Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: نیروهای روس در 24 ساعت گذشته 11 کیلومتر در خاک اوکراین پیشروی داشته اند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، «ایگور کوناشنکوف» اعلام کرد: نیروهای جمهوری خلق لوهانسک که قبلا شهر سیویردونتسک را از شرق و جنوب محاصره کرده بودند در حومه شمال شرق شهر با واحدهای ملی گرایان اوکراین درگیر شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: نیروهای روس به پیشروی ادامه می دهند و به شهرک های وودنوی، اسلادکوی، استپنوی، تاراموک و اسلاونوی رسیده اند.

تصرف کشتی‌های اوکراینی توسط نیرو‌های روس
شبکه تلویزیونی ”آر تی“ گزارش داد در حالی که درگیری‌ها در بردیانسک در اوکراین همچنان ادامه دارد، ارتش روسیه یک کشتی اوکراینی را با همه متعلقات و تجهیزات آن توقیف کرد.

دو کشته در بمباران‌های کی‌یف
به گزارش خبرگزاری فرانسه، شهرداری کی‌یف اعلام کرد که در بمباران‌های این شهر توسط روسیه دو نفر کشته شدند.

مقام اوکراین:تخلیه افراد برای پنجمین روز ادامه دارد
به گزارش خبرگزاری رویترز، فرماندار منطقه کی یف اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد وضعیت تخلیه افراد تحت کنترل است و این روند برای پنجمین روز ادامه دارد.

ملی گرایان اوکراین کارخانه زغال سنگ دونتسک را پیش از فرار به آتش کشیدند
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد ملی گرایان در اوکراین پیش از فرار از حومه دونتسک در شرق اوکراین، کارخانه تولید زغال سنگ این شهر را به آتش کشیدند.
به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، وزارت دفاع روسیه افزود سیزدهم مارس، نیروهای مسلح گردان های ملی گرا، پیش از فرار از دونتسک، در کارخانه تولید زغال سنگ این شهر دست به اقدامات مخربی زدند.
وزارت دفاع روسیه با اشاره به برخاستن دود فراوان ناشی از آتش گرفتن کارخانه تولید زغال در مناطق مسکونی اطراف آن، افزود: خاموش کردن آتش در این کارخانه به علت تداوم جنگ در این منطقه غیر ممکن است.

وزارت دفاع روسیه از انهدام 4 پهپاد دیگر اوکراینی خبر داد
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: نیرو‌های مسلح روسیه شب گذشته چهار پهپاد دیگر نیرو‌های اوکراینی از جمله یک هواپیمای بایراکتار وارداتی از ترکیه را سرنگون کردند.
وزارت دفاع روسیه افزود: در عملیات روسیه علیه اوکراین همچنین، 143 پهپاد، 1267 تانک و خودروی زرهی، 124 موشک انداز، 457 توپ و خمپاره و 1028 خودروی ویژه نظامی منهدم شده است.

سفر رییس جمهوری چچن به اوکراین
خبرگزاری رویترز ادعا کرده که رمضان قدیروف رئیس‌ جمهوری منطقه خودمختار چچن و متحد نزدیک دولت مسکو برای دیدار با نیروهای چچنی حاضر در اوکراین به این کشور سفر کرده‌ است.
بنابر گزارش خبرگزاری انگلیسی رویترز، «رمضان قدیروف» رئیس جمهوری خودمختار چچن و متحد نزدیک «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه دیروز یکشنبه گفت که برای دیدار با نیروهای چچنی که در حمله به کی‌یف حضور دارند، به اوکراین سفر کرده است.
این خبرگزاری در عین حال خاطرنشان کرد که نمی تواند به طور مستقل تایید کند که آیا قدیروف پیش از جنگ در اوکراین بوده یا پس از آغاز این تهاجم به آنجا سفر کرده است.
"گروزنی" شبکه تلویزیونی چچن اوایل روز یکشنبه ویدئویی در کانال تلگرام خود منتشر کرد که نشان می داد قدیروف در اتاقی تاریک در حال گفت‌وگو با نیروهای چچنی در مورد عملیات نظامی است که به گفته آنها در هفت کیلومتری پایتخت اوکراین انجام شده است. در این ویدئو مشخص نیست این دیدار کجا و چه زمانی انجام شده است.
پس از آن قدیروف در ویدئویی دیگر با شوخی و کنایه صحبت می کند و همین در سفر وی به کی‌یف تردید ایجاد کرده است.
در روز نخست حمله به اوکراین روزنامه انگلیسی دیلی میل گزارش داده بود که گروهی از نیروهای ویژه ارتش روسیه تحت عنوان جوخه چچن برای دستگیری و یا کشتن شماری از مقامات اوکراینی در این کشور فعالیت می‌کنند.
براساس این گزارش، به سربازان چچنی کارت‌هایی ویژه داده شده که عکس و مشخصات مقامات اوکراینی روی آنها نوشته شده است.

واکنش چین به گزارش‌ها درباره درخواست کمک نظامی مسکو از پکن
سفارت پکن در واشنگتن گزارشها درباره درخواست کمک تسلیحاتی روسیه از چین را رد کرد و آن را نادرست خواند.
سفارت چین در آمریکا در واکنش به گزارش رسانه های غربی درباره درخواست سلاح مسکو از پکن تاکید کرد که در حال حاضر مهمترین مساله این است که از خارج شدن اوضاع از کنترل جلوگیری کنیم.
سخنگوی سفارت چین در واشنگتن با بیان اینکه اوضاع در اوکراین بسیار نگران کننده است اضافه کرد، هرگز نشنیده ام که روسیه از چین درخواست کمک نظامی کرده باشد.
روزنامه آمریکایی فایننشال تایمز روز یک شنبه در گزارش ادعا کرد که یک مقام آمریکایی گفته روسیه از زمان آغاز حمله به اوکراین، از چین درخواست تجهیزات نظامی و دیگر کمک‌ها کرده است.
مقام‌های آمریکایی عصر یکشنبه به وقت تهران اظهار داشتند که «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید امروز دوشنبه برای گفت‌وگوهای سطح بالا با «یانگ جیچی» مقام ارشد سیاست خارجی دولت چین به شهر «رم» سفر خواهد کرد و در زمینه بحران اوکراین با این مقام ارشد پکن گفت‌وگو می‌کند.

مشاور بایدن: با مقامات اوکراین از نزدیک در تماس هستیم
جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: ما با همه بازیگران اصلی از قبیل فرانسه، آلمان و اسرائیل در تماس باقی خواهیم ماند.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی در دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در گفتگو با این شبکه درباره جنگ در اوکراین گفت: ما با مقامات اوکراین از نزدیک در تماس هستیم.
وی افزود: چند روز پیش، رئیس جمهور بایدن با زلنسکی رئیس جمهور اوکراین صحبت کرد. ایشان (بایدن) به صورت مرتب با وی صحبت می‌کند تا جدیدترین خبر‌ها را درباره وضعیت مذاکرات بین طرف‌های مذاکره کننده اوکراینی و روس دریافت کند. مذاکرات مهم است. در نهایت، خود اوکراین است که باید خودش به صورت مستقل درباره شکل هر نوع دیپلماسی تصمیم بگیرد که در جریان است.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید ادامه داد: از منظر آمریکا باید بگویم، ما با همه بازیگران اصلی از قبیل فرانسه، آلمان و اسرائیل در تماس باقی خواهیم ماند. هدف همه این تلاشها، پشتیبانی از اوکراین است. اما وضعیت کنونی به این صورت به نظر می‌رسد که ظاهرا ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه حاضر نیست از جنگ دست بکشد.
سالیوان در ادامه در پاسخ به احتمال تحریم چین در صورت کمک به روسیه گفت: اینجا نمی‌خواهم به صورت علنی بیان کنم که برنامه ما چیست، اما می‌توانم این نکته را به شما بگویم که ما به صورت مستقیم با پکن در تماس هستیم و به آن‌ها گفته ایم که بی تردید، پیامد‌هایی برای نقض تحریم‌ها (روسیه) متوجه پکن خواهد بود و ما اجازه نخواهیم داد چنین اتفاقی بدهد و چین از روسیه حمایت کند و چین تامین کننده رگ حیات روسیه در شرایط اعمال تحریم‌های اقتصادی باشد.

