Web Analytics Made Easy - Statcounter

"به گفته کارشناسان، هم زمان با ادامه درگیری روسیه -اوکراین، اکثر طرف‌های مربوطه از جمله مسکو، کی‌یف، پاریس و برلین تلاش‌های دیپلماتیک زیادی از جمله مذاکرات مستقیم میان رهبران کشورها و یا جلسات متعدد میان وزاری خارجه انجام داده‌اند و هدف آن‌ها پیدا کردن راه‌حلی برای پایان دادن به این بحران بوده است اما واشنگتن با ادامه ارسال تسلیحات مانع توقف و پایان دادن به این درگیری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"

به گزارش ایسنا، «یانگ شنگ» و «فان آنکی» در تحلیلی برای روزنامه گلوبال تایمز نوشتند: «تحلیلگران بر این باورند که روسیه، اوکراین و کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواستار پایان دادن به این درگیری هستند زیرا کشورهای مزبور جزو کشورهایی هستند که مستقیما تحت تاثیر درگیری بین روسیه و اوکراین قرار گرفته‌اند و خواهان تلاش‌های دیپلماتیک هستند تا به طور موثری این بحران را تسهیل کنند.

کارشناسان معتقدند که آمریکا در ظاهر طرفدار اوکراین است اما در عمل این طور به نظر نمی‌رسد زیرا آمریکا در واقع به بازگشت صلح به اوکراین اهمیت نمی‌دهد و به فکر افزایش و گستردگی درگیری‌ها است. در نتیجه، غایت نهایی آمریکا این است که درگیری‌ها افزایش پیدا کند و روسیه آسیب بیشتری را متحمل شود، از طرفی این کشور (آمریکا) می‌خواهد تا اقتصاد اتحادیه اروپا تضعیف شود و حضور نظامی خود را در قاره اروپا تقویت کند.

لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای روسیه و یکی از اعضای هیئت مسکو در مذاکرات با اوکراین روز یکشنبه یادآور شد که دو طرف در مقایسه با روزهای اول مذاکره، به پیشرفت "قابل توجهی" دست یافته‌اند. میخائیل پادولیاک، مشاور رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز اظهار کرده که مذاکرات "سازنده‌تر" شده است.

از طرفی سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با دمیترو کولبا، همتای اوکراینی خود توافق کردند که مذاکرات درخصوص بحران کنونی ادامه یابد اما این دو دیپلمات در نشست ترکیه موفق به اعلام آتش‌بس نشدند.

کوی هنگ، این محقق چینی از مرکز مطالعات روسیه در دانشگاهی از چین به گلوبال تایمز گفت: این نشان می‌دهد که روسیه و اوکراین نیات خوبی از خود نشان می‌دهند و در حال تلاش برای حل بحران کنونی هستند.

وی افزود: گرچه آن قدر هم نمی‌توان خوشبینانه به قضیه نگاه کرد و نباید منتظر توافق در آینده نزدیک باشیم؛ زیرا نیروهای روسی، غرب اوکراین را هدف قرار داده‌اند. هنگامی که هر دو کشور از میدان جنگ کناره‌گیری کنند، آن وقت است که هر دو طرف قادر خواهند بود تا به توافق‌های نهایی دست یابند.

اما از طرفی آمریکا، این قدرت کلیدی تلاش می‌کند تا این درگیری را افزایش بدهد و همچنین در تلاش است تا تسلیحات بیشتری برای اوکراین ارسال کند تا بتواند به حفظ این درگیری کمک کند. براساس گزارش رویترز، جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا با فرمانی اجازه داد تا حمایت‌های نظامی کشورش از اوکراین معادل ۲۰۰ میلیون دلار دیگر افزایش یابد و به گفته کاخ سفید، با این دستور جدید میزان حمایت آمریکا از اوکراین به بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار خواهد رسید. همچنین، این پول می‌تواند برای خرید تجهیزات نظامی از وزارت دفاع آمریکا و همچنین آموزش نظامی اوکراینی‌ها هزینه شود.

تحلیلگران چینی معتقدند که چنین مسئله‌ای تفاوت‌های اساسی بین اروپا و آمریکا را درخصوص منافع و موضع آن‌ها منعکس می‌کند.

درگیری روسیه- اوکراین یکی از مهم‌ترین عواملی‌ست که امنیت اروپا را تهدید می‌کند. برای فرانسه و آلمان این قضیه نه تنها منافع ژئوپلیتیکی را به دنبال دارد بلکه منافع اقتصادی و حتی امنیت غذایی را در پی خواهد داشت. قیمت سوخت و انرژی به طرز وحشتناکی در اروپا افزایش یافته است و مسئله و موضوع حیاتی بعدی، غذا است.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان به نوبه خود خواستار آتش‌بس فوری شده‌اند و راهکارهای دیپلماتیک را جهت حل و فصل بحران اوکراین پیشنهاد دادند.

