Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-02@05:34:41 GMT

تأثیر مخرب انفجار مواد محترقه بر زادآوری پرندگان

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۹۳۷۵۱

تأثیر مخرب انفجار مواد محترقه بر زادآوری پرندگان

یک کارشناس حیات وحش گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر در فصل زادآوری پرندگان هستیم, استفاده از این مواد محترقه می‌تواند در روند زادآوری پرندگان مشکل ایجاد کند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ سال‌هاست آیین سنتی چهارشنبه آخر سال از حالت عادی و مرسوم خود خارج شده و به جای شادی‌بخشی به یک چالش و تهدید برای جان و مال مردم و حتی اموال عمومی تبدیل شده است, تبعات منفی این کار معمولا از 20 روز قبل از چهارشنبه آخر سال مشاهده می‌شود و گستره خسارات این پدیده علاوه بر صدمات جسمی, روحی, اقتصادی و آسیب به زیرساخت‌های شهری, شامل حال حیوانات نیز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی زارع خورمیزی, کارشناس حیات وحش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم, در رابطه با اثرات منفی آلودگی‌های صوتی و هوایی ناشی از انفجار مواد محترقه بر حیات حیوانات, گفت: تأثیراتی که مواد منفجره بر حیات وحش شهری دارد با توجه به محل ایجاد سر و صدا و نوع مواد استفاده شده متفاوت است و تأثیرات آن‌ها به میزان صدا و میزان نوری که این مواد محترقه ایجاد می‌کنند, بستگی دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضر در فصل زادآوری پرندگان هستیم, استفاده از این مواد محترقه می‌تواند در روند زادآوری پرندگان مشکل ایجاد کند. بر اثر تولید سر و صدای بسیار زیاد, استرس ناگهانی به پرندگان وارد می‌شود و این پرندگان که شوکه شده‌اند, در مسیریابی دچار مشکل شده و به اجسامی مانند سیم‌های برق, تیر چراغ برق و ..., برخورد می‌کنند. این شوک وارد شده به پرندگان ممکن است باعث بروز سکته قلبی و مرگ آن‌ها شود.

این کارشناس حیات وحش با ذکر اینکه پستانداران و خزندگانی که در شهرها سکونت دارند نیز تحت تأثیر مواد محترقه هستند, گفت: خزندگان ارتعاشات را حس می‌کنند و زمانی که ارتعاشات صدا بیش از حد باشد, چرخه زندگی آن‌ها منحل می‌شود.

زارع با بیان اینکه این آتش‌بازی‌ها و تولید صداهای ناهنجار در مناطق روستایی و نزدیک مناطق حفاظت شده و زیستگاه‌های طبیعی نیز رخ می‌دهد, تصریح کرد: تبعاتی که  چهارشنبه سوری برای حیات وحش در پی دارد در این مناطق بسیار بیشتر است چرا که گونه‌های بیشتری از پستانداران و دوزیستان, پرندگان و ..., در این مناطق زندگی می‌کنند.

وی توضیح داد: یکی از تأثیرات منفی که حیات وحش در شب چهارشنبه سوری دچار آن می‌شوند, سوءاستفاده شکارچی‌ها است؛ به دلیل سر و صدا ایجاد شده در این مقطع, صدای ترقه‌ها با صدای گلوله ترکیب شده و در صورت حضور شکارچیان در مناطق حاشیه روستاها ممکن است محیط‌بانان متوجه حضور آن‌ها نشوند.

متخصص علم اکولوژی خاطرنشان کرد: بهتر است به سنت‌های دیرینه در کشور احترام بگذاریم و مراسم چهارشنبه سوری را به همان روش‌های سنتی با بر پا کردن یک آتش کوچک برگزار کنیم و از آسیب به جان و مال خودمان و آسیب به حیات وحش پرهیز کنیم.

تخریب و نابودی زیستگاه مهم‌ترین عامل نابودی حیات وحش استخرید و فروش حیات وحش سمندر لرستانی را در "خطر جدی انقراض" قرار می‌دهد

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بحران های محیط زیست چهارشنبه سوری بحران های محیط زیست چهارشنبه سوری زادآوری پرندگان مواد محترقه حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۳۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عشق در قلمرو حیات وحش؛ وقتی حیوانات عاشق می‌شوند (عکس)

عشق، عشق است! «دوست داشتن» همه‌جا با توجه و مهربانی و لمس کردن نشان داده می‌شود. اینگونه است که برای همه‌ی ما عشق در هر نوعی قابل درک است.

به گزارش زومیت، آراویند رام (Aravind Ram)، عکاس دلباخته‌ی حیات وحش است که مجموعه‌ای از تصاویر عاشقانه‌ی حیوانات را به‌اشتراک می‌گذارد. او باتوجه به درکی که از رابطه‌ی حیوانات دارد، تصاویر زوج‌های عاشق وحشی را در مجموعه‌ی «عشق در قلمرو حیات وحش» قرار داده است. 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ارزیابی مناطق متاثر از زمین لرزه سیرچ/ خسارتی گزارش نشد
  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است
  • تصاویر زیبای پرندگان در تالاب میانکاله
  • عشق در قلمرو حیات وحش؛ وقتی حیوانات عاشق می‌شوند (عکس)
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • زادآوری‌های جدید در باغ وحش ارم سبز
  • تداوم هوای گرم تا چهارشنبه در اردبیل
  • پیش بینی افزایش ابر در استان مرکزی
  • ببینید | حضور ترسناک یک کورکودیل در حیات یک خانه‌!
  • پیش بینی وضعیت هوای استان مرکزی