کرملین زمان ازسرگیری مذاکرات با اوکراین را اعلام کرد
دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گزارش‌ها در خصوص مذاکرات با اوکراین در روز یکشنبه را رد کرد و گفت این مذاکرات در روز دوشنبه از سر گرفته خواهد شد.
به گزارش "اسپوتنیک"، پسکوف گفت: مذاکرات برای فردا (دوشنبه) برنامه ریزی شده است.
در همین حال مشاور رییس جمهور اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که مذاکرات با روسیه هم اکنون درجریان هستند.
اولسکی ارستوویچ مشاور رییس جمهور اوکراین گفت: روسیه و اوکراین هم اکنون به صورت فعال درحال برگزاری مذاکرات هستند و در این مذاکرات، وضعیت پیرامون شهر ماریوپل در تمرکز مقامات اوکراینی است.
وی در مصاحبه با تلویزیون ملی اوکراین گفت: گفتگوها هم اکنون درحال انجام است.
مشاور رییس جمهور اوکراین اعلام کرد برای جلوگیری از تصرف ماریوپل توسط روسیه، به‌اندازه کافی نیروهای اوکراینی در این شهر مستقر شده‌اند.
تاکنون چند دور مذاکره بین هیات‌های روسیه و اوکراین در سطوح مختلف انجام شده اما به آتش بس فراگیر منجر نشده است. مذاکرات وزیران خارجه دو طرف در ترکیه نیز دستاورد ملموسی نداشت. تنها نتیجه این مذاکرات، ایجاد زمینه برای آتش بس موقت در برخی مناطق، جهت خروج غیرنظامیان از مسیرهای بشردوستانه بوده است. و

اوکراین: مذاکرات جدید با روسیه بر صلح، آتش بس و خروج نیرو‌های این کشور متمرکز است
شبکه تلویزیونی الجزیره در خبری فوری گزارش داد، مشاور رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد: این دور از مذاکرات با روسیه بر صلح، آتش بس، خروج نیرو‌های این کشور و تضمین‌های امنیتی متمرکز است.
مشاور رئیس جمهور اوکراین گفت: مذاکره با روسیه دشوار است، اگرچه مسکو به بی فایده بودن اقدامات خصمانه خود پی برده است.

وزیر خارجه اوکراین: ما می‌خواهیم همه سلاح‌های لازم در اختیار ما قرار گیرد
شبکه تلویزیونی الجزیره در خبری فوری گزارش داد ، وزیر امور خارجه اوکراین گفت: ما می‌خواهیم همه سلاح‌های لازم را در اختیار ما قرار دهند و تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال کنند.
وی افزود: می خواهیم به ما برای خنثی کردن طرح پوتین، انزوای کامل روسیه و جلوگیری از جنگ بزرگ‌تر کمک کنند.

نئونازی‌های اوکراینی حدود 7 هزار خارجی را بازداشت کرده اند
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نئونازی‌های اوکراینی حدود هفت هزار شهروند خارجی از 16 کشور را بازداشت کرده اند و از آن‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.
به گزارش پایگاه خبری روسیه الیوم؛ ژنرال میخائیل میزینتسف رئیس مرکز اداره دفاع ملی روسیه گفت: نئونازی‌های اوکراینی بیش از 6 هزار و 900 غیر نظامی از 16 کشور خارجی را بازداشت کرده اند و از آن‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند و علاوه بر این، خدمه بیش از 50 کشتی خارجی به علت افزایش خطر مین گذاری اوکراین، در بنادر گیر افتاده اند که نقض قانون بشردوستانه بین المللی در دریای آزوف و دریای سیاه است.
وی افزود: بازداشت شدگان از کشور‌های جمهوری آذربایجان، یونان، گرجستان، مصر، هند، لبنان، سوریه، ترکیه، فیلیپین، جامائیکا و برخی کشور‌های دیگر هستند.

 
ادامه پیشروی نیرو‌های دونتسک و آزادی 90 شهر و تنگ‌تر کردن محاصره ماریوپل
نیرو‌های جمهوری دونتسک در شرق اوکراین 90 شهر را از ابتدای عملیات نظامی آزاد کرده اند و همچنان به سمت غرب پیشروی و محاصره ماریوپل را تنگ‌تر می‌کنند.
به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، جمهوری دونتسک اعلام کرد نیرو‌های آن از ابتدای عملیات نظامی روسیه در اوکراین توانسته اند 90 منطقه را آزاد کنند. مقامات دونتسک همچنین از زخمی شدن شش نفر در حمله نیرو‌های اوکراینی به مناطقی از این جمهوری خبر دادند و تاکید کردند نیرو‌های اوکراینی دیروز 15 شهر را هدف قرار دادند.
از سوی دیگر، مقامات دونتسک اعلام کردند نیرو‌های این جمهوری 14 موضع ملی‌گرایان افراطی اوکراین را که از آنجا حمله و تیراندازی می‌کردند، هدف قرار دادند و منهدم کردند و علاوه بر این، بیش از 60 غیر نظامی را نیز از ماریوپل منتقل کردند.

