Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-04@23:51:39 GMT

سه دلیل برای تاب آوری اقتصاد ایران در برابر تحریم‌ها

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۹۰۷۲۲

سه دلیل برای تاب آوری اقتصاد ایران در برابر تحریم‌ها

آفتاب‌‌نیوز :

همزمان با بسته شدن یک در، در دیگری باز می‌شود. در دو هفته گذشته فشار جهانی بر امور مالی روسیه به طرز چشمگیری افزایش یافته است. این در حالی است که ایران قرار است تا حدی از شر تحریم‌ها خلاص شود. در سال ۲۰۱۸ میلادی، آمریکا از توافق هسته‌ای چندجانبه با ایران خارج شد.

به گزارش اکونومیست، اکنون مذاکرات یک‌ساله برای احیای آن به مراحل نهایی خود نزدیک شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حصول یک توافق هسته‌ای با ایران قریب الوقوع به نظر می‌رسد. در نتیجه چنین توافقی نفت ایران به بازار جهانی بازگردانده خواهد شد موضوعی که خود فرصت توافق با تهران را مغتنم می‌سازد.

تجربه ایران آموزنده است. در یک دهه گذشته آن کشور تحت فشار تحریم‌های جهانی دچار رکود، کاهش ارزش و تورم مزمن شده است. اقتصاد ایران ضربه خورده، اما سقوط نکرده است. این تا حد زیادی بدان خاطر است که تولیدکنندگان ایرانی از خود انعطاف‌پذیری نشان داده اند. شکوفایی بازار بورس تهران گواهی بر این موضوع است. بسیاری از شرکت‌هایی که زنده مانده‌اند و رونق یافته‌اند در آنجا دارای سهام هستند.

تحریم‌های آمریکا برای دهه‌ها در ایران یک واقعیت عینی بوده‌اند. تحریم‌ها از سال ۱۹۷۹ میلادی آغاز شدند زمانی که «جیمی کارتر» رئیس جمهور اسبق امریکا واردات نفت از ایران را ممنوع کرد و دارایی‌های آن کشور در آمریکا را به دنبال تسخیر سفارت آمریکا در تهران مسدود نمود. با این وجود، تحریم‌ها علیه ایران با پیوستن سایر کشور‌ها به طور واقعی آغاز شد.

‌برای تحت فشار قرار دادن ایران به منظور محدود کردن برنامه هسته‌ای‌اش، موجی از تحریم‌های بین المللی بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ میلادی علیه تهران اعمال شدند و به طور پیوسته تشدید شده‌اند. صادرات نفت و بانک‌های ایران هدف قرار گرفتند. دارایی‌های خارجی بانک مرکزی آن کشور مسدود شد و بانک‌های سراسر جهان توسط آمریکا از تامین مالی هر گونه منبع مالی دلاری برای ایران منع شدند. از آن زمان، یک رژیم تحریمی با درجات مختلفی از شدت و ضعف علیه ایران برقرار شده است.

خسارت تحریم برای اقتصاد ایران گسترده بوده است. صادرات نفت ایران از ۲.۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۱ میلادی به ۱.۱ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۴ میلادی کاهش یافت. اقتصاد آن کشور در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۸ میلادی دچار رکودی عمیق شد. تحریم صادرات نفت ایران حفره بزرگی در امور مالی دولت آن کشور ایجاد کرد.

به دلیل‌عدم دسترسی به ذخایر خود یا درآمد قابل اعتماد دلاری حاصل از صادرات نفت، مقام‌های ایران قادر به پشتیبانی از نرخ ارز به منظور حفظ ثبات در آن نبوده‌اند. نتیجه این موضوع نرخ تورم مزمن رو به بالا بوده است. آخرین گزارش بانک جهانی درباره ایران به یک دهه از دست رفته برای رشد اقتصادی اشاره دارد. رشد تولید ناخالص داخلی ایران ناچیز بوده است اگرچه احتمال داشت وضعیت از این هم بدتر شود.

سه توضیح برای دلیل تاب آوری اقتصاد ایران وجود دارد. نخست آن که اگرچه تحریم‌ها گسترده و با دقت اعمال شدند، اما در معرض نشت قرار داشته‌اند. ایران توانسته چند صد هزار بشکه نفت در روز صادر کند. بخش اعظم آن به چین صادر می‌شود که در قالب نفت مالزی، عمان یا امارات متحده عربی صادر شده است.

شکستن تحریم‌ها خطرناک است، اما برخی از پالایشگاه‌های خصوصی جهان حاضر هستند در ازای تخفیف شدید در قیمت، این ریسک را بپذیرند. هم چنین، دلار تنها ارز مورد کاربرد نیست: ایران معاملات را با یوان چین و درهم امارات نیز انجام می‌دهد.

دومین منبع تاب آوری، تنوع صادرات است. ایران دارای طیف وسیعی از صنایع تولیدی است. برخی از صنایع بزرگتر مانند استخراج معادن و فلزات از دسترسی به انرژی ارزان و قابل اعتماد سود می‌برند. علاوه بر این، ایران با چندین کشور پرجمعیت از جمله پاکستان و ترکیه مرز زمینی دارد. بخشی از تجارت زمینی ایران غیرقانونی است و بنابراین امکان نظارت بر آن دشوار است.

عامل سوم جایگزینی واردات است. ریال ضعیف‌تر کالا‌های وارداتی را از دسترس بسیاری از ایرانیان خارج کرده است. با این وجود، برای تولید کنندگانی که به بازار داخلی ۸۳ میلیونی ایران خدمات ارائه می‌کنند این وضعیت به مثابه یک موهبت بوده است. یکی از کسبه در ایران می‌گوید: «در تهران خرید کنید. لباس، اسباب بازی و لوازم خانگی ایرانی را پیدا خواهید کرد». او می‌گوید: «اگر شاخص جهانی خودکفایی وجود داشت ایران در رتبه بالایی قرار می‌گرفت».

بازار بورس ایران بازتاب دهنده این اقتصاد انعطاف‌پذیر است. برخی از شرکت‌های بزرگ‌تر در فهرست تحریم‌ها قرار دارند، اما صد‌ها شرکت کوچک‌تر در فهرست تحریم‌ها نیستند. بازار سهام قابل محافظت خوبی در برابر کاهش ارزش ریال و افزایش نرخ تورم از خود نشان داده است. بسیاری از شهروندان عادی ایران متوجه این موضوع شده‌اند.

بازار بورس تهران در سال ۲۰۲۰ میلادی با انباشته شدن سرمایه‌های خرد دچار انفجار شد. مقام‌های ایرانی به اقتصاد انعطاف‌پذیر خود افتخار می‌کنند. «اسفندیار باتمانقلیج» کارشناس مسائل اقتصادی ایران معتقد است که سرسختی اقتصاد ایران بیش‌تر نشان دهنده مبارزه‌ای از پایین به بالا برای بقا بوده است و نه یک انتخاب استراتژیک از بالا به پایین. اقتصاد از مردم عادی تشکیل شده است. آنان به بهترین شکل ممکن خود را با شرایط تغییر یافته وفق می‌دهند. برای ایرانیان، اکنون چشم‌انداز واقعی روز‌های بهتری در پیش است. برای مردم روسیه، سازگاری دردناک با واقعیت تازه آغاز شده است.

منبع: فرارو

منبع: آفتاب

کلیدواژه: تحریم ایران فعالیت اقتصادی اقتصاد ایران صادرات نفت تحریم ها آن کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۰۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم های جدید ایران علیه آمریکا

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص اعمال تحریم علیه برخی اشخاص و نهادهای آمریکایی دخیل در اقدامات تروریستی و نقض فاحش حقوق بشر از طریق حمایت از اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها به ویژه مردم نوار غزه بیانیه‌ای را صادر کرد .‌

به گزارش ایسنا ، در متن این بیانیه آمده است :« وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی ایالات متحده آمریکا در منطقه»، به ویژه به استناد مواد ۴ و ۵ قانون فوق الذکر، اشخاص و نهادهای آمریکایی زیر را به دلیل حمایت و تامین مالی رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات تروریستی و ترویج و حمایت از تروریسیم و نقض فاحش حقوق بشری در جنگ علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه، تحت تحریم قرار می دهد:

اشخاص حقوقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می گیرند:

۱. شرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین (The Lockheed Martin Corporation) به دلیل تهیه و تامین تجهیزات نظامی برای رژیم اسرائیل در طول جنگ غزه؛

۲. شرکت جنرال داینامیک (General Dynamics Corporation) به دلیل تهیه گلوله های ۱۵۵ میلی متری برای رژیم اسرائیل در جنگ علیه غزه؛

۳. شرکت اسکایدیو (Skydio) به دلیل ارسال پهپاد به رژیم اسرائیل در جنگ غزه؛

۴. شرکت شورون (Chevron Corporation) به دلیل همکاری با اسرائیل در استخراج چاه های گاز واقع در شرق مدیترانه و بهره برداری رژیم اسرائیل از منابع مالی حاصل از آن در حمله به غزه؛

۵. شرکت اطلاعاتی خارون (Kharon Company) به دلیل نقش آن در تحریم وزارت خزانه داری آمریکا علیه حماس، کوشش جهت قطع دسترسی حماس و جهاد اسلامی به شبکه انتقال ارز کریپتو به بهانه پولشویی؛

اشخاص حقیقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار  غزه تحت تحریم قرار می گیرند:

۱. جیسون گرینبلات (Jason Greenblatt): مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به دلیل حمایت از نابودی حماس و اولویت دادن حذف این گروه به هر گونه اقدام اصلاحی در فلسطین؛

۲. مایکل روبین (Michael Rubin): از اندیشکده امریکن اینترپرایز به دلیل حمایت از تداوم حمله به حماس تا نابودی کامل این گروه و حذف آن در نوار غزه؛

۳. جیسون برادسکی :(Jason Brodsky) مدیر اجرایی گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای به دلیل طرح ایده‌های ضد فلسطینی و انتشار گزارش غیر واقعی در مورد جمهوری اسلامی ایران در عملیات طوفان الاقصی؛

۴. کلیفورد می (Clifford D. May): رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۵. ژنرال برایان فنتون (Bryan P. Fenton): فرمانده نیروهای عملیات ویژه ارتش آمریکا به دلیل کمک اطلاعاتی و امنیتی به رژیم صهیونیستی اسراییل؛

۶. براد کوپر(Brad Cooper) : فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۷. گرگ هایز (Gregory J. Hayes) :مدیرعامل شرکت تسلیحاتی RTX به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

جمهوری اسلامی ایران در راستای تعهدات بین المللی خود در حوزه حقوق بشر و نیز در مبارزه با تروریسم و تامین مالی تروریسم، به ویژه مبارزه با تروریسم دولتی ایالات متحده آمریکا ، تحریم های یادشده را علیه اشخاص و نهادهای فوق اعمال می نماید.

کلیه نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را جهت اجرای این تحریم ها معمول خواهند داشت.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • فلسطین به مسأله اول جهان تبدیل شده است
  • (ویدئو) تحریم‌ها و اقتصاد نابسامان فرش ایران را به زیر کشید؛ ما منزوی شده‌ایم
  • سابقه جمع‌آوری اطلاعات صهیونیست‌ها از ایران + فیلم
  • جمع آوری ۹۰ تن پسماند و نخاله ساختمانی در پویش «مسیرسبز- ایران پاک»
  • جمع آوری ۹۰ تن پسماند و نخاله ساختمانی در پویش مسیر سبز ایران پاک
  • تحریم ۱۳ فرد و شرکت آمریکایی توسط ایران
  • تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا
  • تحریم های جدید ایران علیه آمریکا