Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@10:41:50 GMT

بزرگ ترین بنای قاجاری کازرون در مسیر خروج از فهرست ملی

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۹۷۴۰۰

بزرگ ترین بنای قاجاری کازرون در مسیر خروج از فهرست ملی

به گزارش خبرنگار مهر، حدود دو سال پیش بود که بنای «عمارت حاج اسمال» برای فروش گذاشته شد و پس از آن اداره میراث فرهنگی شهرستان کازرون در استان فارس دست به کار شد تا این بنا را در فهرست آثار ملی ایران ثبت کند.

مساحت بزرگ این مجموعه تاریخی در ۱۸۵۰ متر مربع، قدمت پیش از قاجاری و همچنین ساختمان آن در دو طبقه با اطاق‌های تو در تو و ایوان مرکزی که در میان خانه‌های تاریخی کازرون منحصر به فرد به شمار می‌رود، عواملی بود که موجب شد تا بنای «عمارت حاج اسمال» در فهرست آثار ملی ایران قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن زمان بنای تاریخی «عمارت حاج اسمال» توسط «بنیاد کازرون پژوهی» به صورت مجازی بازطراحی شد تا چهره اصلی آن پس از حدود دو قرن نمایان شود و در همان روزها نیز مسئولان کازرون قول مساعد تملک و احیای این بنای تاریخی را به مردم و علاقه مندان به میراث فرهنگی دادند تا بزرگترین بنای قاجاری در قلب شهر کازرون به عنوان یک مرکز فرهنگی، گردشگری و تاریخی میزبان گردشگران داخلی و خارجی باشد.

از آن زمان با وجود وعده‌های داده شده از سوی مسئولان، هنوز هیچ اقدام عملی برای تملک این مجموعه تاریخی به نتیجه نرسیده و عدم تعیین تکلیف مالکان باعث شده تا آن‌ها مسیر دیوان عدالت اداری را برای خروج بنا از فهرست آثار ملی و کسب مجوز تخریب دنبال کنند.

اگرچه دیوان عدالت اداری هنوز در گام‌های نخستین ورود به پرونده شکایت علیه «ثبت ملی عمارت حاج اسمال» قرار دارد، اما تردیدی نیست که عدم پرداخت حقوق مالکان در نهایت به خروج این بنای تاریخی از فهرست آثار ملی ایران و هموار شدن تخریب کامل این مجموعه در مرکز شهر کازرون منجر خواهد شد.

با وجود آن که شهر کازرون یک شهر تاریخی به شمار می‌رود، اما عدم برنامه ریزی برای حفظ بافت تاریخی این منطقه به از بین رفتن بسیاری از ساختمان‌ها و بناهای تاریخی این شهر منجر شده است. در حال حاضر تعداد خانه‌های تاریخی شهر کازرون کمتر از ۱۰۰ واحد عنوان شده است و روند تخریب‌ها در بافت تاریخی همچنان نیز ادامه دارد.

در این میان «عمارت حاج اسمال» که امروز مشتمل بر ۴ خانه مسکونی است، بزرگترین بنای قاجاری کازرون به شمار می‌رود که یک بار هم در میانه دوره قاجار مرمت و بازسازی شده و از آن زمان تا کنون همچنان مسکونی باقی مانده است.

این بنای تاریخی در دو طبقه با یک هزار متر زیربنا و شامل ۱۴ اتاق، دو راهرو میانی، یک ایوان مرکزی، دو حیاط فصلی و یک ساختمان دروازه است که امروزه بخش‌هایی از آن در حال استفاده و بخش‌هایی نیز در به دلیل کهولت بنا خالی از سکنه و در حال فرسایش و فروریزی است.

فعالان میراث فرهنگی در کازرون ضمن اعلام نگرانی نسبت به خروج بنای تاریخی «عمارت حاج اسمال» از فهرست آثار ملی ایران، همچنین نسبت به وضعیت نامناسب ساختمان و احتمال ریزش بخش‌هایی از آن هشدار داده و خواستار پیگیری مسئولان دولتی برای تملک و احیای آن به عنوان یک مجموعه تاریخی در جنوب ایران هستند.

کد خبر 5446735 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: شیراز کازرون آثار تاریخی ثبت ملی شهرداری تهران نوروز 1401 شورای شهر تهران حوادث چهارشنبه سوری آموزش و پرورش گردشگری سفرهای نوروزی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران شهرداری قوه قضاییه شهر تهران مهدی چمران نوروز شهرداری منطقه 19 تهران فهرست آثار ملی ایران بنای تاریخی شهر کازرون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۷۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۲۵ هزار بنای ناپایدار در استان تهران داریم

سید محمد آئینی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: متاسفانه استان تهران از جمله استان هایی است، که بالاترین تعداد بناهای ناپایدار را دارد و به لحاظ تعدادی بیش از ۲۲۵ هزار بنای ناپایدار در استان تهران داریم، که تعداد خطرناکی است.

وی گفت: ما انتظار داریم که در سال جاری با تعامل و همکاری اعضای شوراهای شهر جهش جدی تری در بازآفرینی شهری داشته باشیم و بتوانیم حداقل بازآفرینی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در استان تهران را شروع کنیم و ۴۰۰ هزار بازآفرینی شهری را در پایان سال ۱۴۰۳ در این استان داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مردم حق دارند، که ۵۰ درصد تخفیف برای صدور پروانه و بازآفرینی شهری را داشته باشند و اعضای شورای شهر می توانند، این تخفیف را به ۱۰۰ درصد افزایش دهند.

کد خبر 6092596

دیگر خبرها

  • اجرای ۱۱۰ برنامه شاخص طی هفته بسیج سازندگی در کازرون
  • تغییر نام استقلال در مسیر قانونی انجام شود
  • لوله‌سازی اهواز در مسیر توسعه صادرات
  • روستای فهرج یزد در مسیر جهانی شدن + فیلم بنای ناشناخته پیش از اسلام
  • خانه تاریخی آصف اردبیل واگذار می‌شود
  • سرمایه‌گذاری در بنای تاریخی خانه آصف اردبیل به مزایده گذاشته شد
  • واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی در سال ۱۴۰۳
  • ۲۲۵ هزار بنای ناپایدار در استان تهران داریم
  • «استون‌هنج» چه ارتباطی با «ماه» دارد؟ (+عکس)
  • قدیمی ترین بنای کاخ گلستان اینجاست