Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- مهسا حشمتی: چهارشنبه آخر سال، آئین باستانی ایرانی‌ها که پیش‌ترها دلیل شادی و جشن بود اما در این سال‌ها تبدیل به دغدغه و اضطراب برای خانواده‌هایی شده که فرزند جوان و نوجوانشان به خاطر شادی زودگذر در دام آتش می‌افتد و گاه حوادث جبران ناپذیری را برای خود و دیگران رقم می‌زنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان کرمانشاه نیز هر ساله در چهارشنبه‌سوری شاهد اتفاقات ناگواری بوده که شیرینی عید نوروز را به خاطره‌ای تلخ برای خانواده قربانیان این حوادث تبدیل می‌کند، کودکان، نوجوانان و جوانانی که در اثر انفجار دچار سوختگی، از دست دادن قدرت بینایی و حتی در موارد زیادی قطع عضو می‌شوند.

یکی از شهروندان کرمانشاهی در گفتگو با خبرنگار مهر این‌گونه اظهار کرد: سال گذشته فرزندانم را برای دیدن مراسم چهارشنبه‌سوری و آتش روشن کردن بیرون از منزل بردم و در محله، شاهد بازی و گاهی شیطنت‌های بعضی از جوانان بودیم، فرزندانم بدون مداخله در آتش‌بازی، فقط بازیگوشی بقیه را نگاه می‌کردند اما یکی از هم محله‌ای‌هایمان ترقه‌ای جلوی پای دخترم انداخت و مواد محترقه وارد چشم دخترم شد که منجر به تخلیه یکی از چشم‌های او شد.

اکبر آزادی رئیس روابط عمومی اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در چهارشنبه آخر سال گاهی آمبولانس‌های اورژانس نیز دچار حادثه می‌شوند، گاهی نیز تماشاچیان که ناظرین بی‌گناه هستند ناخواسته مورد اذیت برخی از افراد قرار گرفته و آسیب می‌بینند، که توصیه می‌شود همشهریان از ساعت ۱۶ عصر که شروع آتش‌بازی‌ها در سطح شهر است، از منزل بیرون نروند.

جوانان بیشترین قربانیان چهارشنبه آخر سال

وی افزود: بیشتر افرادی که در چهارشنبه آخر سال دچار آسیب می‌شوند در رنج سنی ۱۰ تا ۳۰ سال هستند و والدین باید فرزندان خود را کنترل کنند تا هم از افراد سودجو که مواد محترقه غیراستاندارد به فروش می‌رسانند، چیزی خریداری نکنند و هم با رفتارهای پر خطر باعث آزار خود و همشهریان نشوند.

روابط عمومی اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: بیشتر آسیب‌های چهارشنبه آخر سال با انفجار بوده و در ناحیه دست، سر و صورت و چشم‌ها رخ می‌دهد که در بسیاری از موارد با سهل‌انگاری باعث قطع عضو فرد نیز می‌شود.

آزادی بیان کرد: قبل از ظهر امروز پسر ۱۹ ساله‌ای که در اثر انفجار مواد محترقه در جیب لباسش دچار حادثه شدیدی شده بود در بیمارستان طالقانی کرمانشاه بستری شد.

وی خاطرنشان کرد: انداختن اسپری‌های رنگ، اسپری رنگ و شیشه آمپول در آتش نیز بسیار خطرناک است که معمولاً باعث انفجار شده و ترکش‌های ناشی از انفجار، آسیب‌های زیادی را در پی دارد، گاهی خطرات بسیاری برای افراد سالمند، بیماران قلبی و مادران باردار در اثر صدای انفجار مواد محترقه پیش می‌آید و خطرات جبران ناپذیری را در پی دارد.

توصیه‌های ایمنی در شب چهارشنبه آخرسال

آزادی با اشاره به توصیه‌های ایمنی در خصوص حوادث چهارشنبه آخر سال، افزود: اگر شخصی دچار آتش گرفتگی شد از دویدن خودداری کرده و اطرافیان با پتوی خیس یا غلتاندن فرد سعی در خاموش کردن آتش کنند و لباس‌های آتش‌گرفته را از وی جدا کرده و اگر لباسی به پوست او چسبیده بود سعی در کندن آن نکنند تا از ایجاد آسیب بیشتر جلوگیری شود.

وی در خصوص اقدامات لازم برای سوختگی، گفت: از استعمال خمیردندان و قرار دادن سیب‌زمینی روی محل سوختگی خودداری کرده و اگر داخل چشمی ترکش رفته باشد با قرار دادن یک لیوان روی آن از پلک‌زدن جلوگیری کنند و سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنند.

آزادی گفت: به دلیل ترافیک سنگین در شهر از رانندگان درخواست می‌شود تا برای عبور آمبولانس‌های اورژانس هماهنگی لازم را داشته باشند و همشهریان از تماس‌های غیر ضروری خودداری کنند، اگر در حوادث سوختگی رخ داده بود مصدوم را به بیمارستان انتقال داده و در موارد شکستگی بدون حرکت دادن مصدوم منتظر رسیدن آمبولانس باشند.

مراسم چهارشنبه آخر سال محله محور برگزار شود

محمدرضا یاری معاون فرهنگی و اجتماعی انتظامی استان کرمانشاه نیز اظهار کرد: خوب است شهروندان مراسم چهارشنبه پایانی سال را به صورت محله محور برگزار و والدین نیز بر رفتار کودکان و نوجوانان خود نظارت لازم را داشته باشند تا شاهد اتفاقات و حوادث تلخ نباشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی انتظامی استان کرمانشاه با اشاره به درگیر بودن نیروهای درمانی و امدادی در بحث مقابله با کرونا، تصریح کرد: شایسته است با عمل به توصیه‌های ارائه شده برای لحظه‌ای شادی زودگذر جان خود را به خطر نیاندازیم و زحمات کادر درمان را هم مضاعف نکنیم.

