Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر؛ حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای و پیوستگی موادمخدر و تروریسم را از چالش‌های عمده و عامل اصلی رشد موادمخدر در منطقه غرب آسیا و جهان دانست و گفت: چگونه است که کشورهای مدعی با مکانیزم‌های کنترلی قادر به شناسایی چرخه مالی قاچاق موادمخدر نیستند؟
دکتر اسکندر مؤمنی در شصت و پنجمین اجلاس سالانه کمیسیون موادمخدر که در وین برگزار شد، ضمن تبریک به گیسلن دهوپ، رئیس شصت و پنجمین نشست کمیسیون موادمخدر گفت: به شما اطمینان دهم که از همکاری و حمایت هیئت جمهوری اسلامی ایران در تحقق اهداف نشست برخوردار خواهید بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: از نشست قبلی تاکنون، اتفاقات مهم و جدیدی در سطح جهان و به‌ویژه در منطقه غرب آسیا رخ داده است که می‌تواند در حوزه مبارزه همه‌جانبه با موادمخدر تأثیر منفی داشته باشد؛ لذا نیازمند توجه جدی جامعه جهانی است.
دبیرکل ستاد با اشاره به آیه شریفه‌ای از قرآن کریم گفت: طبق این آیه «هرکس جان انسانی را نجات بخشد، گویی تمام انسان‌ها را نجات بخشیده است»؛ لذا این دستور آسمانی سرلوحه اقدامات جمهوری اسلامی ایران بوده و بر اساس آن، سلامت و خوشبختی تمامی انسان‌ها – فارغ از دین، جنسیت، رنگ، نژاد و ملیت- مد نظر قرار گرفته است.
مؤمنی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در ادامه مقابله همه‌جانبه خود با موادمخدر، در سال 2021 موفق شده است ضمن اجرای حدود 5 هزار عملیات و درگیری مسلحانه بیش از 2300 باند، گروه و شبکه فعال محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی را منهدم و با توجه به قوانین و ساختار متناسب مبارزه با پول‌شویی در ایران ضربات اساسی را به بنیان‌های مالی قاچاقچیان وارد کند. حال این سؤال مطرح است که چگونه سازمان‌های متولی جهانی و کشورهای مدعی با این همه سامانه‌ها و مکانیزم های کنترلی قادر به شناسایی چرخه مالی عظیم قاچاق موادمخدر نیستند؟
وی افزود: در جریان عملیات‌های یادشده در سال 2021، نیروهای مقابله‌ای جمهوری اسلامی ایران حدود 1100 تن از انواع موادمخدر و روان‌گردان، شامل 62 تن هروئین و مرفین، 835 تن تریاک، 125 تن حشیش و حدود 25 تن متامفتامین (شیشه) را کشف و از چرخه جهانی تجارت غیرقانونی موادمخدر خارج کرده‌اند و در سال گذشته نیز، تعداد 14 نفر از بهترین فرزندان ایران در مقابله با معضل جهانی موادمخدر و 26 نفر در درگیری با اشرار و گروه‌های تروریستی به شهادت رسیدند.
دبیرکل ستاد بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران در راستای اتخاذ راهبرد متوازن به منظور نجات جان قربانیان و آسیب دیدگان از موادمخدر با هدف افزایش احساس مسئولیت فردی و جمعی در میان گروه‌های مختلف اجتماعی و نیز جهت پیشگیری از وقوع اعتیاد در محیط‌های هدف، طرح راهبردی یاریگران زندگی را تدوین که با دستور رئیس جمهوری اسلامی ایران در دست اجرا می‌باشد.
مؤمنی یادآور شد: 9002 مركز مجاز درمان و كاهش آسیب در کشور در سال 2021 به 075/413/1 نفر خدمات ارائه کرده‌اند.
وی در ادامه؛ حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای، پیوستگی موادمخدر و تروریسم، عدم مسئولیت‌پذیری مناسب برخی کشورها و مجامع بین‌المللی، عدم کنترل مناسب پیش سازها و عدم شناسایی و ضربه مؤثر به جریان‌های مالی قاچاقچیان بین‌المللی را از چالش‌های عمده و عامل اصلی رشد موادمخدر در منطقه غرب آسیا و جهان می‌باشد.
دبیرکل ستاد گفت: بر اساس گزارش دفتر مقابله با جرم و موادمخدر سازمان ملل در سال 2021،‌ سطح زیر کشت و تولید مواد افیونی در افغانستان افزایش یافته است و علاوه بر این، باید افزود که در خلاء توجه لازم به جریان پیش سازها، این کشور به کانون تولید و قاچاق شیشه (متآمفتامین) نیز تبدیل شده است. بنابراین لازم است در رابطه با جریان ترانزیت پیش سازها از کشورهای اروپایی و سایر کشورها به سمت افغانستان هشدار دهم و ضروری است که در این رابطه نظارت و اقدام جدی و عاجل انجام شود.
مؤمنی افزود: علی‌رغم اسناد متعدد سازمان ملل متحد و تأکید همیشگی بر اصل مسئولیت مشترک، ایران به‌عنوان پرچم دار مبارزه جهانی با موادمخدر، میزبانی بیش از چند میلیون مهاجر و مبارزه با تهدیدات تروریسم در منطقه، از کم‌ترین میزان حمایت بین‌المللی برخوردار بوده است؛ لذا جای آن دارد تا سازمان ملل متحد طرح اجرایی فراگیر و مؤثر را به‌منظور مهار کشت و تولید مواد افیونی و حل معضل ویرانگر موادمخدر ارائه کند.
وی با اشاره به تحریم‌ها گفت: سازمان ملل متحد در قطعنامه‌های متعدد خود، رویکرد گزینشی و اعمال اقدامات قهری یکجانبه از جمله تحریم‌های یکجانبه را محکوم نموده است.

