Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- آناهیتا رحیمی: سنت دیرینه چهارشنبه سوری چند سالی می‌شود که راه خود را کج کرده و حوادث ناگواری را رقم می‌زند؛ حوادثی که فدای یک لحظه شادی می‌شود و عواقب جبران ناپذیری را برای استفاده کنندگان از مواد محترقه به وجود می‌آورد.

همواره خبرهایی از قطع عضو تا نابینایی استفاده کنندگان از مواد محترقه در چهارشنبه سوری به گوش می‌رسد اما یا این وجود، هنوز هم ۵۰ درصد مصدومین چهارشنبه سوری افراد زیر ۱۸ سال هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵۸ مصدوم ناشی از مواد محترقه در سال جاری

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: ۱۷۴ نفر در چهارشنبه سوری سال گذشته مصدوم شده‌اند که از این تعداد، ۱۰ نفر قطع عضو، ۹۰ نفر دچار آسیب دیدگی از ناحیه چشم، ۳۲ نفر دچار سوختگی و ۱۲۲ نفر نیز به طور مشترک دچار زخم و سوختگی شده بودند.

فرزاد رحمانی ادامه داد: مصدومین ناشی از حوادث چهارشنبه سوری در سال گذشته در تبریز، ۱۰۹ نفر بوده است.

تعداد مصدومین ناشی از مواد محترقه از اسفند ماه سال جاری، ۵۸ نفر است که ۱۴ نفر تحت درمان و ۵ نفر جان خود را از دست داده و متأسفانه حال یک نفر از بستری شدگان وخیم است

وی افزود: در مجموع مصدومین ناشی از مواد محترقه از بهمن ماه تا فروردین ماه سال گذشته، ۲۸۲ نفر بود که منجر به بستری شدن ۳۴ نفر و فوت یک نفر از شهروندان شده بود.

رحمانی بیان کرد: تعداد مصدومین ناشی از مواد محترقه از اسفند ماه سال جاری، ۵۸ نفر است که ۱۴ نفر تحت درمان و ۵ نفر جان خود را از دست داده و متأسفانه حال یک نفر از بستری شدگان وخیم است.

استقرار آمبولانس در ۸ نقطه کلانشهر تبریز

وی در رابطه با تمهیدات اورژانس در چهارشنبه سوری توضیح داد: استقرار آمبولانس در ۸ نقطه از کلانشهر تبریز و یک نقطه در تمامی شهرستان‌ها از جمله تمهیدات لازم در چهارشنبه سوری است که در کنار آن، فعالیت پایگاه‌ها نیز استمرار دارد.

رحمانی از آماده باش بودن کل نیروهای ستاد خبر داده و گفت: یک دستگاه موتور نیز در کنار آمبولانس‌های مستقر در ۸ نقطه از کلانشهر تبریز حضور خواهد یافت.

۱۷۴ نفر مصدوم چهارشنبه سوری در سال گذشته

وی با اشاره به تعداد مصدومین از ناحیه چشم در سال گذشته افزود: در سال ۹۸ نیز سوختگی ناشی از انفجار مواد محترقه چشمگیر بود که از ۱۷۴ مصدوم حوادث چهارشنبه سوری، ۹۰ نفر از ناحیه چشم آسیب دیده بودند.

رحمانی ادامه داد: خوشبختانه در سال ۹۸ به دلیل شرایط کرونایی و رعایت شهروندان در چهارشنبه سوری، تعداد مصدومین به ۱۶۴ نفر کاهش یافته بود که ۲۵ نفر تحت درمان قرار گرفته بود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: بیشترین آمار مصدومین ناشی از حوادث چهارشنبه سوری مربوط به سال ۱۳۹۶ است که منجر به مصدومیت ۳۶۳ نفر با ۴۲ نفر بستری بود.

رحمانی ادامه داد: ۵۰ درصد مصدومین حوادث چهارشنبه سوری زیر ۱۸ سال، ۲۵ تا ۳۰ درصد افراد ۲۹ تا ۶۰ سال، ۲۰ درصد ۱۸ تا ۲۹ سال و ۵ درصد بالای ۶۰ سال است.

