Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها ساخت و سازهای غیرمجاز یکی از مهم‌ترین معضلات حاشیه شهر سنندج شده و در بسیاری از موارد ساکنان آن را به ستوه آورده است. این اقدام زیر سایه بی‌دقتی دستگاه‌های نظارتی در حال انجام است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، ساخت و سازهای غیر مجاز نشات گرفته از غفلت و خواب خرگوشی مسئولانی است که در جلوی چشمشان  خانه های  به سرعت برق و باد بالا می روند و به نظر می رسد هر چه غفلت مسئولان به امر ساخت و سازهای غیر مجاز بیشتر می شود، دندان طمع سودجویان نیز برای این ساخت و سازها، تیزتر خواهد شد و اگر روند اینگونه ادامه یابد شاید در چند سال اخیر دیدن طبیعت بکر و سرسبز برای همه ما آروز باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا چند ماه قبل وضعیت ساخت و سازهای غیر مجاز در مناطق حاشیه شهر سنندج و همچنین نواحی منفصل شهری و شهرک بهاران به نوعی توسط شهرداری کنترل شده بود اما چند ماهی است که این ساخت و سازها به حال خود رها شده اند. ظاهرا کمبود نیرو در شهرداری سنندج یکی از عوامل این افزایش ساخت و سازهای غیر مجاز است.

آقای فاتحی ساکن یکی از محله های این مناطق است وی در گفتگو با خبرنگار کوردتودی اظهار داشت: این روزها هر کسی هر کجا زمینی داشته باشد یک شبه و بدون نظارت مسولین چند طبقه خانه را بالا میبرد. 

وی افزود: در این منطقه بسیاری از افراد که بیشتر افراد سود جو هستند با دادن پول بیشتر به یک سری کارگر شب ها تا صبح مشغول ساخت و ساز هستند و بیشتر این ساخت و ساز ها برای فروش به افرادی است که سالها در رویایی خاندار شدن به سر برده اند خانه های که در مقابل هیچ حادثه ای مقاوم سازی نشده است.

۵۵ مورد ساخت و ساز غیرمجازدستور قضایی قلع و قمع شد

در ادامه رییس اداره منابع طبیعی سنندج گفت: در ماه های گذشته ۵۵ مورد ساخت و ساز غیرمجاز شامل خانه باغ، ویلا و ساختمان های غیرمجاز که در عرصه‌های طبیعی ساخته شده بود، با دستور قضایی قلع و قمع شد.

وی گفت: ارزش ریالی این ساخت و سازها ۳۵۰ میلیارد ریال بود که در راستای مصوبات قرارگاه حفظ حقوق بیت‌المال عملیاتی شد.

نصری افزود: قلع و قمع بناهای غیرمجاز در سطح کشور بصورت جدی آغاز شده است و میزان قلع و قمع انجام گرفته در سنندج یکی از کارهای بی نظیر در این حوزه بوده به طوری که تنها در عرض یک روز ۳۷ فقره ساخت و ساز غیرمجاز تخریب شد.

رییس اداره منابع طبیعی سنندج با بیان اینکه شورای حفظ حقوق بیت‌المال تصمیم گیرنده اصلی مشکلات، ایرادات و راهکارهای حوزه منابع طبیعی و دولتی است، اضافه کرد: بتازگی قرارگاه حفظ حقوق بیت‌المال با عضویت ادارات منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، شهرداری، اوقاف و امور خیریه و دادگستری تشکیل شده که دستورات و مصوبات این قرارگاه بصورت میدانی اجرایی می شود.

نصری ادامه داد: مصوبات شورای حفظ حقوق بیت‌المال قبلا بصورت میدانی اجرا نمی شد که با راه اندازی این قرارگاه در حال حاضر قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز به صورت میدانی و با حمایت و پشتیبانی خوب نیروی انتظامی اجرا می شود.

رییس اداره منابع طبیعی سنندج اضافه کرد: بر اساس دستور این قرارگاه، ۱۸ خانه باغ و ویلا در روستای قلیان و ۳۷ واحد هم به مساحت چهار هزار و ۵۰۰ مترمربع هم در روستای سراب قامیش در سطح ۲۰۲ هکتار که در کاسه سد قشلاق شامل خانه باغ و ویلا و استخر احداث شده بود، تخریب شد.