مقام روس: درخواست اوکراین برای اخراج روسیه از شورای امنیت به دور واقعیت است
وزارت امور خارجه روسیه درخواست‌های کی یف برای اخراج مسکو از شورای امنیت سازمان ملل متحد را به دور از واقعیت خواند و تاکید کرد اتخاذ هر تصمیمی در این زمینه اولا مستلزم موافقت روسیه و در ثانی موافقت دو سوم اعضای سازمان ملل متحد است.
به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه روسیا الیوم، سرگئی ورشینین معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با روزنانه روسی «ایزوستیا» درباره اخراج مسکو از شورای امنیت گفت: چنین پیشنهاد‌ها و ایده‌هایی مطرح شده، اما کاملا غیر واقع بینانه است.
ورشینین افزود: اصلاح مقررات فعالیت شورای امنیت و عضویت در این شورا مستلزم آن است که دو سوم کشور‌های عضو سازمان ملل به نفع آن رای بدهند و همچنین دو سوم اعضای سازمان ملل در پارلمان‌های خود آن را تصویب کنند.
معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد این کار همچنین مستلزم آن است که همه اعضای دائم شورای امنیت از جمله روسیه به این تصمیم (قطعنامه) رای مثبت بدهند و بر این اساس کاملا روشن است که چنین قطعنامه‌ای هرگز تصویب نخواهد شد.

افسر سابق آمریکایی: ما به نئونازی‌ها در اوکراین آموزش دادیم
افسر سابق نیروی دریایی آمریکا تأیید کرد ارتش آمریکا، انگلیس و کانادا به نئونازی‌های اوکراین آموزش داده اند.
به گزارش پایگاه اینترنتی خبرگزاری اسپوتنیک عربی، اسکات ریتر در این خصوص گفت: یگان‌های خارجی به اوکراین سفر کردند تا واحد‌های ملی گرا را در غرب این کشور تأسیس کنند. آن‌ها سپس رئیس جمهور قانونی را سرنگون کردند و سیاست خشونت آمیزی را در پیش گرفتند.
ریتر افزود: تاثیرگذاری آن‌ها انقدر خطرناک شد که نئو نازی‌ها پترو پورشنکو نخست وزیر سابق را تهدید کردند. وی در سال 2015 آمادگی داشت در دونباس وضعیت ویژه اعلام کند.
ریتر گفت: زلنسکی خودش را به عنوان رئیس جمهور منصوب کرد تا صلح را برقرار کند. او با گردان آزوف (نئو نازی‌ها) مذاکره کرد و به آن‌ها گفت سلاح هایشان را کنار بگذارند، اما آن‌ها به راحتی وی را طرد کردند.

 درگیری شدید بین نیرو‌های اوکراینی و روس در ماریوپول
شبکه تلویزیونی راشاتودی گزارش داد تصاویر پهپادی نشان دهنده درگیری‌های شدید زمینی بین نیرو‌های روس و اوکراینی در شهر ماریوپوپل است. برخی نیرو‌های روس در تلاش برای تحت کنترل در آوردن منطقه، این شهر را از چندین سمت تحت محاصره خود در آورده اند.
موفق‌ترین عملیات توسط ارتش دونتسک در شهر سارتانا در نزدیکی ماریوپول انجام شد و بخش‌های گسترده‌ای اکنون تحت کنترل این ارتش در آمده است. با این حال، بسیاری از خانه‌ها به شدت آسیب دیده اند و برق و سیستم گرمایشی ندارند. گفته می‌شود پل اصلی موجود بر روی رودخانه این شهر توسط نیرو‌های اوکراینی ویران شده است و آن‌ها مناطق مسکونی را بمباران کرده اند. بسیاری از ساکنان محلی می‌گویند نمی‌توانند شهر را ترک کنند، زیرا کریدور ایجاد شده بدین منظور هدف قرار گرفته است.