اقدام برخی کشورها در اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، سیاسی نمودن محیط همکاری‌های بین‌المللی و اخلال در مبارزه بی‌امان ایران علیه شبکه‌های بین‌المللی موادمخدر به مثابه نقض صریح حقوق بین‌الملل، حقوق بشر و قطعنامه‌های سازمان ملل می‌باشد.
لزوم همکاری کامل کشورهای مبدأ تولید، مسیر و مقصد محموله‌های پیش ساز جهت مقابله با انحراف و استفاده غیرقانونی از این مواد در تولید موادمخدر و روان‌گردان، هدف قرار دادن جریان مالی تجارت موادمخدر با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود، ضرورت بازبینی و اتخاذ رویکرد و برنامه اجرایی مؤثر توسط سازمان ملل و توجه جدی به کشت جایگزین ، معیشت و توسعه پایدار در افغانستان منطبق با واقعیت‌ها و تحولات اخیر از جمله پیشنهادات مومنی به کمیسیون بود

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مومنی جمهوری اسلامی ایران دبیرکل ستاد بین المللی سازمان ملل مالی قاچاق سال 2021

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۲۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا مدعی سرنگونی سه پهپاد یمنی شد

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM) ادعا کرد که نیروی دریایی این کشور سه هواپیمای بدون سرنشین را در منطقه تحت کنترل حوثی‌ها در یمن منهدم کردند.

سنتکام گفت که پهپاد‌ها "یک تهدید قریب الوقوع برای ایالات متحده، نیرو‌های ائتلاف و کشتی‌های تجاری در منطقه" هستند، زیرا یمنی‌ها به هدف قرار دادن کشتی‌های نظامی و تجاری در دریای سرخ ادامه می‌دهند.

 سنتکام در بیانیه‌ای ادعا کرد: «این اقدامات برای محافظت از آزادی دریانوردی و ایمن‌تر کردن آب‌های بین المللی برای ایالات متحده، ائتلاف و کشتی‌های تجاری انجام می‌شود.»

نیرو‌های مسلح یمن در ماه‌های گذشته در حمایت از مردم غزه، چند کشتی رژیم صهیونیستی یا کشتی‌های حامل کالا برای این رژیم را که در دریای سرخ، اقیانوس هند و تنگه باب‌المندب عازم سرزمین‌های اشغالی بودند، هدف قرار داده است.

نیرو‌های مسلح یمن متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل حملات خود به نوار غزه و کشتار مردم این منطقه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی و کشتی نیرو‌های ائتلاف حامی رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ ادامه خواهند داد.

آمریکا و انگلیس طی چندین نوبت به بهانه صیانت از کشتیرانی بین‌المللی علیه مواضع نیرو‌های یمنی حمله کردند، اما این اقدامات به گواه کارشناسان بین‌المللی نتوانسته است حملات علیه کشتی‌های وابسته به رژیم صهیونیستی در دریای سرخ را مهار و بازدارندگی ایجاد کند.

اتحادیه اروپا نیز یک ماموریت دریایی در دریای سرخ موسوم به «آسپیدس» تشکیل داده و مدعی شده است که هدف از این عملیات فقط دفاعی خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • امیرعبداللهیان: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • حماسه وعده صادق بیش از عملیات‌های دیگر نیازمند روایت فتح است
  • آمریکا مدعی سرنگونی سه پهپاد یمنی شد
  • کشف قاچاق سوخت در هندیجان
  • توقیف شمش‌های قاچاق در ساری
  • اسماعیلی با همتای آذربایجانی خود دیدار کرد
  • هرگونه جابه جایی دام بدون اخذ مجوز در تربت‌ جام ممنوع شد
  • شناسایی ۲ انبار کالای قاچاق در غرب تهران
  • کشف ۲۵ تن شکر قاچاق در مراغه