضعیت حقوق بشر در ایران