Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-03@04:21:39 GMT

منظور از شیفت شب یا شب کاری چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۹۴۵۵۷

منظور از شیفت شب یا شب کاری چیست؟

      اما برخی سازمان‌ها نظیر کارخانجات تولیدی برای اینکه بتوانند رضایت مشتریان خود را جلب کرده و خدمات خود را به‌موقع به آن‌ها ارائه کنند، برای کارمندان خود شیف شب در نظر می‌گیرند. در این مقاله قصد داریم با نگاهی به قانون کار برای شب‌کاری، به این سوال پاسخ دهیم که: « منظور از شیفت شب یا شب‌کاری چیست؟» و ضمن آن، قوانین مربوط به شیفت های کاری شبانه را نیز بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


منظور از شیفت شب در قانون شب کاری چیست؟
طبق قانون کار ایران، قرارداد تمام‌وقت کارگران برای حداکثر ۸ ساعت کار در شبانه‌روز بسته می‌شود. به اختیار کارفرما ساعات کار روزانه کارگران در بعضی روزها کمتر و در عوض، در برخی روزها بیشتر از ۸ ساعت تعیین می‌شود. نکته مهم این است که در مجموع، ساعات کار در کل هفته نباید از ۴۴ ساعت بیشتر شود. در اکثر شرکت‌های خصوصی شیفت های کاری از صبح تا بعد از ظهر تعریف می‌شوند. اما شیفت شب به چه معنا است؟
طبق قانون کار، شیفت روز به کاری اطلاق می‌شود که بین ساعات ۶ الی ۲۲ شب قابل انجام است. در مقابل، شیفت شب به کاری اطلاق می‌شود که بین ساعات ۲۲ شب تا ۶ بامداد انجام می‌شود.
علاوه بر شیفت روز و شیفت شب، شیفت مختلط، کار متناوب و شیفت نوبتی نیز در قانون کار تعریف شده‌اند. شیفت مختلط به معنای شغلی است که بخشی از آن در روز و بخشی در شب انجام می‌شود. در قراردادهای کار مختلط، پرداخت حقوق مربوط به بخشی از کار که در شب انجام شده است طبق قانون شب کاری (ماده ۵۸ قانون کار که در ادامه بررسی خواهیم کرد) خواهد بود.
شیفت متناوب به نوعی از فعالیت کاری گفته می‌شود که در ساعات متوالی انجام نمی‌شود. در این قرارداد، ساعت کاری فرد به عهده خودش بوده و حضور در کارگاه الزامی نیست. در قرارداد کار متناوب، ساعت کار، فواصل تناوب و اضافه‌کاری از شروع تا پایان نباید بیشتر از ۱۵ ساعت در شبانه‌روز شود.
کار نوبتی طبق قانون کار به شیوه کاری اطلاق می‌شود که در طول ماه گردش دارد. یعنی بخشی از شیفت‌های آن صبح و عصر و برخی دیگر از شیفت‌ها در شب انجام می‌شوند. در این شیوه کاری ممکن است کل ساعات کار از ۸ ساعت در روز و ۴۴ ساعت در هفته بیشتر شود؛ با اینحال طبق ماده ۵۷ قانون کار، کل ساعات کاری در طی چهار هفته متوالی در ماه نباید از ۱۷۶ ساعت بیشتر شود.
پرداخت حقوق و مزایای کار نوبتی چگونه است؟
طبق ماده ۵۶ قانون کار ایران، افرادی که به‌صورت نوبتی کار می‌کنند به‌ازای نوبت‌های کاری خود در ساعات متفاوت شبانه‌روز، علاوه بر حقوق خود درصدی هم به‌عنوان فوق‌العاده نوبت کاری دریافت می‌کنند. نحوه محاسبه پرداخت فوق‌العاده حقوق برای افراد با قرارداد کار نوبتی به‌صورت زیر است:
·         افرادی که در نوبت کاری صبح و عصر کار می‌کنند: ۱۰ درصد فوق العاده نوبت کاری
·         افرادی که در نوبت کاری صبح و عصر و شب کار می‌کنند: ۱۵ درصد فوق العاده نوبت کاری
·         افرادی که در نوبت کاری صبح و شب یا عصر و شب کار می‌کنند: ۵/۲۲ درصد فوق العاده نوبت کاری
پرداخت حقوق و مزایای شیفت شب یا شب کاری چگونه است؟
به افرادی که شب‌کاری می‌کنند، درصدی علاوه بر دستمزدی که به افراد با قرارداد شیفت روز کار می‌کنند، تعلق می گیرد. طبق ماده ۵۸ قانون کار، پرداخت فوق‌العاده حقوق به افرادی که در شیفت شب کار می‌کنند برای هر ساعت کار ۳۵ درصد مازاد بر مزد ساعت کار عادی است. همچنین اگر بخشی از کار در شب انجام شود، حقوق ساعات کار شبانه به‌صورت ۳۵ درصد مازاد پرداخت می‌شود.
یکی از نکات مهم در بحث شب‌کاری، مرخصی است. طبق قانون کار، همه کارگران باید یک روز در هفته را (معمولاً جمعه‌ها) مرخصی باشند. در صورتی که کارگر بنا به شرایط کارگاه، جمعه کاری هم داشته باشد، ۴۰ درصد اضافه کار بیشتر از حقوق تعیین‌شده به او پرداخت خواهد شد. این ۴۰ درصد اضافه دستمزد علاوه بر ۳۵ درصد پرداخت مازاد برای شیفت شب است. در واقع اگر کارگر مجبور به کار در شیفت شب در روزهای جمعه باشد، ۴۰ درصد مازاد برای کار در روز جمعه و ۳۵ درصد مازاد برای شیفت شب به او پرداخت خواهد شد.
اصلی‌ترین مزایای شب کاری چیست؟
قرارداد استخدام شیفت شب دارای مزایای مختلفی است که باعث شده به شیوه مطلوبی برای کار کردن خیلی از افراد تبدیل شود برخی از مهم‌ترین مزایای شب‌کاری عبارتند از:
وقت آزاد بیشتر
در شب کاری، فرد می‌تواند ساعت استراحت بیشتری داشته و زمان بیشتری را در طول هفته آزادانه به فعالیت‌های موردعلاقه خود بگذراند.
صرفه‌جویی در زمان
یکی از اصلی‌ترین چالش‌های زندگی شهری، ترافیک است. با شب‌کاری این امکان وجود دارد که فرد زمان کمتری را در ترافیک سپری کرده و در وقت خود صرفه‌جویی کند.
درآمد بیشتر
یکی دیگر از مزایای مهم شب‌کاری، درآمد بیشتر است. همانطور که گفتیم افرادی که شب‌کاری می‌کنند ۳۵ درصد مازاد بر حقوق سایرین دریافت می‌کنند.
انعطاف بیشتر در مراقبت از فرزندان
برای افرادی که فرزند کوچک دارند، شب‌کاری گزینه مناسبی است. چرا که به آن‌ها این امکان را می‌دهد که در طول روز به امور مربوط به فرزندان خود رسیدگی کنند.
جمع‌بندی
در این مقاله به بررسی پاسخ سوال: «منظور از شیفت شب یا شب کاری چیست؟» با نگاهی بر قانون کار ایران پرداختیم. شیفت شب طبق قانون، شیوه‌ای از کار کردن است که در آن فرد بین ساعات ۲۲ شب تا ۶ بامداد کار می‌کند. پرداخت حقوق و دستمزد در قانون شب‌کاری، به‌صورت ۳۵ درصد مازاد انجام می‌شود. علاوه بر شب‌کاری، قراردادهای کار نوبتی، مختلط و متناوب نیز در قانون کار تعریف شده‌اند. هرکدام از این قراردادها، قوانین پرداخت حقوق و مزایای خاص خود را دارند. شب کاری به‌دلیل انعطاف در برنامه‌ریزی، صرفه‌جویی در زمان و هزینه و درآمد بیشتر، مطلوب بسیاری از افراد است.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: شیفت شب استخدام شیفت شب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۴۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقایق جالب درباره چپ دست‌ها که احتمالا نمی دانستید

چپ دست بودن تفاوت های زیادی را در زندگی این افراد که چیزی حدود ۱۰ درصد جمعیت را تشکیل می دهند ، به وجود می آورد و امری اکتسابی و انتخابی نیست. خصوصیات منفی و مثبت فراوانی را به چپ دست ها اختصاص می دهند و بسیاری آنها را باهوش تر از بقیه می دانند. در این بخش حقایقی درباره چپ دست ها آورده ایم که دانستن آن بسیار جالب است.

بیشتر احتمال ابتلا به آلرژی دارند

به گزارش نمناک، مطالعه ای نشان داد که افراد چپ دست ۱۱ برابر بیشتر از افراد راست دست دچار آلرژی می شوند همچنین افراد چپ دست دو و نیم برابر بیشتر از اختلالات خود ایمنی مانند کولیت اولسروز یا آرتریت روماتوئید رنج می برند.

مستعد میگرن هستند

افراد چپ دست در مقایسه با افراد راست دست تقریباً دو برابر بیشتر میگرن را تجربه می کنند.

کمبود خواب دارند

به نظر می رسد که چپ دست بودن ممکن است به طور بالقوه کیفیت خواب را نیز بر هم زند! اختلال حرکتی دوره ای اندام شرایطی است که در آن اندام در طول خواب به طور غیر ارادی حرکت می کند و موجب اختلال خواب می شود .

از سمت راست مغز استفاده می کنند

مغز به صورت متقاطع است، به این معنی که سمت راست چپ بدن را کنترل می کند و برعکس. از این تصور می شود که سمت راست مغز سمت چپ بدن را هماهنگ کرده و وظایف مربوط به هنر و خلاقیت را کنترل می کند.

دچار مشکلات زبانی می شوند

یکی از تحقیقات سال ۲۰۰۹ مشکلات زبان در کودکان را مورد بررسی قرار داد، نشان داد کودکانی که از هر دو دست استفاده می کنند احتمال بیشتری برای تجربه زبان و مسائل مکتبی تا بزرگسالی دارند. به همین ترتیب، آزمایشی در نروژ بر روی ۷۳۴ کودک انجام شد، ارتباط معنی داری بین نارساخوانی و چپ دستی را نشان داد.

مشکلات روانی در کمین آنهاست

افرادی که چپ دست اند بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات روان پریشی مانند اسکیزوفرنی هستند.۴۰ درصد از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی چپ دست اند و این بیشتر از ۱۰ درصد چپ دستان موجود را تشکیل می دهد.

چپ دستی با ابتلا به سرطان سینه ارتباط دارد

به نظر می رسد چپ دست بودن با برخی از مسائل مربوط به سلامت جسمانی مرتبط است. محققان دریافتند که چپ دست ها بیشتر از راست دست ها در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند، به ویژه برای سرطانی که پس از یائسگی رخ می دهد در حالی که این دو کاملاً بی ارتباط به نظر می رسند ،اما هر دو می تواند نتیجه چیزی باشد که بر جنین در مراحل اولیه رشد تأثیر می گذارد. ما می دانیم که سایر آسیب پذیری های فیزیکی، مانند وزن کم هنگام تولد و دور سر قبل از تولد، می تواند مشکلات بعدی سلامتی را ایجاد کند.

تقریباً ۱۲ درصد از جمعیت را تشکیل می دهند

به طور متوسط ۱۲٪ از مردم جهان چپ دست، ٪۸۷ راست دست و ۱٪ قادر به استفاده از هر دو دست هستند. با این حال، درصد چپ دست ها در سراسر جهان به تدریج در حال افزایش است زیرا چپ دست ها از نظر اجتماعی بیشتر پذیرفته می شوند.

در انجام چندکار بهتر هستند

داده ها نشان داد که افراد چپ و راست دست به شیوه های مختلف با وظایف و عملکرد حافظه برخورد می کنند و وقتی دو وظیفه برای تکمیل همزمان به آنها داده شد، شرکت کنندگان بهترین عملکرد را داشتند این به این دلیل است که افراد راست دست تمایل دارند مشکلات را تجزیه و تحلیل و هر قطعه را در یک زمان حل کنند در حالی که افراد چپ دست به مشکل به طور کلی نگاه و برای حل و فصل از تطبیق الگو استفاده می کنند.

از سکته مغزی سریعتر بهبود می یابند

دراکثر افراد سمت چپ مغز تا حد زیادی بر عملکرد زبان کنترل دارد. به همین دلیل است که اکثر سکته ها یا آسیب های مغزی که در سمت چپ رخ می دهد ، بر زبان تأثیر منفی می گذارد. در کنترل زبان ۹۵ درصد از افراد راست دست به سمت چپ مغز تسلط دارند، در حالی که برای چپ دست ها این میزان به ۷۰ درصد کاهش می یابد.

این بدان معناست که پس از سکته مغزی ، چپ دست ها به سرعت در بازیابی توانایی زبان سریعتر عمل می کنند.

در برخی از ورزشها موفق ترند

چپ دستان بازیکنان خوبی برای ورزش های بیس بال، تنیس، شنا، بوکس و شمشیربازی هستند (تقریباً ۴۰ درصد از تنیسورهای برتر کنونی چپ دست هستند). اساساً در ورزشهای غیر تیمی که بازیکنان به صورت تک به تک روبرو می شوند، برتری دارند.

افراد خلاقی هستند

خلاقانی مانند نقاشان، موسیقیدانان و معماران بیشتر چپ دست هستند.

در تایپ راحت هستند

در صفحه کلید کواِرتی بیش از ۳۰۰۰ کلمه انگلیسی وجود دارد که فقط با دست چپ تایپ می شوند، در حالی که فقط حدود ۳۰۰ کلمه فقط با دست راست تایپ می شود.

