Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، از زمانی که پای مواد محترقه به مراسم چهارشنبه سوری باز شد، دیگر این مراسم حال و هوای خود را از دست داد و نه تنها شادی و نشاطی را به برپاکنندگان هدیه نمی دهد بلکه اسباب ترس و ناراحتی را به جهت ایجاد صداهای وحشتناک و انتشار گازهای ناشی از انفجار برای افرادی ایجاد می کند که هیچ نقشی در برگزاری این مراسم خطرناک نداشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این هر ساله تعدادی از هموطنان به ویژه جوانان و نوجوانان دچار آسیب های جدی سوختگی و به ویژه آسیب های چشمی می شوند. حتی نابینایی به دلیل اصابت مستقیم ترکش های ناشی از انفجار مواد محترقه از مواردی است که در روزهای آخر سال شاهد آن هستیم.

طبق اعلام سازمان اورژانس کشور، در حوادث چهارشنبه آخر سال گذشته (۱۳۹۹)، ۱۸۹۴ نفر دچار آسیب شدند که از این تعداد ۹ نفر جان خود را از دست دادند. 

از این تعداد ۵۲۷ نفر دچار آسیب‌ چشمی، ۱۳۱ نفر دچار قطع عضو و ۵۴۶ نفر دچار سوختگی شده بودند.

واقعیت این است که نمی توان جوانان را از شرکت در این مراسم کاملا منع کرد اما می توان راهکاری اندیشید تا به سلامت از آن عبور کنند. 

در کنار تمام توصیه ها به پرهیز از استفاده از مواد محترقه، باید به آنها یاد داد که چگونه از سلامت خود محافظت کنند. 

محمدعلی جوادی متخصص چشم و فلوشیپ قرنیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایرنا درباره مراسم چهارشنبه سوری و آسیب های آن گفت: توصیه من این است که در درجه اول مواد محترقه در اختیار کودکان قرار داده نشود و خانواده ها از این کار پیشگیری کنند. دومین توصیه این که در زمان برگزاری این مناسبت حتما والدین فرزندان را همراهی کنند و مواظب آنها باشند چرا که در زمان انفجار معمولا بچه ها به این مواد نگاه می کنند و نگاه کردن در حالت انفجار باعث آسیب های جدی به بینایی آنها می شود.

وی افزود: خطر صدمات چشمی در مراسم چهارشنبه سوری بسیار زیادتر از سایر آسیب ها است و مهمترین سفارش این است که از عینک محافظ چشم استفاده شود تا در صورت انفجار مواد محترقه ترکش ها و خرده مواد و سنگ به چشم آنها آسیب نرساند. 

جوادی همچنین سوختگی پلک چشم، پارگی قرنیه، پارگی شبکیه، خونریزی شبکیه و حتی از بین رفتن کامل چشم را از آسیب های جدی در مراسم چهارشنبه سوری عنوان کرد و گفت: بسیاری از این آسیب ها غیرقابل جبران هستند.  

این متخصص چشم درباره این که افرادی که دچار آسیب می شوند در وهله اول باید چه اقدامی انجام بدهند تا از شدت آسیب جلوگیری شود، توضیح داد: افرادی که دچار آسیب های چشمی می شوند، در وهله اول نباید به هیچ وجه به چشم های خود دست بزنند.

جوادی افزود: همچنین در صورت امکان باید یک محافظ از جنس پلاستیک یا فلز سبک مانند آلومینیوم روی چشم خود بگذارند و از هرگونه دستکاری یا شست و شو با آب باید پرهیز شود. همچنین باید در اسرع وقت به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنند.

منبع: الف

کلیدواژه: مراسم چهارشنبه سوری مواد محترقه دچار آسیب نفر دچار آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۵۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترمیم قبور آسیب‌دیده خلدبرین

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد،  صلواتی با اشاره به نشست و فرورفتگی برخی قبور خلدبرین یزد در اثر بارندگی، گفت: معمولا بعد از هر بارندگی شدید قبور واقع در بلوک‌های قدیمی (معراج‌ها) به علت پائین‌تر بودن از سطح معابر و عدم امکان دفع آب‌های سطحی و ساخت و ساز قبور قدیم با مصالح (خشت و.) دچار تخریب و فرورفتگی می‌شوند که معمولاً یک یا دو روز بعد از بارندگی این فرورفتگی‌ها مشخص می‌شود.   وی افزود: با شناسایی تخریب و فرورفتگی قبور و پس از اینکه این محدوده قابل تردد باشد، ظرف یک یا دو روز با ماسه بادی قبور آسیب‌دیده پر می‌شود و سنگ‌های قبور روی ماسه بادی‌های هم سطح شده قرار می‌گیرد.   رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری یزد با بیان اینکه موارد مربوط به بارندگی اخیر ان‌شاءالله تا یکشنبه رفع می‌شود، یادآور شد: در این موارد حق با مردم هست و ما وظیفه داریم در حداقل زمان ممکن این نقص را برطرف کنیم.

دیگر خبرها

  • دلجویی معاون استاندار کردستان از کارگران آسیب‌دیده سنندج
  • انفجار گاز فاضلاب در پارک پرواز تبریز چهار مصدوم به جا گذاشت
  • سقف کاذب کناف برای پوشاندن سقف خراب
  • متولدین کدام ماه‌ها از همه آسیب‌پذیرترند!
  • ایستگاه فضایی چین آسیب دیده است
  • قبور آسیب‌دیده خلدبرین ترمیم می‌شود
  • فیلم/ تلاش برای بازسازی جاده‌های آسیب‌دیده از سیل
  • ترمیم قبور آسیب‌دیده خلدبرین
  • (عکس) تصاویری دیده نشده از مراسم حج ۷۰ سال پیش
  • (تصاویر) تصاویری دیده‌نشده از مراسم حج ۷۰ سال پیش