Web Analytics Made Easy - Statcounter

منابع غربی معتقدند که در این مرحله از نبرد، مسکو استراتژی تصرف کی‌یف و سرنگونی دولت زلنسکی را کنار خواهد گذاشت و به دنبال هدف ثانویه اعلام شده توسط ولادیمیر پوتین پیش از شروع جنگ خواهد رفت.

سرویس جهان مشرق _ در بیستمین روز از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، منابع امریکایی مدعی هستند بر اساس تحلیل تصاویر میدانی نبرد از طریق ماهواره‌های جاسوسی یا هواگرهای ویژه رصد الکترونیک و نقشه برداری نظیر پهپاد دوربرد RQ-۴ و هواپیماهای جوینت استار و گشت دریایی P۸ که به شکل ۲۴ ساعته در حال پرواز در نزدیکی مرزهای اوکراین، پیشروی ارتش روسیه در کلیه جبهه‌های نبرد متوقف شده و این کشور دیگر به دنبال تصرف کی‌یف و سرنگونی دولت اوکراین نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تقریبا حدود ۸ روز از محاصره بندر ماریوپل در جنوب شرق اوکراین به عنوان آخرین پیشروی زمینی قابل توجه ارتش روسیه می‌گذرد و نبردها در شمال کی‌یف و مناطقی نظیر چرنیگف و ایرپین نیز حالت فرسایشی پیدا کرده و بدون تغییر خاصی در خطوط تماس در جریان است.

ارتش روسیه همچنان پس از گذشت ۲۰ روز موفق به پاکسازی و تصرف دو شهر مهم خارکیف و سومی در ۲۰ کیلومتری مرزهای خود نشده و آتشباری سنگین توپخانه و نیروی هوایی بر روی این دو شهر نیز تا کنون بی فایده بوده است.

روسیه چگونه قادر به خلع سلاح اوکراین خواهد بود؟

منابع غربی معتقدند که در این مرحله از نبرد، مسکو استراتژی تصرف کی‌یف و سرنگونی دولت زلنسکی را کنار خواهد گذاشت و به دنبال هدف ثانویه اعلام شده توسط ولادیمیر پوتین پیش از شروع جنگ، یعنی خلع سلاح اوکراین و نابودی زیرساخت‌های نظامی این کشور خواهد رفت.

بر اساس تخمین منابع نزدیک به پنتاگون، ارتش روسیه تا روز گذشته ۱۴ مارس ۲۰۲۲، بیش از ۹۰۰ تیر موشک کروز و بالستیک را به خاک اوکراین شلیک کرده است؛ اما اگر ادعای امریکا را صحیح بدانیم و روسیه قصد خلع سلاح و از بین بردن زیرساخت نظامی ارتش اوکراین را داشته باشد، استفاده از ذخایر موشک‌های راهبردی و گران قیمت برای این هدف کافی نخواهد بود.

ارتش روسیه برای رسیدن به چنین هدفی و حداقل دستیابی به هدف ثانویه خود در جنگ نیازمند برتری هوایی و سرکوب پدافند زمین پایه و نیروی هوایی اوکراین در سراسر خاک این کشور است تا جنگنده‌های روسی بتوانند با خیال آسوده و با تعداد سورتی پرواز بالا دست به بمباران مراکز نظامی ارتش اوکراین بزنند.

در ۲۰ روز گذشته بنا بر تخمین منابع نظامی وابسته به ناتو، نیروی هوایی روسیه روزانه به شکل میانگین تنها ۲۰۰ سورتی پرواز رزمی انجام داده است؛ بسیاری از این پروازها مربوط به ناوگان ترابری یا بمب افکن های سنگین بوده که اقدام به شلیک موشک‌های کروز دورایستا به خاک اوکراین می‌کنند.

همچنین بخش عظیمی از پروازها نیز مربوط به گشت هوایی جنگنده‌های رهگیر نظیر سوخو۳۵ و میگ۳۱ بر فراز آسمان بلاروس و مرز غربی روسیه بوده است و بعید به نظر می‌رسد تعداد سورتی پروازهای مربوط به بمباران عمقی در خاک اوکراین بیش از ۵۰ مورد در شبانه روز باشد. بمباران‌های عمقی که با توجه به عدم سرکوب پدافند هوایی اوکراین با تلفات قابل توجهی برای نیروی هوایی روسیه همراه شده است.

جنگنده سوخو۲۵ روسی که مورد اصابت موشک پدافندی قرار گرفته اما خود را به پایگاه رسانده است

در ۲۰ روز اخیر و تنها بر اساس آنچه در تصاویر و ویدئوهای منتشر شده قابل مشاهده است نیروی هوایی روسیه حداقل ۱۸ فروند جنگنده، ۱۱ فروند بالگرد رزمی و ۸ فروند پهپاد شناسایی خود را با آتش نیروهای اوکراینی از دست داده است. اگرچه دارایی نیروی هوایی روسیه بیش از آن است که این میزان تلفات مانع از ادامه عملیات آنها در کوتاه مدت شود اما نا امنی در آسمان نبرد و ترس خلبانان این هواگردها از هدف قرار گرفتن توسط پدافند ارتش اوکراین هم موجب کاهش کارایی و دقت بمباران آنها و هم کاهش تعداد سورتی پرواز روزانه برای نابودی تاسیسات نظامی اوکراین و رسیدن به هدف "خلع سلاح" ارتش اوکراین خواهد شد.

