Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-27@16:35:06 GMT

چه سبزه‌ای را برای عید سبز کنیم؟

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۹۳۰۵۲

چه سبزه‌ای را برای عید سبز کنیم؟

رئیس گروه گیاهی سازمان حفاظت محیط‌زیست با توجه به اثرات جبران ناپذیری که گونه‌های گیاهی غیربومی مهاجمی مثل سنبل آبی و آزولا از هموطنان خواست از خرید آن خودداری کنند.

خبرگزاری میزان _ فارس نوشت: روز‌های پایانی سال که می‌رسد خرید و فروش گل و گیاه هم برای استقبال از بهار رونق می‌گیرد. در این میان، بازار گیاهان خاصی که گل می‌دهند و می‌توانند زینت بخش خانه‌ها در نوروز باشند، از دیگر گیاهان در این روز‌ها گرم‌تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رقابتی که در این بازار به وجود می‌آید باعث شده که برخی سودجویان برای کسب سود بیشتر به سراغ گونه‌های مهاجم بروند.

سنبل آبی گیاه مهاجم است نه سین هفت سین/ کاهوی آبی و آزولا خطرناکند

مریم مغانلو رئیس گروه گیاهی سازمان حفاظت محیط‌زیست با توجه به اینکه این چالش محیط زیستی در سال‌های اخیر در روز‌های پایانی اسفند به اوج خود می‌رسد و تبعات جبران ناپذیری برای طبیعت کشورمان دارد، از هموطنان خواست از خرید و فروش و جابه‌جایی گونه‌های گیاهی غیربومی مهاجم آبزی مثل سنبل آبی (Eichhornia crassipes)، کاهوی آبی (Pistia stratiotes) و آزولا (Azolla filiculoides) که زیست آبزیان و کنار آبزیان را به مخاطره می‌اندازد خودداری کنند، چون این گیاهان با گسترش بر روی سطح آب‌ها به میزان قابل‌توجهی از رشد و گسترش سایر گیاهان آبزی جلوگیری می‌کنند و هرساله معضلات فراوان محیط زیستی را به همراه دارند، جداً خودداری کنند.

سبزه‌هایی که زباله سرگردان می‌شوند

سنت دیرینه سبزه گذاشتن برای سفره‌های هفت‌سین که با استفاده از بسیاری از غلات و حبوبات، رشد می‌کنند، نیز در سال‌های اخیر تبدیل به یک معضل محیط زیستی شده است، چون متاسفانه سبزه‌ها طبق یک باور غلط بعد از سیزدهم فروردین در سطح شهر‌ها و طبیعت رها می‌شوند و با تبدیل شدن به یک زباله سرگردان چه از لحاظ زیبایی بصری و چه زیست‌محیطی مشکلات متعددی را به وجود می‌آورد.

سبزه خوراکی بکاریم با یک تیر دو نشان بزنیم

در حالیکه می‌توایم با کاشت میکروگرین‌ها (سبزیجاتی هستند که درست پس از رشد برگ‌های لپه برداشت می‌شوند) که امروزه در علم تغذیه به دلیل پروتئین و مواد مغذی که دارند بسیار موردتوجه قرار گرفته اند، با یک تیر دو نشان بزنیم و با کشت انواع بذر سبزیجات به‌عنوان سبزه سفره‌های هفت‌سین و در نهایت استفاده خوراکی از آن‌ها، این سنت را در مسیری درست و به‌گونه‌ای که کمترین اسراف و آسیب به محیط‌زیست را به همراه داشته باشد، هدایت کرد.

علاوه بر این کاشت بذر انواع سبزی‌ها و همچنین کاشت دانه مرکبات یا نهال کوچکی در گلدان که رشد و سبزینگی آن ادامه داشته باشد و قابل‌انتقال به دامان طبیعت است استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان کاشت سبزه چه زمانی است؟ انتهای پیام/ خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود. برچسب ها: سبزه سبزه عید

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سبزه سبزه عید محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۳۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمین پاک یکی از ارکان مهم محیط زیست است

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: زمین پاک یکی از ارکان مهم محیط زیست است و قطعا تمام اکوسیستم‌ ها در حوزه محیط زیست مدیون داشتن زمینی پاک و خاکی پویا و حاصلخیز است.

به گزارش ایسنا و بنابر اعلام روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، حلیا سادات حسینی در چهارمین روز از هفته زمین پاک و در مراسم پیاده روی خانوادگی و پاکسازی، در تفرجگاه نرجس خاتون در منطقه ۱۵ در جمع فعالین محیط زیست به اهمیت  و مشارکت مردم در قبال کاهش پلاستیک و نجات زمین و حفظ آن برای نسلهای آینده اشاره کرد.

حسینی به معضلات محیط زیستی که منجر به عدم داشتن زمینی پاک می‌شود اشاره کرد و افزود: عواملی مانند توسعه شهرها، افزایش جمعیت، توسعه نامتقارن وعدم رعایت عدالت محوری در توسعه شهرها، منجر به بروز معضلات متفاوت و گریبان گیر زمین می‌شود.

وی در ادامه گفت: آمارها حاکی از آن است که وقتی فرسایش خاک را داریم معضلات بسیار زیاد را با از دست دادن اکوسیستم خاک به دست می‌آوریم. لذا می‌بایست حفاظت از خاک را به معنای واقعی جدی بگیریم و به مواردی چون نقاط انفصال فاضلاب‌ها، استفاده از گیاهان بومی، مصرف آبهای زیرزمینی، کاشت گیاهان همسو و هم جهت با شرایط اقلیمی توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم خاک حاصلخیز و پویا را حفظ کنیم.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه صحبتهای خود به پاکسازی طبیعت اشاره کرد و گفت: در هفته زمین پاک و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، قصد داریم با انجام کارهای نمادین این هفته را مهم جلوه بدهیم  و حساسیت را در بدنه شهروندان ایجاد کنیم تا نسبت به محیط زیست پیرامون خود و حفظ زمین پاک، دغدغه‌مند شوند.

وی در پایان صحبتهایش به موضوع فرهنگ سازی و توانمندسازی شهروندان اشاره کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد که شش درصد از آلایندگی کره زمین مربوط به استفاده از صنایع شیمیایی و پلیمری است که منجر به تولید پلاستیک می‌شود. امیدواریم در آینده با فرهنگ سازی و دغدغه‌مند کردن شهروندان نسبت به کاهش مصرف پلاستیک و حفظ محیط زیست، شاهد هیچ نوع آلایندگی که حیات خاک را به خطر می‌اندازد، نباشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان در مناطق کوهستانی مراغه
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه
  • زمین پاک یکی از ارکان مهم محیط زیست است
  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی