Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@20:45:03 GMT

«تسویه‌حساب» در بازار کتاب

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۹۸۴۷۱

«تسویه‌حساب» در بازار کتاب

کتاب «تسویه‌حساب» نمایشنامه‌ای سه‌پرده‌ای به قلم پوریا عبدی منتشر شد.

به گزارش ایسنا، این کتاب در قطع پالتویی و ۷۴ صفحه در انتشارات آماره منتشر شده  و مراسم رونمایی از این اثر فروردین ۱۴۰۱ در سالن مشاهیر مجموعه‌ تئاترشهر برگزار خواهد شد.

در یادداشت پشت‌ جلد کتاب آمده است: نمایشنامه‌ «تسویه‌حساب» یک تراژدی سه‌نفره‌ مبتنی بر موقعیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موقعیتی پرتنش که همه‌چیز را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. این موقعیت است که درام را پیش می‌برد و شخصیت‌های سخت نمایش را نمایان می‌کند. شخصیت‌هایی که همه‌چیز در جهت منافع شخصی برایشان معنا می‌شود. درواقع هیچ شخصیت مثبتی وجود ندارد و این شاید بر جذابیت یک درام بیفزاید. ممکن است که شخصیت‌ها دوست‌داشتنی باشند اما هرگز رویکرد مثبتی در آنها نخواهیم یافت.

آنها خود را در یک موقعیت عذاب‌آور گیر انداخته‌اند و راه فراری نمی‌یابند. برای خود دشمنی خطرناک ایجاد کرده‌اند و به دنبال فرار از این بحران هستند اما غافل از این که دشمن اصلی آنها کسی نیست جز خودشان.

همچنین در فرم نگارشی «تسویه‌حساب» تلاش شده استفاده‌ مینیمال از زبان، کلید اصلی نمایشنامه باشد. در همین خصوص از عبارت‌بندی موجز، انقطاع‌ها، مکث‌های مکرر، توقف‌های میان‌جمله‌ای، تکرار و شتاب ناگهانی در بیرون‌ریزی خصوصیات شخصیت، استفاده شده است. به همین جهت پیدا کردن و رعایت آنها برای اجرای صحنه‌ای امری ضروری است.

«تسویه‌حساب» روایت‌گر یک اختلاف شخصی و خانوادگی‌ست که به تدریج دو جامعه و دو فرهنگ را وارد این اختلاف می‌کند و یک اختلاف کوچک تبدیل به تهدید و بحران بزرگی در گستره‌ جامعه می‌شود. این درام در یکی از ایالت‌های شمالی ایالات متحده‌ آمریکا اتفاق می‌افتد و زمان به وقوع پیوستن آن حدوداً سال‌های پایانی دهه‌ ۱۸۸۰ میلادی است. دورانی که اکثر آثار وسترن به آن زمان اشاره دارند.

نمایشنامه «تسویه‌حساب» دارای سه شخصیت است که دو شخصیتش را مردان تشکیل می‌دهند و یک شخصیت آن زن است. از این جهت این درام می‌تواند برای اجرا توسط گروه‌های کم‌جمعیت تئاتری مناسب باشد.

 انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نمایشنامه تسویه حساب تسویه حساب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۸۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پای «توقف اتانازی» به رادیونمایش باز شد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا عطایی‌فر کارگردان کمدی-درام «توقف اتانازی» به همراه حسین کشفی‌اصل و آناهید ادبی بازیگران نمایش پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه مهمان برنامه رادیویی «تئاترشهر» شبکه رادیویی نمایش بودند.

نمایش کمدی-درام «توقف اتانازی» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا عطایی‌فر، از ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰ در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته است.

کارگردان و بازیگران نمایش از سالن انتظار تالار اصلی مجموعه تئاترشهر مهمان برنامه رادیویی «تئاترشهر» شبکه رادیویی نمایش بودند.

این هنرمندان در تازه‌ترین برنامه رادیویی «تئاترشهر» ضمن معرفی بیشتر نمایش کمدی-درام «توقف اتانازی» به پرسش‌های مخاطبان و مجری برنامه درباره دیگر جزییات این تئاتر پاسخ دادند.

یعقوب ‌صباحی، حسین ‌کشفی‌اصل، علی خازنی، سامان ‌تیرانداز، آناهید ‌ادبی، علی حیدری، محمد ‌مغانی، محمدرضا معصومی، سارا ‌واحدنوعی، سهراب ‌گلدره، علیرضا ‌عرب، فاطمه ساکتی، پیام شیخ نوازجاهد و امیرحسین ‌امیری، بازیگرانی هستند که در این نمایش حضور دارند.

«توقف اتانازی»، یک کمدی-درام است که زندگی پنج نفر با مرگ را در صحنه تئاتر به تصویر می‌کشد.

برنامه رادیویی «تئاترشهر» به تهیه‌کنندگی و سردبیری علی بهرامی روزهای پنجشنبه هر هفته به صورت زنده و مستقیم از ساعت ۱۷ تا ۱۸ بعدازظهر از سالن انتظار تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر راهی آنتن شبکه رادیویی نمایش می‌شود.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت این اثر نمایشی می‌توانند به سایت تیوال و گیشه تئاتر مراجعه کنند.

کد خبر 6088947 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • ۳ نمایشنامه جدید در نمایشگاه کتاب
  • انتشار ۳ نمایشنامه
  • عرضه سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب
  • سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود
  • بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی پیرامون حضور وزیر علوم در این دانشگاه: آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید! شما اخراج اساتید ضد انقلاب و اسلام و دین از دانشگاه‌ را، تبدیل به ابزاری برای تسویه‌حساب‌های شخصی کردید
  • پای «توقف اتانازی» به رادیو نمایش باز شد
  • پای «توقف اتانازی» به رادیونمایش باز شد
  • عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد
  • تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