Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@16:15:42 GMT

افزایش بودجه مرکز گسترش در بخش مستند و پویانمایی

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۹۹۱۷۴

افزایش بودجه مرکز گسترش در بخش مستند و پویانمایی

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی گفت: سال ۱۴۰۰ نام مرکز گسترش تغییر کرد و به «مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی» تبدیل شد. این عنوان، بار مسئولیتی بیشتری به مرکز اضافه کرد. حمایت از تولید پویانمایی از وظایف ما بود، اما قرار است توجه ویژه‌تری به این حوزه داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولید فیلم بلند و تقویت این هنر- صنعت از برنامه‌های سال بعد است. مرکز، محل تلاقی استعدادها، سرمایه‌ها و هنرمندان پویانمایی است. به خصوص در حوزه تولید، توزیع و نمایش انیمیشن‌های بلند که سرمایه و شرایط تولید آن با انیمیشن‌های کوتاه متفاوت است.

وی ادامه داد: تشکیل صندوق‌های حمایتی مشترک، بین نهادهای مختلف و تجمیع سرمایه‌گذاری بین شرکت‌های متعدد، برای تولید انیمیشن‌های بلند از برنامه‌ها و اولویت‌های مرکز گسترش در سال 1401 است.

حمیدی مقدم درباره تولید فیلم مستند در سال پیش رو توضیح داد: موضوع‌ها، اولویت‌ها و معیارها برای تولید را شفاف ارائه خواهیم کرد. شیوه‌نامه‌ها و آیین نامه‌های جذب طرح، در حوزه پویانمایی و مستند را با توجه به راهبرداها، نیازها و چشم‌اندازی که مرکز تعریف کرده، در دسترس خواهد بود. فیلمسازان سینمای مستند و پویانمایی، می‌توانند طرح‌هایشان را ارائه کنند و از حمایت مرکز برخوردار شوند. پس از پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» درگیر بررسی و به روزکردن شیوه‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌ها برای تصویب و جذب طرح بودیم، به زودی این آیین‌ها در سایت‌ مرکز بارگذاری خواهند شد.

مدیر عامل مرکز گسترش تاکید کرد: خود را برای حمایت همه جانبه از نگاهها، سلایق و فیلمسازان مختلف که طرح‌هایشان مبتنی بر راهبردهای تازه مرکز گسترش باشد، آماده کرده‌ایم. شوراهای قبلی، بهمن و اسفندماه به کار خود پایان دادند، توانستیم در وضعیت موجود و استقرار سیاست‌های جدید طرح‌هایی که تصویب شده بود را به سرانجام برساندیم. خوشبختانه با حمایت مالی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و آقای خزاعی، توانستیم بخش عمده‌ تعهدات مالی به فیلمسازان را پرداخت کنیم. در نتیجه برای سال ۱۴۰۱ می‌توانیم پذیرای طرح‌های جدید با بودجه‌های جدید باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به مساعدت وزیر محترم در زمینه افزایش حمایت مالی، کاهش پیک کرونا و عادی شدن شرایط، می‌شود به رونق تولید مستند و پویانمایی در سال آینده امیدوار بود.  

حمیدی مقدم از تعامل با نهادها و ارگان‌های مختلف خبر داد: در راستای ایجاد اشتغال برای مستندسازان و همکاری با نهادها و ارگان‌ها برای جذب سرمایه و تولید مشترک مستندهای فاخر با ستاد مبارزه با مواد مخدر مجموعه‌ای از همکاری‌ها را آغاز کرده‌ایم.

*بودجه فیلم سینمایی از مرکز می‌رود

حمیدی مقدم با اشاره به تمرکز تولید فیلم سینمایی در بنیاد سینمایی فارابی درباره بودجه‌ای که برای تولید فیلم به مرکز اختصاص می‌یافت، گفت: ردیف بودجه مشخص است، آن ردیف بودجه برداشته خواهد شد. با قول آقای خزاعی در بخش مستند و پویانمایی افزایش بودجه خواهیم داشت. با تمرکز بر تولید فیلم خارج از پایتخت و در نقاط مختلف ایران و توجه به امر آموزش در سراسر کشور در حوزه مستندسازی، بودجه مناسب دریافت خواهیم کرد.

وی درباره برگزاری کارگاههای آموزشی در سال ۱۴۰۱ گفت: تمرکز بر آموزش فیلمسازی به شیوه آنلاین و برگزاری کارگاه های تخصصی در حوزه پویانمایی و مستند از برنامه‌های سال آینده است. سعی داریم برای نقاط مختلف ایران و مناطق محروم، برنامه‌ریزی آموزشی داشته باشیم، تا جوانان و علاقه‌مندانی که در شهرها و روستاهای مختلف هستند و دسترسی به مرکز ندارند، از عدالت آموزشی و فرهنگی برخوردار شوند. آنها می‌توانند فیلمسازانی باشند که بر اساس فرهنگ و زیست بوم خود، موضوع‌ها و مسائلی را مطرح می‌کنند که برای مخاطب تازه و جذاب است. آثار مستند و پویانمایی که هم به عنوان سند تاریخی مطرح هستند، هم قابلیت نمایش در جشنواره «سینماحقیقت» و تلویزیون را داشته باشند.

*حمایت از پخش بین‌المللی آثار مستند و پویانمایی

حمیدی مقدم با اشاره به اهمیت پخش بین‌المللی فیلم‌های مستند و پویانمایی گفت: دفاتر خصوصی و بخش‌های دولتی در این زمینه فعال هستند، از همکاری با دفاتر و دوستانی که معیارهای حرفه‌ای داشته باشند، برای پخش آثارمان استقبال می‌کنیم. ما امکانات و اعتبار هنری و هویتی داریم و همراهی این موسسات با ما، به معرفی آنها هم کمک می‌کند. امیدواریم با اجرای این طرح، ارزآوری و کسب درآمد کنیم. نگاه ما، فقط به جشنواره‌ها نیست، ما می‌خواهیم تولیدات مرکز با مخاطب و مردم ایران و سایر کشورها ارتباط برقرار کند.

وی درباره ادامه طرح «اکران حقیقت» گفت: پس از تجربه برگزاری آنلاین جشنواره «سینماحقیقت»، به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم تولیدات مرکز را به شکل آنلاین عرضه کنیم. با سایت و پلتفرمی که در جشنواره با ما همکاری داشت، کار را شروع کردیم. قرار بود، همزمان با اکران آنلاین، شکل گعده‌ای و محفلی نمایش مستندها را ادامه دهیم. برنامه آماده بود تا اسفندماه مرحله تازه را شروع کنیم، می‌خواستیم سالن‌های سینما را به چرخه نمایش اضافه کنیم که نیاز به پروانه نمایش داشتیم. اما از اسفندماه اتفاق تازه‌ای افتاد. طبق دستور رئیس سازمان سینمایی، ماموریت تازه‌ای برای مرکز تعریف شد و اکران فیلم‌های هنری و تجربی هم بر عهده ما گذاشته شد.

حمیدی مقدم افزود: با توجه به ماموریت‌های پرشمار قبلی و برگزاری شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» به صورت فیزیکی و آنلاین، نمی‌توانستیم پذیرای مسئولیت بزرگی مثل اکران فیلم‌های هنری و تجربی باشیم، دو ماه طول کشید و طرح بین مرکز و سازمان سینمایی بررسی شد. اواخر اسفندماه با تاکید و حمایت رئیس سازمان سینمایی، مرکز گسترش مامور به اجرای طرح «هنر و تجربه» شد.

*«هنر و تجربه» تعطیل نمی‌شود

مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی ادامه داد: از سال ۹۲ اکران فیلم‌های هنری و تجربی در موسسه سینمایی هنر و تجربه ایرانیان، آغاز شد. این طرح و ایده آن متعلق به سازمان سینمایی است و موسسه سینمایی هنر و تجربه ایرانیان، مجری بود. دوستان ما در «هنر و تجربه» زحمت زیادی کشیدند. هویتی به وجود آوردند و باعث شدند فیلم‌های هنری که پشت خط اکران مانده بودند، روی پرده بروند. «هنر و تجربه» متعلق به سینمای ایران است.

وی گفت: با آمدن آقای خزاعی به سازمان سینمایی، همواره صحبت از حفظ «هنر و تجربه» و تداوم اکران فیلم‌های هنری و تجربی بود. مهم است که این سرمایه سینمای ایران، از بین نرود. «هنر و تجربه» حفظ و بیشتر حمایت خواهد شد، واژه «هنر و تجربه» سرمایه سازمان سینمایی است و به کشف استعدادهای بسیاری منجر شده، پس مهم است که حفظ و حراست شود. آنچه نباید لطمه بخورد، تداوم نمایش این فیلم‌ها برای مخاطبان است.

حمیدی مقدم ادامه داد: با قول و حمایت آقای خزاعی هیچ وقفه‌ای در جریان نمایش فیلم‌های «هنر و تجربه» نخواهیم داشت، به سالن‌های نمایش اضافه خواهد شد. همچنان چرخه نمایش فیلم‌های مستند، کوتاه و پویانمایی هم وجود دارد. حتی فیلم‌هایی که در دوگانه سینمای تجربی و بدنه هستند، در این تعریف تازه، راه خواهند یافت. مثل فیلم «پوست» که این روزها روی پرده است. کلیت کار همان است، امیدواریم ابداعات و نوآوری‌های برای ارتقای «هنر و تجربه» داشته باشیم. شورای سیاست گذاری جدیدی زیر مجموعه مرکز به این گروه اضافه می‌شود و مسئول مشخصی برای آن تعیین خواهد شد.

مدیر عامل مرکز تاکید کرد: فیلم‌ها مثل چرخه قبلی، در شورا بررسی و برای نمایش انتخاب می‌شوند. فیلم‌هایی که پروانه نمایش دارند، مثل سابق در این چرخه قرار می‌گیرند. نشست‌های نقد و بررسی فیلم، رونمایی از فیلم‌ها، خبررسانی و جریان‌سازی درباره نمایش فیلم‌ها در «هنر و تجربه» را ادامه خواهیم داد.

حمیدی مقدم درباره اضافه شدن «اکران حقیقت» به این چرخه گفت: با توجه به افزایش سالن‌ها و علاقه مندی برای نمایش مویرگی تولیداتمان در مراکز مختلف و مناطق متعدد ایران، «هنر و تجربه» یک ظرفیت تازه برای «اکران حقیقت» است. برای ما مهم است افرادی که علاقه مند به ایجاد پاتوق‌های فرهنگی برای نمایش مستند هستند در اجرای این طرح به ما بپیوندند.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره روند اکران فیلم‌ها در «هنر و تجربه» گفت: این که شکل اکران طولی و به روش قبلی باشد، یا با افزایش سالن‌ها، سانس نمایش فیلم‌ها و نحوه اکران شکل تازه‌ای بگیرد، نیاز به بررسی بیشتر دارد. گروه جدید «هنر و تجربه» تحقیق و بررسی خواهد کرد، با همه پخش کنندگان و فیلمسازانی که تجربه حضور در «هنر و تجربه» را دارند، وارد بحث و گفتگو می‌شویم، آسیب‌شناسی و کارشناسی خواهیم کرد تا به بهترین روش برسیم.

محمد حمیدی مقدم ادامه داد: با توجه به اتمام کار همکاران و دوستانمان در موسسه هنر و تجربه، ازدحام کارهای آخر سال و ماموریت‌هایی که باید در مرکز به سامان و سرانجام برسانیم، آغاز تعطیلات نوروز و فیلم‌هایی که قراردادشان قبلا ثبت شده، نمایش فیلم‌ها طبق برنامه قبلی ادامه می‌یابد و چرخه نمایش متوقف نمی‌شود. پس از آن، با انتشار شیوه‌نامه‌ها و مستقر شدن شوراها، آغاز به کار دوره تازه، با نمایش فیلم‌های جدید از عید فطر خواهد بود.

مدیر عامل مرکز تاکید کرد: با توجه به این زمان کوتاه پیش تولید، امیدواریم که خودمان را در طول زمان و به مرور ترمیم کنیم. مشکلات را، آسیب‌شناسی کرده و روش‌های تازه اکران و پخش فیلم‌های هنری را تجربه کنیم.

حمیدی مقدم در پایان سخنانش درباره «هنر و تجربه» گفت: در شکل جدید «هنر و تجربه» مرکز گسترش متولی برگزاری این طرح است، اما شرکت‌های پخش مختلفی وجود دارند که فیلم هنری تولید می‌کنند اما آنها را اکران نمی‌کنند، این شرکت‌های فعال می توانند وارد چرخه همکاری با ما شوند، ما برای هر فیلمی که در جدول اکران «هنر و تجربه» قرار می گیرد، یک حمایت تبلیغاتی و اکرانی در نظر می گیریم، شورای تسهیلات خواهیم داشت، هر شرکت پخش میتواند از این همکاری استفاده کند، فیلم را خودش اکران کند، اما به دلیل قراردادی که با ما دارد از حمایت‌ها برخوردار شود. از سینماهای «هنر و تجربه» استفاده کند، حقوق مادی هم به خود او متعلق است، این یک اتفاق تشویقی است، دفاتر خصوصی که فیلم‌های پرفروش و سینمای بدنه اکران می‌کنند، بین آنها، آثار متفاوت و هنری هم اکران خواهند کرد. از فیلمسازان جوان حمایت می کنند و فضای اکران هم متنوع می شود. این قوانین و قواعد به زودی منتشر خواهد شد.

*فیلمسازان هم می‌توانند متقاضی اکران «هنر و تجربه» باشند

وی در ادامه تاکید کرد: فیلمسازانی که تهیه کننده و سرمایه گذار فیلمشان هستند، می‌توانند مستقیم با مرکز وارد تعامل و گفتگو شوند، می‌توانند در سایت فرم اکران را پر کرده و متقاضی اکران در «هنر و تجربه» شوند. اگر در شورا پذیرفته شود از حمایت‌ها برخوردار خواهد شد.

حمیدی مقدم افزود: در شکل «هنر و تجربه» بخش آنلاین را به عنوان یک ظرفیت مهم در نظر داریم. البته این بخش هم قبلا بوده، شاید فرصت تازه‌ای به وجود بیاوریم، بعضی فیلم‌ها اصلا از ابتدا وارد طبقه بندی دوم بشوند، یعنی به جای اکران فیزیکی، از اول وارد اکران آنلاین شود. این اتفاق با تعامل با سازنده اثر انجام می‌شود.

مدیر عامل مرکز ادامه داد: در شکل جدید اکران «هنر و تجربه»، برای هر فیلمساز، درگاهی برای هر فیلمساز در نظر می‌گیریم تا نحوه اکران فیلمش، شفاف و روشن و قابل پیگیری باشد. تعداد سالن‌ها، فروش بلیتِ هر روز و مسائلی از این نظر بدون واسطه در اختیار فیلمساز قرار می گیرد تا تصویر شفافی درباره نمایش و مخاطبان فیلمش داشته باشد.

وی درباره شورای سیاست گزاری تازه «هنر و تجربه» گفت: این شورا مثل شورای قبلی «هنر و تجربه» متشکل از افراد حرفه‌ای، معتبر و قابل وثوق سینمایی است. «هنر و تجربه» هویت خود را حفظ می‌کند و قصدمان این است بر غنا و اعتبار آن بیفزاییم. چه باشیم و چه نباشیم، مهم ادامه این مسیر است.

*آغاز به کار شورای برگزاری شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»

محمد حمیدی مقدم درباره شروع به کار شوراهای شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: آقای خزاعی تاکید داشت زمانی که جشنواره‌ها تمام می‌شود، برگزار کنندگان پس از استراحتی کوتاه، آسیب شناسی و بررسی مسائل جشنواره قبلی را آغاز کرده و برای شروع جشنواره تازه برنامه‌ریزی کنند. ما در مرکز، پس از جشنواره پانزدهم «سینماحقیقت» به تیم برگزاری جشنواره فیلم فجر پیوستیم و از اسفندماه، شورای برگزاری جشنواره شانزدهم آغاز به کار کرد، چند جلسه تشکیل دادیم، برای تنظیم آیین نامه و فراخوان و رفع آسیب های دوره قبلی بحث و تبادل نظر کردیم. انشالله فراخوان جشنواره فروردین ماه 1401 اعلام و همه قواعد و قوانین شفاف تشریح می شود.

وی در پایان گفت: فروردین ماه سال آینده شیوه نامه های جذب اثر و تصویب طرح را اعلام می‌کنیم تا فیلمسازان و هنرمندان محترم که تمایل به همکاری با مرکز دارند با مراجعه به سایت و ارائه اثر در مسیر ساخت اثرشان، قرار بگیرند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی محمد حمیدی مقدم هنر و تجربه مستند و پویانمایی سازمان سینمایی مدیر عامل مرکز اکران فیلم ها حمیدی مقدم نمایش فیلم ها سینمای مستند شیوه نامه ها هنر و تجربه آقای خزاعی مرکز گسترش تولید فیلم نامه ها خواهد شد سالن ها تازه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۹۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«کودک شو» : تلاش بودجه‌سوز برای استمرار یک تجربه‌ی تمام‌شده

«کودک شو» همان بار اولی که بازغی از برنامه جدا شد، یک تجربه‌ی به پایان رسیده بود، فقط معلوم نیست که اصرار مدیران شبکه‌ی نسیم برای ادامه دادن بیهوده این مسیر برای چیست.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق- در اوایل آذرماه سال گذشته، پژمان بازغی، بازیگر محجوب و کم‌حاشیه‌ی کشورمان، اعلام کرد که بعد از تقریبا ۵ فصل تجربه‌ی مجری‌گری در مسابقه‌ی «کودک شو» از این برنامه کنار گذاشته شد. یک روز بعد از مصاحبه‌ی بازغی، رضا نصیری کارگردان فصل‌های قبلی این برنامه از کنارگذاشته شدن تیم قبلی ساخت «کودک شو» خبر داد.

حقیقت ماجرا این است که از قضاء آقایان بازغی و نصیری بسیار خوب موقعی از برنامه کنار رفتند و در واقع یک توفیق اجباری برای ایشان دست داد!

«کودک شو» بعد از سه فصل، یعنی همان زمانی که حمید گودرزی به عنوان مجری جایگزین پژمان بازغی شد، روند افول خود را شروع کرد و بازگشت دوباره بازغی هم نتوانست به لحاظ کیفی برنامه را بالا بکشد.

به بیان دیگر، «کودک شو» همان بار اولی که بازغی از برنامه جدا شد(آبان ۹۹) یک تجربه‌ی به پایان رسیده بود که دیگر چیز دندان‌گیری برای عرضه نداشت. فقط معلوم نیست که اصرار مدیران شبکه‌ی نسیم برای ادامه دادن به این تجربه‌ی به ته دیگ خورده، آن هم با تغییر عوامل اصلی، برای چیست.

در حقیقت سوخت اصلی و تنها کارمایه‌ی باقی‌مانده از فصل چهارم به بعد مسابقه‌ی «کودک شو»، میل طبیعی و غریزی پدر و مادرها برای جلوی دوربین رفتن فرزندان دلبندشان و ثبت ان روی آنتن تلویزیون ملی است. از همین رو، کف استقبالی که به طور ثابت والدین، چه در شکل شرکت‌کننده و چه در شکل ببینده، حتی تا فصل n ام از چنین برنامه‌ای خواهند داشت، نباید موجب اشتباه محاسبه شود که این برنامه چون حدی از «بیننده» دارد، باید به هر قیمت ادامه پیدا کند.

چنین مسابقه‌هایی یک تیم قوی ایده پرداز، طراح و اجراکننده فنی نیاز دارد، چیزی که در «کودک شو» دیده نمی شود. ایده‌ها بسیار پیش‌پاافتاده و اجرای آن‌ها آماتوری است. این که عوامل برنامه برای پر کردن خلاهای برنامه بیش از حد روی پرسیدن سوالات تکراری از آنان و ظرفیت شیرین‌زبانی کودکان جلوی دوربین حساب باز کرده‌اند، نشان از ساده‌انگاری و سهل‌پنداری بیش از حد ذهنیت دوستان درباره برنامه‌ی «کودکانه» دارد. در شرایط کنونی، برنامه از هر نوع ارزش افزوده هنری و فنی خالی است و هیچ خلاقیتی در طراحی و اجرا ندارد.

برای مثال، جای یک شخصیت کودکانه، در قالب عروسک یا عروسک قدی یا همکار/دستیار مجری با ظاهر و ادبیات کودکان در برنامه خالی است، شخصیتی که معمولا به نماد چنین برنامه‌هایی تبدیل می شود. چنین شخصیتی می تواند فاصله میان شرکت‌کنندگان کودک و مجری را پر کند و شور و شعف کودکانه برنامه را بالا ببرد. به ویژه چون ملیکا شریفی نیا تجربه‌ای در اجرا ندارد و به طریق اولی، ابدا کار تخصصی اجرا برای کودکان را پیش از این تجربه نکرده، وجود یک شخصیت میانجی کاملا ضروری به نظر می رسید.

ملیکا شریفی نیا مسلط بر اجرا نیست به نحوی که همه دست اندازها و تپه‌چاله‌های اجرای خود را با قربان‌صدقه رفتن کودکان جبران می کند.

به عبارت دیگر، او در حال بازی کردن نقش «گرمی» و «صمیمیت» با مهمانان و کودکان است و متاسفانه این نقش بازی کردن زیادی به چشم می آید. مجری برنامه اصطلاحا "زیادی شلوغش می کند" و با انرژی بالای کاذب و ساختگی و بعضا داد و فریاد می خواهد چیزی را بر آن تسلط ندارد، در چشم مخاطب فرو کند.

البته این که مجری دارای یک صدای شفاف و رسا باشد، جزو اصول اولیه‌ی فیزیولوژی یک مجری است و متاسفانه صدای خانم شریفی‌نیا به واسطه‌ی دورگه و خشدار بودن، ابدا مناسب اجرا نیست.

جدای از این، مجری جدای از این که باید بتواند ایده‌ها و گفتارهای از پیش تعیین‌ و نوشته‌شده را به درستی اجرا کند، به لحاظ شخصیتی باید واجد گونه‌ای حاضرجوابی، بداهه‌پردازی و شوخ‌طبعی غریزی باشد.

در واقع، مجری باید برای اجرای برنامه‌ با تم خاص(در این‌جا کودکانه) یک شخصیت‌پردازی متناسب با آن انجام دهد، در حالی که خانم شریفی‌نیا علی‌رغم سابقه‌ی بازیگری، چنین طراحی برای حضور جلوی دوربین «کودک شو» ندارد. ظاهرا هم ایشان و هم عوامل برنامه زیادی کار اجرا مسابقه‌ی کودک‌محور را سهل و ساده فرض کرده‌اند.

بی‌انصافی است که بگوییم «کودک شو»، در کلیت خود پروژه‌ی شکست‌خورده و ناموفقی بود. بله در دو سه فصل ابتدایی، «کودک شو» به واسطه‌ی ایده‌ی جدید خود(در مقیاس تلویزیون ایران، وگرنه انواع شوها و برنامه‌های موفق و پرطرفدار با حضور کودکان و نوجوانان در دنیا ساخته شده است)، جذابیت پژمان بازغی به عنوان یک ستاره سینمایی و داشتن کف استعداد لازم برای اجرا و البته عطش شدید جامعه به حضور نمایشی کودکان خود، آن هم در صفحه‌ی سیمای ملی، توانست در جذب مخاطب موفق باشد. اما «کودک شو» هر پتانسیل و ظرفیت و طراوتی اگر داشت، در نهایت تا همان فصل سوم عرضه کرد و پس از آن، چیزی جز تکرار مکررات و صرف هزینه با هدف پرکردن آنتن نبود.

معضل اصلی «کودک شو» این است که نه در کلیت خود و نه دست‌کم در هر فصل خود، فاقد یک «ایده» کانونی است که هم جنبه‌ی نوآوری داشته باشد و هم کلیت برنامه را منسجم و باکیفیت نگه دارد.

برای روشن شدن موضوع لازم است اشاره کنیم که تقریبا هر شو یا برنامه یا مسابقه‌ی تلویزیونی مشهور با محوریت کودک و نوجوان در شبکه‌های بزرگ دنیا، دارای یک ایده‌ی مرکزی است. برای مثال رقابت «آشپزی» بین کودکان یا نوجوانان محمل ساخت شماری از معروف‌ترین برنامه‌ها چون «MasterChef Junior»، «Kids Baking Championship»، «Food Network Star Kids» و «Disney's Magic Bake-Off» و... بوده است.

یا آمادگی جسمانی و مانورپذیری کودکان و نوجوانان در شوی محبوب «American Ninja Warrior Junior» محور کار بود. مسابقه‌ی «Genius Junior» صحنه‌ای برای معرفی و جلوه‌گری کودکان بااستعداد و نابغه در زمینه ریاضیات، هجی و املای کلمات و اطلاعات عمومی است که در قالب یک مسابقه‌ی بسیار جذاب و هیجان‌آور به تصویر کشیده می شود.

شوی «Shark Tank Young Entrepreneur Special» ایده‌های ناب کارآفرینی از سوی کودکان خلاق و هوشمند را توسط تیمی از کارآفرینان مشهور و موفق قضاوت می کند. مسابقه‌ی «Endurance» قدرت، تحمل، خلاقیت و کار تیمی کودکان را در شرایط سخت شبیه‌سازی شده در محیط‌هایی چون جنگل به سنجش می گذارد.

در « Mythbusters Jr» تیمی از کودکان با بهره‌گیری از قدرت تحلیل و منطق خود و ابزارهای در اختیار علمی، افسانه‌های معروف محلی در نقاط مختلف آمریکا را مورد بررسی قرار می دهند تا نسبت آن‌ها را با دروغ یا واقعیت تعیین کنند.

ملاحظه می شود که انواع ایده‌های مرکزی جذاب و بعضا بسیار خاص در محور طراحی مسابقات کودکان و نوجوانان قرار می گیرد. اما «کودک شو»، علی‌رغم این که به فصل ششم رسیده، فاقد چنین ایده‌ی منسجم‌کننده و خلاقیت‌سازی است، از همین رو، فصل ششم آن کاملا به لحاظ ایده و اجرا، ولنگار و باری به هر جهت است. نه بازی‌های طراحی‌شده بدیع و سرگرم‌کننده هستند، نه نکات آموزشی خاصی در کلیت برنامه دیده می شود و تجربه‌ی خاصی از این حضور در آنتن سیمای ملی برای «والدین» شرکت‌کننده رقم زده می شود.

ظاهرا تلاشی بی‌وقفه در جریان است که به هر قیمتی بودجه‌های عمومی که در اختیار سازمان است، از طریق تیم‌های برنامه‌سازی(دقیق‌تر: برنامه پر کُن)، با بسیط‌ترین ایده‌ها، تکراری‌ترین شیوه‌ها و البته کشدارترین زمان‌ها تلف شود. این سطح از کیفیت‌ستیزی برنامه‌سازان از یک سو، و نظارت‌گریزی از سوی مدیران میانی چه در مرحله تصویب طرح و چه در حین ساخت و پخش از سوی دیگر، واقعا نوبر است و نشان از بحران در ساختار تولید و برنامه‌سازی در شبکه‌های سیما دارد.

دیگر خبرها

  • رابطه این فیلم ایرانی با ماجرای قتل بابک خرمدین
  • «اتاق فرار» پرمخاطب‌ترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
  • «اتاق فرار» پرمخاطب‌ترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه» شد
  • اکران فیلم مستند از اراک تا تل‌آویو
  • فیلم مستند از اراک تا تل‌آویو اکران شد
  • «کودک شو» : تلاش بودجه‌سوز برای استمرار یک تجربه‌ی تمام‌شده
  • حضور فرهنگی هنری ایران در بوسنی و هرزگوین
  • «مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست
  • جستجوی یک خانواده برای یافتن پیکر فرزندشان/ یادبودی برای یاسین
  • مستند می‌تواند در گسترش فرزندآوری تاثیرگذار باشد/کنجکاوی اهالی روستا برای ساخت یک فیلم