وی افزود: ۵۰ درصد کل آسیب‌ها افراد نظاره‌گر و ۵۰ درصد نیز افرادی هستند که از مواد محترقه استفاده می‌کنند که در این میان، اگر شهروندان در چهارشنبه سوری کمتر در سطح شهر حضور داشته باشند و هم‌چنین والدین نیز از کودکان خود مراقبت کنند آمار مصدومین کاهش خواهد یافت.

نقش مؤثر فرهنگ سازی در کاهش مصدومین

رحمانی به نقش مؤثر فرهنگ سازی در کاهش مصدومین حوادث چهارشنبه سوری تأکید کرده و گفت: با توجه به اینکه ۵۰ درصد مصدومین ناشی از مواد محترقه، افراد زیر ۱۸ سال را در برمی‌گیرد و در این میان، نقش اصلی با والدین است.

وی ادامه داد: از دیگر تمهیدات اورژانس، آماده باش بودن بیمارستان‌ها در کلانشهر تبریز و شهرستان‌هاست که در کلانشهر تبریز نیز، بیمارستان سینا، نیکوکاری، علوی، شهدا و بیمارستان امام رضا (ع) است.

فرهنگ سازی باید از کودکان آغاز شود

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: فرهنگ سازی از طریق رسانه و آموزش و پرورش باید صورت پذیرد و از همان سنین کودکی باید با خطرات ترقه بازی آشنا شوند.

رحمانی ادامه داد: ۱۴۰ پایگاه اورژانس در سطح استان آذربایجان شرقی وجود دارد که ۱۱ پایگاه در شهرستان سراب و میانه قرار دارد اما در برنامه هفتم توسعه و به دنبال تصویب آن در مجلس شورای اسلامی، تعداد پایگاه‌های اورژانس افزایش خواهد یافت.

۱۴۰ پایگاه اورژانس در استان آذربایجان شرقی

وی افزود: ۳۲ پایگاه اورژانس در کلانشهر تبریز وجود دارد که در برنامه هفتم توسعه، ۵۵ پایگاه اورژانس را در نظر گرفته‌ایم.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: افزایش قیمت زمین یکی از دلایلی است که احداث پایگاه‌های جدید اورژانس را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است و قطعاً خیرین در زمینه احداث پایگاه‌های جدید اورژانس می‌توانند کمک کنند.

رحمانی افزود: مدت زمان رسیدن اورژانس به محل حادثه در کلانشهرها، ۱۲ دقیقه، در جاده‌ها ۱۴ دقیقه و در سایر شهرها ۸ دقیقه است.

وی گفت: تعداد تماس‌های روزانه اورژانس، ۲ هزار تماس است که در اوج شرایط کرونایی به ۲۵۰۰ تا ۳ هزار تماس افزایش یافته بود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: آمار مزاحمت‌های تلفنی حداکثر ۱۵ درصد است که در حال حاضر به ۱۰ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر همکاری مردم در هموار کردن راه برای حرکت آمبولانس بهتر است اما با این وجود، باید به رانندگی بین خطوط و عدم توقف در مسیرهای مشخص خودروهای امدادی نیز توجه کرد.

آماده باش آتش نشانی در سطح شهر

معاون عملیات سازمان آتش نشانی تبریز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: چهارشنبه آخر سال آماده باش عملیاتی آتش نشانی تبریز در سطح شهر با استقرار آتش نشانان در نقاط مختلف شهری ادامه خواهد یافت.

وی افزود: آتش نشانان با خودروهای عملیاتی سبک و سنگین در مراکز و مسیرهای پرتردد شهری، میادین مستقر خواهند شد و علاوه بر این، موتورسیکلت سوار حامل تجهیزات اطفای حریق سیار نیز در حال گشت زنی خواهند بود.

در حدود ۲۰ دستگاه خودرو سبک و سنگین و موتورسیکلت سوار در سطح شهر در حال آماده باش خواهند بود

دشتی بیان کرد: در حدود ۲۰ دستگاه خودرو سبک و سنگین و موتورسیکلت سوار در سطح شهر در حال آماده باش خواهند بود.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی تبریز گفت: همکاری مردم با سازمان آتش نشانی در واقع نوعی همیاری به خود مردم است و آتش نشانان در هر شرایط، آماده ارائه خدمات ایمنی به شهروندان هستند و در این ایام نیز بیش از بیش به ارائه این خدمات خواهند پرداخت.

