Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@16:04:56 GMT

سیمای سیمان کردستان/تولید یک میلیون تن سیمان در روز

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۹۴۲۷۰

سیمای سیمان کردستان/تولید یک میلیون تن سیمان در روز

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، از سال ۱۳۵۲ مطالعاتی به منظور ایجاد یک کارخانه سیمان در سطح استان کردستان آغاز شد، شرکت سیمان کردستان بلاخره به عنوان بزرگترین واحد صنعتی کردستان و در پی اندیشه محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه در سال ۱۳۷۵ راه‌اندازی شد و در حال حاضر به عنوان یکی از سیمان‌های فعال غرب کشور، در راستای حفظ و صیانت از منابع زیست‌محیطی و بهبود مصرف انرژی با برخورداری از تکنولوژی مجموعه مولتی چمبر، ظرفیت اسمی تولید خود را به ۶ هزار تن در روز رسانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی سال‌ها فعالیت و کوشش در راستای تحقق اهداف، این کارخانه با استفاده از سیلوی مولتی چمبر و آسیاب غلطکی توانسته ظرفیت اسمی تولید آن از ۲ هزار و۳۰۰ تن کلینکر به ۳ هزار و۲۰۰ تن کلینکر در روز رسید.

افزایش ظرفیت تولید به ۶۰۰۰ تن سیمان

در سال ۱۳۹۴ با بهره‌برداری از سیلوی مولتی‌چمبر و آسیاب غلطکی ظرفیت اسمی این شرکت به ۶ هزار تن در روز رسید.

کارخانه سیمان کردستان این قابلیت را دارد تا با توجه به ماهیت پروژه‌های مختلف و به سفارش مشتری و مشخصات فنی مورد درخواست، محصول مورد نظر را مطابق استاندارد EN اروپا تولید و تحویل مشتریان گرامی نماید.

شرکت سیمان کردستان به عنوان بزرگترین واحد صنعتی استان کردستان و در پی اندیشه محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه در سال ۱۳۷۵ راه‌اندازی شد و در حال حاضر به عنوان یکی از سیمان‌های فعال غرب کشور، در راستای حفظ و صیانت از منابع زیست‌محیطی و بهبود مصرف انرژی با برخورداری از تکنولوژی مجموعه مولتی چمبر، ظرفیت اسمی تولید خود را به ۶ هزار  تن در روز رسانده است.

در حال حاضر تولید سیمان‌های سفارشی با تکنولوژی سیلوی مولتی چمبر با استفاده از سایش جداگانه، در منطقه خاورمیانه منحصر به فرد بوده و در اختیار شرکت سیمان کردستان است که با بهره مندی از این تکنولوژی، کارخانه توانایی تولید ۲۷ نوع محصول مختلف با کیفیت بالا و مطابق با استاندارد EN اروپا را داراست.

تولید سیمان‌های سفارشی

تولید سیمان های سفارشی از مزیت های قابل توجه در شرکت سیمان کردستان است، این شرکت با استفاده از تکنولوژی سیلوی مولتی چمبر و روش سایش جداگانه و داشتن دپارتمات تخصصی و استفاده از تکنولوژی سیلوی مولتی چمبر تولید سفارشی مطابق با استاندارد EN اروپا و تولید سیمان به روش Separate grinding را دارد.

در حال حاضر تولید سیمان‌های سفارشی با تکنولوژی سیلوی مولتی چمبر با استفاده از سایش جداگانه، در منطقه خاورمیانه منحصر به فرد بوده و در اختیار شرکت سیمان کردستان است. با بهره مندی از این تکنولوژی، کارخانه توانایی تولید ۲۷ نوع محصول مختلف با کیفیت بالا و مطابق با استاندارد EN اروپا را داراست.

مصرف کم انرژی و کیفیت بالای تولید

برای اطلاع از صفر تا 100 نحوه تولید سیمان در کارخانه سیمان کردستان به سری به این واحد زدیم، آریا یوسف‌نیا کارشناس دفتر فنی در مورد ظرفیت و مشخصات کارخانه سیمان کردستان می‌گوید: شرکت سیمان کردستان در سال 75 به بهره‌برداری رسید و مزیت اصلی آن این است که کل تجهیزات این شرکت اروپایی و مصرف انرژی آن کم و تولیدات آن از نظر کیفیت در بالاترین سطح کیفیت تولید سیمان در کشور است.

سنگ شکن

سنگ‌شکن نخستین قدم در مسیر تبدیل سنگ به سیمان است، سنگ شکن که براساس آنچه یوسف‌نیا عنوان کرد: ظرفیت 800 تن بر ساعت دارد، گام بعدی نمونه‌گیری است که ظرفیت آن نیز 800 تن بوده و محصول بعد از ترخیص از این قسمت وارد سالن مواد می‌شود سالنی که با داشتن دو فایل هر کدام به ظرفیت 25 هزار تن محصول را تحویل می‌گیرد.

بعد از آن به آسیاب مواد می‌رسیم، آسیاب مواد وظیفه اصلی یعنی سنگ‌شکن و خوردایش مواد اولیه را دارد بخشی که با ظرفیت 280 تن بر ساعت  آسیاب مواد اولیه را انجام می دهد.

مواد بعد از این فرآیند به سیلو انتقال پیدا می‌کند، ظرفیت هر کدام از دو سیلو موجود در شرکت سیمان کردستان 10 هزار تن است و بعد از سیلو، مواد اولیه به دپارتمان پخت که شامل پری هیتر، پوره و فلکسی پوره با ظرفیت یک هزار و 200 تن در روز انتقال پیدا می کند و از آنجا به سیلوی کلینکر با ظرفیت 50 هزار تن می رود تا وارد فاز تولید شود.

خطوط تولید

شرکت سیمان کردستان دارای سه خط تولید سیمان است که دو خط آن گلوله‌ای و یک خط هم آسیاب غلتکی است.

آسیاب غلتکی شرکت سیمان کردستان یکی از پیشرفته‌ترین و جدیدترین تکنولوژی‌هایی است که در ایران وجود دارد این آسیاب با ظرفیت 120 تن در ساعت کمترین میزان مصرف انرژی را در میان نمونه‌های مشابه خود دارد.

دو خط آسیاب لوله‌ای شرکت سیمان کردستان با ظرفیت خط یک 80 تن در ساعت و خط 2، 120 تن در ساعت بعد از فرآیند تولید محصول به بخش بارگیرخانه که در این قسمت یک فله با ظرفیت 120 تن در ساعت و سه سیلوی سیمان با ظرفیت هر کدام 8 هزار و 500 تن و یک سیلوی مولتی چنبل داریم که جزء مدرن ترین تکنولوژی های روز با ظرفیت 10 هزا و 20 تن فعال است.

ظرفیت تولید روزانه کارخانه 3 هزار و 200 تن است و محصول تولیدی به صورت کیسه و فله‌ای به کردستان عراق صادر می‌شود البته اولویت صادرات با سیمان کلینکر است که روزانه 2 هزار تن  به خرمشهر صادر می‌شود.

540 نفر سر سفره سیمان کروستان 

در حال حاضر 540 نفر نیرو که 16 نفر آن را بانوان کارشناس تشکیل می‌دهند در این مجموعه تولیدی صنعتی فعالیت و اشتغال دارند.

یکی از کارگران شرکت سیمان کردستان می‌گوید: حدود 4 سال است که در شرکت سیمان کردستان مشغول به کار هستم، از کارم راضی هستیم وضعیت پرداخت و بیمه هم مناسب است.

امروز جوان‌های زیادی مانند من سر سفره این واحد صنعتی نشسته‌اند و قطعا ظرفیت جذب افراد بیشتری هم در آن وجود دارد.

هرچه از این دست واحدها در استان ما راه بیفتد شاهد رونق اقتصاد و اشتعال خواهیم بود بیشتر افرادی که اینجا مشغول به کار هستند بومی استان و خاصتا اهل شهرستان بیجار هستند.

فروش بورسی سیمان کردستان 

پیمان الماسی معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم می‌گوید، هم اکنون 978 واحد تولیدی در استان کردستان وجود دارد که 165 واحد آن راکد و 813 واحد فعال و یا نیمه فعال است واحد تولیدی در استان ۷۱۹ واحد آن فعال و مابقی غیرفعال است.

وی افزود: شرکت سیمان کردستان با ظرفیت تولید یک میلیون تن سیمان در سال از واحدهای فعال در استان کردستان است که در کنار پاسخگویی به بخشی از نیازهای کشور در این خصوص زمینه اشتغالزایی برای 540 نفر به صورت مستقیم و افراد زیادی به صورت غیرمستقیم را فراهم کرده است.

وی افزود: در سال 94 تغییرات اساسی برای ایجاد بستر تولید سیمان مولتی چنبر در این واحد انجام گرفت و الان  قابلیت تولید سیمان‌های متنوع در آن فراهم شده است.