وزارت دفاع روسیه: 180 مزدور در غرب اوکراین کشته شدند
به گزارش شبکه تلویزیونی روسیاالیوم، وزارت دفاع روسیه از کشته شدن 180 مزدور بیگانه در گلوله باران یک مرکز آموزشی آن‌ها در غرب اوکراین خبر داد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد در این گلوله باران، یک انبار تسلیحات ساخت غرب در این مرکز آموزشی منهدم شد.
ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: نیرو‌های ما امروز با استفاده از سلاح‌های دوربرد بسیار دقیق مرکز یاووروسکی برای آموزش نیرو‌های مسلح اوکراین را در غرب این کشور هدف قرار دادند.
نظام کی‌یف بخشی از این مرکز را به آموزش و تجهیز مزدوران خارجی قبل از اعزام به جبهه‌های جنگ با نیرو‌های روسیه، اختصاص داده بود. همچنین در این مرکز یک انبار مهمات و تجهیزات نظامی کشور‌های دیگر هدف قرار گرفت. در گلوله باران این مرکز حدود 180 مزدور بیگانه کشته شدند و مقادیر زیادی سلاح نیز منهدم شد. به حملات علیه مزدورانی که وارد اوکراین شده اند ادامه می‌دهیم.
وی افزود: از ابتدای عملیات نظامی، حدود سه هزار و 736 زیرساخت نظامی اوکراین منهدم و یکصد فروند جنگنده و 139 پهپاد نیز سرنگون شده است. علاوه بر این هزار و 234 تانک و خودروی زرهی، 122 قبضه موشک انداز، 452 توپخانه و خمپاره انداز و هزار و 13 خودروی نظامی نیز منهدم شده است.

مشاور بایدن: پوتین نمی‌خواهد از جنگ دست بکشد
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی در دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مناقشه اوکراین گفت: «ما با مقامات اوکراین از نزدیک در تماس هستیم. چند روز پیش، رئیس جمهور بایدن با زلنسکی رئیس جمهور اوکراین صحبت کرد. ایشان (بایدن) به صورت مرتب با وی صحبت می‌کند تا جدیدترین خبر‌ها را درباره وضعیت مذاکرات بین طرف‌های مذاکره کننده اوکراینی و روس دریافت کند. مذاکرات مهم است. درنهایت خود اوکراین است که باید خودش به صورت مستقل درباره شکل هرنوع دیپلماسی تصمیم بگیرد که در جریان است. ما با همه بازیگران اصلی ازقبیل فرانسه، آلمان و اسرائیل در تماس باقی خواهیم ماند. هدف همه این تلاشها، پشتیبانی از اوکراین است. اما وضعیت کنونی به این صورت به نظر می‌رسد که ظاهرا ولادیمیر پوتین حاضر نیست از تهاجم دست بکشد. به همین علت، تشدید فشار‌ها بر او ادامه خواهد داشت و به حمایت از اوکراینی‌ها ادامه خواهیم داد که در تلاش هستند از کشورشان دفاع کنند.»


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: روسیه اوکراین وزارت دفاع روسیه اعلام گزارش شبکه تلویزیونی نئونازی های اوکراین رئیس جمهور اوکراین نیرو های اوکراینی گزارش پایگاه مشاور امنیت ملی مقامات اوکراین گزارش خبرگزاری عملیات نظامی نیرو های روس شورای امنیت اوکراین گفت درخواست کمک نئونازی ها ملی گرایان سازمان ملل رییس جمهور روز یکشنبه روسیه گفت هدف قرار منهدم شد انجام شد آتش بس روز یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۰۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری دی‌ولت از سند محرمانه‌ای که می‌توانست به جنگ اوکراین پایان دهد

نشریه آلمانی دی ولت شرح مفصلی از پیش‌نویس یک پیمان صلح برای پایان دادن به جنگ بین اوکراین و روسیه بر اساس توافق‌نامه استانبول منتشر کرده که هرگز در بهار ۲۰۲۲ امضا نشد. این نشریه می‌نویسد: حتی با اینکه دو سال گذشته، این معامله همچنان سودآور به نظر می‌رسد.

به گزارش ایسنا، در مقاله دی‌ولت از این سند آمده است: هر دو طرف متخاصم تا ۱۵ آوریل ۲۰۲۲ تقریباً روی همه نکات توافق داشتند، بجز چند مورد که باید شخصاً توسط ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی، رئیسان جمهور روسیه و اوکراین در نشست سران مورد بحث قرار می‌گرفت، اما این اتفاق هرگز نیفتاد.