وی افزود: از شهروندان به ویژه نوجوانان و جوانان تقاضا داریم اصول ایمنی را رعایت کرده و از هر گونه اعمالی که منجر به وقوع حوادث ناگوار می‌شود خودداری کنند.

دشتی ادامه داد: هم‌چنین شهروندان باید از نگهداری ترقه و تولید هر گونه مواد محترقه در منازل خودداری کنند که این بی احتیاطی، خسارات جانی و مالی بسیار سنگینی را به دنبال خواهد داشت.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی تبریز گفت: شهروندان باید از روشن کردن آتش در کنار خودروها، انداختن اسپری‌های گاز و ادکلن به داخل آتش، روشن کردن آتش در حجم گسترده، ریختن هر گونه مایع قابل اشتعال بر روی آتش و پریدن از روی آتش خودداری کنند.

وی افزود: مراقب کودکان باشید که معمولاً کودکان بیشتر در معرض خطرات قرار دارند و در نهایت، اینکه شهروندان مراقب سلامتی خود باشند و از حوادث اخیر تبریز که تعدادی از شهروندان در اثر بی احتیاطی و تولید مواد محترقه جان باخته و مصدوم شدند عبرت بگیرند.

یادمان باشد غفلت و بی‌توجهی همواره حادثه می‌آفریند و با توجه به اینکه ۵۰ درصد مصدومین چهارشنبه سوری افراد زیر ۱۸ سال هستند، والدین باید از کودکان و نوجوانان خود بیشتر مراقبت کنند تا حوادث ناگواری رخ ندهد.

کد خبر 5446480

منبع: مهر

کلیدواژه: حوادث چهارشنبه سوری آتش نشانی بوشهر ویروس کرونا کرمانشاه آمار کرونا خطبه های نماز جمعه اردوهای راهیان نور سفر استانی شیوع کرونا ایلام عکس استانها گرگان حوادث چهارشنبه سوری جهاد تبیین گرد و غبار حوادث چهارشنبه سوری سازمان آتش نشانی چهارشنبه سوری رحمانی ادامه آتش نشانی تبریز کلانشهر تبریز پایگاه اورژانس تعداد مصدومین داد مصدومین فرهنگ سازی خواهد یافت زیر ۱۸ سال سطح شهر پایگاه ها آماده باش تبریز گفت سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۴۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انحراف مینی بوس در اتوبان پبامبر اعظم ۸ مصدوم برجای گذاشت

 شادی نیا گفت: حادثه انحراف مینی بوس به مرکز ارتباطات اورژانس استان آذربایجان شرقی اعلام و چهار دستگاه آمبولانس اورژانس به محل حادثه اعزام شد.

وی افزود: چهار نفر از مصدومان بعد از انجام اقدامات اولیه درمانی به بیمارستان بستان آباد و چهار نفر از آنها به بیمارستان امام رضا (ع) تبریز منتقل شدند.

رئیس پلیس راه آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه این مینی بوس از مسیر منحرف شده و به تل خاک برخورد کرده است گفت: سرنشینان مینی بوس حادثه دیده هواداران تیم فوتبال تراکتور بودند که برای تماشای دیدار این تیم با استقلال قصد حضور در ورزشگاه یادگار امام را داشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • انحراف مینی بوس در اتوبان پبامبر اعظم ۸ مصدوم برجای گذاشت
  • ۲ مصدوم در حادثه انفجار گاز در اهواز
  • انحراف مینی بوس در تبریز هشت نفر را راهی بیمارستان کرد
  • انحراف مینی بوس در اتوبان پیامبر اعظم تبریز ۸ نفر را مصدوم کرد
  • ادامه واکنش‌های جهانی علیه حمله داعش به نمازگزاران در هرات
  • حادثه در ایستگاه راه‌آهن اهواز | ۴ نفر مصدوم شدند
  • تصادف کامیون و تیبا در محور گرمسار به سرخه ۶ مصدوم داشت
  • مصدوم شدن مرد ۶۰ ساله براثر حمله خرس در دزفول
  • وضعیت زندگی مردم بعد از شکستن سد کنیا را ببینید | آمار قربانیان به ۱۲۰ نفر رسید
  • وضعیت زندگی مردم بعد از شکست سد را ببینید | آمار قربانیان به ۱۲۰ نفر رسید