Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اتاق خبر به نقل از انتخاب،تشکل‌های صنفی سینمایی و ویدیویی در نامه‌ای به شورای نگهبان خاستار رسیدگی به واگذاری مجوزهای تحت اختیار ارشاد به صداوسیما شدند.

 

اتحادیه تولیدکنندگان فیلم و برنامه‌های تصویری ایران، انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدیوی آنلاین، کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری، انجمن صنفی کارگردانان سینما در نامه‌ای به شورای نگهبان خاستار رسیدگی به واگذاری اختیار مجوزهای ارشاد به صداوسیما شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نامه آمده است:

"حضرت آیت‌الله جنتی

دبیر محترم شورای نگهبان

ضمن عرض تبریک اعیاد شعبانیه و آرزوی توفیق در رسیدگی بودجه ۱۴۰۱ به‌عرض می‌رسانیم؛ نمایندگان محترم مجلس در بخشی از جز ۲ بند ی تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ چنین تصویب کرده‌اند که "مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن، منحصراً بر عهده سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر(ساترا) سازمان صدا و سیما است. سازمان صدا و سیما موظف است در راستای حفظ ارزش‌های ایرانی- اسلامی و نظام خانواده بر تمام مراحل تولید آثار حرفه‌ای در فضای مجازی نظارت نماید و ضمن ارتقای کیفی تولیدات از اثرات سوء آن در جامعه جلوگیری به عمل آورد."

از آنجا که مطابق با این مصوبه بخش بزرگی از صلاحیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موجب یک قانون یک‌ساله از این وزارتخانه منتزع و به سازمانی نوپا سپرده شده است؛ به نظر می‌رسد تاسیس نهادی دیگر علاوه بر اینکه بار مالی سنگینی بر بیت المال وارد می‌کند، موجبات تورم مراجع دولتی و سردرگمی شهروندان می‌شود و بر خلاف اصل سوم قانون اساسی و نظام اداری صحیح است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول ۴۳ سال گذشته ساختار اداری مناسب برای صدور مجوز داشته و نیروی انسانی آموزش دیده برای این امور را دارد.

از سوی دیگر در نظام حقوقی ما، سازمان صدا و سیما هیچ‌گاه مواجهه مستقیم با شهروندان نداشته، تا نظام اداری صدور مجوز داشته باشد لذا در سال گذشته و با الحاق نابه‌جای این جز به قانون بودجه موانع بسیاری در تولید محصولات تصویری و نمایش خانگی ایجاد شد و در سالی که به فرموده رهبر فرزانه انقلاب سال مانع زدایی در تولید نامگذاری شده است، مشکلات جدیدی بر سر راه ایجاد اشتغال و افزایش تولید در این حوزه ایجاد شد.

از سوی دیگر مصوبه فوق بر خلاف مصوبه شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی است. شورایعالی انقلاب فرهنگی در مصوبه شماره ۲۹۸ مورخ ۱۳۷۱/۱۰/۲۲ مرجع صالح به صدور مجوز تولید، پخش و انتشار آثار ویدئویی را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانسته است.

از طرف دیگر مصوبه مذکور در قانون بودجه بر خلاف بند ۱ و ۲ ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه بوده که دولت و سازمان صدا و سیما را مکلف به واگذاری صدور مجوزها و تصدی‌گری ها و نیز تسهیل تولید و نشر آثار فرهنگی هنری دانسته است.

لازم به ذکر است جز الحاقی در لایحه پیشنهادی دولت محترم نبوده و توسط کمیسیون تلفیق به لایحه بودجه اضافه شده است.

 

واگذاری صلاحیت صدور مجوز محصولات ویدئویی به سازمان صدا و سیما که هنوز زیرساخت‌های لازم در این بخش را ندارد، موجب بروز مشکلات و موانع بسیاری در حوزه تولید و نشر آثار فرهنگی و هنری خواهد بود.

لذا از حضرتعالی خواهشمندیم ضمن طرح موضوع در شورای محترم نگهبان ابهام بوجود آمده در تولید و نشر آثار ویدئویی را مرتفع فرمائید.

اتحادیه تولیدکنندگان فیلم و برنامه‌های تصویری ایران

انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدیوی آنلاین

کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری

انجمن صنفی کارگردانان سینما"

   

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: مجوزهای ارشاد سازمان صدا و سیما شورای نگهبان انجمن صنفی صدور مجوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۲۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما معرفی شد

 به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، با حکم مهدی مجتهد قائم مقام اجرایی سازمان صداوسیما، نجم الدین عبادتی به سمت رئیس مرکز همایش‌های بین المللی صداو سیما منصوب شد.

در این حکم آمده است: «نظر به تعهد، تجارب و توانمندی جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان «رئیس مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما» منصوب می‌شوید. افزایش و گسترش همکاری و تعامل با سازمانها، نهاد‌ها و بخش خصوصی در راستای برگزاری نشست‌ها و همایش‌های مختلف، ارتقای ظرفیت‌های مرکز در برپایی جشنواره‌ها، همایش‌های ملی و بین المللی و سمینار‌ها و. از مهمترین وظایف شما می‌باشد.»

گفتنی است، نجم‌الدین عبادتی پیش از این به عنوان معاون اماکن ورزشی شهرداری تهران فعالیت داشته و با دو دهه سابقه فعالیت مؤثر و مفید در حوزه‌های مدیریت در سازمان صدا و سیما از وی به عنوان افراد شاخص در حوزه‌ی اجرایی سازمان صداوسیما نام برده می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مستند «زندگی با فلسفه» در شبکه چهار سیما
  • مهران مدیری مجوز «پدر قهوه» را گرفت؟
  • واکنش رئیس صدا و سیما به ممنوعیت پخش «حشاشین»
  • رئیس مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما معرفی شد
  • پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری صلاحیت علمی دارند/ چرا سازمان ثبت اسناد و املاک بهانه‌تراشی می‌کند؟
  • مشکل صدور مجوز ساخت در ۲۸ قطعه از زمین‌های رو به روی شهرک خانقاه برطرف می‌شود
  • منع قانونی برای ادامه حضور شهردار قم وجود ندارد
  • فیلیمو هم سریال «حشاشین» را به ساترا حذف کرد
  • موافقت شورای صدور ساخت آثار سینمایی با فیلم‌نامه هنرمند چهارمحال و بختیاری
  • وزارتخانه‌های نیرو، ارتباطات و سازمان انرژی اتمی پیشتاز صدور به موقع مجوز‌ها