Web Analytics Made Easy - Statcounter

سکونتگاه‌های غیررسمی پدیده‌ای ناشی از گسترش شهرها و بازتابی از عدم توزیع مناسب امکانات شهری‌اند. زمانی که شهر نتواند نیازهای بخشی از جمعیت خود را تامین کند، آن‌ها را به حاشیه می‌راند.

دفاتر تسهیلگری در هفت منطقه حاشیه‌ای شیراز برای بهبود وضعیت افراد ساکن در این مناطق تلاش می‌کنند. دفاتر یادشده با هدف شناسایی، آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی بر پایه دیتا‌ها و داده‌های واقعی ایجاد شده اند، راه اندازی این دفاتر از اقدامات برجسته و موثر دولت محترم در راستای دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه آسیب‌های اجتماعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهران نامداری قرقانی مدیر عامل دفتر تسهیلگری و و توسعه محلی گلشن گفت: آمارهای سال ۹۵ حدود ۱۱میلیون نفر را در زمره ساکنان محلات حاشیه‌نشین کشور نشان می‌داد و همین موضوع اهمیت توجه به محلات را بیش از پیش ساخت که در نتیجه آن، برای کاهش آسیب‌های اجتماعی دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محلی راه‌اندازی شد. هم اکنون در شیراز 7 فتر تسهیلگری در محلات حاشیه ای مشغول به فعالیت هستند یکی از دفاتر یاد شده دفتر تسهیلگری و توسعه محلی گلشن است که در محله کشن قرار دارد.

به گفته او، این دفتر زیر نظر سازمان مردم نهاد جمعیت جوانان عشایر فارس در حال فعالیت است. ضمن تشکر از حمایت های استانداری فارس، از آنجاییکه حل انبوه مشکلات محلات حاشیه ای کشن مساعدت همه جانبه مردم و مسئولین را طلب می کند. از مدیریت شهری، اعضای جدید شورای اسلامی شهر شیراز، شهرداری و سایر ادارات مرتبط با محلات حاشیه ای تقاضای همکاری و حمایت بیشتر را داریم.

این کنشگر اجتماعی گفت:کشن محله ای است با ظرفیت ها و پتانسیل های فراوان که در سایه کم توجهی ها با مشکلات فراوانی دست به گریبان است. امید که با تداوم فعالیتهای این دفتر و با همکاری مردم و حمایت مدیران مرتبط شاهد کاهش معضلات محله کشن باشیم.

راحله مهکویی مدیر دفتر تسهیلگری و توسعه محلی گلشن گفت: پس از شکل گیری دفتر، جمع آوری داده از سطح محله و برگزاری نشست های محلی با حضور معتمدین و افراد اثرگذار محله، مشکلات محله مشخص، و برای رفع کاستی ها، اولویت بندی انجام گرفت. برخی از مهمترین مشکلات محله عبارتند از: نبود فرهنگسرا یا سرای محله، آسفالت خیابان اصلی محله، اختلاف مالکیت متصرفین محلی با بنیاد مستضعفان، بیکاری، اعتیاد که در نشست اخیر با معتمدین محلی، آخرین اقدامات انجام شده در شش ماه گذشته و همچنین برنامه های آتی و در دست اقدام بررسی و بروزرسانی شد که در ادامه به اطلاع عموم می رسد.

او گفت: یکی از مسائل شهرسازی انجام شده این دفتر،اتصال دسترسی فاضلاب محله به فاضلاب شهری است که طبق پیگیری و مراجعات بسیار به سازمان آب و فاضلاب منطقه 2 و ارجاع نامه از استانداری و دفتر به این شرکت از ابتدای سال 1399 تا کنون موفق شدیم که فاضلاب این محله به فاضلاب شهری متصل گردد و در سال 1400 از کوچه 10 تا 30 انشعاب ها وصل شده و این اقدام در دست اجراست.

مدیر دفتر در مورد موضوعات دیگر شهرسازی در حال انجام، گفت: ارتقا کیفیت وضعیت بصری خیابان اصلی با پاکسازی دیوار نویسی ها و رنگ آمیزی در راستای افزایش نشاط اجتماعی و ارتقا منظر محله دیوار نویسی ها می بایست پاک گردیده و بجای انها رنگ امیزی هایی الهام گرفته از فرهنگ و ایین مردم محلی باشد و آسفالت خیابان اصلی گلشن بعد از اتمام فاضلاب می باشد.

با پیگیری های متعدد صورت گرفته از شهرداری منطقه 4 مقرر شد بعد از اتمام پروژه فاضلاب آسفالت این خیابان صورت بپذیرد.