ارتش روسیه به علت نا امن بودن آسمان اوکراین تا کنون بخش قابل توجهی از ذخایر موشکی استراتژیک خود نظیر موشک‌های بالستیک با ارزش اسکندر یا موشک‌های کروز کالیبر و KH-۱۰۱ را به جای بمباران ساده یک جنگنده استفاده کرده است و به تدریج تعداد موشک‌های شلیک شده در حال ۴ رقمی شدن است؛ ذخایری که بعید است بتوان در ادامه نیز با همین نرخ در بازه زمانی مشابه آنها را مورد استفاده قرار داد و فرماندهی ارتش روسیه به ویژه در بخش نیروی هوایی ناچار خواهد بود هر چه زودتر طرحی مناسب برای سرکوب کامل دفاع هوایی اوکراین و پرواز امن جنگنده‌ها و بالگردهای رزمی خود بر فراز این کشور اجرا کند.

این خبر به روزرسانی می‌شود ...

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین بورس قیمت جنگ اوکراین و روسیه روسیه اوکراین ولادیمیر پوتین موشک های بالستیک بالگرد رزمی موشک پدافندی موشک های بالستیک ارتش روسیه ارتش اوکراین پنتاگون ناتو آمریکا اخبار داغ خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت نیروی هوایی روسیه ارتش اوکراین سرنگونی دولت سورتی پرواز ارتش روسیه خلع سلاح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۵۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصرار به آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات /اخطار موشکی روسیه به آمریکا بر سر طرح جنگ ستارگان /بازخوانی خاطرات

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیت الله هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۰ آورده است:

بیشتر وقت به مطالعه گذشت. [آقای غلامرضا حسنی]، امام‌جمعه ارومیه، تلفنی درخواست کرد که وقت فوری بدهم که با علمای آذربایجان غربی به ملاقات بیایند. متوجه شدم که به قصد اصرار روی نامزدشدن در انتخابات می‌آیند؛ تشکرکردم وگفتم نیایند، تأثیری ندارد. قبلاً هم آیت‌الله [علی‌اکبر] قریشی، [نماینده مجلس خبرگان]، از آنجا نامه‌ای برای این موضوع نوشته بودند. تعداد افرادی که برای ریاست‌جمهوری ثبت نام کرده‌اند، به ۱۳۴ نفر رسیده؛ ولی عمدتاً گمنام.


دیروز ناگهان اعلام شد که آمریکا به خاطر رفتار دولت چین در مورد هواپیمای جاسوسی‌اش، تمام مذاکرات و روابط نظامی‌اش با چین را قطع کرده است، ولی دو ساعت بعد، اعلام شد که خبر اشتباه نقل شده و اصل خبر این بوده که مورد به مورد، روابط باید با بررسی و تصمیم خاص باشد.

نظامیان اسراییل، امروز با بولدوزر و تانک، وارد یک اردوگاه فلسطینی در رفح شدند و بخشی از آن را ویران کردند و جمعی را مجروح نمودند و نیز از مرز لبنان گذشتند و برج دیده‌بانی در شمال مرز نصب کردند و در کنار آن، خواستار ختم برخوردها و مذاکره بر محور پیشنهادهای جدید مصر و اردن شده‌اند که هدفش ختم انتفاضه است.

[جرج دبلیو بوش]، رییس‌جمهور آمریکا اعلام کرده است که قاطعانه طرح جنگ ستارگان را ادامه می‌دهد و روسیه گفته است، اگر اقدام شود پیمان سالت [=گفت‌وگوی محدودسازی جنگ‌افزار راهبردی]، منتفی می‌شود. برای اخطار، امروز یک موشک پیشرفته را آزمایش کرده و چین گفته که به مسابقه تسلیحاتی از این نوع ادامه خواهد داد. اتحادیه اروپا، فشار بر آمریکا وارد می‌کند که از این طرح صرف نظر کند، ولی هند گفته، اگر این طرح جایگزین توسعه سلاح‌های هسته‌ای باشد، موافق است. آمریکا گفته، می‌خواهد در رابطه با مذاکرات با کره شمالی درخصوص کنترل تسلیحات هسته‌ای خاتمه بدهد، ولی اتحادیه اروپا هیأتی به کره [جنوبی] فرستاده، برای تشویق این کشور به خودداری از ساخت سلاح هسته‌ای.

در افغانستان، جنگ ادامه دارد. کامپیوتر خبرگیرم اشکال داشت؛ آقای [مهرداد] محمودی از دفتر آمد و اصلاح کرد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902280

دیگر خبرها

  • واکنش کرملین به اظهارات خطرناک کامرون در مورد حمله به روسیه با سلاح‌های انگلیسی
  • اصرار به آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات /اخطار موشکی روسیه به آمریکا بر سر طرح جنگ ستارگان /بازخوانی خاطرات
  • سرنگونی ۶ پهپاد اوکراینی به دست نیروهای روسی
  • واکنش کرملین به مذاکرات «صلح اوکراین» در سوئیس در غیاب روسیه!
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه/اوکراین ۳۰۰ هزار پهپاد می‌خرد
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین
  • اسرائیل سامانه‌های پاتریوت را کنار می‌گذارد
  • نمایشگاه غنایم جنگ اوکراین در مسکو/تسلیحات ۱۲کشور مقهورارتش روسیه
  • ساقط کردن ۶ موشک «اتکمز» آمریکا توسط ارتش روسیه