به گفته الماسی، شرکت سیمان کردستان از سال 94 قابلیت تولید انواع سیمان را با بهره‌گیری از ظرفیت دستگاه و ماشین‌آلات به روز دارد و طی سالجاری نیز اقدامات اساسی در راستای شفاف‌سازی هرچه بیشتر فعالیت آن انجام گرفته است.

وی عنوان کرد: سیمان کردستان در سال‌جاری با توجه به دستور وزارت صمت مبنی بر قرار گرفتن عرضه محصولات سیمان در بورس وارد این چرخه شد که این مهم نقش بسزایی در شفاف‌سازی عملکرد و فعالیت‌های آن داشته است.

الماسی ادامه داد: تا قبل از این ساز و کار هر کس می توانست با لابی گری از سیمان کردستان خرید بکند تا جایکه حتی برای برخی مشتریان تخفیفات ویژه می گرفتند و به تعبیر این کار به نوعی برای افرادی ایجاد رانت کرده بود.

معاون امور صنعت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اضافه کرد: هرج و مرجی که در عرضه سیمان وجود داشت با وارد فاز بورس شدن سیمان پایان یافت، وقتی محصولی وارد بورس می شود حرف و حدیثی وجود ندارد چون بورس قیمت را تعیین می‌کند و مدیرعامل و هیئت مدیره نمی توانند هر سازی که دلشان بخواهد را در عرضه بزنند.

وی گفت: سهام‌داران کارخانه الان کاملا به صورت شفاف می‌دانند که چه میزان سیمان تولید و به چه قیمتی فروخته می شود و شفافیت عرضه و فروش سیمان در بازار در طول امسال حاکم شده است.

الماسی تصریح کرد: امروز این واحد تولید به صورت کاملا فعال با تولید محصول در بالاترین سطح کیفی توانسته نقش خود در پازل پاسخگویی به نیاز سیمانی کشور ایفا کنند قطعا این تاثیرگذاری با استارت خوردن طرح مسکن ملی در کشور بیش از پیش خود را نشان خواهد داد.

وی اظهار داشت: آغاز ساخت مسکن ملی زمینه‌ای فراهم می‌کند که کارخانه‌های سیمان در کل کشور با ظرفیت بیشتری کار کنند، البته افزایش این ظرفیت در کارخانه سیمان کردستان نیاز به برخی زیرساخت‌هایی مانند تامین برق، گاز و غیره دارد.

وی افزود: قطعی برق و گاز موجب می‌شود این واحد دچار افت تولید و در نتیجه کمبود سیمان در کشور می‌شود اگر عوامل خارجی مانند قطعی گاز و برق و غیره نباشد قطعا مسکن ملی می‌تواند محرکی برای محصولات ساختمانی از جمله سیمان باشد.

چشم انداز سیمان در 1402

در راستای تحقق آرمان‌های شرکت سرمایه و صنعت غدیر، شرکت سیمان کردستان در سال 1402 با هویتی متمایز و برجسته، سازمانی خواهد بود، پویا با رویکردی نوآورانه و زیرساخت های توسعه یافته که فرآیندهای ارزش افزای خود را در راستای شناسایی و رفع نیازهای بالفعل و بالقوه مشتریان و سایر ذینفعان بهینه نموده و تمام ذینفعان آن را به عنوان یک شریک سودمند، قابل اعتماد و مهم اتلاق می‌نمایند.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس

کلیدواژه: سیمان کردستان تولید سیمان بورس سیمان کارخانه سیمان کردستان شرکت سیمان کردستان استاندارد EN اروپا استان کردستان حال حاضر مصرف انرژی ظرفیت اسمی تن در ساعت تن در روز هزار تن سنگ شکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۴۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر نفت: تولید بنزین از طریق متانول کلید خورد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، جواد اوجی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در بحث تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی بخصوص پتروشیمی‌هایی که تولید محصول متانول دارند، تفاهمنامه‌های خوبی امضا شد تا با همکاری شرکت پالایش و پخش و شرکت صنایع ملی پتروشیمی بخشی از تولید متانول تولید کشور به سمت تولید بنزین سوق داده شود.

وی افزود: امروز در بسیاری از کشورها از خوراک متانول برای تولید بنزین استفاده می‌شود. در ایران نیز دانش فنی و ظرفیت انجام این کار وجود دارد. در برخی پتروشیمی‌ها که سهامداران آنها تمایل داشتند با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی این اتفاق رقم خورد و بخشی از تولید متانول را به تولید بنزین سوق خواهیم داد.

وی با تاکید بر اینکه این ریل‌گذاری انجام شده و با توجه به افت قیمتی که در سال‌های گذشته در محصولات متانول داشتیم و از طرفی به منظور حل ناترازی بنزین می‌توانیم در تولید بنزین از خوراک متانول استفاده کنیم.

