Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: تاکنون 28 هزار مترمربع از بقاع متبرکه تعمیر و مرمت و 9 هزار مترمربع احداث جدید صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی برنا از قزوین؛ حجت الاسلام سید مصطفی مجیدی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان در حسینیه امامزاده حسین(ع) قزوین با تشریح مهمترین اقدامات انجام شده در صیانت از بقاع متبرکه و مشکلات موقوفات اظهارداشت: مساحت استان قزوین بالغ بر یک میلیون و 500 هزار هکتار است که 770 هزار هکتار آن اراضی ملی و 30 هزار هکتار محدوده شهری و روستایی و حدود 700 هزار هکتار نیز مستثنیات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: 150 هزار هکتار از اراضی استان قزوین وقفی است که ارزش ریالی آن بالغ بر 350 هزار میلیارد تومان است که اگر متصرفان اراضی، حق و حقوق قانونی اوقاف را پرداخت کنند می توانیم بسیاری از مشکلات استان را حل کنیم.

مجیدی تصریح کرد: متاسفانه فقط 12 درصد متصرفان اراضی وقفی در استان قزوین قانون را تمکین کرده و 88 درصد حقوق موقوفه را پرداخت نمی کنند که این موضوع چالش برانگیز است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین اضافه کرد: اگر حق موقوفات پرداخت شود و 3500 میلیارد تومان درآمد خود را داشته باشیم با این منابع مالی می توانیم بسیاری از طرح های عمرانی شامل ساخت پل، مدرسه، مسجد، جاده، بیمارستان و درمانگاه را انجام داده و مشکلات معیشتی و اشتغال بسیاری از نیازمندان را نیز حل کنیم.

وی گفت: این حجم اعتبارات در مقایسه با اعتبارات 2800 میلیارد تومانی تملک دارایی و هزینه ای استان حدود 1.5 برابر  بیشتر است که با آن می توانیم تحول بزرگی در استان ایجاد کنیم.

ایجاد بدبینی نسبت به وقف ظلم به این سنت حسنه است

مجیدی اظهارداشت: متاسفانه برخی با ایجاد بدبینی نسبت به وقف و اهانت به متولیان نمی خواهند این سنت حسنه نقش مهم خود را در کاهش فقر و عمران و آبادانی استان و کشور ایفا کند در حالی که بسیاری از متصرفان حق موقوفات را نمی هند و ما در یک مقطع حدود یک ده هزارم و در 4 سال گذشته حدود یک، یک میلیونیوم این درآمد و حقوق موقوفه را دریافت کردیم که بسیار ناچیز است.

وی گفت: در استان قزوین 1200 پلاک ثبتی وجود دارد که 225 پلاک آن مشاعی و 21 پلاک شش دانگ است که امسال 450 مورد سند تک برگی صادر شده و 350 سند در اداره ثبت آماده صدور است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین یادآورشد: 10 درصد اسنادی که امسال گرفته شده معادل اسناد صادر شده در 90 سال گذشته است و صدور حدود 800 سند بی سابقه است.

وی اظهارداشت: از مجموع 34 هزار و 900 رقبه موجود در استان برای 21 هزار و 858 رقبه سند مالکیت صادر شده است.

مجیدی بیان کرد: امسال 121 فقره پرونده اختلاف با منابع طبیعی داشتیم که 40 هزار هکتار موقوفه بود که اکثر آنها رسیدگی شد و 11 هزار هکتار به موقوفه ارجاع داده شد و 5800 هکتار نیز برای صدور سند به اداره ثبت معرفی شده است.

این مسئول گفت: 225 روستای استان مشاعی و 21 روستا و شهر نیز شش دانگ وقف است که با بنیاد مسکن تفاهم نامه امضا و اعلام آمادگی کرده ایم که حاضریم آنها را تبدیل به احسن کنیم به شرط آنکه اهالی تمایل داشته باشند و حق وقف را پرداخت کنند.

پروژه 500 هکتاری مسکن را عملیاتی می کنیم

وی از ورود اوقاف به ساخت مسکن هم خبرداد و اظهارداشت: در توافق با راه و شهرسازی 7 نقطه برای ساخت مسکن ارزان قیمت پیشنها د شده و قرار است در یک شهرک به وسعت 500 هکتار که ظرفیت احداث 14 هزار واحد مسکونی را دارد این طرح کلان را با همکاری موقوفه اجرایی کنیم که تعاونی های مسکن نیز می توانند در این طرح حضور پیدا کنند.

