Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، مهریز شهری از دوران حکومت ساسانیان است که حدود ۱۶۰۰ سال قدمت دارد و در قسمت جنوبی دشت یزد و جنوب شرقی شیرکوه نیز واقع شده است و قنات‌هایی هم در آن وجود دارد که سرچشمه آنها حدود ۴۰ کیلومتر آن طرفتر است.

محققان معتقدند که دختر انوشیروان ساسانی به نام مهرنگار دستور ساخت و ایجاد این قنات‌‌ها را در این منطقه داده است که با گذر از یک مسیر نسبتا کوتاه به سرچشمه آن میرسیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از این‌که این قنات‌ها سبب آبادانی روستاهای این منطقه شدند و رونق نسبی برای این نقطه بوجود آوردند فرماندهان و امرای زیر دست این بانو و شاهزاده ساسانی به روستای جدید نام مهرگرد دادند و مهرگرد در گذر زمان به مهریجرد تبدیل شد و رفته رفته به مهریز معروف شد.

نام شهر مهریز را به مهرنگار، دختر انوشیروان ساسانی نسبت داده‌اند و صنایع‌دستی آن شامل فرش‌های اصیل، سبدبافی، گیوه‌بافی و چاقوسازی است که جزو سوغات مهریز به‌ حساب می‌آیند.

باغ پهلوانپور، روستای ۳۰۰۰ ساله سریزد، دروازه فرافر، ارگ سریزد(قدیمی‌ترین صندوق امانات بانکی ایران) و کاروانسرای زین الدین(تنها کاروانسرای مدور ایران) از جمله بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری شهرستان مهریز است.

باغ پهلوان پور مهریز زیبایی خاصی دارد و اولین نکته‌ای که در ورود به باغ پهلوان پور مهریز با آن مواجه می‌شوید این است که روحتان نوازش با صدای آبی که از جوی‌های اصلی باغ می‌گذرد نوازش می‌شود و گویی‌که به بهشت وارد شده‌اید.

آب این نهرها از زیر درختان چنار این باغ می‌گذرد و فضای سرسبزی را در این منطقه کویری فراهم آورده است.

لازم به ذکر است که علاوه بر این قنات، قنات‌های دیگری به نام «شاه حسینی» و «مزویرآباد» نیز در آبیاری این باغ زیبا نقش دارند. نکته قابل توجهی که باید به آن اشاره کنیم این است که باغ پهلوان پور مهریز دارای ۱۶ حقابه است که هر ۱۲ روز یکبار به آن تعلق می‌گیرد و زمان کدام از این حقابه ‌ها نیز حدود ۱۰ دقیقه است.

درون محوطه  این باغ درختان کهنسال و استواری از چنار درون این باغ وجود دارند که هنگام قدم زدن در باغ خودنمایی می کنند. علاوه بر این‌ها درختان دارای میوه نیز در باغ کاشته شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به درختان بادام، خرمالو و انار اشاره کرد. کاشت این درختان نشان می‌دهد که علی‌رغم آب و هوای گرم استان یزد، این منطقه دارای آب و هوایی نسبتا خنک است که کمی با سایر مناطق استان تفاوت دارد.

روستای ۳۰۰۰ ساله سریزد

روستای سریزد در ۵ کیلومتری شهرستان مهریز و ۴۰ کیلومتری شهر یزد واقع شده‌، این روستا به دلیل داشتن بناهای تاریخی متعدد و زیبا، یکی از قطب‌های مهم استان یزد محسوب می‌شود.

روستای تاریخی سریزد با قدمت ۲ هزار و ۵۰۰ سال پنجمین روستای نمونه گردشگری بین‌المللی ایران به شمار می‌رود.

قلعه روستای سریزد به عنوان مهم‌ترین بنای تاریخی این روستا، یادگاری است از دوران ساسانیان و دارای ارزش‌های تاریخی و معماری بسیاری است، که از خشت و کاه و گل ساخته شده است و جزء آثار ملی کشور عزیزمان به حساب می‌‌آید و حفاظت از این اثر ملی و تاریخی وظیفه ما محسوب می‌شود.

دروازه فرافر

در مورد دروازه شهر فرافر چندین نقل قول وجود دارد. عده‌ای معتقدند این بنا کوشه‌ای دروازه خروجی سریزد و در واقع ورودی به سمت شهر یزد یا شهر فرافر بوده که به آن دروازه شهر فرافر می‌گفتند و بنابراین قدمت آن نزدیک به هزار سال می‌رسد.