به گفته وی، این موضوع در کشور چین نیز اکنون اتفاق می‌افتد و در ایران نیز می‌توانیم از این ظرفیت بهره‌مند شویم.

افزایش تولید نفت و گاز در سال جاری

وزیر نفت از برنامه‌های وزارت نفت برای افزایش تولید نفت و گاز در کشور خبر داد و گفت: با تکمیل ۷۹ پروژه نیمه‌تمام و اجرای ۵۰ پروژه جدید می‌توانیم به میزان ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه تولید نفت را افزایش دهیم. همچنین به دنبال افزایش ۳۵ میلیون متر مکعب گاز و ۵۰ هزار بشکه ظرفیت پالایشی هستیم.

وی با اشاره به تفاهمنامه‌ای که امروز به امضا رسید، گفت: در سالی که به نام جهش تولید با مشارکت مردمی نامگذاری شده است، اتفاق خوبی رقم خورد چراکه عمده سهامداران این پتروشیمی‌ها مردم هستند.

وی با بیان اینکه وزارت نفت در شروع سال جدید پروژه‌های کلان را با استفاده از منابع داخلی مورد توجه قرار داده است، گفت: در توسعه میادین نشان دادیم که معطل شرکت‌های خارجی نیستیم و با سرمایه‌گذاری‌های خوبی که در دو سال اخیر صورت گرفت توانستیم نگاه خوبی را به بخش داخلی ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه امروز شاهد بودیم یک اتفاق بزرگ و کم‌نظیر در صنعت نفت رقم خورد، گفت: استفاده از حداکثر ظرفیت هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ صنایع پتروشیمی در توسعه میادین گازی می‌تواند شرایط بسیار خوبی را در این صنعت رقم بزند. نزدیک به ۲۰ میلیون مخزن گازی با ۱۴ شرکت و هلدینگ بزرگ پتروشیمی تفاهمنامه امضا شد و بالغ بر هفت میلیارد دلار شرکت‌های بزرگ در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند و رقم بیش از ۱۳۰ میلیون متر مکعب گاز را از توسعه این میادین طی دو و سه سال آتی به بهره‌برداری می‌رسانیم که ضمن تامین خوراک پتروشیمی‌ها در توسعه میادین گازی نیز نقش مهمی دارد.

امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها

به گزارش آنا، جواد اوجی امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی هم با بیان اینکه بیش از شش میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی‌ها و بیش از ۵۰ هزار بشکه به ظرفیت فراورش نفت اضافه خواهد شد، گفت: در جمع‌آوری گازی‌های مقصد ریل‌گذاری انجام شد و اقدامات خوبی را در این راستا انجام داده‌ایم.

وزیر نفت از بهره‌برداری ۷۹ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار خبر داد و گفت: ۵۰ پروژه جدید در راستای ارزش افزوده به ارزش ۲۵ میلیارد دلار را نیز در دستور کار قرار داریم.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از هشت درصد نسبت به سال قبل از آن گاز بیشتری را به صنایع پتروشیمی تحویل دادیم، گفت: نتیجه این مساله این شد که تولید محصولات پتروشیمی رقم خورد و امسال انتظار می‌رود که نسبت به سال گذشته از نظر حجمی و ارزش تولید رقم بیشتری را محقق کنیم.
اوجی با بیان اینکه پروژه‌ها و طرح‌های نیمه تمام و جدیدی را در دو سال و نیم در دولت مردمی تکمیل کرده‌ایم و استارت پروژه‌های جدیدی زده شد و در سال ۱۴۰۲ شاهد رشد اقتصادی بخش نفت و گاز کشور بودیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی در جهش تولید با مشارکت مردم 
  • نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی در جهش تولید با مشارکت مردم
  • سریال «ماه شرف خانم» در سیمای مرکز کردستان تولید می‌شود
  • نیروگاه برق خورشیدی برای مصارف سیمان دشتستان ایجاد شود
  • ایجاد ۵ هزار مترمکعب ظرفیت مخازن آب در طرح جهاد آبرسانی به روستا‌های کردستان
  • رشد ۶۰ درصدی تولید نفت در کشور
  • ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در کشور آموزش‌های مهارتی می‌بینند
  • وزیر نفت: تولید بنزین از طریق متانول کلید خورد
  • هدفگذاری کشور تولید ۴ میلیون بشکه نفت در روز است
  • تولید بنزین از طریق متانول کلید خورد