Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@05:41:24 GMT

فیلیپین، سفیر چین را احضار کرد

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۹۴۴۵۰

فیلیپین، سفیر چین را احضار کرد

دولت فیلیپین سفیر چین در این کشور را احضار کرد تا نسبت به "ورود غیرقانونی" یک کشتی چینی به آب‌های کشورش اعتراض کند و از پکن خواست تا به کشتی‌هایش دستور دهد تا به قلمرو فیلیپین احترام بگذارند و از قوانین بین‌المللی پیروی کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت امور خارجه فیلیپین اعلام کرد، یک کشتی شناسایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین بین بازه زمانی ۲۹ ژانویه تا اول فوریه بدون اجازه و با نقض حاکمیت فیلیپین وارد آب‌های دریای سولو واقع در غرب این کشور شد و کم کم به استان‌های "پالاوان" و "میندورو" نزدیک شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت امور خارجه فیلیپین در بیانیه‌ای اعلام کرد: "ماریا ترزا لازارو"، معاون وزیر امور خارجه فیلیپین "هوآنگ شیلیان" سفیر پکن در مانیل را احضار کرد و خواست که پکن به قلمرو و حوزه دریایی فیلیپین احترام بگذارد و از مقررات تحت قوانین بین‌المللی پیروی کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: لازارو از چین خواست تا به کشتی‌هایش دستور دهد از ورود بدون مجوز به آب‌های فیلیپین خودداری کنند.

یک کشتی فیلیپینی بارها به این کشتی چینی دستور داد تا فورا آب‌های این کشور را ترک کند اما این کشتی پاسخ داد که مشغول انجام یک "عبور و گذر معمولی و ساده" است؛ ادعایی که دولت فیلیپین ان را رد کرد.

وزارت امور خارجه فیلیپین اعلام کرد: این کشتی چینی مسیری را دنبال نکرد که بتوان آن را پیوسته و سریع در نظر گرفت و به مدت سه روز در دریای سولو ماندگار شده بود.

کشتی‌های چینی تحت محدودیت‌های سفت و سخت اجازه دارند تا از آب‌های قلمرویی دیگر کشورها عبور کنند. به طور مثال آنها اجازه ندارند بدون مجوز ماهیگیری کنند، عملیات شناسایی و جست و جو و یا هر فعالیت دیگری که امنیت کشورهای ساحلی را متزلزل کند، انجام دهند.   

این در حالی است که سفارت چین در مانیل هنوز به این بیانیه دولت فیلیپین هیچ پاسخی نداده است.

یکی از مقامات ارتش فیلیپین تاکید کرد، این رویداد هشدار جدی را به وجود آورد چرا که در داخل قلمرو فیلیپین رخ داد نه در آب‌های مناقشه‌آمیز دریای چین جنوبی جایی که چین، فیلیپین و چهار کشور دیگر دهه‌هاست که در آن ادعای مالکیت دارند.

وی افزود: احتمالا این کشتی چینی قصد داشته رد یک کشتی نظامی آمریکایی را بزند که در آن زمان به عنوان بخشی از یک مانور قانونی با نیروی دریایی فیلیپین مشغول انجام مانوری در نزدیکی استان پالاوان بود.

این مقام در ادامه گفت: کشتی نیروی دریایی فیلیپین تا یک مایلی این کشتی چینی رفت تا تحرکات آن را تا زمان خروج از آب‌های قلمرویی تحت نظر داشته باشد.   

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فيليپين چین امور خارجه فیلیپین کشتی چینی یک کشتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۴۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران عامل رسانه‌های کشور

ششمین نشست هم‌اندیشی با مدیران مسئول و مدیران عامل رسانه‌های جمعی کشور به دعوت وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز یکشنبه در محل وزارت امور خارجه برگزار شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ششمین نشست هم‌اندیشی با مدیران مسئول و مدیران عامل رسانه‌های جمعی کشور به دعوت حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز یکشنبه در یک فضای صمیمی و دوستانه با هدف گفتگو و تبادل نظر پیرامون مهمترین محورهای مرتبط با روابط خارجی و بین المللی جمهوری اسلامی ایران، تحولات منطقه‌ و جهان در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.

در آغاز این نشست مدیران مسئول و مدیران عامل رسانه‌های گروهی کشور ارتباط رسانه و دستگاه دیپلماسی در روشنگری افکار عمومی بویژه در تصویر سازی واقعگرایانه را با اهمیت توصیف کردند.

همچنین رویکرد و عملکرد وزارت امور خارجه در جریان عملیات طوفان الاقصی به ویژه هماهنگی و تعامل هم‌افزا با نیروهای مسلح کشور در جریان‌ عملیات وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی را در ابعاد مختلف سیاسی و بین‌المللی در راستای دفاع از امنیت و منافع ملی، مدبرانه و قابل تقدیر دانستند.

مدیران رسانه‌های کشور از طیف‌های مختلف سیاسی، دیدگاه‌های خود را در خصوص موضوعات متنوعی از مسایل سیاست خارجی در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی، روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی بین‌المللی مطرح کردند.

در ادامه این نشست امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تاکید بر اهمیت پیوند و همکاری مکمل میان دستگاه دیپلماسی و رسانه‌ها و تشکر از نقش رسانه‌های عمومی کشور در حمایت از سیاست خارجی و تبیین و روشنگری سیاست‌های نظام برای افکار عمومی داخلی و خارجی، بر اهمیت ارتقای این همکاری‌های مشترک و سازنده در راستای منافع ملی تاکید کرد.

 امیرعبداللهیان ضمن تجلیل از نقش محوری و حکیمانه مقام معظم رهبری در عبور کشور از گذرگاه‌های سخت و دشوار، رویکرد دولت جناب آقای دکتر رئیسی در پیگیری و تحقق منافع ملی در چارچوب روابط متوازن و دیپلماسی پویا با حوزه‌های مختلف جغرافیایی را مورد اشاره قرار داد.

وزیر امور خارجه همچنین با مروری بر مهم ترین تحولات فراروی کشور در عرصه سیاست و روابط خارجی از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، ابعادی از نحوه مدیریت این مسائل و چالش‌ها و نتایج حاصله را برشمرد.

 امیرعبداللهیان با اشاره به بحران غزه، برخی از ابعاد نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماتیک در حمایت از ملت مظلوم فلسطین در هفت ماهه جنگ اخیر علیه غزه را تشریح کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه این نشست ضمن با اهمیت خواندن نقش کنش‌گری رسانه‌ها همپای دولت و دستگاه دیپلماسی، به سوالات حاضران پاسخ گفت.

تبریک امیرعبداللهیان به وزیر خارجه آفریقای جنوبیگزارش امیرعبداللهیان از سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکاقدردانی امیرعبداللهیان از خانواده شهید طهرانی مقدم

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • اختلاف ها حل نشد اما واشنگتن و پکن مسیر گفت و گو را انتخاب کردند
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • افزایش نقش چین برای استخراج معادن افغانستان
  • ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد
  • اسپانیا قصد دارد کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد
  • احضار سفیر روسیه از سوی وزارت خارجه ایتالیا
  • اسپانیا قصد دارد ۴ کشور دیگر را به رسمیت بشناسد
  • خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد + تصاویر
  • فیلیپین توافق بر سر آبهای مورد مناقشه با چین را رد کرد