یاری در پایان از خانواده‌ها و شهروندان خواست در صورت هرگونه نیاز به کمک پلیس و یا معرفی افراد هنجارشکن و مزاحم موضوع را از طریق سامانه ۱۱۰ مرکز فوریت‌های پلیسی گزارش کنند.

آماده‌باش آتشنشانی در شب چهارشنبه آخر سال

فرهاد فرهودی رئیس سازمان آتش‌نشانی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: والدین در چهارشنبه آخر سال مراقب فرزندان خود باشند و به هیچ عنوان آن‌ها را تنها نگذارند و در هر لحظه بر فعالیت‌هایشان نظارت داشته باشند.

وی در خصوص توصیه‌های ایمنی چهارشنبه آخر سال، افزود: افراد از روشن کردن آتش در فضاهای سربسته، نزدیک پست‌های برق و ایستگاه‌های گاز خودداری کنند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی کرمانشاه تصریح کرد: توصیه می‌شود از نگهداری مواد اشتعال‌زا در منزل پرهیز و از پرتاب مواد منفجره به سمت افراد یا ساختمان‌ها خودداری کنند.

فرهودی خاطرنشان کرد: والدین مواد آتش‌زا را دور از دسترس کودکان قرار دهند و برای روشن کردن آتش، از مواد آتش‌زای خطرناک مثل بنزین و الکل استفاده نکنند.

وی بیان کرد: توصیه می‌شود از مواد محترقه دست‌ساز استفاده نکرده و طریقه استفاده از خاموش‌کننده دستی را آموخته و به همراه جعبه کمک‌های اولیه در نزدیک‌ترین محل دسترسی قرار دهید.

فرهودی با اشاره به آماده باش کامل سازمان آتش نشانی کرمانشاه در روزهای منتهی به چهhرشنبه آخر سال، یادآوری کرد: شهروندان در صورت نیاز به خدمات آتش‌نشانی سریعاً با شماره ۱۲۵ تماس بگیرند.

اورژانس کرمانشاه آماده باش است/‏۲ بی مارستان برای انتقال مصدومان احتمالی در نظر گرفته شده است

هومن رفیعی رئیس اورژانس استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اعلام آماده باش کامل مجموعه اورژانس در کرمانشاه، اظهار کرد: نیروهای اورژانس در محل‌هایی که احتمال خطر در آنها بالاست حاضر هستند تا در صورت وقوع حادثه مصدومان احتمالی را به مراکز درمانی منتقل کنند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط کرونایی در کرمانشاه، ۲ بیمارستان امام خمینی (ره) و طالقانی برای انتقال مصدومان آمده شده است.

رئیس اورژانس استان کرمانشاه تصریح کرد: خانواده‌ها در مراسم چهارشنبه سوری شرایطی را مهیا کنند که جوانان کنارشان باشند و اگر فردی مصدوم شد با شماره ۱۱۵ و در صورت وقوع آتش سوزی با شماره ۱۲۵ تماس بگیرند.

به گفته وی اثرات منفی که ممکن است با شادی زودگذر شب چهارشنبه آخر سال پدید آید تا سال‌ها باقی می‌ماند.

گفتنی است بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان آتش نشانی کرمانشاه از ظهر سه شنبه تا این لحظه ۳ حادثه انفجار منزل مسکونی و هفت مصدوم به این مرکز اعلام شده است.

کد خبر 5447909

منبع: مهر

کلیدواژه: کرمانشاه حوادث چهارشنبه سوری چهارشنبه آخر سال چهارشنبه سوري اورژانس آتشنشانی کرمانشاه بوشهر ویروس کرونا کرمانشاه آمار کرونا حوادث چهارشنبه سوری نوروز خطبه های نماز جمعه اردوهای راهیان نور عکس استانها سفر استانی گرگان شیوع کرونا گردشگری نوروز 1401 سازمان آتش نشانی کرمانشاه گفتگو با خبرنگار مهر چهارشنبه آخر سال استان کرمانشاه مراسم چهارشنبه مواد محترقه خانواده ها آماده باش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۰۰۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه بارشی بعدی چهارشنبه فعال می‌شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ رئیس اداره پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: نقشه‌های هواشناسی بیانگر وقوع ناپایداری‌های همرفتی در نیمه شرقی وجنوب استان برای امروز است که می‌تواند سبب ناپایداری‌های جوی به صورت افزایش ابر، گاهش وزش باد شدید وبارش‌های رگباری شود.
لیلا امینی افزود: همچنین در روز‌های یکشنبه تا سه شنبه از شدت ناپایداری‌های جوی دراستان کاسته می‌شود و سامانه بارش زای بعدی در روز‌های چهارشنبه وپنج شنبه فعال می‌شود.
وی گفت: همچنین دمای هوا در ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان یک تا دو درجه کاهش می‌یابد.

دیگر خبرها

  • حل مشکلات جامعه با نسخه دانشگاهیان ممکن است
  • سامانه بارشی بعدی چهارشنبه فعال می‌شود
  • آغاز بارش باران از چهارشنبه در استان همدان
  • حواشی جدید و پرحاشیه سریال پایتخت
  • پیش‌بینی افزایش دما در استان مرکزی
  • افزایش دما در استان مرکزی
  • پایتخت دوباره خبرساز شد؛ حواشی جدید سریال پرتماشاگر تلویزیون
  • پایتخت دوباره خبرساز شد ؛ حواشی جدید سریال پرتماشاگر تلویزیون
  • نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»
  • آبگیری ۳۰ درصد از تالاب کجی نمکزار نهبندان