Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-04@03:40:04 GMT

برگی از تاریخ افغانستان؛ «قیام ۲۴ حوت» ۴۳ ساله شد

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۹۹۴۲۲

برگی از تاریخ افغانستان؛ «قیام ۲۴ حوت» ۴۳ ساله شد

قیام مردمی «۲۴ حوت» در ولایت هرات در غرب افغانستان که آغازگر آزادی مردم این کشور از ظلم و ستم کمونیست‌ها شد، امروز ۴۳ ساله شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، برگی در تاریخ افعانستان که به قیام  24 حوت شهرت دارد 43 ساله شد، در 24 حوت (اسفند) سال 1357 حدود یک ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تحت تاثیر آن مردم ولایت هرات علیه استبداد دولت کمونیستی و دست‌نشانده غرب قیام کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خیزش نخستین قیام گسترده مردمی علیه دولت کمونیستی وقت این کشور بود که با وجود سرکوب و شهادت چند هزار نفر پایه‌گذار قیام‌های بعدی و در هم شکسته شدن شوروی سابق ابرقدرت شرق در افغانستان شد.

 سیل جمعیت مردم از روستاها و شهرستان‌های مجاور به سمت هرات سرازیر شد و دولت کمونسیتی وقت نیز با استفاده از نیروهای مسلح و تجهیزات جنگی قیام کنندگان را به خاک و خون کشیدند.

کشتار گسترده اما نتوانست آتش خشم مردم را خاموش کند و سپیده‌دم روز بعد نیز مردم با صدای تکبیر الله اکبر بار دیگر به خیابان‌ها ریختند و با ملحق شدن جمعیت مردمی که از دیگر شهرستان‌ها به آنها پیوسته بودند حتی بخش‌هایی از شهر را نیز تصرف کردند.

بیم پیشروی بیشتر نیروهای مردمی سبب شد تا دولت کمونیستی علاوه بر تشدید سرکوب مسلحانه، حملات هوایی را نیز علیه مردم افزایش دهد؛ بنابراین هواپیماهای بیشتری از پایگاه هوایی «شیندند» ولایت هرات برای کشتار مردم پرواز می‌کرد و و این حملات شمار شهدا را به شدت افزایش داد، به طوری که برخی آمار مجموع شهدای این قیام که به مدت پنج روز ادامه داشت را بین 24 هزار تا 26 هزار شهید اعلام می‌کنند.

کشتار مردم با سرکوب قیام پایان نیافت و دولت دست‌نشانده شوروی بازرسی خانه با خانه را آغاز کرد. حتی کسانی را که احتمال دخیل بودن آنها در این قیام وجود داشت به شهادت رساندند و گورهای دسته جمعی از پیکر شهدای این قیام پر شد.

با این حال، قیام 24 حوت در هرات علاوه بر زمینه‌سازی قیام‌های بعدی، سبب کنار رفتن نقاب کمونیسم و افشا شدن صورت حقیقی آن شد و کشتار گسترده مردم نشان داد که شعارهای جامعه مردم سالار، بدون طبقه و مترقی آنان دروغی بیش نبوده است.

تشدید اعتراضات گسترده مردمی، رژیم کابل را بر آن داشت تا برای بقای خود دست به دامان شوروی شود و بدین ترتیب در 6 جدی (دی) سال 1358 چندین هزار از نیروهای ارتش سرخ با تجهیزات جنگی سنگین از جمله  100 دستگاه تانک T-60، جنگنده‌های میگ 21 و 23 و S-U، نفربرهای M-16 و 36 فروند هلیکوپتر جنگی پیشرفته M-I24 خاک افغانستان را اشغال کردند.

با این حال اعزام نظامیان و تجهیزات سبک و سنگین جنگی بیشتر نیز نتوانست بر عقیده و روحیه استعمارستیزی مردم مسلمان افغانستان فائق آید و  اشغال این کشور توسط شوروی نیز مانند قدرت‌های پیش از آن دوام زیادی نیاورد.

سرانجام ارتش سرخ شوروی با متحمل شدن تلفات 50 هزار نفری و خسارت‌های سنگین مالی پس از 9 سال و 50 روز حضور در این کشور بدون کوچک‌ترین دستاورد نظامی و سیاسی، مجبور به ترک خاک افغانستان شد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار افغانستان اخبار افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۹۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) حذف نمادهای دوران شوروی در اوکراین

(تصاویر) حذف نمادهای دوران شوروی در اوکراین

دیگر خبرها

  • استقبال طالبان از قهرمانان فوتسال افغانستان
  • دانشجویان دنیا به دفاع از مردم فلسطین قیام کردند
  • واکنش نشریۀ 29 ساله به حذف سریال «حشاشین» از شبکۀ نمایش خانگی/ علاقه ایرانیان به داستان حسن صباح تاریخی است؛ نسازی، می‌سازند(+ جلد)
  • (تصاویر) بازگشت تیم ملی فوتسال افغانستان به مشهد پس از تاریخ‌سازی
  • گشت ارشاد مدیران بدون اغماض در دولت مردمی اجرا شده است
  • سقف قرارداد های موقت ۵ ساله می‌شود؟
  • (تصاویر) حذف نمادهای دوران شوروی در اوکراین
  • «حشاشین» سریالی بر اساس تحریف تاریخ است
  • سرگذشت فارسی‌زبانان آسیای میانه /نگاهی به کتاب «تاریخ تاجیکان ورارود»
  • اسناد تک برگی برای اراضی زراعی صادر می شود