براساس این گزارش، طبق ماده یک پیش نویس معاهده، اوکراین متعهد به «بی‌طرفی دائمی» می‌شد. بنابراین، کی‌یف از هرگونه عضویت در ائتلاف‌های نظامی از جمله ناتو، خودداری می‌کرد؛ همچنین هرگز به دنبال «دریافت، تولید یا دستیابی» سلاح‌هسته‌ای نمی‌رفت، به نیروهای خارجی اجازه ورود به کشورش را نمی‌داد و زیرساخت‌های نظامی خود از جمله فرودگاه‌ها و بنادر دریایی را در اختیار کشور دیگری قرار نمی‌داد. علاوه بر این، کی‌یف از برگزاری مانورهای نظامی با مشارکت خارجی و از شرکت در هرگونه درگیری نظامی خودداری می‌کرد. طبق ماده سه این سند، هیچ چیز مستقیماً مانع از عضویت کی‌یف در اتحادیه اروپا نمی‌شد و در مقابل، روسیه قول می‌داد که دیگر به اوکراین حمله نکند.

در این توافقنامه تاکید شده بود: برای اینکه کی‌یف بتواند از این موضوع مطمئن شود، مسکو موافقت می‌کرد که پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد - ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین و خود روسیه - تضمین‌های امنیتی جامعی را به اوکراین ارائه دهند. در ماده پنج پیش نویس معاهده، کی‌یف و مسکو بر روی مکانیزمی به توافق می‌رسیدند که یادآور مقررات کمک ناتو است. در صورت «حمله مسلحانه به اوکراین»، کشورهای ضامن متعهد می‌شوند که از کی‌یف در حق دفاع از خود، که در منشور سازمان ملل آمده است، حداکثر به مدت سه روز حمایت کنند. این کمک می‌توانست با «اقدام مشترک» تمام یا یکی از قدرت‌های ضامن انجام شود.

براساس این گزارش، طبق ماده ۱۵، این معاهده باید توسط هر یک از کشورهای امضا کننده به تصویب می‌رسید تا از قدرت الزام آور تحت قوانین بین‌المللی اطمینان حاصل شود. با این حال، ضمانت‌های امنیتی روی میز در بهار ۲۰۲۲ نیاز به تایید ایالات متحده، چین، بریتانیا و فرانسه داشت.

در بخش دیگری از این توافقنامه، ماده ۸ می‌گوید که کریمه و بندر سواستوپل از ضمانت‌های امنیتی مستثنی هستند. بنابراین، کی‌یف در واقع کنترل شبه جزیره را به روسیه می‌داد. در این سند مشخص نیست که کدام بخش از شرق اوکراین باید از وعده‌های کشورهای ضامن در مورد حفاظت حذف شود و بر این اساس تحت کنترل روسیه باقی بماند. اما بیانیه استانبول نشان می‌دهد که کی‌یف موافقت کرده است که بخش‌هایی از مناطق دونتسک و لوهانسک را که روسیه پیش از شروع جنگ کنترل می‌کرد، تحت اختیار داشته باشد. در حالی که روسیه خواستار تعیین مرزهای دقیق در نشست پوتین و زلنسکی بود، کی‌یف با تاکید بر این که این مرزها بر اساس تفسیر اوکراینی باشد، امتناع کرد.

دی ولت نوشته است: در جریان مذاکرات، روسیه به صراحت اعلام کرد که آماده خروج از اوکراین است، اما نه از کریمه و آن بخش از دونباس که باید از ضمانت‌های امنیتی مستثنی شود. یعنی روسیه باید در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ نیروها را اساساً از اوکراین خارج می‌کرد. سران کشورها باید جزئیات خروج نیروها را مستقیماً بررسی می‌کردند. مسکو درخواست اوکراین مبنی بر اینکه کشورهای ضامن می‌توانند در صورت حمله، منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین ایجاد کنند، رد کرد.

