Web Analytics Made Easy - Statcounter

جرگه قومی پشتون‌های پاکستان خواستار ایجاد یک دولت منتخب از طریق برگزاری لویه جرگه و انتخابات سراسری در افغانستان شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، جرگه قومی پشتون‌های پاکستان در پایان نشست چهار روزه اعلامیه 25 ماده‌ای صادر کردند که در آن حصار کشی دولت پاکستان در مرزهای مشترک با افغانستان نیز محکوم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این اعلامیه 25 ماده‌ای همچنین بر ایجاد یک دولت منتخب از طریق برگزاری لویه جرگه و انتخابات سراسری در افغانستان نیز تاکید شده است.

در ماده چهاردهم این اعلامیه نیز تصریح شده که باید در افغانستان از طریق برگزاری انتخابات و لویه جرگه، یک نظام جمهوری که مطابق با معیارهای جهانی باشد، ایجاد شود.

جرگه قومی پشتون‌های پاکستان ضمن محکوم کردن حصارکشی یکجانبه اسلام‌آباد در امتداد مرز مورد مناقشه افغانستان-پاکستان نیز خواست تا این مرز برای تجار باز باشد و و ساکنان دو طرف مرز بتوانند آزادانه و بدون نیاز به اسناد مسافرتی آزادانه رفت و آمد کنند.

جنبش «تحفظ پشتون‌ها»: نمی‌گذاریم از خاک پاکستان علیه افغانستان استفاده شودحضور نماینده پشتو زبان‌های پاکستانی در مراسم تحلیف اشرف غنی

اقوام پشتون ساکن در امتداد خط دیورند پیش از این نیز بارها از دولت‌های افغانستان و پاکستان درخواست کرده بودند تا از اعمال محدودیت‌های مرزی بر تردد مردم محلی این مناطق خودداری کنند.

ارتش پاکستان در سال‌های اخیر که روند حصار کشی در امتداد خط دیورند را آغاز کرده است، سبب جدایی خانواده‌های اقوام پشتون در این مناطق شده است.

نهایتا اقوام پشتون ساکن در امتداد خط دیورند برای دیدار بستگان خودشان که در سوی دیگر حصار مرزی قرار دارند؛ به تردد از گذرگاه‌های مرزی مجبور هستند.

انتهای پیام/.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار پاکستان اخبار افغانستان اخبار پاکستان اخبار افغانستان پشتون های پاکستان لویه جرگه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۶۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از طلوع نیوز، جانان سایق سخنگوی وزارت رسیدگی به بلایای طبیعی دولت موقت طالبان در افغانستان امروز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اثر وقوع بارندگی‌های سنگین و سیلاب در ۱۵ ولایت این کشور، ۱۴۰ باب خانه مسکونی تخریب شده است.

سخنگوی وزارت رسیدگی به بلایای طبیعی دولت موقت طالبان در افغانستان در این خصوص ادامه داد: در ۳ روز اخیر بر اثر بارندگی شدید و سیلاب در ولایت‌ های قندهار، نورستان، بادغیس، غور، ننگرهار، میدان وردک، هرات، سمنگان، پنجشیر، لغمان، کنر، بغلان، کندز، سرپل و پروان؛ ۸ نفر جان‌باخته و ۳ تن هم مجروح شده اند.

به گزارش طلوع، وزارت رسیدگی به بلایای طبیعی دولت موقت طالبان در افغانستان پیشتر گفته بود که بر اثر وقوع سیلاب‌های اخیر سراسر افغانستان، ۹۰ تن جان باخته و ۵۴ نفر دیگر هم مجروح شده‌ اند.

کد خبر 6091451

دیگر خبرها

  • سخنگوی وزارت خارجه : معاهده حقابه ایران و افغانستان در حال اجراست
  • روایتی مستند از دعوای ایران و افغانستان بر سر آب؛ دولت چه کرده؟ | فیلم
  • پرداخت بیش از ۳۴ هزار فقره تسهیلات اشتغالزایی به معرفی شدگان نهادهای حمایتی در دولت مردمی
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • اعتراض پناهجویان افغانستانی در اندونزی
  • دانشجویان دانشگاه پیام‌نور شیراز هم به جرگه حامیان ضدصهیونیست‌ها پیوستند
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان
  • توجیه روزنامه دولت: در جلسه اهدای مدرک افتخاری به رئیس جمهور ، رئیس هیات امنا حضور داشت!
  • روزنامه دولت توجیه کرد: در جلسه اهدای مدرک افتخاری به رئیسی، رئیس هیات امنا حضور داشت!