Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@10:32:01 GMT

ابتکار محققان ایرانی برای بازیافت گاز کربن دی‌اکسید

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۹۹۵۵۵

ابتکار محققان ایرانی برای بازیافت گاز کربن دی‌اکسید

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،‌ تفکیک دی‌اکسیدکربن از جریان‌های حاصل از سوختن، فناوری نوینی است که سبب می‌شود تا با پایش این گاز از دودهای فسیلی، آسیب کمتری به محیط زیست و جریانات هوایی وارد شود.

اهمیت این طرح زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم سوخت‌های فسیلی، خوراک اصلی تامین انرژی پالایشگاه‌ها، کارخانه‌ها و دیگر مراکز صنعتی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از احتراق این سوخت‌ها، مقایر قابل توجهی گاز دی‌اکسیدکربن آزاد می‌شود که خطرات زیست‌محیطی بسیاری را برای انسان‌ها، طبیعت و حیوانات به وجود می‌آورد.

برای نخستین‌بار در کشور

طرح جداسازی دی‌اکسیدکربن از جریانات گازی که برای نخستین‌بار در کشور توسط پژوهشگران شرکت گازکربنیک صنایع غذایی بن چهارمحال به مرحله اجرایی رسیده، سبب می‌شود تا علاوه بر کاهش اثرات زیست‌محیطی مرگ‌بار، تولید ثروت نیز برای کشور صورت گرفته و این فناوری، از اهمیت بالایی در زمینه صادراتی برخوردار شود.

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

با اجرایی شدن این فناوری، انتشار گازهای گلخانه‌ای که یکی از دغدغه‌های بزرگ بسیاری از کشورهای جهان است، در راستای تعهدات بین‌المللی کاهش می‌یابد.

با اجرای این طرح همچنین آب مصرفی در فرآیند تولید دی‌اکسیدکربن کاهش و در نهایت حذف می‌شود که یک کمک زیست‌محیطی بزرگ محسوب می‌شود.

جلوگیری از هدررفت منابع کشور

این جداسازی از هدررفت حجم قابل ملاحظه‌ای از منابع کشور که به دلیل عدم‌استفاده از فناوری‌های نوین از دست می‌روند، جلوگیری می‌کند.

این دستاورد، علاوه بر خلق ثروت، به افزایش تولید واحدهای پتروشیمیایی اوره، آمونیاک و متانول با مصرف انرژی و آب بسیار کم می‌انجامد.

اشتغال مستقیم برای 20 نفر

از اهمیت‌های قابل‌توجه این طرح، تولید دی‌اکسیدکربن جهت تزریق به میادین نفتی با هدف ازدیاد برداشت است.

اجرای این طرح علاوه بر اشتغال مستقیم برای 20 نفر، حدود 5/1 میلیون دلار برای کشور صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته است.

این طرح با حمایت مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری، در مسیر اجرایی‌شدن قرار گرفته است.

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: گازهای گلخانه ای کربن دی اکسید بازیافت دانش بنیان دی اکسیدکربن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۹۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیم دانش‌آموزی ایران ۵ طلا در رویداد ایده و فناوری ترکیه کسب کرد

 

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، تیمی متشکل از معلمان و دانش‌آموزان ایرانی از مدارس شهرهای تهران، مشهد، کرمان و اصفهان در بزرگترین رویداد بین‌المللی ایده و فناوری کشور ترکیه با عنوان «یک ایده یک جهان» موفق به کسب ۵ مدال طلا در رشته‌های مختلف شدند.

حسن دیدبان وابسته فرهنگی کشورمان در استانبول با حضور در این روادید بین‌المللی با نخبگان افتخار آفرین ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

سازمان مالکیت معنوی اختراعات جهان و انجمن مخترعین ترکیه میزبان این دوره از مسابقات بود. این رویداد جهانی که در حمایت از ایده، استارتاپ‌ها و مخترعین جهان در کشور ترکیه در شهر استانبول برگزار شد میزبان تیم‌هایی از ۲۴ کشور دنیا از جمله ایران، کانادا، چین، تایوان، آمریکا، مالزی، اندونزی و امارات متحده عربی به صورت حضوری و غیرحضوری در ۱۰ زیرگروه مختلف از جمله پزشکی، کشاورزی بود.

در این دوره از مسابقات که در استانبول برگزار شد، بیش از ۲۷۳ ایده و طرح نوآورانه مختلف با هم به رقابت پرداختند. بخش جوایز ویژه این مسابقات، به ۵ طرح برتر تقدیم شد که ۲ جایزه ویژه آن، سهم تیم‌های ایرانی شد.

این رویداد مهم فرصتی بزرگ برای مخترعان و نوآوران جوان است تا دستاوردهای خود را به مجامع علمی و سازمان‌های علمی-تحقیقاتی در سطح بین‌المللی معرفی کنند و با کسب اطلاعات از فناوری های روز دنیا خود را برای ورود به بازارهای جهانی آماده سازند.

دیگر خبرها

  • برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت پسماند به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک
  • تیم دانش‌آموزی ایران ۵ طلا در رویداد ایده و فناوری ترکیه کسب کرد
  • انحطاط اخلاقی یا استثمار به بهانه تولید علم
  • سانفرانسیسکو؛ پیشرو در بازیافت آب
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان
  • اسپانیا قصد دارد کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد
  • تولید الماس فقط در ۲ ساعت و نیم!
  • رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشور عراق منصوب شد