Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-29@15:20:18 GMT

وزیر نفت: قراردادهای جدید نفتی به زودی امضا می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۹۸۲۸۷

وزیر نفت: قراردادهای جدید نفتی به زودی امضا می‌شود

به گزارش ایسنا، جواد اوجی، امروز در حاشیه آیین رونمایی از اسناد تکمیل زنجیره ارزش نفت کوره با استفاده از دانش فنی بومی (پژوهشگاه صنعت نفت) در شرکت پالایش نفت بندرعباس و در جمع خبرنگاران، گفت: در دولت سیزدهم هرگونه فروش در سررسید اسناد وصول‌شده عمده ارزی بوده و بخش کوچکی تهاتر اقلام مورد نیاز کشور بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی فروش نفت در حیطه و اختیار وزارت نفت است، اما بخشی در اختیار دیگر دستگاه‌ها قرار گرفته است تا برای تأمین بودجه مورد نیاز اقدام کنند.

وزیر نفت اظهار کرد: در دولت سیزدهم در وزارت نفت هیچ‌وقت منتظر مذاکرات نبودیم و با توجه به توان صنعت نفت پیش رفتیم.

وزیر نفت با بیان اینکه تا پایان امسال بیش از ۲.۵ برابر وصول درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت و گاز و میعانات و پتروشیمی را خواهیم داشت، گفت: با شروع دولت سیزدهم از شهریورماه خوشبختانه شاهد افزایش صادرات نفت و گاز فرآورده و محصولات پتروشیمی به لحاظ حجمی و درآمد وصولی بوده‌ایم.

او با بیان اینکه تا پایان امسال بیش از ۲.۵ برابر وصول درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت و گاز و میعانات و پتروشیمی را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه عمده فروش نفت و سایر محصولات نفتی به صورت ارزی و نقدی وصول شده و طی دولت سیزدهم تمامی فروش زمان سررسید وصول شده مطالبات عمده فروش ارزی دریافت شده و بخشی نیز در قبال اقلام مورد نیاز کشور تهاتر شده است، گفت: موضوع تهاتر نفت و کالا در بودجه ۱۴۰۰ بوده و در ۱۴۰۱ نیز منظور شده است.

اوجی با بیان اینکه کلا فروش نفت در حیطه و اختیارات وزارت نفت است اما این ظرفیت ایجاد شده که برخی نهادها دستگاه‌ها و سایر وزارتخانه‌ها بتوانند از ظرفیت تهاتر برای تامین بودجه استفاده کنند، گفت: درباره پالایشگاه‌هایی که در حال بهره‌برداری هستند، برنامه کیفی سازی و ارزش افزوده محصولات در قالب هشت پروژه تعریف شده که خیلی از پروژه‌ها منتظر تنفس خوراک هستند.

وی با بیان اینکه هر دو ماه در وزارت نفت جلسات رصد می‌شود و تا سه ماه آینده پروژه‌ها به بهره‌برداری برسند، تاکید کرد: کیفی سازی محصولات پالایشگاه‌ها و ظرفیت پالایشگاهی به کاهش آلودگی محیط زیست کمک کرده ون هم ایجاد ارزش افزوده و اشتغال خواهد کرد.

وزیر نفت با بیان اینکه نه دولت و نه وزارت نفت هیچ گاه منتظر مذاکرات برجام نبوده است گفت:‌ به توانمندی صنعت نفت متکی بوده‌ایم و امروز ۱۶.۵ میلیارد دلار در قالب ۵۵ طرح قرارداد و تفاهم‌نامه امضا شده است.

اوجی با بیان اینکه امروز یکی از اتفاقات خوب صنعت نفت و گاز کشور رقم خورد و آن تولید یکی از محصولات نفت کوره است که با توانمندی پژوهشگاه صنعت نفت شاهد تکمیل زنجیره ارزش آن هستیم و به زودی فعالیت این پروژه وایجاد ارزش افزوده از نفت کوره بندرعباس رقم خواهد خورد، گفت: با این اقدام میزانی از نفت کوره کاهش یافته، تبدیل به سایر محصولات با ارزش افزوده بالا شده و بخشی از نفت کوره نیز با درصد کم گوگرد تولید می‌شود.

به گفته وی، از جمله محصولات جانبی پالایشگاه تولید کک اسفنجی مورد نیاز کارخانجات آلومینیوم است. هر ساله ما نیاز به واردات این محصول داریم که در سال ۱۳۹۷ توسط ترامپ تحریم شد اما امروز با وجود متخصصان صاحب دانش فنی کک سوزنی و اسفنجی در کشور تولید خواهد شد و از واردات بی‌نیاز می‌شویم.

وزیر نفت با بیان اینکه فرآیند پالایشگاهی صنعت نفت تغییر کرده است گفت: نگاه ما هم به تامین امنیت انرژی کشور و هم تامین خوراک برای شرکت‌های پتروشیمی خواهد بود.

وی با بیان اینکه اینکه عملیات اجرایی اولین پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای در استان هرمزگان در فروردین ماه آغاز خواهد شد اظهار کرد: با حمایت کمیسیون انرژی مجلس در حوزه بودجه ۱۴۰۱ شاهد اتفاقات خوبی در صنعت نفت خواهیم بود.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت تولید گفت: با برنامه‌ریزی در توسعه میادین نفتی و گازی حداقل ۴.۵ میلیارد یورو قرارداد توسعه میادین نفتی و گازی با شرکت‌های داخلی و خارجی داشتیم و امروز نیز یک قرارداد دیگر به امضا می‌رسد.

منبع: الف

کلیدواژه: دولت سیزدهم ارزش افزوده وزارت نفت مورد نیاز نفت و گاز وزیر نفت صنعت نفت نفت کوره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۸۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبدیل شدن به شریک تجاری جدید نفتی با تکیه بر عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی

در حالی که ما طی سال گذشته میلادی برای فروش نفت و گاز خود با تحریم مواجه بودیم، صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارشش از سلسله گزارش های چشم انداز اقتصادی جهان که هر سه ماه یکبار منتشر می کند، از رشد ۵.۴ درصدی اقتصاد کشورمان خبر داد. ما در حالی این رشد اقتصادی را رقم زدیم که بسیاری از کشورهای دنیا سال خوبی را پشت سر نگذاشتند و رشد اقتصادی بالایی نداشتند. در این سال، اقتصادهای منطقه خاورمیانه به طور متوسط رشد ۲ درصدی داشتند و عربستان با رشد منفی ۱.۱ درصدی مواجه شد.

دولت سیزدهم برای تولید و فروش نفت و گاز کشور به سیاست های خاصی روی آورد. استفاده از تمام ظرفیت ها برای فروش منابع، افزایش تعاملات با کشورهای خریدار و استفاده از توان دانش بنیانی کشور از جمله سیاست هایی بود که به اجرا گذاشته شد. به زعم کارشناسان، این سیاست ها بود که در نهایت نتیجه داد و زمینه ساز رشد اقتصادی کشور شد.  به زعم بسیاری، رشد اقتصادی 5.4 درصدی کشورمان بر اثر سیاست گذاری های صحیح و اتکا به خود به دست آمد.

نظرات ایمان زنگنه، عضو انجمن اقتصاددانان ایران و استاد دانشگاه را در ادامه در خصوص فروش نفت و گاز کشورمان در شرایط تحریمی در ادامه می خوانید. زنگنه در خصوص رشد اقتصادی 5.4 درصدی کشور طی سال گذشته میلادی که صندوق بین المللی پول در آخرین گزارشش به آن اشاره داشت، تصریح کرد: بخش نفت همواره یکی از حوزه های پیشران در اقتصاد کشور ما بوده است. به تبع این بخش رشد اقتصادی را شاهد هستیم. تولید ثروت از حوزه نفت باعث شده است که بخش های دیگر نیز رشد را تجربه کنند.

وی ادامه داد: این که در شرایط تحریم توانسته ایم میزان فروش نفت و گاز خود را به دوران غیرتحریمی نزدیک کنیم، اهمیت بالایی دارد. دیپلماسی فعالی که دولت به اجرا گذاشت، در موفقیت ما برای فروش نفت موثر بود. این دیپلماسی در نهایت طرف مقابل را به این نتیجه رساند که تا حدی از سخت گیری هایش در تحریم ها بکاهد. تمام این مسائل، به افزایش فروش نفت و گاز کشور منجر شد.

این عضو انجمن اقتصاددانان ایران خاطرنشان کرد: باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که فروش نفت و دسترسی به منابع مالی آن دو موضوع متفاوت هستند. ما در بخش فروش نفت موفقیت داشته ایم و توانسته ایم به طرق مختلف در شرایط تحریم نفت خود را به فروش برسانیم.

زنگنه در خصوص سیاست گذاری های دولت سیزدهم مبنی بر فروش نفت به مینی ریفاینری ها در شرق آسیا و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی خاطرنشان کرد: من این طور همکاری ها را مثبت ارزیابی می کنم. واقعیت این است که ما در گذشته تجربه موفقی در زمینه فروش نفت از طریق دستگاه ها و افراد نداشتیم. حالا با اعمال روش هایی مانند سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی موفقیت بیشتری در فروش نفت کسب کرده ایم.

این استاد اقتصاد در دانشگاه خاطرنشان کرد: اقداماتی که در زمینه فروش نفت و گاز انجام داده ایم و موفقیت هایی که کسب کرده ایم، شرط لازم برای رشد اقتصادی کشور هستند. باید در بخش های دیگر نیز به همین ترتیب با دیپلماسی موفق به توسعه و رشد اقتصادی بریم. عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی به نحوی بازارسازی برای فروش نفت ماست و باعث می شود به عنوان شریک تجاری برای کشور هدف مطرح شویم که این موضوع رشد اقتصادی و همچنین توسعه تجارت نفت خام را به همراه داشته است.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • سه تفاهم‌نامه همکاری بین‌المللی در بخش کشاورزی امضا شد
  • فروش بیش از ۵۲۶ میلیارد و ۹۷۲ میلیون تومان فرآورده‌های نفتی
  • لزوم رسیدگی سریع‌تر به پرونده شرکت‌های پیش‌فروش خودرو
  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود
  • تقویت زنجیره های ارزش محصولات کشاورزی مازندران
  • بیشترین فروش فراورده‌های نفتی کرمانشاه در مرز پرویزخان انجام شده است
  • واریز ۵۲۷ میلیارد تومان به خزانه دولت از محل فروش سوخت در مرز کرمانشاه
  • تبدیل شدن به شریک تجاری جدید نفتی با عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی
  • تبدیل شدن به شریک تجاری جدید نفتی با تکیه بر عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی
  • سابقه چندساله رشد تولید با مشارکت مردم در صنعت نفت