Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد با بیان اینکه جشنواره هنرهای شهری مشهد در بخش بین‌الملل موفق نبود، گفت: معتقدم این رویداد باید از شکل جشنواره دور شود و به هنرمندانی که در جشنواره‌های دیگر استعداد و ظرفیتشان شناخته شده است بر اساس نیاز شهر سفارش کار داده شود.

حسین باغگلی در گفت‌وگو با ایسنا درباره جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد، اظهار کرد: در میانه کار به عنوان معاون شهردار به گروه ملحق شدم و تصمیم گرفتم روند برگزاری جشنواره را تغییر نداده و مانع ادامه کار نشوم و ایده‌هایم درباره این جشنواره را به سال بعد موکول کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال در مجموع می‌توان گفت جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد امسال توانست در بخش کشوری آثار خوبی دریافت کند، اما متأسفانه در بخش بین‌الملل موفق نبود.

وی با اشاره به لزوم فهم مردمی آثار، ادامه داد: این چنین هنرهایی را باید از نگاه مردم عادی دید. هنگامی که یک المان در شهر قرار می‌گیرد باید دید مردم چه تعداد از وجوه و مفاهیمی که هنرمند در نظر داشته را دریافت می‌کنند. با توجه به جلساتی که با هنرمندان و سفارش‌دهندگان داشتیم به این نتیجه رسیدیم با توجه به نزدیکی نیمه شعبان به نوروز المان‌ها با موضوع مهدویت پیوند بخورد و تعاملی باشد.

استقبال از بهار باید از شکل جشنواره‌ای خارج شود

باغگلی در خصوص نحوه برگزاری این جشنواره در سال آینده، تصریح کرد: معتقدم این رویداد باید از شکل جشنواره دور شود و به هنرمندانی که در جشنواره‌های دیگر استعداد و ظرفیتشان شناخته شده است بر اساس نیاز شهر سفارش کار داده شود.

وی با اشاره به جزئیاتی از برنامه‌های فرهنگی شهرداری در سطح شهر مشهد در نوروز، خاطرنشان کرد: نوروز امسال ۱۳ پاویون در سطح شهر راه‌اندازی خواهد شد. مجموع المان‌هایی که امسال طراحی شده است و المان‌های سال‌های گذشته به ۱۰۰۰ مورد می‌رسد. همچنین در سطح شهر دیوارنگاره‌هایی خواهیم داشت؛ در این بخش نیز ظرفیت خوبی وجود دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد بیان کرد: تلاش ما این است که برای دیده شدن پاویون‌ها کنار آن‌ها رویدادهایی مانند سرود، نمایش آیینی و مسابقات اجرا شود. بر این اساس در ۲۰ نقطه  شهر مشهد حدود ۴۰۰۰ سرود و ۱۰۰۰ نمایش برگزار خواهد شد. تعدادی اتوبوس در ایستگاه‌های مشخص مستقر کردیم که افراد را به پاویون‌ها برساند. همچنین برنامه‌های نوروز شهرداری به صورت ویژه در سطح شهر و روی اتوبوس‌ها تبلیغ می‌شود.

وی افزود: امسال بخش داوری مردمی درباره پاویون‌ها و المان‌ها نیز به جشنواره افزوده خواهد شد. البته سخت است که یک نفر در شرایط یکسان تمام ۱۵ المان را ببیند تا بتواند درست و عادلانه نظر بدهد، اما کارشناسان در حال طراحی سازِکاری برای این موضوع هستند.

شهر از نیمه شعبان آماده استقبال از بهار خواهد بود

باغگلی در خصوص زمان نصب المان‌ها و آغاز برنامه‌های نوروزی در سطح شهر، گفت: المان‌ها و پاویون‌ها دو دسته‌اند که تعدادی باید در همان موقعیت ساخته شوند و بعضی هم در کارگاه ساخته می‌شوند و به محل مورد نظر منتقل می‌شوند. کار ساخت المان‌هایی که باید در محل ساخته شوند آغاز شده و نصب المان‌های کارگاهی نیز از میلاد حضرت علی اکبر(ع) آغاز می‌شود و محیط شهر از  نیمه شعبان آماده استقبال از بهار خواهد شد.

شهرداری مسئول آذین‌بندی شهر نیست/ متأسفانه همه چیز دولتی شده

وی در پاسخ به انتقادها به عملکرد شهرداری در حوزه آذین‌بندی شهر در مناسبت‌ها، گفت: برای پاسخ به این انتقادات باید اول میزان بودجه دستگاهی دولتی مانند شهرداری را بیان کرد. سپس میزان بودجه‌ای را که می‌توان به این کار اختصاص داد، مشخص کرد. بودجه شهرداری محدود است و باید معابر اولویت‌بندی شوند. اولویت‌ها بر اساس محل و میزان تردد خیابان مشخص می‌شود. از طرفی هم عده‌ای هستند که به اختصاص بودجه در زمان محدود برای آذین‌بندی شهر اعتراض کنند.

رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با بیان اینکه متأسفانه همه چیز دولتی و شبه‌دولتی شده است، بیان کرد: این یک آسیب است که شهرداری را مسئول آذین‌بندی شهر بدانیم. در دهه فاطمیه و نیمه شعبان مردم شهر را آذین می‌بنند، اما همین هیأت‌ها در دهه فجر خود را مسئول نمی‌دانند. از آنجا که مناسبت‌های زیادی را در طول سال داریم تغییر فضای شهری به سرعت سخت است و اگر فقط یک سازمان مسئول آن باشد این کار غیرممکن است.

باغگلی افزود: کار وقتی ممکن است که توافق کنیم که کدام بخش‌ها وظیفه شهرداری است و کجا باید مردم وارد میدان شوند. کار شهرداری در آذین‌بندی معابر ضعیف نیست، بلکه در پای کار آوردن مردم ضعیف است.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری نهادی تسهیلگر در امور فرهنگی است، عنوان کرد: وظیفه شهرداری ایجاد زیرساخت‌ها و هیجان لازم است و باید شرایطی را مهیا کند که مردم پای کار بیایند. تجربه نشان داده ما به جای ساخت فرصت‌ها آن‌ها را از بین برده‌ایم و در بسیاری مواقع مانع فعالیت‌های مردمی و خودجوش شده‌ایم.

بیلبوردهای تجاری به زودی به شهرداری باز نمی‌گردند

باغگلی عنوان کرد: کل سازه‌های تبلیغی موجود در سطح شهر دو دسته‌اند؛ یک دسته کاربرد تجاری دارند و دسته‌ دیگر فرهنگی هستند. بیلبوردهای تجاری نسبت به فرهنگی‌ها با اختلاف زیادی بیشتر است. در حال حاضر هم قراردادها به شکلی است که نمی‌توان به زودی بیلبوردهای تجاری به شهرداری بازگردد.

وی در خصوص موضوعاتی که برای بیلبوردهای فرهنگی اختصاص دارد، گفت: اول پیام‌های مربوط به شهرداری، امور شهری و زندگی شهروندی مانند تفکیک زباله، ترافیک و... است. بخش دیگری مربوط به دستگاه‌های دیگر است که موضوع روز جامعه است و اهمیت بالایی دارد مانند کرونا، واکسن و انتقال خون. بخش دیگر پیام‌های مناسبتی است. دسته‌ مهم این بیلبوردها و اصل مداخله معاونت فرهنگی شهرداری در بخش پیام‌های فرهنگی با هدف فرهنگسازی است. در کارگروهی ویژه این امر موضوعات کلان در حوزه فرهنگی بین شورای شهر و شهرداری مطرح می‌شود و پس از تولید اثری مناسب توسط هنرمندان و طراحان به دید عموم مردم گذاشته می‌شود. در حال حاضر تصمیم داریم بیشتر به موضوعات تربیتی بپردازیم.

آخرین وضعیت پردیس تئاتر، تئاتر شهر و گذر گلستان؟

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد در خصوص آخرین وضعیت پروژه پردیس تئاتر شهر، گفت: پردیس تئاتر شهر مشهد بودجه خود را دریافت کرده و مشاوران پیش‌بینی کردند که اتمام پروژه ۵ سال طول خواهد کشید. شهرداری کار را تعطیل نکرده است و فقط پیشنهاد شده است این پروژه از حوزه فرهنگی به بخش اقتصادی وارد شود و پس از اتمام کار برای بهره‌برداری به دست شهرداری باز گردد.

وی در خصوص تعطیلی تئاتر شهر مشهد، افزود: ساختمان تئاتر شهر واقع در پارک ملت و مسئولیت آن با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی است. محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی گفته است که امکان استفاده و بهره‌وری بالا از این مجموعه وجود ندارد. علتش هم این است که از نظر قانونی مجموعه‌هایی مثل تئاتر شهر که دولتی است باید همه کارهای عام‌المنفعه باشد و اجازه دریافت پول از مردم را ندارند. بر این اساس یک نمایش در صورتی می‌تواند در این مکان به روی صحنه برود که یک ارگان یا نهاد آن را بخرد و نمایش برای مردم به صورت رایگان اجرا شود، اما بسیاری از هنرمندان کمک هیچ نهادی را نمی‌پذیرند و فقط خواستار در اختیار داشتن سالن و فروش بلیت هستند.

رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد عنوان کرد: طی تفاهم‌نامه‌هایی که بین شهرداری و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال شکل‌گیری است تصمیم بر این است که بهره‌برداری تئاتر شهر به شهرداری واگذار شود تا هنرمندان بتوانند استفاده کنند.

وی در خصوص آخرین وضعیت گذر گلستان، بیان کرد: این مجموعه در دست بخش اقتصادی بوده است تا یک طرح اقتصادی در تفاهم با پردیس کتاب تهران در آن انجام شود. بعد از تغییراتی که در بخش اقتصادی صورت گرفت این پروژه از دستور کار خارج شد. با این حال معاونت فرهنگی در تلاش است که این پروژه بخش فرهنگی بازگردد تا معاونت فرهنگی با اجرای طرح‌های فرهنگی از آن استفاده کند. این انتقال درگیر کارهای اداری است که طولانی شده و شهردار دستور داده است سریع‌تر انجام شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری حسین باغگلی شهرداری مشهد سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد مشهد خراسان رضوي استقبال از بهار جشنواره هنرهای شهری مشهد فرهنگی و اجتماعی شهردار استقبال از بهار شکل جشنواره آذین بندی شهر آخرین وضعیت پردیس تئاتر نیمه شعبان سطح شهر پاویون ها تئاتر شهر خواهد شد شهر مشهد المان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۶۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور ۵۰ عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

ایسنا/کردستان رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج گفت: دومین جشنواره عکاسی سنندج به مناسبت هفته سنه با حضور ۵۰ نفر از عکاسان ملی و بین المللی از استان های سراسر کشور در سنندج کار خود را آغاز کرد.

سرکوت نجفی امروز پنجشنبه در آیین آغاز به کار دومین جشنواره ملی عکاسی که در سالن شماره ۲ پردیس سینما بهمن سنندج برگزار شد، اظهار کرد:  سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج در راستای گرامیداشت ۶ اردیبهشت ماه روز سنه ویژه برنامه‌های مختلفی در حوزه‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی  تدوین و اجرا می شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های شاخص این ایام برگزاری دومین جشنواره ملی عکاسی در سنندج است که امروز آیین افتتاحیه این جشنواره در نخستین روز از هفته سنه با حضور ۵۰ نفر از عکاسان برجسته برگزار شد.

نجفی افزود: این جشنواره به صورت اردو محور در یک بخش با موضوع بناهای تاریخی سنندج، مستندنگاری و طبیعت و فضای گردشگری سنندج برگزار می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج بیان کرد: عکاسان مطرح ملی و بین‌المللی برای شرکت در این جشنواره رزومه خود را از ۲۷ فرودین ماه تا سوم اردیبهشت به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده اند.

نجفی با بیان اینکه در بازه زمانی تعیین شده در مجموع ۲۴۷ نفر از عکاسان مطرح در کل کشور رزومه خود را برای شرکت در این جشنواره ارسال کردند، گفت: براساس تصمیم گیری تیم داوری متشکل از ۵ داوران بومی و غیربومی مطرح کشور ۵۰ نفر از عکاسان شرکت کننده که بهترین و بالاترین رزومه را ارائه کرده بودند انتخاب و در این فستیوال یک هفته ای با هم به رقابت می پردازند.

به گفته وی، ۳۵ نفر از شرکت کنندگان در این جشنواره از استان های مختلف، آذربایجان شرقی، ارومیه، سیستان و بلوچستان، تهران، همدان، خوزستان، اراک، مشهد، مازندران و ... هستند که دارای رزومه ملی و بین المللی هستند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج با بیان اینکه این ۵۰ عکاس منتخب که ۱۵ نفر آنها نیز عکاسان بومی استان هستند باید در بازه زمانی ۶ تا ۱۱ اردبیهشت در محورهای مطرح شده اقدام به عکاسی کنند، افزود: بعد از داوری عکس‌ها توسط داوران مطرح، نفرات برتر با اهدای لوح و هدیه نقدی مورد تجلیل قرار می گیرند.

نجفی با بیان اینکه این جشنواره به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر سنندج و با همکاری خانه عکاسان برگزار می‌شود، گفت: نمایشگاهی از اثار برتر این جشنواره نیز در شهر سنندج دایر و بازدید از آن برای عموم مردم آزاد خواهد بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره استعدادیابی «ستاره‌های شهر» در قم
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • اماکن ورزشی شهرداری یزد از حالت تعطیلی خارج شود
  • استقبال بیش از ۱۸ هزار مخاطب از سینما‌های تصویر شهر
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان
  • آغاز دومین جشنواره عکاسی سنندج
  • حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد
  • دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور ۵۰ عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد
  • آغاز به کار دومین جشنواره عکاسی در سنندج
  • دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد