Web Analytics Made Easy - Statcounter

با استفاده از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی و داوری جمعی بر خط (codr) مردم پیش از خرید اینترنتی کالا می‌توانند اطلاعات شناسنامه‌ای و تخلفات را بررسی کنند. با توجه به گسترش روزافزون تجارت الکترونیکی و لزوم افزایش اعتماد و اقبال مصرف کنندگان به خرید اینترنتی و ارتقای پاسخگویی و اثربخشی چرخه ثبت و رسیدگی به شکایات احتمالی از کسب و کار‌های اینترنتی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با توجه به مسئولیت ذاتی و قانونی خود مبنی بر «ساماندهی کسب و کار‌های اینترنتی» و «حمایت از مصرف کنندگان در فضای تجارت الکترونیکی» و با توجه به صلاحیت قانونی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در زمینه رسیدگی به شکایات مصرف کنندگان از طریق انجام بازرسی و صدور اخطار‌های نظارتی و حسب نیاز تشکیل پرونده و ارجاع به مراجع صالح قضائی، واحد رسیدگی به شکایات از کسب و کار‌های اینترنتی پس از یک دوره راه‌اندازی آزمایشی، به بهره برداری رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



علی رهبری در مراسم رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کار‌های اینترنتی و داوری جمعی برخط (CODR)، اظهار کرد: این سامانه برای بعد از خرید است تا به صورت الکترونیکی به شکایات رسیدگی و اختلاف حل شود.

وی با بیان اینکه اگر رتبه اعتماد فروشگاه اینترنتی پایین بود، بهتر است گزینه پرداخت در محل انتخاب شود، گفت:، اما اگر بعد از خرید مشکلی ایجاد شد، مشتری می‌تواند در همان بخش اطلاعات شناسنامه‌ای اینماد گزینه ثبت شکایت را انتخاب کند و وارد مسیر شکایت شود.

به گفته این مقام مسئول تعرفه داوری شکایت بین دو تا ۲۰ درصد است که ابتدا شاکی و در نهایت متخلف باید آن را پرداخت کند؛ بنابراین از شکایت صوری جلوگیری می‌شود، اما در گذشته شاهد بودیم که عده‌ای برای تخریب یک کسب و کار شکایت ثبت می‌کردند. همچنین اگر رای به نفع مصرف کننده نباشد، راه بر او بسته نیست و می‌تواند به مرجع رسیدگی مراجعه کند.

رهبری با اشاره به فعالیت ۳۵ داور در این سامانه، اظهار کرد: نسبت شکایات به تعداد فروش هم به زودی اضافه خواهد شد. اما این سامانه برای بعد از خرید است تا به صورت الکترونیکی به شکایات رسیدگی و اختلاف حل شود.

وی با بیان اینکه در حوزه تجارت الکترونیک در زمان نارضایتی مصرف کنندگان و خریداران محصولات، شاهد سردرگمی آنان بودیم که برای شکایت از کجا اقدام و چه مدارکی برای ثبت شکایت آماده کنند، اظهار کرد: اتلاف هزینه، زمانبر شدن فرآیند شکایت، اجحاف به مصرف‌کنندگان و ارتباط نداشتن مراجع ذی‌ربط با یکدیگر، از دیگر مشکلات موجود بود که انتظار می‌رود با به آغاز کار این سامانه کاهش یابد.

هدف‌گذاری برای رسیدگی سه تا ۲۱ روزه به شکایات

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی شده رسیدگی به شکایات از طریق این سامانه بین ۳ تا ۲۱ روز انجام شود، تصریح کرد: الزام قانونی اخذ نماد اعتماد الکترونیک به بیش از ۱۰ سال پیش مربوط است و از سال ۱۳۹۱ شورای امنیت کشور ارائه درگاه پرداخت را به دریافت نماد الکترونیک منوط کرده است.

رهبری با اشاره به اجرای قانون یاد شده از حدود ۲ سال پیش برای شرکت‌های خدمات پرداخت در حال اجرا است، گفت: فاز دوم این الزام از آذر ماه امسال اجرا شده که دریافت درگاه پرداخت مشروط به داشتن نماد الکترونیک شده است.   خریداران به منظور پیشگیری از بروز مشکلات بعدی، قبل از خرید لازم است با کلیک بر روی لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) فروشگاه اینترنتی، اطلاعات مندرج در شناسنامه (پروفایل) کسب و کار شامل سوابق فعالیت، تخلفات و پاسخگویی به شکایات فروشنده نسبت به خریداران قبلی را بررسی و سپس برای خرید از فروشگاه مربوطه تصمیم گیری کنند.

همچنین پس از خرید در صورت بروز مشکل و عدم ایفای کامل تعهدات توسط فروشنده، می‌توانند نسبت به ثبت شکایت خود در سامانه اینماد (https://comp.enamad.ir/Panel) با ارائه اسناد و مدارک لازم اقدام کنند.

رسیدگی به شکایت طبق مراحل طراحی شده در سامانه اینماد پیگیری و در صورت عدم پاسخگویی مناسب کسب و کار، به واحد رسیدگی به شکایات ارجاع و پس از بررسی در صورت نیاز، پرونده کسب و کار متخلف جهت رسیدگی به مراجع قضائی ارجاع خواهد شد.

در پایان به منظور رفاه حال بیشتر خریداران، تأکید می‌شود سطوح مختلف اطمینان خرید از فروشگاه‌های اینترنتی، به صورت رتبه اعتماد در قالب ستاره‌های اینماد نمایش داده می‌شود؛ بنابراین به مردم توصیه می‌شود خرید خود را از کسب و کار‌های اینترنتی دارای رتبه اعتماد الکترونیکی (بیش از یک ستاره) انجام دهند تا با خیالی آسوده، از ایفای کامل تعهدات توسط فروشنده اطمینان داشته باشند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: شکایت مردمی کسب و کار های اینترنتی رسیدگی به شکایات شکایات از کسب و کار تجارت الکترونیک مصرف کنندگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۹۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان خرید بلیت نیم‌بها از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی و هوایی برای معلولان شدید

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: امکان خرید بلیت نیم‌بها از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی و هوایی برای افراد دارای معلولیت شدید فراهم شده‌‎ است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فاطمه عباسی گفت: ۱۳۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت شدید شناسایی شده‌اند که می‌توانند بلیت نیم بها از سامانه‌های حمل و نقل ریلی و هوایی به صورت افتتاح حساب بانکی و ارائه سماکارت را بخرند.

وی با بیان اینکه این اقدام در اجرای تبصره ۲ ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان انجام شده است، اظهار داشت:‌براساس این بند از قانون، استفاده افراد دارای معلولیت شدید از سامانه‌های حمل و نقل ریلی و اتوبوس‌رانی درون شهری دولتی و عمومی رایگان و استفاده این افراد از سامانه‌های برون‌شهری ریلی، هوایی و دریایی دولتی و عمومی نیم بها است. وزارت مکلف است جهت اجرای این تبصره نسبت به پیش‌بینی اعتبارات لازم در لوایح بودجه سالانه اقدام و سازمان برنامه و بودجه در لایحه سالانه بودجه منظور کند.

عباسی تصریح کرد: نیم بها شدن بلیط حمل و نقل ریلی و هوایی برای افراد دارای معلولیت شدید در اجرای تفاهم نامه چهارجانبه سازمان بهزیستی کشور، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بانک پارسیان طی سال گذشته عملیاتی شد.

امکان خرید بلیت نیم‌بها از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی و هوایی برای معلولان شدید

علی محمدقادری رئیس سازمان بهزیستی کشور پیش از این درباره این تفاهم نامه گفته بود که این تفاهم‌نامه یک ائتلاف جدی بین دستگاه‌های متولی است. وظیفه‌ای که مسوولیت دولت‌ها بود، اما سال‌ها روی زمین گذاشته شده بود امروز توسط دولت سیزدهم انجام شد تا افراد دچار معلولیت شدید بتوانند بلیت اتوبوس درون‌شهری را رایگان دریافت و دیگر بلیت‌های حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی بین‌شهری را به شکل نیم‌بها خریداری کنند.

همچنین با امضای تفاهم‌نامه بین وزارت تعاون، وزارت میراث فرهنگی، سازمان بهزیستی و بانک پارسیان، مبلغ ۲ میلیون تومان برای خرید بلیت‌های حمل‌ونقل هوایی، زمینی و ریلی به صورت نیم‌بها به حساب افراد دچار معلولیت شدید واریز خواهد شد. بانک پارسیان در این طرح فقط عاملیت را پذیرفته و از بستر‌های مجازی استفاده می‌کند تا این افراد نیازی به احراز هویت حضوری در شعب نداشته باشند.

دیگر خبرها

  • مهمترین اخبار هشتم اردیبهشت/تعیین تکلیف عرضه اینترنتی دارو
  • آغاز به کار سامانه جامع خرید تضمینی گندم
  • آغاز به کار سامانه جامع برای خرید تضمینی گندم
  • آغاز عملیات خرید تضمینی گندم در ۵ استان کشور
  • امکان خرید بلیت نیم‌بها از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی و هوایی برای معلولان شدید
  • ◄ روش ابطال کارت هوشمند رانندگان کامیون اعلام شد+ سند
  • معرفی بهترین سایت های خرید عطر عمده در ایران
  • بررسی شکایت از تاکسی‌های اینترنتی
  • انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی به شرط ثبت‌نام در سامانه املاک و اسکان
  • مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا