Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: علی رغم زیاده خواهی های آمریکا در مذاکرات که نمود آن در مخالفت آمریکا با خارج کردن ایران از لیست «گروه های تروریستی خارجی» و عدم ارائه تضمین های اقتصادی به ایران در فردای توافق بوده است، سفر حسین امیرعبداللهیان به مسکو در شرایط پیچیده حاکم بر مذاکرات و فرسایشی شدن جنگ اوکراین از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت موفقیت آمیز بودن آن می تواند حداقل، گره کوری که از جانب روسیه در مذاکرات ایحاد شده را باز کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز سه شنبه به مسکو سفر کرد و با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار و گفتگو کرد. سفری که مهم ترین دستورکار آن، برجام و مذاکرات متوقف شده وین است. 

در همین رابطه، تابناک در گفتگو با دکتر ابراهیم باقری کارشناس مسائل بین الملل و سیاست خارجی، اظهار داشت: با آغاز به کار دولت جدید ایران و تشکیل تیم جدید مذاکره کننده و شروع مذاکرات، نماینده روسیه در این مذاکرات به طور غیر رسمی به سخنگوی نتایج هر دور از مذاکرات تبدیل شد و نقش اصلی را در شکل دهی به خط خبری رسانه ها بر عهده گرفت و نقشی سازنده و تسهیل گر را در عبور طرفین از موضوعات پرچالش داشت. با توجه به اینکه این مذاکرات بر روی متن اصلی و توافق شده برجام که در سال 2015 صورت گرفته، پیش می رفت پیچیدگی های اندکی نسبت به دوره های پیشین، در مسیر مذاکرات وجود داشت و تقریباً بعد از هر دور مذاکرات خبرهای خوبی از نتایج گفتگوهای طرفین و احتمال یک توافق قریب الوقوع وجود داشت. توئیت های نماینده روسیه که از همان ابتدا نقش اصلی را در جهت دهی مثبت به رسانه ها در خصوص روند موفقیت آمیز مذاکرات داشت، به یکی از مهم ترین منبع خبری رسانه ها تبدیل شد. با این حال بحران اوکراین و تحریم های گسترده غرب علیه روسیه، این روند را تغییر داد. در ادامه درخواست روسیه مبنی بر ارائه تضمین هایی در خصوص عدم تاثیرگذاری تحریم های غرب بر تعامل ایران و روسیه بعد از توافق، رفته رفته مذاکرات را هر چند کوتاه مدت به حالت تعلیق درآورد.

این سفر نقش مهمی را در اقناع، تغییر و یا تعدیل نظر روسیه در خصوص برجام خواهد داشت و در خروجی دود سیاه یا سفید از وین نقش مهمی را ایفا می کند. اینکه آیا روس ها انعطاف لازم در رابطه با مسائل مطرح شده را خواهند داشت یا خیر مشخص نیست؛ اما در کنار زیاده خواهی های آمریکا، اگر روس ها نیز خواسته های خود را تعدیل نکنند بعید است گره مذاکرات به راحتی باز شود. 

وی افزود: متعاقبا این تحولات، در واکنش به درخواست روسیه، ایالات متحده آمریکا و سه کشور اروپایی در کنار اتحادیه اروپا بیانیه ای را مبنی بر اینکه توافق روی میز و آماده امضا است و اصلی ترین عامل بن بست و تعلیق مذاکرات عامل بیرونی است، توپ را در زمین روسیه و درخواست این کشور مبنی بر ارائه تضمین های کتبی به همکاری های روسیه و ایران، انداخته اند. اروپا و امریکا دلیل رفتار روسیه را تحریم های گسترده غرب علیه این کشور می دانند و معتقدند که مسکو در برابر تحریم های غرب علیه این کشور برجام را گروگان گرفته است. از منظر غرب دلیل اصلی رفتار مسکو در قبال برجام، نه آن چیزی که مطرح می کند بلکه نگرانی از باز شدن شریان انرژی ایران به غرب و تنگ تر شدن عرصه بر این کشور در دو جبهه جنگ در اوکراین و شرایط سخت اقتصادی این کشور است. 

در چنین شرایطی و با توجه به دو مولفه مهم بحران اوکراین و تعلیق مذاکرات هسته ای، سفر امیرعبدالهیان به مسکو از دو منظر مهم و قابل بررسی است.

از یک طرف با توجه به بحران اوکراین که بسیاری از تحلیل گران آن را دوره گذار در نظام امنیت بین المللی و نظم امنیت منطقه ای اروپا می دانند که تاثیرات زیادی را بر نظام امنیت سایر مناطق خواهد داشت، دو کشور روسیه و ایران که در بسیاری از موضوعات مهم بین المللی همکاری های سازنده ای داشته اند، به بحث و تبادل نظر پرداخته و در این خصوص همکاری های لازم را انجام خواهند داد.

دوم اینکه در این چارچوب، امیرعبداللهیان در مذاکرات خود با مقامات روسیه موضوع ضرورت دستیابی به یک توافقی که منجربه لغو تحریم‌ها علیه ایران شود را مطرح خواهد کرد و انتظار خواهد داشت تا روس‌ها با ایفای نقش مثبت در مذاکرات مثل چند ماه گذشته، گام عملی در رسیدن به نقطه نهایی مذاکرات را بردارند. از طرف دیگر چنین به نظر می رسد که سفر امیر قطر به مسکو، در کنار رایزنی ها در خصوص بحران اوکراین، در تعدیل یا تغییر نظر مسکو در خصوص تضمین های درخواستی خود از طرف های غربی در خصوص برجام، دستاوردی نداشته است.

به طور کلی جدای از اهداف کلان دو کشور در خصوص رایزنی در دوران گذار امنیت بین الملل و منطقه ای در پرتو بحران اوکراین، سفر وزیر امور خارجه ایران به مسکو اهداف مشخصی را در خصوص برجام پیگیری می کند و ایران این انتظار را دارد که روسیه نقش مثبت و تسهیل گر خود در مذاکرات را ادامه داده و مذاکرات روند طبیعی خود را طی کند. به طور کلی این سفر نقش مهمی را در اقناع، تغییر و یا تعدیل نظر روسیه در خصوص برجام خواهد داشت و در خروجی دود سیاه یا سفید از وین نقش مهمی را ایفا می کند. اینکه آیا روس ها انعطاف لازم در رابطه با مسائل مطرح شده را خواهند داشت یا خیر مشخص نیست؛ اما در کنار زیاده خواهی های آمریکا، اگر روس ها نیز خواسته های خود را تعدیل نکنند بعید است گره مذاکرات به راحتی باز شود. 

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین جهاد تبیین حقوق کارگران موشک بالستیک سود سهام عدالت روز جوان امیرعبداللهیان روسیه ایران برجام لاوروف مذاکرات وین مذاکرات وین جهاد تبیین حقوق کارگران موشک بالستیک سود سهام عدالت روز جوان قیمت گوشی بحران اوکراین خصوص برجام نقش مهمی تحریم ها روس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۸۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسکو: پهپاد اوکراین بر فراز «بلگورود» منهدم شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع فدراسیون روسیه امروز چهارشنبه در بیانیه ای از خنثی‌ سازی تلاش کی‌ یف برای انجام حمله پهپادی به این کشور خبر داد.

در بیانیه صادره از سوی وزارت دفاع فدراسیون روسیه در این خصوص آمده است که حمله مذکور حوالی ساعت ۱۶ امروز به وقت مسکو رخ داده است.

این بیانیه در ادامه اضافه کرد: این پهپاد توسط سامانه‌ های پدافند هوایی بر فراز استان بلگورود منهدم شد.

ارتش اوکراین طی ماه های گذشته پس از چند حمله ناموفق به کریمه و پل کرچ که ۳ قربانی برجای گذاشت، حملات پهپادی گسترده اما بی‌ حاصلی را علیه روسیه تدارک دیده است.

بر این اساس، وزارت دفاع روسیه دیروز از خنثی‌ سازی حمله تروریستی به «بلگورود» و «کورسک» با منهدم کردن ۳ پهپاد متجاوز اوکراینی خبر داده بود.

کد خبر 6094547

دیگر خبرها

  • گفت‌و‌گوی تلفنی امیرعبداللهیان با وزیر امور خارجه قطر
  • مسکو: پهپاد اوکراین بر فراز «بلگورود» منهدم شد
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • سرمربی پرسپولیس جایگزین حمید مطهری در تیم ملی ؟ | آخرین وضعیت مذاکرات
  • دستور وزیر دفاع روسیه به ارتش برای اختصاص تسلیحات بیشتر در جنگ اوکراین
  • نمایشگاه غنایم جنگ اوکراین در مسکو/تسلیحات ۱۲کشور مقهورارتش روسیه
  • زنیت قهرمان لیگ برتر والیبال روسیه شد
  • حمله پهپادی اوکراین به مناطقی در روسیه
  • نمایش تسلیحات غنیمتی روس ها در «پارک پیروزی» مسکو | ویدئو
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