اما برای آمریکا، اوکراین بسیار از امنیت داخلی خودش دور است و هیچ منافع مشترکی برای آمریکایی‌های مستقر در اوکراین وجود ندارد زیرا روسیه در حال محاصره کردن این کشور (اوکراین) است. از طرفی، وخامت اوضاع امنیتی در اروپا می‌تواند عامل مثبتی برای آمریکا باشد تا همکاری خود را تقویت کند.

کارشناسان معتقدند که آمریکا که در حال حاضر تسلیحاتی را به اوکراین ارسال می‌کند، نمی‌تواند منافع مشترکی را با اوکراین داشته باشد. گرچه شاید به ظاهر آمریکا مشتاق باشد تا به اوکراین کمک کند تا علیه روسیه بجنگد اما ذات این هدف در اصل متفاوت است.

تا به این جای کار آتش‌بسی در کار نبوده و این درگیری هر روز گسترده‌تر می‌شود . قطعا این چیزی است که آمریکا می‌خواهد تا روسیه و اوکراین به صلح دسترسی پیدا نکنند. به عبارت دیگر، حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین، هدف آمریکا نیست. آمریکا از بحران کنونی اوکراین استفاده می‌کند تا اهداف استراتژی خود را شناسایی و به آن‌ها دسترسی پیدا کند.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آمريكا حمله روسيه به اوكراين تنش در مرز اوکراین و روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۹۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست بلینکن از رئیس جمهور چین درباره ایران

آفتاب‌‌نیوز :

 آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت جو بایدن که به چین سفر کرده است، روز جمعه در پکن با شی جین پینگ، رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفتگو کرد و گفت که در خصوص چگونگی نقش سازنده چین در «بازدارندگی حکومت ایران» و گروه‌های وابسته به آن در تشدید تنش‌ها در خاورمیانه (غرب آسیا) گفتگو کرده است.

بلینکن تصریح کرد: «من فکر می‌کنم روابطی که چین [با حکومت ایران]دارد می‌تواند در تلاش برای آرام کردن تنش، جلوگیری از تشدید و گسترش آن مثبت باشد و ما توافق کردیم که به طور منظم در باره این موضوع در ارتبط باشیم و مطمئنم که این طور خواهد بود.»

وزیر خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران در عین حال، چین را متهم کرد که با تداوم ارسال اقلامی که روسیه می‌تواند از آن‌ها در ساخت تسلیحات استفاده کند، به این کشور در ادامه حملات به اوکراین کمک می‌کند.

او مدعی شد: چین با تامین ریزتراشه‌ها و قطعات مکانیکی که می‌تواند برای اهداف نظامی استفاده شود به روسیه در این جنگ کمک می‌کند.

بلینکن در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان آمریکا نیز در پایان این سفر گفت که از دیدار خود برای مطرح کردن نگرانی‌های دولت بایدن در مورد حمایت چین از پایگاه صنعتی دفاعی روسیه استفاده و تاکید کرده است که در صورت حمایت، اقدامات بیشتری از سوی واشنگتن مانند گسترش تحریم‌های موجود علیه بیش از ۱۰۰ نهاد و فرد چینی انجام خواهد شد.

آمریکا ادعا می‌کند که حمایت چین، روسیه را قادر می‌سازد تا تولید تانک، مهمات و خودرو‌های زرهی را افزایش دهد و به حمله خود به اوکراین ادامه دهد.

بلینکن افزود: «ما به چین گفتیم که اگر این حمایت متوقف نشود، اقدامات را افزایش خواهیم داد و احتمالا سایر کشور‌ها نیز این کار را خواهند کرد. ما به دنبال این هستیم که آن‌ها این حمایت را متوقف کنند، و اگر این کار را نکردند، ما اقدام خواهیم کرد.»

وزیر خارجه آمریکا از ارائه جدول زمانی برای اقدامات بیشتر خودداری کرد و گفت که همتایان چینی او نقش این کالا‌ها را در جنگ اوکراین بی اثر دانسته اند، اما این کالا‌ها را تجارت با روسیه توصیف کرده و گفته اند که موفقیت مسکو به چین بستگی ندارد.

پکن پیش از این از آمریکا به عنوان «اتهامات بی اساس» درباره «تجارت و مبادلات عادی اقتصادی» بین چین و روسیه انتقاد کرده بود.

چین مدت‌ها اعلام کرده است که در جنگ اوکراین بی طرف است و همچنان خود را به عنوان یک میانجی بالقوه صلح در مناقشه معرفی می‌کند، درحالی که از زمان آغاز جنگ روابط اقتصادی، استراتژیک و دیپلماتیک خود را با روسیه تقویت کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • اوکراین تانک‌های آبرامرز آمریکا را از میدان جنگ خارج می‌کند
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین در سه منطقه
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • زلنسکی باز هم ساز کمک کوک کرد
  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند
  • اوکراین| کی‌یف به صلاح خود از موشک‌های دوربرد استفاده می‌کند
  • روزنامه‌ای آلمانی دلیل امتناع اوکراین از صلح با روسیه را فاش کرد
  • درخواست بلینکن از رئیس جمهور چین درباره ایران