وی با بیان اینکه اراضی ملی جزو بیت المال و عام المنفعه است که به همه مردم تعلق دارد، تاکید کرد: هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در این عرصه ها دست درازی به اموال عمومی مردم محسوب می شود و قانون برای برخورد با آن با هیچکس تعارف ندارد و قاطعانه برخورد می شود.

نصری با بیان اینکه این قرارگاه فعالیت خود را با شدت ادامه می دهد گفت: در مرحله اول روستاهای اطراف و نزدیک سنندج مورد رصد و پایش قرار می گیرند و تمامی واحدهای غیرمجاز تخریب و قلع و قمع خواهند شد.

وی با بیان اینکه مهمترین مساله در حفاظت از عرصه های طبیعی پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز است، مانع اصلی در این زمینه را کمبود نیرو و تجهیزات اعلام کرد و گفت: در حال حاضر هر شهرستان تنها یک پاسگاه یگان حفات از اراضی ملی دارد که این پاسگاه در سنندج با چهار نیرو و سه دستگاه ماشین آلات، باید ۳۶۰ هزار هکتار عرصه طبیعی جنگلی و مرتعی را رصد و پایش کند که کاری سخت است.

 

ساخت و سازهای غیر مجاز از مشکلات مهم فراروی توسعه و عمران شهری است که شهر سنندج خصوصا مناطق حاشیه نشین آن نیز بدان دچار شده است و حل آن به هم افزایی همه دستگاهها و ارگانها نیاز دارد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: ساخت و سازهای غیر مجاز ساخت و ساز غیرمجاز حفظ حقوق بیت المال سازهای غیرمجاز ساخت و ساز منابع طبیعی قلع و قمع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۸۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه دستگیر شدند

علی محمدی گفت: متهمان به همراه پرونده تشکیل شده برای سیر مراحل دادرسی تحویل مقامات قضایی شدند.

وی ادامه داد: با استناد قانون ضرورت اخذ مجوز برای ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از دستگاه فلزیاب و همچنین ورود آن به کشور، منوط به اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی کشور است.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه اضافه کرد: بر این اساس متخلفان از مفاد این قانون به ضبط و مصادره دستگاه مذکور محکوم می‌شوند.

محمدی افزود: چنانچه دستگاه فوق در حفاری غیرمجاز به قصد کشف‌اموال فرهنگی - تاریخی مورد استفاده قرار گیرد، علاوه بر مجازات فوق، مرتکب به یک سال تا سه سال حبس مجازات مقرر در ماده (۵۶۲) قانون‌مجازات اسلامی - مصوب ۱۳۷۵٫۳٫۲ محکوم می‌شود.

شهرستان تربت حیدریه ۳۵۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده دارد که تعداد ۶۲ اثر شامل بنا، محوطه و میراث ناملموس ثبت شده در فهرست میراث ملی است.

شهرستان تربت حیدریه در فاصله ۱۴۵ کیلومتری از جنوب مشهد قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • متخلفان استخراج غیرمجاز رمز ارز ١٠٠ برابر نرخ انرژی جریمه می شوند
  • تخریب ۵۳ بنای غیرمجاز در استان قزوین
  • رفع تصرف ۴۶۰۰ هکتار از اراضی ملی سیستان و بلوچستان
  • رفع تصرف بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • شناسایی و برخورد با ۵۶۲۷ مورد تجاوز به حریم راه‌های مازندران
  • مکمل‌های ورزشی فقط باید در داروخانه‌ها عرضه شود
  • عرضه مکمل‌های ورزشی تنها از طریق داروخانه‌ها مجاز است
  • مقابله با ساخت و سازهای غیراصولی و ناایمن در کرمانشاه
  • حق‌آبۀ لرستان فدای بازی‌ سیاسی شد/ کشاورزان ‌مهاجرت کرده‌اند
  • چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه دستگیر شدند