راحله مهکویی مدیر دفتر تسهیلگری گلشن فعالیتهای اجتماعی و مددکاری انجام شده این دفتر را از جمله شناسایی خانواده های دارای عضو مصرف کننده ی مواد مخدر،ارائه ی مشاوره های تخصصی، ارجاع رایگان به کمپ های ترک اعتیاد، برگزاری کارگاه های آموزشی و نمایشگاه به صورت مجازی و حضوری در حوزه های اعتیاد، فرزندپروری، پرخاشگری، و مهارت های زندگی،برقراری ارتباط با کنگره ی 60 (سازمان مردم نهاد کشوری فعال در حوزه درمان اعتیاد) و معرفی به اهالی محله نام برد.

مهکویی همچنین اهم مسایل اجتماعی-مددکاری در حال پیگیری را ادامه ی ارتباط گیری با سارمان ها و ارگان های مربوطه جهت پیشبرد حل مسائل محله ی کشن، پیگیری برنامه های آموزشی از جمله برگزاری کارگاه های آموزشی در حوزه هایی مانند اعتیاد، طلاق، پرخاشگری، فرزند پروری و مهارت های زندگی عنوان کرد.

سام روستا کارشناس حقوقی دفتر تسهیلگری گلشن اهم مسائل حقوقی انجام گرفته را انعقاد تفاهم نامه‌ای میان کانون وکلای دادگستری فارس و دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی این استان عنوان کرد که براساس آن حاشیه‌نشین‌های شیراز می‌توانند خدمات حقوقی رایگان دریافت کنند،همچنین تعیین تکلیف اسناد مالکیت تعدادی از اهالی گلشن با همکاری بنیاد مستضعفان و همچنین ارتقای سطح امنیت محله با شناسایی نقاط جرم خیز با همکاری بیشتر نیروی انتظامی نیز از سایر اقدامات است.

او، اهم مسائل حقوقی در حال پیگیری و انجام را تنظیم تفاهم نامه فی مابین دفاتر تسهیلگری شیراز و معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس، جهت همکاری های بیشتر در حوزه های مرتبط و پیگیری صدور کارت آمایش اتباع خارجه برشمرد.

مریم برزگر کارشناس اقتصادی دفتر گلشن در خصوص اهم مسائل اقتصادی انجام شده گفت: در راستای رسمیت بخشیدن به فعالیت افرد شاغل در حوزه مشاغل خانگی در محله کشن، بعد از آموزش بانوان فعال در حوزه مشاغل خانگی در رابطه با مجوز مشاغل خانگی و مزایای آن، افراد دارای مدرک مهارت در محله در رشته های خیاطی، گیاهان دارویی و قالیبافی شناسایی و مجوزهای مشاغل خانگی برایشان اخذ شد. ضمن آنکه برای بانوان فعال در حوزه گلیم بافی ولی بدون مدرک مهارت اقدامات لازم از سازمان صنایع دستی و میراث فرهنگی و گردشگری فارس با تسهیلگری دفتر گلشن صورت گرفت و مجوزهای تولید انفرادی و مشاغل خانگی برای ایشان نیز صادر شد.

او گفت: در دی و بهمن ماه به ۱۲ بانوی مستقل دارای مهارت در رشته های خیاطی، قالیبافی، گلیم بافی، بافتنی، میناکاری، نقاشی، گیاهان دارویی و یک بانوی پشتیبان برای ایجاد اشتغال در حوزه رودوزیهای الحاقی از اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی فارس تسهیلات اعطا شد.

برزگر در مورد اهم مسائل اقتصادی در حال پیگیری و انجام شده، گفت: از دیگر مشکلات و موانع حوزه اشتغال محله عدم مهارت شغلی و بازاریابی و مکان فروش با قیمت مناسب برای فعالان و افراد جویای کار در محله است. به منظور برگزاری دوره های مهارتی با کمک هیات امناء مسجد امام حسن مجتبی (ع)، یاوران شورا و بانوان محله یکی ازحسینیه های مسجد به مکانی برای آموزش ها اختصاص داده شد و این مکان توسط سازمان فنی و حرفه ای به عنوان خانه مهارت مورد تایید واقع گردید. تلاش می شود در ماههای آتی با کمک سازمان فنی و حرفه ای و دیگر ارگانهای حوزه آموزش، دوره های آموزش مهارت مرتبط با بازار کار برای افراد متقاضی محلی برگزار شود. ضمن آنکه با کمک چند فعال در حوزه کارآفرینی، دوره های آموزش بازاریابی جهت ارتقاء دانش و آگاهی اهالی جویای کار و یا توسعه اشتغال برگزار خواهد شد.

یکی از مهمترین اهداف دفاتر تسهیلگری توانمندسازی اهالی محله است و کارشناسان در این راستا در تلاش هستند که با جذب همیاران و مراقبین اجتماعی فعال در محله اقدام به تیم سازی و گروه سازی نموده و به کمک این تیم ها و گروه ها آگاهی سازی در محله را افزایش داده و در راستای ارتقای وضعیت اجتماعی و فرهنگی محله تلاش کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دفتر تسهیلگری و توسعه محلی دفاتر تسهیلگری دفتر تسهیلگری توسعه محلی فعال در حوزه مشاغل خانگی محلات حاشیه انجام شده اهم مسائل حاشیه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۹۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواسته به حق مردم ایفای مسئولیت‌های اجتماعی صنایع است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر بوشهر اظهار داشت: با هدف تحقق عدالت پتروشیمی‌های مستقر در این استان باید به نابرابری‌ها در قبال بوشهری‌ها پایان دهند.

وی افزود: باوجود اینکه مطالبه دیرینه مردم، مسئولان و اصحاب رسانه استان بوشهر از صنعت پتروشیمی توجه به محیط زیست، بهداشت و درمان، فرهنگ، هنر و ورزش است، اما این کار انجام نمی‌شود یا حداقلی است این درحالی است که این خدمات برای برخی خاص در حوزه سرمایه گذاری و خرید انجام می‌شود.

آیت الله صفایی بوشهری یادآور شد: اگر این حمایت‌ها برای دیگران می‌شود برای استان بوشهر نیز می‌شود چرا که اکنون ورزش استان در شرایط سختی به سر می‌برد و حتی در حوزه مهمی مانند آموزش و پرورش یکهزار و ۷۰۰ کلاس درس تخریبی وجود دارد.

خطیب نماز جمعه بوشهر گفت:متولیان صنایع مستقر باید حریم استان و مردم بوشهر را حفظ و محترم شمرند و امور این استان را به طور جدی پیگیری کنند.

وی با اعلام این که پرداخت اعتبارات آلایندگی حق مردم استان بوشهر است، افزود: در عرصه حق آلایندگی و جغرافیای آلاینده خبر می‌رسد برخی شهرستان‌های این استان حذف و سهم آن سلب و به شهرستان‌هایی خارج از استان اختصاص داده شده است.

آیت الله صفایی بوشهری ادامه داد: این چنین تصمیمی باید دارای یک روش صحیح، منطقی و قانونی باشد بر همین اساس از دولت انتظار می‌رود اقدامی قانونی کند تا از تضییع حق مردم استان جلوگیری و حق آنها رعایت شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه  بوشهر با گرامیداشت ۱۰ اردیبهشت روز ملی خلیج فارس عنوان کرد: هیچکس نمی‌تواند نام خلیج فارس را تغییر دهد در این حوزه همچنین باید کشف ظرفیت‌های متنوع و شکوفایی آن مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی ادامه داد: باید توسعه اقتصاد دریاپایه و ایجاد پیمان‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و حتی در حوزه علم و فرهنگی جدی گرفته شود و مسئولان از ظرفیت دریا و ثروت جامع آن برای توسعه پایدار این استان نهایت استفاده را ببرند.

آیت الله صفایی بوشهری همچنین با گرامیداشت روز معلم و کارگر اظهار داشت: ارائه خدمات گوناگون و مورد نیاز به کارگران و معلمان باید در اولویت باشد و حفظ مقام و جایگاه آنان باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی گفت: نخستین معلم انسان خدا است و باید به معلمان و همچنین حوزه آموزش و پرورش توجه ویژه شود.

امام جمعه بوشهر با محکوم کردن حمله پلیس آمریکا به دانشجویان حامی فلسطین عنوان کرد: کشوری که ادعای حمایت از حقوق بشر دارد از رژیم سفاک صهیونیستی حمایت کرده و دانشگاهیان را این چنین مورد ضرب و شتم و روانه زندان می‌کند.

وی افزود: این نشان می‌دهد آمریکا نهادی پوشالی در حقوق بشر بوده و ناقض جدی این حقوق در کشور خود و حتی فضای بین الملل است.

آیت الله صفایی بوشهری بیان کرد: هر جا که شرارت است ریشه در آمریکا دارد تا جایی که حرکت مردم خودش برای محکومیت شرارت‌ها را مورد سرکوب قرار می‌دهد.

دیگر خبرها

  • مسئولان به بازخورد انجام وظایف خود در انتخابات توجه کنند
  • محمد رهبری، پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی: گشت ارشاد بیشتر از حمله ایران به اسراییل مورد توجه قرار گرفت/ جامعه از زمان ماجرای مادر قمی به مسأله حجاب حساس شده/ در ایتا یک جزیره جدا از جامعه شکل گرفته است
  • تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان
  • مطالبه برخی امتیازات سرمایه‌گذاران در پروژه‌های شهری گرگان منطقی نیست
  • خواسته به حق مردم ایفای مسئولیت‌های اجتماعی صنایع است
  • تاکید نماینده ولی فقیه بر رسیدگی بیشتر مسئولان به آسیب های اجتماعی
  •  استفاده از ظرفیت‌های مردمی بهترین راه برای حل معضلات اجتماعی
  • بهترین راه برای برطرف شدن معضلات اجتماعی استفاده از ظرفیت‌های مردمی است
  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • مسئولیت‌های اجتماعی نفت در استان بوشهر افزایش یابد