چپ دستی فقط ژنتیکی نیست

دانشمندان دقیقاً نمی دانند چرا برخی افراد چپ دست هستند ، اما می دانند که ژن ها ۲۵ درصد مواقع مسئول هستند. چپ دست ها معمولاً در خانواده هایی دیده می شود که این ویژگی را دارند اما کمتر از سایر ویژگی های ارثی ، مانند قد یا هوش و ...به ارث می رسد.

چپ دستی با استرس در بارداری ارتباط دارد

جنین زنان باردار فوق استرس بیشتر با دست چپ صورت خود را لمس می کردند تا با دست راست. به گفته محققان، این می تواند اولین علائم یک کودک چپ دست باشد. همچنین مطالعه دیگر در سال ۲۰۰۸ در مورد مادران و کودکان ۵ ساله آنها نشان داد زنانی که در دوران بارداری خود دچار افسردگی یا استرس بودند، بیشتر بچه های چپ دست داشتند.

چپ دستی ممکن است باعث تفکر متفاوت شود

بر اساس مطالعه سال ۲۰۰۹ ، اگر چپ دست هستید، ممکن است مانند راست دستان فکر نکنید. دو ستون از تصاویر انتزاعی به شرکت کنندگان نشان داده شد و از آنها پرسیدند که کدام یک هوشمندتر، شادتر، صادقانه و جذاب تر به نظر می رسد.

راست ها بیشتر تصاویر ستون سمت راست را انتخاب می کردند، در حالی که چپ دست ها بیشتر نقاشی های ستون سمت چپ را انتخاب می کردند. یک بیانیه مطبوعاتی معتقد است که این حتی می تواند بر نحوه رای گیری یا هنگام تماشای مناظرات ریاست جمهوری کدام نامزدها را ترجیح می دهیم ، تأثیر بگذارد.

چپ دستی خطر اضطراب را افزایش می دهد

چپ دست ها بیشتر پس از تماشای کلیپ هایی از یک فیلم ترسناک ، علائم اختلال استرس پس از سانحه را نشان می دهند.

چپ دستی روی طول عمر تاثیر نمی گذارد

زمانی تصور می شد که افراد چپ دست زودتر از همسالان خود می میرند اما بررسی ها نشان داد که تصادفات رانندگی اغلب مقصر است، بنابراین چپ دست ها نیز شهرت رانندگان بد را به دست آوردند. اگرچه دانشمندان عموماً قبول دارند که راست یا چپ دست بودن هیچ تاثیری در طول عمر ندارد.

چپ دستی بر سلامت عمومی تأثیر نمی گذارد

دانشمندان مدتها شک داشتند که چپ دست بودن به نوعی با عملکرد سیستم ایمنی بدن مرتبط و یک عامل خطر برای اختلال خود ایمنی است اما تحقیقات نتوانسته بیشتر این ادعاها را تأیید کند و این نظریه تا حد زیادی رد شده است و به نظر می رسد که یک بیماری خود ایمنی با بیماری التهابی روده ارتباط دارد و افراد چپ دست دو برابر بیشتر از افراد راست دست از مشکلات روده ای مانند بیماری کرون و کولیت زخمی رنج می برند.

آیا افراد چپ دست باهوش تر هستند؟

مطالعه ای در سال ۲۰۰۷ "تأثیر دست غالب روی سطح هوش دانش آموزان نشان می دهد که چپ دستان دارای ضریب هوشی بالاتری هستند، اما مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۰ رابطه بین ترجیح دست، عملکرد دست و توانایی شناختی عمومی دقیقاً عکس این را نشان می دهد!

نتایج این تحقیق نشان داد که افراد راست دست به طور متوسط باهوش ترند اما فقط تا حدی و با فرض اینکه ضریب هوشی متوسط چپ دست ها ۱۰۰ باشد، متوسط دست راست ها ۱۰۱.۵ خواهد بود.

روز جهانی چپ دست‌ها

هرساله ۱۳ آگوست، روز چپ دستان است این روز به ارتقاء آگاهی نسبت به مشکلاتی که در جهان عمدتا تجربه می کنیم، کمک می کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • حقایق جالب درباره چپ دست‌ها که احتمالا نمی دانستید
  • حذف گوشت از بیشتر غذاهای میزبان در المپیک پاریس!
  • خبر مهم برای معلمان غیردولتی؛‌ کاهش محسوس ساعات کاری در هفته با بیمه کامل
  • تعطیلی پنجشنبه‌ها منجر به کاهش حقوق می شود؟+ جزئیات
  • حقایق جالب درباره چپ دست‌ها
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • ثبت فوت مردان ‌در استان زنجان بیشتر از زنان بوده است‌
  • کمرنگ شدن محافظه کاری و شتاب تحولات اجتماعی در استانبول
  • مصاحبه پذیرفته شدگان در آزمون بهزیستی استان برگزار می شود
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!