مجیدی در ادامه بیان کرد: در اجرای طرح های اقتصادی و افزایش بهره وری اقتصادی یک باغ 5 هکتاری با سرمایه گذاری 25 میلیارد ریالی، در بویین زهرا، یک باغ 18 هکتاری هلو و گلابی با 140 میلیارد ریال سرمایه گذاری، طرح تجاری، مسکونی محمد علی امینی در پونک قزوین با 100 میلیارد ریال، طرح تجاری مسجد جامع محمدیه با 800 میلیارد ریال، مجتمع دامپروری دو هزار راسی و مجتمع کشت و صنعت 430 هکتاری در بویین زهرا از کارهای مهم و بزرگی است که می تواند به اشتغال و اقتصاد استان کمک کند.

مرمت و تعمیر 28 هزار مترمربع از موقوفات

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در ادامه در خصوص تعمیر و مرمت موقوفات استان هم گفت: با همکاری اداره میراث فرهنگی تاکنون 28 هزار مترمربع از بقاع متبرکه تعمیر و مرمت و 9 هزار مترمربع احداث جدید صورت گرفته است.

وی بیان کرد: در خصوص مرمت امامزاده حسین(ع) در شرایطی که مشاور هزینه مطالعات را 15 میلیارد تومان برآورد کرده بود ما توانستیم با همکاری میراث فرهنگی این هزینه ها را تا یک سوم کاهش داده و تاکنون 25 میلیارد ریال در اجرا هزینه کرده ایم.

مجیدی اظهارداشت: یک سرداب باشکوه در زیر امامزاده در حال شکل گیری است که با بهسازی محوطه صحن حدود 15 میلیارد ریال دیگر لازم داریم که کار با 40 میلیارد ریال تکمیل می شود.

وی اضافه کرد: امامزاده حصار خروان با 11 میلیارد و 600 میلیون ریال، بقعه چهار انبیا در قزوین با 90 میلیارد ریال، امامزاده علی تاکستان با 60 میلیارد ریال، آماده سازی شبستان امامزاده بی بی زبیده با 37 میلیارد ریال و شبستان امامزاده ولی در ضیاء آباد با 5 میلیارد ریال از دیگر کارهای انجام شده است.

مجهز شدن رقبات به GIS 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین تصریح کرد: بزودی 5 هزار رقبه در استان به سیستم GIS مجهز می شوند تا زائران بتوانند براحتی با استفاده از تلفن همراه وارد سامانه شده و امامزاده ها را به صورت مجازی زیارت کنند.

انتهای پیام

 

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برنا رسانه مشکلات استان قزوین شهری و روستایی حقوق قانون اوقاف و امور خیریه منابع مالی اشتغال تملک دارایی فقر درآمد امور خیریه منابع طبیعی مسکن راه و شهرسازی بهره وری سرمایه گذاری سرمایه مسجد جامع صنعت اقتصاد میراث فرهنگی تلفن همراه اوقاف قزوین حجت الاسلام مجیدی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین هزار مترمربع میلیارد ریال هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۲۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه روش راحت برای تعمیر لامپ LED به سبک مکزیکی (فیلم)

          منبع : فرادید ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: نحوه تعمیر کردن شیردوش حمام؛ یک روش برای جوشکاری با باتری ۱.۵ ولتی (فیلم) ۵ راه حل ساده لوله کشی؛ از تعمیر نشتی لوله تا اتصال دو شیر به لوله آب (فیلم) نحوه تعمیر تیوپ لاستیک دوچرخه سوراخ شده؛ یک ترفند ساده و کاربردی (فیلم)

دیگر خبرها

  • صدور بیش از ۳۰۰ سند موقوفات در استان یزد
  • سه روش راحت برای تعمیر لامپ LED به سبک مکزیکی (فیلم)
  • اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • موقوفات زنجان صاحب درآمد پایدار می‌شوند
  • نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف بستری برای ارائه عملکرد واقفین
  • صدور اسناد تک برگی برای همه موقوفات تا پایان سال جاری
  • تشکیل ۱۰۶۷ پرونده تعزیراتی در فروردین سال جاری
  • درآمد تعمیرات برد الکترونیکی چقدر است
  • اضافه‌شدن حدود ۵۰۰ هزار مترمربع به فضای ورزشی آذربایجان‌غربی