به نوشته این روزنامه، اندازه آینده ارتش اوکراین نیز حل نشده باقی ماند. کی‌یف تا حدی به درخواست‌های روسیه برای غیرنظامی‌سازی پاسخ می‌داد. بر اساس ضمیمه یک، مسکو از کی‌یف می‌خواست ارتش خود را به ۸۵ هزار سرباز کاهش دهد و اوکراین یک گروه ۲۵۰۰۰۰ سرباز را پیشنهاد کرد. در مورد میزان تجهیزات نظامی نیز نظرات متفاوت بود. روسیه خواستار کاهش تعداد تانک‌ها به ۳۴۲ تانک شد، در حالی که کی‌یف می‌خواست آن را به ۸۰۰ دستگاه برساند. اوکراین فقط می‌خواست تعداد خودروهای زرهی را به ۲۴۰۰ دستگاه کاهش دهد. در حالی که روسیه خواستار باقی ماندن تنها ۱۰۲۹ دستگاه بود. تفاوت در مورد توپخانه نیز بسیار زیاد بود. مسکو ۵۱۹ توپ را برنامه‌ریزی کرده بود، کی‌یف - ۱۹۰۰. کی‌یف می‌خواست ۶۰۰ سامانه موشک پرتاب چندگانه با برد تا ۲۸۰ کیلومتر را حفظ کند. طبق برنامه روسیه، باید ۹۶ عدد از آنها با حداکثر برد ۴۰ کیلومتر وجود داشته باشد. به درخواست روسیه، تعداد خمپاره‌ها باید به ۱۴۷ و موشک‌های ضد تانک - به ۳۳۳، به درخواست کی‌یف - به ترتیب به ۱۰۸۰ و ۲۰۰۰ کاهش یابد. علاوه بر این، قرار بود نیروی هوایی اوکراین کاهش یابد. مسکو خواستار ترک ۱۰۲ جنگنده و ۳۵ هلیکوپتر بود، کی‌یف بر ۱۶۰ هواپیما و ۱۴۴ هلیکوپتر اصرار داشت. بر اساس پیشنهاد روسیه، نیروی دریایی اوکراین باید دو ناو جنگی می‌داشت، طرف اوکراینی - هشت فروند می‌خواست.

در این گزارش آمده است: اوکراین با بخشی از خواسته‌های فدراسیون روسیه موافقت نکرد - تبدیل زبان روسی به عنوان دومین زبان رسمی در اوکراین، لغو تحریم‌های متقابل و انصراف از دعاوی در دادگاه‌های بین‌المللی. اما حتی با در نظر گرفتن این واقعیت که برخی از نکات بحث برانگیز باقی مانده بود، پیش نویس توافق نشان می‌دهد که طرفین چقدر به توافق صلح احتمالی در آوریل ۲۰۲۲ نزدیک بودند. قرار بود پوتین و زلنسکی در یک گفتگوی شخصی اختلافات باقی مانده را حل کنند.

به نوشته دی‌ولت، حتی پس از گذشت بیش از دو سال از جنگ، این توافق همچنان یک معامله خوب به نظر می‌رسد. یکی از اعضای هیئت مذاکره کننده اوکراینی به دی ولت گفت: «این بهترین معامله‌ای بود که می‌توانستیم انجام دهیم. اوکراین چندین ماه است که در حالت تدافعی قرار گرفته و متحمل خسارات سنگینی شده است. با نگاهی به گذشته، اوکراین در آن زمان در موقعیت مذاکره قوی‌تری نسبت به اکنون قرار داشت.

این نشریه می‌نویسد: مذاکره کنندگان در آن زمان تصور می‌کردند که زلنسکی و پوتین این سند را در آوریل ۲۰۲۲ امضا می‌کنند. دیوید آراخامیا، مذاکره کننده اوکراینی در نوامبر ۲۰۲۳ در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که چرا پوتین و زلنسکی هرگز در نشست نهایی صلح مورد انتظار ملاقات نکردند. او گفت بوریس جانسون، نخست وزیر وقت انگلیس در ۹ آوریل به کی‌یف آمد و گفت لندن هیچ چیزی با پوتین امضا نخواهد کرد و اوکراین باید به جنگ ادامه دهد. جانسون بعداً این ادعا را رد کرد. با این حال، دلایلی برای شک وجود دارد که پیشنهاد ارائه تضمین‌های امنیتی به اوکراین در توافق با روسیه در این مرحله شکست خورد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین/منطقه دونباس اوکراین به زودی سقوط می کند
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین
  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها
  • ۸۰۵ نظامی اوکراینی در یک روز کشته شدند
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • مسکو: روسیه «نووباخموتوکا» را آزاد کرد/ دفع ۱۳ ضدحمله اوکراینی‌ها
  • روسیه محل اقامت مزدوران ارتش اوکراین را بمباران کرد
  • روسیه: ارتش اوکراین بیش از هزار نظامی دیگر را از دست داد
  • افشاگری دی‌ولت از سند محرمانه‌ای که می‌توانست به جنگ اوکراین پایان دهد