Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-05-06@21:24:50 GMT

خروج سهامداران حقیقی از نماد‌های پالایشی

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۹۳۰۹۹

به دلیل نامشخص بودن روند بازار‌های جهانی نفت و فلزات اساسی، نماد‌های پالایشی امروز بیشترین خروج پول را شاهد بودند.

به گزارش بازارنیوز، بازار سرمایه در روز‌های اخیر توان چندانی برای صعود یا نزول نداشته و در حال در جا زدن است. خروج پول که در معاملات روز یکشنبه با کاهش مواجه شده بود، امروز دوباره رشد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خروج پول در روز‌های پایانی سال به دلیل نیاز سهامداران حقیقی و خرد به نقدینگی است.

برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، رشد ارزش معاملات با آهنگ ثابت و خروج پول حقیقی، نشانه‌ای از انتظارات منفی سهامداران نسبت به آینده بازار سهام بوده و آن‌ها هنوز به بازگشت بورس به روز‌های صعودی و متعادل اطمینان نکرده‌اند. برخی نیز نوسانات شاخص را متأثر از تلاطمات بین‌المللی و نوسانات قیمت نفت و فلزات اساسی می‌دانند.

به نظر می‌رسد، افزایش ریسک‌های سیاسی بازار به رشد خروج سرمایه و افزایش انتظارات منفی خواهد انجامید و به نظر می‌رسد بورس در روز‌های پایانی سال نوسان بسیار کمی داشته باشد و سهامداران منتظر رسیدن سال جدید هستند.

روز جریان معاملات روز دوشنبه، قیمت سهام اغلب نماد‌های پالایشی کاهش یافت و گروه فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای قرمزترین گروه بازار سهام بود. در معاملات امروز نماد‌های نزولی گروه پالایشی، بخش عمده فروش‌ها به سهامداران حقیقی اختصاص داشت.

* شاخص‌هایی که خلاف یکدیگر حرکت می‌کنند

در معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس با ریزش ۵۹۵ واحدی نسبت به روز یکشنبه به رقم یک میلیون و ۳۳۴ هزار و ۷۸۱ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۰.۰۴ درصد بوده است.

اما شاخص کل هموزن با رشد ۲۱۸ واحدی در سطح ۳۳۸ هزار و ۹۵۴ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۰.۰۶ درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ۱۴ واحد پائین آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۱۳۸ واحدی ایستاد.

* رشد خروج پول حقیقی از بورس

امروز برای پنجمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد نسبت به روز گذشته رشد ۶۹ درصدی داشت. در جریان معاملات امروز سهامداران حقیقی ۳۴۹ میلیارد تومان پول از بورس خارج کردند.

در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شرکت‌های شلرد (شرکت کود شیمیایی اوره لردگان)، شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) و بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت. سهم‌های پالایش (صندوق پالایشی یکم- سهام)، تجلی (تجلی توسعه معادن و فلزات) و مبین (مبین انرژی خلیج فارس) نیز بیشترین ورود پول حقیقی را شاهد بودند.

* رکود در معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به دلیل انجام عملیات بین بانکی اوراق بدهی به رقم ۱۸۴ هزار و ۳۶۴ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۷۹ هزار و ۷۵۳ میلیارد تومان بود که ۹۷ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز افت کرد و با کاهش ۲ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۲ هزار و ۷۴۲ میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در دو هفته اخیر است. معاملات خرد تنها یک درصد از معاملات کل بازار را به خود اختصاص داده است.

* کاهش مازاد تقاضا در پایان معاملات

در پایان معاملات روز دوشنبه، ۲۶۹ نماد رشد قیمت داشتند؛ یعنی ۴۳ درصد بازار قیمتشان رشد کرده است و تعداد ۴۳ نماد در صف خرید قرار گرفتند.

در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۸ درصد افت کرد و در رقم ۹۰ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نماد‌های کمنگنز (شرکت معادن منگنز ایران)، غدام (شرکت خوراک دام پارس) و لابسا (شرکت آبسال) در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفتند و بیشترین صف خرید را داشتند.

در پایان معاملات روز دوشنبه، ۳۵۹ نماد کاهش قیمت داشتند؛ یعنی ۵۷ درصد بازار افت قیمت را تجربه کردند و تعداد ۲۲ سهم در صف فروش قرار داشتند.

در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز یکشنبه ۵ درصد افزایش یافت و ۶۰ میلیارد تومان شد. بدین ترتیب معاملات روز دوشنبه با مازاد تقاضای ۳۰ میلیارد تومانی بسته شد که نسبت به روز گذشته با کاهش روبرو شده است.

بیشترین صف فروش نیز به سهم‌های غدشت (شرکت دشت مرغاب)، سدبیر (شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان) و توسن (شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین) تعلق داشت.






/فارس

برچسب ها: سهامداران ، بورس ، نفت لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Qyn

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: سهامداران بورس نفت معاملات روز دوشنبه سهامداران حقیقی معاملات امروز میلیارد تومان جریان معاملات ارزش معاملات نسبت به روز بازار سهام پول حقیقی خروج پول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۳۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۳/ پیشتازی فولادی‌ها و پالایشی‌ها در این هفته

یک کارشناس بازار سرمایه روند این بازار در هفته سوم اردیبهشت را متعادل مثبت دانست و صنایع فولادی، پالایشی و همچنین نماد‌های تک‌سهم را به عنوان پیشتازان این هفته بورس معرفی کرد.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «بهنام صمدی» کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازارنیوز پیرامون روند این بازار در هفته سوم اردیبهشت ماه اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که بورس در این هفته روند متعادل مثبتی را تجربه خواهد کرد.


این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: در طول هفته‌های اخیر شاخص کل بورس موافق شد که از محدوده مقاومتی ۲ میلیون ۲۷۰ هزار واحد عبور کند. با تحقق این مسئله اصلاح قیمت در این محدوده تکمیل شد و اکنون بورس آمده است که یک روند صعودی را در پیش بگیرد. حال باید دید که اخبار بنیادین تا چه حد می‌تواند بر این مسئله موثر واقع شود.


وی اخبار مربوط به احتمال تغییر نرخ ارز نیمایی را به عنوان یکی از اخبار موثر بر این بازار عنوان کرد و درباره آن گفت: در حال حاضر این مسئله یکی از اخبار مهم و در عین حال موثر بر بازار سهام است. تاکنون نامه‌نگاری‌های متعددی برای تحقق این موضوع صورت گرفته است.


صمدی همچنین درباره اثرگذاری نامه‌نگاری برخی از انجمن‌های تولیدی کشور با مقام معظم رهبری برای تغییر نرخ ارز نیمایی بر روند بازار سرمایه گفت: این نامه خود به تنهایی اثری بر بازار نخواهد گذاشت، بلکه این تصمیم بانک مرکزی درباره تغییر نرخ ارز نیما است که می‌تواند وضعیت بازار سهام را بهتر کند.


این کارشناس سرمایه اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ را به عنوان یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر بورس دانست که تعیین تکلیف آن می‌تواند شرایط مثبتی را برای این بازار رقم بزند.


وی در پایان پیرامون نماد‌های پیشتاز بازار سهام در هفته سوم اردیبهشت ماه هم توضیح داد: با توجه به اخبار مربوط به تغییر نرخ ارز نیمایی، انتظار می‌رود که در این هفته صنایع فولادی، پالایشی و همچنین تک سهم‌ها از وضعیت خوبی نسبت به سایر صنایع و یا نماد‌های بورسی برخوردار شوند.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: بازار سرمایه ، بازار سهام ، بازار بورس ، بهنام صمدی ، نماد بورسی ، شاخص بورس لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000TA5

دیگر خبرها

  • گزارش بورس امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • رمزخوانی از یکشنبه قرمز بورس
  • تابلوی بورس، تابلوی رکود
  • خروج نقدینگی از بازار سرمایه ادامه‌دار شد
  • گزارش روزانه بورس ۱۶ اردیبهشت/ افت ۵ هزار واحدی شاخص
  • معامله ۲۷۰ میلیاردی سهام در بورس آذربایجان غربی
  • نیروگاهها، فروش برق خود را به هفته پایانی هر ماه موکول نکنند
  • آینده بورس در چند پرده
  • پیش‌بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۳/ پیشتازی فولادی‌ها و پالایشی‌ها در این هفته
  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