Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، رییس‌ سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این آیین با اشاره به اینکه بهترین اقدام برای جاری و ساری شدن فرهنگ اصیل و عمیق دفاع مقدس در جامعه، اقدام پژوهشی و علمی‌ است، گفت: با وجود موضوعات متنوع و تولید آثار مختلف در این حوزه، همچنان در بخش پژوهشی‌ و تحلیلی ضعف‌ها و کمبودهایی مشاهده می‌شود و کتاب‌های منتشر شده در بخش‌ دفاع مقدس و ادبیات پایداری در مقایسه با دیگر کتاب‌ها، از نُرم‌ اصلی و مطلوب فاصله دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عباس بایرامی افزود: مفهوم ادبیات پایداری و استقامت در کشورهای مختلف پس از وقوع انقلاب اسلامی و به ویژه دفاع مقدس، جنبه‌های‌ خاصی به خود گرفته است و این مهم را می‌توان در عرصه تحولات جهانی به خوبی مشاهده کرد، از این رو باید در بخش نرم‌افزاری از توان مراکز علمی، دانشگاه‌ها و حوزه‌های‌ علمیه به نحو شایسته‌ای بهره‌گیری شود.

وی تصریح کرد: اگر بناست فرهنگ دفاع مقدس نهادینه شده و در موقعیت حساس کنونی، ایثار و مقاومت در جان جامعه قرار گیرد، نیاز است اقدام نرم‌افزاری همچون پژوهش، تحقیق و مکتوبات عمیق در اولویت کاری دیده شود، چرا که این گونه اقدامات به عنوان امور ریشه‌ای و بنیادین شناخته می‌شوند.

بایرامی به فرمایش مقام معظم رهبری درباره ادبیات دفاع مقدس اشاره کرد و یادآور شد: همان‌گونه که ایشان بیان داشته‌اند، این نوع از ادبیات برگرفته از جایی نیست و خود سرچشمه‌ای است که تولید ادبیات را به همراه دارد به همین دلیل باید به بخش مکتوبات به عنوان مرجع و تکیه‌گاه بیش از گذشته پرداخته شود.

رییس‌ سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: کار در حوزه مکتوبات دفاع مقدس و ادبیات پایداری و مقاومت تمام ناشدنی است و در این مسیر بهره‌گیری از تمامی نرم‌افزارها و فناوری‌ها موجود و قابل‌دسترسی می‌تواند به گسترش این بخش کمک کند.

بایرامی با اشاره به‌ ضرورت ایجاد دفتر دایم ادبیات پایداری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اگر چه همکاری‌های این وزارتخانه در این حوزه از علوم انسانی تاکنون مطلوب بوده است اما با توجه به برگزاری ۹ کنگره ملی و تحصیل دانشجویان در رشته دانشگاهی ادبیات پایداری نیاز است نوع ارتباط وزارت با این حوزه دایمی باشد.

وی درباره برگزاری دهمین دوره از کنگره ملی ادبیات پایداری نیز گفت: استان‌های مختلفی متقاضی میزبانی این کنگره در سال آینده هستند که تصمیم‌گیری در خصوص جزییات کنگره دهم به زودی در نشست دبیرخانه مرکزی و بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس انجام خواهد شد.

تولیدات ادبیات پایداری به سمت شهدای مدافع حرم و جبهه مقاومت سوق داده شود

رییس دانشگاه شهرکرد نیز در این آیین گفت: شهیدان در دورانی با حضور جسمی و پس از شهادت با حضور معنوی خود تداوم‌بخش راه مقاومت و ایثار هستند و این سند و افتخاری برای شهدا است.

یاسر پیرعلی با بیان اینکه دفاع مقدس نه تنها در ایران اسلامی بلکه در دیگر کشورها نیز منشاء جریان‌های فرهنگی شده است، افزود: فرهنگ و ادبیات پایداری بسیار غنی است و این انتظار وجود دارد که این حوزه ادبی به سمت و سوی شهدای مدافع حرم و جریان جهادی جبهه مقاومت سوق داده شود.

وی با اشاره به فعالیت بانوان در حوزه ادبیات پایداری، آن را اقدامی ارزشمند خواند و گفت: این فضای معنوی بی‌پایان است و هر آنچه به آن پرداخته شود باز هم جای کار و خلاقیت وجود خواهد داشت.

پرداختن به ابعاد دوران دفاع مقدس نوعی از جهاد تبیین است

فرمانده سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم(ع) نیز در بخش دیگری از این آیین با بیان اینکه پرداختن به ابعاد دوران دفاع مقدس در حقیقت نوعی از جهاد تبیین است، گفت: دشمنان نظام جمهوری اسلامی به دنبال تضعیف پایه‌های فکری و جنبه‌های ایثار و مقاومت این دوران هستند که لازم است برای بیان آنچه بر فرزندان روح‌الله در هشت سال نبرد نابرابر گذشت، تلاش مضاعفی انجام شود.

سردار علی‌محمد اکبری با اشاره به برخی از رشادت‌ها و دلاور مردی‌های تیپ قمر بنی‌هاشم در دوران دفاع مقدس و خلق حماسه‌های بی‌بدیل توسط رزمندگان و فرماندهان این مجموعه افزود: بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این حوزه به نقش موثر تیپ قمر بنی‌هاشم به صورت ویژه نگاه کند.

وی همچنین به ارسال ۹۰ عنوان مقاله به دبیرخانه کنگره اشاره و تصریح کرد: رشد سه برابری تعداد مقالات ارسال شده به نهمین کنگره ملی ادبیات پایداری در مقایسه با دوره گذشته، نشان از حضور فعال علاقه‌مندان به این حوزه ادبی است.

به گزارش ایرنا، در آیین اختتامیه نهمین کنگره ادبیات پایداری به میزبانی دانشگاه شهرکرد ۱۰ عنوان مقاله شامل «فدایی مازندرانی از پیشگامان ادبیات پایداری»، «بهره‌گیری از ساحت مذهب در شعر شاعران دفاع مقدس استان چهارمحال و بختیاری»، «شاخص‌های اثرگذار فرماندهان دفاع مقدس و جبهه مقاومت منطقه‌ای در تحول، ارتقا و پویایی ادبیات پایداری و مقاومت»، « بررسی جلوه‌های ادبیات پایداری در ادب معاصر عربی»، «تحلیل رمان زخمدار با توجه به مولفه‌های ملی و مذهبی»،«جریان فکری پایداری الهام گرفته از اندیشه‌های ایرانی و بازتاب آن در آثار ادبی»، «بررسی مولفه های پایداری در داستان بانوی رنگین‌کمان از راضیه نجار»، « نماد و کهن‌الگو در رمان طریق بسمل شدن اثر محمود دولت‌آبادی»، «شهید گمنام و مفقودالاثر به مثابه دو شخصیت اثرگذار در ادبیات مقاومت» و «مروری بر جریان شناسی شعر جنگ» به صورت حضوری و از طریق ویدئوکنفرانس ارائه شد.

همچنین در حاشیه این آیین از ۲۱ عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس رونمایی و از جمعی از خانواده‌های شهدای عملیات والفجر ۱۰ تجلیل شد.

برچسب‌ها بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس درس ادبیات پایداری انقلاب اسلامی ایران دانشگاه شهرکرد دفاع مقدس چهارمحال وبختیاری شهید گمنام

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس انقلاب اسلامی ایران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس انقلاب اسلامی ایران دانشگاه شهرکرد دفاع مقدس چهارمحال وبختیاری شهید گمنام نشر ارزش های دفاع مقدس ادبیات پایداری بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس دفاع مقدس کنگره ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۱۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهدای کربلای ۵ و عاشورا مهمان مسجد مقدس جمکران

همزمان با شهادت امام جعفر صادق (ع)، آیین تشییع و تدفین دو شهید گمنام که در عملیات کربلای۵ و عاشورا به فیض شهادت نائل شدند؛ با حضور عاشقان و منتظران امام زمان (عج) در آستان مقدس مسجد جمکران برگزار می‌شود.

این مراسم با حضور جمعی از خانواده‌های معظم شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم، مسئولین و مردم انقلابی استان قم و زائران و منتظران برگزار و روز جمعه چهاردهم اردیبهشت ماه ساعت ۱۶:۳۰ از انتهای بلوار پیامبر اعظم(ص)، میدان آل یاسین آغاز خواهد شد.

پیکرهای مطهر این دو شهید گرانقدر دفاع مقدس تا صحن جامع امام مهدی (عج) تشییع و پس از اقامه نماز بر پیکر آنها، در خاک مقدس جمکران به خاک سپرده می‌شوند.

خبرنگار: زینب دده‌بیگی

انتهای خبر/

کد خبر: 1229157

دیگر خبرها

  • فراخوان سومین جشنواره پرچمداران انقلاب اسلامی در لرستان
  • برگزاری سومین جشنواره ملی پرچمداران انقلاب اسلامی در استان
  • نقش آفرینی «محمد رضا سنگری» در ادبیات پایداری بی بدیل است
  • پایتخت مقاومت اسلامی معطر به عطر شهدای گمنام شد
  • نامزدهای مورد حمایت جبهه پایداری در خوزستان معرفی شدند
  • استقبال از ۲ شهید گمنام در فرودگاه کرمان
  • تشییع و خاکسپاری شهید دفاع مقدس در گناوه برگزار می‌شود
  • شهدای کربلای ۵ و عاشورا مهمان مسجد مقدس جمکران
  • یادواره شهدای کارگر مازندران برگزار شد
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری