Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-03@00:23:29 GMT

واردات سلاح در اروپا افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۹۳۶۷۶

واردات سلاح در اروپا افزایش یافت

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، موسسه تحقیقات بین‌المللی صلح استکهلم  طی بیانیه ای نتیجۀ آخرین پژوهش های خود در زمینۀ تجارت تسلیحات و عرضه و تقاضای اسلحه در کشورهای جهان را منتشر کرد، افزود : بریتانیا، نروژ و هلند، بیشترین حجم واردات اسلحه در بازار تجارت جهانی تسلیحاتدر اروپا را به خود اختصاص داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس داده های این اندیشکدۀ بین المللی مستقر در سوئد که رادیو فرانسه ان را منتشر کرد، تجارت جهانی تسلیحات عمده، در بازۀ زمانی ۲٠۱۷ تا ۲۰۲۱ نسبت به بازۀ چهار سالۀ پیش از آن در فاصلۀ سالهای ۲٠۱٢ تا ٢۰١۶،  با کاهش جزئی ۴٫۶ درصد روبرو بوده است.

بر اساس گزارش سیپری، به رغم آنکه تجارت جهانی اسلحه در این بازۀ زمانی یک روند نزولی را طی کرده است، اما صادرات اسلحه توسط ایالات متحده آمریکا و فرانسه افزایش یافته است.

همچنین این گزارش در ادامه می افزاید که نرخ واردات و خرید سلاح توسط کشورهای اروپایی نیز، با ۱۹ درصد افزایش، در آسیای شرقی با ۲٠ درصد افزایش و در اقیانوسیه با ۵۹ درصد افزایش روبرو بوده است.  

براساس داده های جدید پیرامون تجارت جهانی تسلیحات که توسط موسسۀ تحقیقات بین‌المللی صلح استکهلم منتشر شده است، انتقال اسلحه به خاورمیانه همچنان بالا بوده است؛ این در حالیست که نقل و انتقال سلاح به آفریقا و آمریکا کاهش یافته است.

پیتر وِیزمن پژوهشگر ارشد موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم، تصریح کرد:‌ «کاهش جزئی در روند تجارت جهانی تسلیحات، تغییرات زیادی را در خصوص روندهای منطقه‌ای، در پشت خود پنهان کرده است».

وی افزود: «به رغم وجود برخی تحولات مثبت از جمله اینکه واردات تسلیحات از آمریکای جنوبی به پایین ترین سطح خود در ۵٠ سال گذشته رسیده است، اما افزایش یا ادامه یافتن نرخ بالای واردات اسلحه به کشورهای اروپایی، آسیای شرقی، اقیانوسیه و خاورمیانه، منجر به افزایش نگران کنندۀ تسلیحات شده است».

این پژوهشگر ارشد موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم، تأکید کرد: «تنش و وخامت شدید روابط میان روسیه و اکثر کشورهای اروپایی، محرک اصلی افزایش واردات تسلیحات به اروپا و به ویژه کشورهای فاقد صنایع دفاعی لازم جهت تولید سلاح های مدرن در سطح ملی بوده است».

پیتر وِیزمن افزود: «انتقال تسلیحات همچنین نقش مهمی در روابط امنیتی فرا آتلانتیک ایفا می کند».

بنا به گزارش سیپری، اروپا شاهد افزایش چشمگیر نرخ رشد واردات اسلحه در بین مناطق جهان بوده است و در بازۀ زمانی ۲٠۱۷ تا ۲۰۲۱، واردات تسلیحاتِ عمده توسط کشورهای اروپایی، ١۹ درصد بیشتر از بازۀ زمانی ۲٠۱٢ تا ٢۰١۶ بوده است که ١٣ درصد انتقال جهانی تسلیحات را به خود اختصاص می دهد.

این گزارش در ادامه می افزاید که بریتانیا، نروژ و هلند، بزرگترین واردکنندگان تسلیحات در اروپا بوده اند.

این در حالیست که به رغم وجود درگیری های مسلحانه در شرق اوکراین  و افزایش تنش‌ها میان این کشور و روسیه در طول سال های ۲٠۱۷ تا ۲۰۲۱ که به تازگی نیز مورد حملۀ مستقیم مسکو قرار گرفته است، اما واردات تسلیحاتِ عمده به اوکراین در این بازۀ زمانی بسیار محدود بوده است.

بر اساس گزارش این اندیشکدۀ بین المللی مستقر در سوئد، «انتظار می رود سایر کشورهای اروپایی نیز واردات تسلیحات خود را در دهۀ آینده به میزان قابل توجهی افزایش دهند، به ویژه آنکه اخیراً سفارش‌های بزرگی برای تسلیحات عمده، به‌ویژه خرید هواپیماهای جنگی از آمریکایی در دستور کار دولت ها در این کشورها قرارگرفته است.»

این گزارش با اشاره به نگرانی های زیاد رهبران کشورهای اروپایی در بحبوحه جنگ در اوکراین، تأکید می کند که این موضوع می تواند به افزایش میزان خرید تسلیحات توسط این کشورها منجر شود.

این در حالیست که در ایالات متحدۀ آمریکا، که همچنان بزرگترین صادرکننده تسلیحات جهان است، نرخ صادرات اسلحه در بازۀ زمانی ۲٠۱۷ تا ۲۰۲۱ نسبت به بازۀ زمانی ۲٠۱٢ تا ٢۰١۶، با ١۴ درصد رشد مواجه شده و  از ۳۲ درصد به ۳۹ درصد افزایش یافته است که احتمال می رود با توجه به حملۀ روسیه به اوکراین، با افزایش چشمگیری در دهه آتی روبرو شود

منبع: ایرنا اخبار مرتبط ۱۵:۰۳:۲۳ جزییات تجارت ایران با ۲۷کشور اروپایی ۰۸:۱۴:۴۲ روسیه: تصمیم کشورهای اروپایی اجرای برجام را با چالش مواجه می‌کند ۱۹:۱۹:۱۷ بی اطلاعی ترامپ در زمینه اصلاح برجام ۱۰:۴۸:۵۸ بایدن و مکرون بر سر فشار بر مسکو توافق کردند ۱۱:۰۶:۳۱ اگر لازم باشد اقدامات بیشتری انجام می شود ۰۹:۴۶:۵۰ قزاقستان و ترکیه هم پروازهای خود را تعلیق ‌کردند

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ثبت نام سایپا ثبت نام ایران خودرو روسیه فرانسه کشورهای اروپایی واردات اسلحه تجارت جهانی تسلیحات کشورهای اروپایی واردات تسلیحات درصد افزایش صلح استکهلم بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۳۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرکوب دانشجویان آمریکایی توسط پلیس نقاب دروغین حقوق بشر را از چهره ایالات متحده انداخت

مسعود پیرنداخ در گفت وگو با خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب در سخنانی اظهار داشت: با مطالعه دقیق تاریخ متوجه دشمنی کشورهای اروپایی و غربی با مسلمانان خواهیم شد تا جایی که در برهه‌هایی از تاریخ شاهد درگیری نظامی بین مسلمین و کشورهای مسیحی و اروپایی بوده‌ایم که بارزترین نمونه برای این تقابل بین مسلمین و کفار جنگ‌های صلیبی می‌باشد که نهایتاً با پیروزی مسلمین به رهبری سردار صلاح الدین ایوبی به پیروزی رسیدند.
 
این کارشناس رسانه ادامه داد: ولی بعد از چندین قرن دوباره شاهد تهاجم کشورهای اروپایی و مسیحیان و یهودیان به سمت بیت المقدس و فلسطین کنونی بودیم و نهایتا رژیم جنایتکاری به نام اسرائیل غاصب که هیچ بویی از انسانیت و تمدن نبرده است سرزمین فلسطین را با زور و قتل و کشتار تصاحب شد.
 
پیرنداخ عنوان داشت: امروز می بینیم که رژیم صهیونیستی بدون توجه به مجامع بین المللی و حقوق بشر سخت‌ترین و شدیدترین جنایات را علیه مردم غزه و فلسطین اعمال می کند که این خود «نسل کشی» مسلمین تعبیر می شود.
 
این کارشناس و فعال رسانه با تاکید بر اینکه سکوت مجامع جهانی بعد از ۲۰۰ روز ظلم و جنایت و تجاوز صهیونیست‌ها باعث برانگیخته شدن بسیاری از روشنفکران و آزادی‌خواهان و دانشجویان جهان شد، یادآور شد: امروز به عینه می‌بینیم در یک حرکت استثنایی و بزرگ دانشجویان کشورهای اروپایی و آمریکایی با تجمع و تظاهرات در سطح شهرها علیه رژیم غاصب اسرائیل موضع خود را صراحتا اعلام کرده‌اند و در مقابل حمایت خود را از غزه نشان داده‌اند.
 
پیرنداخ افزود: شدیدترین و گسترده ترین این تجمعات و اعتراضات دانشجویی را در کشور آمریکا می‌بینیم و جالب اینجاست که بسیاری از معترضان به جنایات صهیونیست‌ها توسط پلیس آمریکا به بدترین نحو ممکن دستگیر می‌شوند و این خود نشان می‌دهد که ظاهر آزادی خواهانه آمریکا تنها یک شعار برای فریب افکار عمومی در سطح جهان می‌باشد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت: بی‌گمان فلسطین از آن فلسطینیان خواهد بود و اسرائیل و دیگر هم پیمانانش دست به هر کاری بزنند هرگز به این خواسته های شیطانی خود که همانا از بین بردن فلسطین و غزه است نخواهند رسید زیرا وعده الهی در این است که مستضعفان بر مستکبران پیروز شوند.
 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سرکوب دانشجویان آمریکایی توسط پلیس نقاب دروغین حقوق بشر را از چهره ایالات متحده انداخت
  • مکرون: اعزام نیرو به اوکراین را منتفی نمی‌دانم
  • از دجله تا راین!/کدام کشور اروپایی رکورددار تجهیز صدام به تسلیحات شیمیایی بود؟
  • خطر از بزرگترین اقتصاد اروپا گذشت
  • آنتونوف: اتهام‌زنی آمریکا درباره تسلیحات شیمیایی نفرت‌انگیز است
  • اروپایی‌ها چقدر برای بازنشستگی خود پس‌انداز می‌کنند؟
  • تاکید کشورهای عربی و اروپایی بر پایان جنگ غزه و راه‌حل ۲دولتی در نشست ریاض
  • چند کشور غربی به دنبال کاهش فروش تسلیحات نظامی به اسراییل هستند
  • بورل: چند کشور بزودی کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت
  • کشته شدن ۴ مامور پلیس در کارولینای شمالی