Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@00:15:47 GMT

عشایر ایلام نیازمند ۲۰ هزار تن نهاده دامی هستند

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۹۰۵۶۹

عشایر ایلام نیازمند ۲۰ هزار تن نهاده دامی هستند

به گزارش ایرنا، محمدسبحان حسنی روز ‌دوشنبه در جلسه هماهنگی کوچ عشایر اظهار داشت: استان هایی که عشایر مهمان در ایلام دارند در زمینه مرمت راه های عشایری و تامین آب و علوفه عشایر مشارکت بیشتری با دستگاه های ذیربط استان داشته باشند.

وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه استان ایلام میزبان عشایر کوچرو از استان های کرمانشاه، همدان و لرستان است بنابراین باید ادارات متولی این استان ها در تامین نیازهای اصلی عشایر با مسوولان استان ایلام همکاری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسنی افزود: عشایر امسال به علت کاهش نزولات جوی و خشکسالی دارای شرایط خاصی هستند و باید استان های مربوطه نسبت به تامین علوفه، آب و نهاده های دامی عشایر خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: دستگاه های عشایر استان های مهمان باید علاوه بر تامین نیازمندی های عشایر خود ساکن در سامان های عرفی ایلام، در ترمیم ایل راه ها با اعزام ماشین آلات راهسازی و تامین آب با امور عشایر استان ایلام همکاری کنند.

وی تاکید کرد: باتوجه به شرایط مراتع و علفزارهای استان ایلام تعداد کمتری از عشایر مهمان به ایلام کوچ و به جای کوچ سنتی به صورت ماشینی کوچ کنند.

مدیرکل امور عشایر استان ایلام هم گفت: به علت خشکسالی و کاهش علوفه و مراتع باید تعادل بین دام و مرتع حفظ شود چرا که مراتع پاسخگوی تعداد احشام نیست.

فرشاد یاسمی ادامه داد: ۱۷ هزار تن نهاده دامی برای احشام عشایر تامین شده اما به علت فقر شدید مراتع، این مقدار نهاده کفایت نمی کند.

وی افزود: به خاطر خشک شدن منابع آبی طبیعی اکنون علاوه بر تامین آب شرب عشایر، آب مورد نیاز احشام آنها نیز از طریق تانکر آبرسانی تامین می شود که این موضوع باعث بروز مشکلاتی چون افزایش میزان آبرسانی، کمبود تانکرهای آبرسان و مشکل در تامین منابع مالی شده است.

یاسمی ادامه داد: کمبود نهاده های دامی، قیمت بالای اقلام دارویی احشام متعلق به شرکت های دامپزشکی بخش خصوصی، وجود دام های مازاد و حذفی و نیاز به مرمت و ترمیم مداوم ایل راه ها از جمله مهمترین مشکلات عشایر استان ایلام است‌.

دکتر رامین پورنجف مدیرکل دامپزشکی هم در این جلسه گفت: خشکسالی و کمبود منابع غذایی طبیعی و نهاده های دامی باعث ضعف  بدنی و بروز مشکلاتی برای دام های عشایر شده است که ادامه این روند تبعات عدیده ای را ایجاد خواهد کرد.

دکتر جمیل صادقی فر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام هم از مسوولان خواست نظارت جدی تری بر کوچ عشایر مهمان داشته باشند تا در هنگام کوچ به مقصد استان های خود یا مراتع استان، از رها کردن لاشه احشام مردار، جاماندن سگ های گله و یا ذبح دام های بیمار و آلوده به بیماری در حاشیه روستاها و شهرها توسط عشایر کوچرو مهمان جلوگیری شود.

به گزارش ایرنا، سامان های عرفی استان ایلام همه ساله از آذر تا اردیبهشت ماه میزبان بیش از ۲ نفر خانوار عشایری با ۲۵۰ هزار دام از استان های کرمانشاه، همدان و لرستان است.

در این نشست مسوولان امور عشایر این استان ها و فرمانداری های تابعه استان ایلام حضور داشتند.

برچسب‌ها ایلام جامعه عشایری کوچ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایلام جامعه عشایری کوچ ایلام جامعه عشایری کوچ استان ایلام عشایر استان استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۰۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متعهد به خرید داخلی مرغ از مرغداران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، اظهار داشت: امروز بازار نهاده‌ها در آرامش کامل است. شرکت پشتیبانی امور دام کشور با اعطای نهاده مدت دار و عرضه بیش از یک میلیون تن نهاده با ارز ترجیحی و بهره گیری از مکانیزم استمهال، خدمت مهمی به جامعه مرغداران کرده است، به گونه‌ای که عمده انبار‌های مرغداران و زنجیره‌ها پر از نهاده است.
وی ادامه داد: صنعت مرغداری وارد یک کلاس جهانی جدید شده و ما نیازمند یک گفتگوی ملی با مرغداران کشور هستیم، زمان آن رسیده که با بهره وری و کارایی بالاتری تولید کنیم.
شیرزاد یادآور شد: در حال حاضر همکاران شرکت و مدیران استانی بدون محدودیت به خرید بیش بود مرغ در استان‌ها مشغول هستند و با همه ظرفیت مان متعهد به خرید مرغ هستیم و با شیبی ۲۷ درصدی طی یکماه گذشته شرکت به رکورد خرید روزانه ۱۰۰۰ تن خرید مرغ رسیده است.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با بیان اینکه در ماه رمضان حدود ۱۷ هزارتن مازاد مرغ از استان‌ها خریداری شد، گفت: شرکت پشتیبانی امور دام امسال واردات گوشت مرغ را از دو ماه قبل در فراخوان و مناقصه‌های بین المللی متوقف کرده و تکمیل، کهنه و نو شدن ذخایر استراتژیک مرغ کشور با تولید داخل صورت می‌گیرد.
شیرزاد گفت: صنعت مرغداری نیاز به منابع مالی جدید، سرمایه درگردش مکفی و بیمه قیمت محصولات دارد. حتما باید کریدور‌های صادراتی فعال شود. صادرکنندگان مرغ باید مشوق‌های صادراتی و بسته‌های حمایتی دریافت دارند.
وی ادامه داد: صادرات موفق مرغ وابسته به زیرساخت‌های مناسب صادراتی و ظرفیت‌های کشتارگاهی استاندارد است که در حال حاضر در آن ضعف داریم و نیاز به تقویت کمی تعداد کشتارگاه‌ها و ارتقای کیفیت مدیریت صادرات مرغ در کشور داریم.

دیگر خبرها

  • انهدام سه باند سرقت احشام در لرستان
  • ۱۸ درصد جمعیت جامعه عشایری ایلام در شهرستان آبدانان زندگی می‌کنند
  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه
  • ارتباط سازمان تامین اجتماعی با اصناف دوسویه بوده است
  • برنامه‌ریزی برای تامین تسهیلات بانکی ۱۲هزار واحد مسکن در ایلام
  • اطمینان خاطر دامداران یزدی از تامین به موقع نهاده دامی
  • سارق کالا و احشام در شهرستان بویراحمد دستگیر شد
  • متعهد به خرید داخلی مرغ از مرغداران
  • نهاده‌های مورد نیاز مرغداران تامین شد
  • لزوم تقویت برنامه‌های فرهنگی و معنوی در بنیاد شهید استان ایلام