عده دیگری نیز معتقدند این بنا باقی‌مانده دیوار جنوبی بقعه‌ای چهار ضلعی و مکعبی بوده‌است.

این بنا با پوشش گنبدی که سه ضلع دیگر آن فرو ریخته و به صورت فعلی باقی مانده‌است و احتمالاً به شکل یک خانقاه بوده که در این صورت قدمت آن به قرون هشتم و نهم هجری قمری مصادف با قرون ۱۴ و ۱۵ میلادی محدود می‌شود.

این بنا در انتهای روستای تاریخی سریزد، در نزدیکی قبرستان روستا قرار دارد.

در این مطلب به شما نخستین و قدیمی ترین صندوق امانت جهان که در استان یزد ساخته شد را معرفی می‌کنیم. صندوقی که قدمت آن به ۱۵۰۰ سال پیش باز‌ می‌گردد و وسعت آن جمعیت یک روستا را پوشش می‌دهد.

قلعه سریزد که لقب نخستین بانک جهان را به خود اختصاص داده است در ۲۰ کیلومتری  استان یزد، چند کیلومتری روستای مهریز و سپس در قلب این مکان، روستای سریزد واقع شده است.

روستای سریزد که قدمت آن به پیش از اسلام و به دوره سلجوقیان باز می‌گردد بنابر عقیده بسیاری از باستان شناسان نخستین محل اسکان ایرانیان در یزد محسوب می‌شود.

پیش از هرچیزی در وهله اول ایده ساخت و کمبود همچین مکانی جای تامل دارد. تمدن ایران به حدی تکامل یافته بود که ساکنین آن برای سپردن اموال خود اقدام به ساخت یک قلعه‌ چند صد حفره‌ای کردند.

در نخستین خط امنیتی این مکان دیوار های مستحکم و نسبتا مرتفعی وجود دارد که عملا هرگونه ورود و خروج به این مکان غیر از دروازه اصلی را ناممکن می‌سازد، به علاوه این که در دور تا دور قلعه سریزد خندق‌هایی به عمق ۵ تا ۶ متری حفر شده است که دسترسی به خود دیوار را نیز دشوار می‌کرده و در صورت نیاز، مانند حمله دشمنان مملو از آب میشده است.

انتهای پیام/الف

 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی مهریز استان یزد نوروز 1401 جاذبه های مهریز روستای سریزد استان یزد قدمت آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۷۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جست‎جو برای یافتن کودک ۴ ساله در کلاله/ نیروهای کمکی اعزام شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۹ اردیبهشت گم‌شدن یک دختر ۴ ساله در زمین‌های کشاورزی روستای یلی بدراق کلاله از سوی بخشداری به هلال‌احمر گزارش شد.

تیم های هلال احمر بلافاصله به منطقه اعزام شدند و با کمک اعضای خانه هلال روستای یلی بدراق و نیروهای مردمی جست‌وجوها آغاز شد اما تاکنون هیچ اثری از این کودک یافت نشده است.

در همین راستا فرهاد شیبک فرماندار کلاله اظهارکرد: طی رایزنی و پیگیری های صورت گرفته تا ساعاتی دیگر نیروهای کمکی از استان و شهرستانهای گنبد، مینودشت و مراوه تپه به همراه سگ های زنده یاب، هلی شات، پاراموتور جهت جستوجوی کودک کلاله ای در منطقه حاضر می شوند.

وی افزود: طی تماس تلفنی با مدیر عامل هلال احمر استان، بالگرد شناسایی سمنان نیز قبل از ظهر جهت گشت زنی به منطقه اعزام می شود.

وی گفت: تلاش ها برای پیدا کردن کودک گمشده با تمام ظرفیت ادامه دارد.

کد خبر 6092970

دیگر خبرها

  • جست‎جو برای یافتن دختر ۴ ساله در کلاله
  • جست‎جو برای یافتن کودک ۴ ساله در کلاله/ نیروهای کمکی اعزام شدند
  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
  • نمایش نوزده نقشه قدیمی خلیج فارس در شهر کاریز کیش
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران
  • ۱۶ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد
  • (عکس) محتویات عجیب یک صندوق قدیمی در کشتی غرق‌شده
  • جزئیات سرقت جنجالی از صندوق امانات بانک ملی در روایت آقای کاراگاه | فیلم
  • شهری با ۱۷ گود مقدس/ پرحاشیه‌تر از فوتبال!